Voorstellen en R177-virus

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Voorstellen en R177-virus

Bericht door SanderL »

Afbeelding

eerste stook, gaat meteen goed,

't Schieperke
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 dec 2014, 21:45
Locatie: Grubbenvorst

Re: Voorstellen en R177-virus

Bericht door 't Schieperke »

gave kachel!

dat wordt genieten in de koudere tijden (al kan die nu ook wel af en toe aan...)

Ik ga binnenkort ook samen met een kachelbouwer bouwen. Ik zit ook met de temperatuur van het deurtje. Eén van mijn kinderen is verstandelijk beperkt, dus die zal niet kunnen wennen aan het verbrandingsgevaar van het deurtje. Die ziet dat gewoon als een hele groote i-pad ben ik bang :roll: :?
Daarom zit ik er aan te denken om een plaat glas aan de buitenzijde op het deurtje te monteren. Op 2 cm afstand op staafjes gemonteerd bijvoorbeeld, zodat er koele lucht achterdoor stroomt. Iemand ideeën of ervaringen?
Jeroen
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Voorstellen en R177-virus

Bericht door SanderL »

Een extra glasplaat op afstand voor het deurtje lijkt mij voldoende. Anders wellicht een zijkant van de vuurkamer voorzien van glas en dit dubbel uitvoeren. Het deurtje zou je dan helemaal dicht en goed geïsoleerd kunnen maken. Alles hangt een beetje af van hoe je de kachel gaat plaatsen. Brede of smalle kant voor. Met schoonmaken van het glas moet je wel rekening houden.
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Voorstellen en R177-virus

Bericht door Brutus Groenus »

Hele leuke kachel!

Lijkt me ook wel wat om low budget na te bouwen voor in de werkplaats.
- Word geen slaaf van je bezit -
denb3rt
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 dec 2017, 15:20

Re: Voorstellen en R177-virus

Bericht door denb3rt »

mooi, nog verdere ervaring mee na 1 jaar? :)
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Voorstellen en R177-virus

Bericht door SanderL »

Ja, een 1 jaar/ winter en een paar maanden stookervaring. Kachel is goed voor 4 uur warmte, inclusief de stook. Het stoken is leuk, de warmte is prettig, de kachel doet het goed.

Inmiddels hebben we een zitje naast de kachel gemaakt en de zitbank staat ook dichter bij de kachel. Je zoekt toch de warmste plek in huis op als je stil zit. (het huis wordt steeds beter geïsoleerd, dat komt het comfort ten goede.

Het bouwen van de kachel kan beter, sneller, efficienter, enz. Ik zou er best een boekwerk over kunnen schrijven.
Ik heb de ton aan de kamerzijde zwart gespoten, dat geeft veel meer stralingswarmte!
Plaats reactie