Voorstellen en R177-virus

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Voorstellen en R177-virus

Bericht door SanderL »

In mijn vorige post zit een rekenfoutje. De 0,6 mm is per meter en het deurtje is maar 40 cm. Breed.
Bij 500 graden wordt het uitzettingsverschil t.o.v. metselstenen dus maar 1,2mm. Dat is 0,6 mm. per zijde. Ik ga voor het 3mm. vilt dat ik heb liggen. Dat lijkt mij voldoende om te voorkomen dat het metselwerk gaat scheuren.
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Voorstellen en R177-virus

Bericht door SanderL »

even een kleine update, er wordt nog steeds gebouwd..
Alle 11 betondelen voor de vuurkamer zijn inmiddels gestort. Ook 3 betonnen steunen en een rokkanaal doorvoer van normaal beton. Voor een vriend, die ook een R177 wil samen een begin gemaakt met de riser elementen voor zijn toekomstige kachel storten.
De isolatielaag (calsium silicaat) met betonplaat als bodem voor de kachel zijn klaar. Afmetingen zijn 70x91,5 cm.
Groot genoeg om ruim 5m2 bell binnenoppervlak te halen. Dan wordt de kachel 240 cm. hoog.
Volgende stap is metalen beugeltjes monteren voor omkokering van het rookkanaal. Deze komt gedeeltelijk in de nis om de diepte de woonkamer in zo klein mogelijk te houden. Ik ga het rookkanaal buiten de bell houden omdat ik zo het rookkanaal makkelijk met vermiculiet kan isoleren en ook geen doorvoer in de bell hoef te maken waar deze het heetst is, namelijk helemaal bovenin het dak.

De uitgang naar het rookkanaal wil ik 15cm. hoger maken dan de hoogte van de bodemplaat om zo geen restrictie voor de rookgassen te hebben. Het rookkanaal gaat achter de bell horizontaal weg en dan met een 90 graden bocht naar boven naar het bestaande rookkanaal.

Afbeelding
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Voorstellen en R177-virus

Bericht door SanderL »

inmiddels met metselen bell begonnen, veel passen en meten..
Afbeelding
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Voorstellen en R177-virus

Bericht door holtere »

Nou, ziet er zeer strak uit 8)
Misschien een opmerking over de rvs schoorsteen!
Ik zou net die laatste tien cm of zo van dat 45 gradenstuk afzagen. Dan valt eventueel roet uit de schoorsteenpijp mooi onderin de bell terwijl die nu onderin de bocht van de pijp blijft liggen en ophoopt. Je kunt er waarschijnlijk wel bij via een luikje maar dan hoef je er nooit meer naar om te kijken!
Wat zijn we toch zeikers eigenlijk hè :lol:
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Voorstellen en R177-virus

Bericht door SanderL »

Op de foto is het niet goed te zien, maar de schoorsteen loopt niet in de bell maar er achter. Omdat het rookkanaal toch al een stuk in de muur 'verzonken' ligt, heb ik besloten om de kachel iets naar voren te plaatsen. Zo hoef ik geen doorvoer in het dak van de bell te maken en het rookkanaal kan makkelijk met vermiculiet geïsoleerd worden. Er komt een kleine koof achter de kachel die ik vol wil gieten met isolatiemateriaal.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Voorstellen en R177-virus

Bericht door Pietje »

Mooi werk, Sander! Kijk uit naar het resultaat!

Hoe kun je de schoorsteen nu vegen? Want, zoals Holtere meldt; het zou jammer zijn als die bocht vol komt te zitten. Zou een bocht van 45 graden een oplossing zijn? Dan rolt spul uit de schoorsteen toch de bell in.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Voorstellen en R177-virus

Bericht door SanderL »

Er komt een luikje vlak bij het begin van het rookanaal. Met een stofzuiger kun je er zo bij. De pijp kan ik helaas niet meer afzagen, dan komt ie niet in de bell uit. Ik heb ook al een betonblok gestort om het rookkanaal door de wand van de bell te voeren.

Een 2e kachel wordt vast beter, zoals het eigenlijk bij elk bouwproject gaat.
Als de bell klaar is dan kan ik misschien wel een beetje metselen. Nu is het echt prakken en plakken..
Stucken gaat trouwens wel goed, dat ligt me beter denk ik.

De stenen maak ik nu met een haakse slijper op maat, maar het blijkt dat de stenen met een schuurschijf heel makkelijk te bewerken zijn. Makkelijk om de stenen goed haaks te maken en aan te laten sluiten bij het deurtje en veegluik. Dat is dan weer een meevaller.
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Voorstellen en R177-virus

Bericht door SanderL »

Inmiddels is het metselen klaar. Hier bovenop komt een betonnen plaat met daarop een oliedrum. Zo blijft het mogelijk om makkelijk de vuurkamer en riser te kunnen bereiken. In eerste instantie een snelle kachel dus.
Alle betondelen sluiten met vuurvilt tegen elkaar aan en tussen het staal en de stenen zit glaskoord.
Afbeelding
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Voorstellen en R177-virus

Bericht door pelletpower »

Ziet er goed uit. Deurtje van Michel?
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Voorstellen en R177-virus

Bericht door SanderL »

Dank je. Ja klopt, net zoals het veegluik. De zakken beton komen ook bij Michel vandaan.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Voorstellen en R177-virus

Bericht door holtere »

Ja, strak werk 8)

Ben erg benieuwd hoe die er uiteindelijk uit gaat zien!
midas
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 sep 2013, 21:24

Re: Voorstellen en R177-virus

Bericht door midas »

Kan ik je mallen overnemen?
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Voorstellen en R177-virus

Bericht door SanderL »

Je kunt beter nieuwe mallen maken van betonplex.

De constructie van de mallen kan veel eenvoudiger met uiteindelijk een beter resultaat van de betondelen. Het schoonmaken van mijn mallen en daarna het weer prepareren voor een nieuwe serie betondelen is veel werk. Ook moet er volgens een bepaalde methode gewerkt worden om de mallen niet te beschadigen. Er zou eigenlijk een goede serie mallen moeten komen die beter geschikt is om meerdere kernen mee te storten.
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Voorstellen en R177-virus

Bericht door SanderL »

Afbeelding

Gisteravond de vuurkamer goed ingepakt in superwool..
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Voorstellen en R177-virus

Bericht door SanderL »

Afbeelding

vanochtend het laatste riser deel geplaatst..
Plaats reactie