graag TIPS over kopen en laten plaatsen cv haard

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Paulineg
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jul 2014, 23:18

graag TIPS over kopen en laten plaatsen cv haard

Bericht door Paulineg »

Hallo allemaal,
sinds vandaag ben ik forumlid, wat een nieuwe ervaring is voor mij.
1,5 jaar lang heb ik alles gelezen over cv haarden, en heb filmpjes bekeken.
Dan heb je ook meningen van, niet doen op cvketel, tot, neem een deskundig iemand mee.
Nu heb ik besloten,om een cv haard te kopen,een HUNTER HERALD 8, en laat deze door dat bedrijf aansluiten.
Ik heb een hout huis, hoge, open ruimtes, en een oude ketel op olie[mazout], en een ringverwarming.
Graag heb ik tips, sugesties en ervaringen van jullie, over kopen en laten plaatsen cv haard.
Welke vragen kan ik nog stellen voor het plaatsen.
Wie heeft ervaring met deze cv haard.
Iedere tip is welkom :idea:
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: graag TIPS over kopen en laten plaatsen cv haard

Bericht door Erikvr »

Hallo, welkom,

Check even op het forum hier, er is genoeg over de installatie/plaatsing van CV houtkachels te vinden.
groet,
Erik
Paulineg
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jul 2014, 23:18

Re: graag TIPS over kopen en laten plaatsen cv haard

Bericht door Paulineg »

Ja Erik, zoals ik schreef, er zijn zoveel meningen, zelfs bij bedrijven. Ben echt al lang in onderzoek, maar blijf het moeilijk vinden. Normaal ben ik niet moeilijk in keuzes maken, maar dit is wel een ander geval. Ik vind het niet meer verantwoord om op olie te stoken, terwijl ik mijn bos moet onderhouden, en daar erg veel hout van af komt. Nu, op dit moment, zijn we Te zuinig met ons huis warm te houden, terwijl we een open haard hebben, en die ook niet stoken,omdat daar echt het hout erdoor heen vliegt.
:roll: PG
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: graag TIPS over kopen en laten plaatsen cv haard

Bericht door kockie »

Vraag voor het plaatsen eerst om een hydraulisch schema, een keuringscertificaat; of het ding onder druk gebruikt mag worden en dan onder welke druk (niet de mening van de installateur vragen, maar het bovengenoemde certificaat).

Verder is er wat meer gepost over dit merk: http://www.google.com/cse?cx=0042511465 ... gsc.page=1 Lees de genoemde topics echt even na; er staan diverse belangrijke opmerkingen in.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Paulineg
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jul 2014, 23:18

Re: graag TIPS over kopen en laten plaatsen cv haard

Bericht door Paulineg »

Hallo Kockie,
bedankt voor je tips, ben we weer, nogmaals aan het inlezen.
Maar voor een leek wordt het wel erg moeilijk gemaakt, ook alle termen van "open systeem"etc. jeetje.
We zijn onze schouw en schoorsteen al aan het afbreken, en nu stuit ik toch weer op grote nadelen, en GEEN goede haarden.
Dus maar weer aan de slag, en mijn hersenen breken over alle nadelen.
Maar waar blijf je, als je al 1,5jaar bezig bent, ik dacht al genoeg gelezen te hebben.
Maar ga echt jouw tip gebruiken.
Bedankt, dat je die moeite neemt, om mensen te antwoorden, en vooral de links er bij.
Want ik weet echt niet meer, waar en hoe ik moet zoeken.
:geek: PG
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: graag TIPS over kopen en laten plaatsen cv haard

Bericht door Albert van WdJ »

@Paulineg,

Zoiets uitzoeken is voor niemand eenvoudig.
Je neemt een beslissing voor meerdere jaren en je wilt het graag gelijk goed doen.
Daarbij zijn ermaar weinig mensen op het forum nu bezig met verwarming.

Maar om je een beetje op weg te helpen, moet je wat meer info geven.
Je bent al langere tijd aan het zoeken, dus je hebt waarschijnlijk wel een aantal zaken op een rijtje.

-Hoeveel vermogen is je huidige oliekachel?
-Gaat de Hunter gewoon direct op de radiator worden aangesloten,of krijg je ook een buffer?
-Welke boiler krijg je in de Herald? clip in of wrap around? (wrap around heeft blijkbaar een hoger rendement)
-Wordt de cv-haard ook uitgevoerd met thermostaat?

-Is het de bedoeling dat deze cv-haard je hoofdverwarming wordt?

-Of de boiler wel of niet in een gesloten systeem mag werken is heel belangrijk. In Engeland werken veel hout-cv systemen alleen met open expansievaten.
Hier moet je echt navraag over doen bij de fabrikant in Engeland. Sommige verkopers doen hier wat lichtzinnig over, maar het is een heel belangrijk gegeven.
Je moet dus weten tot welke maximale druk te cv-haard is getest. En of alles aangesloten mag worden op een gesloten cv-circuit.

-Komt er ook een noodkoeling op? Zo niet, hoe wordt de veiligheid geregeld bij oververhitting?

-Ongetwijfeld heb je meer cv-haarden gezien. Wat is/zijn de reden(en) om juist deze aan te kopen en niet een ander merk?

Albert
Change, before you have to.
Paulineg
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jul 2014, 23:18

Re: graag TIPS over kopen en laten plaatsen cv haard

Bericht door Paulineg »

hallo Albert,
het was me al opgevallen, dat jij regelmatig tips geeft op dit onderwerp,gigi,ik had er al op gehoopt, dat je zou reageren, bedankt. :D
Ik kom er gewoon niet meer uit. Ik ben al 32 jaar gehandicapt, en bedlegerig, dus ik moet echt op de kleintjes letten, maar ik wil ook een veilige en goede beslissing nemen.
Daarbij ook, dat we niet TE duur willen zijn, omdat we niet weten,voor hoelang we hier nog wonen, dus een dure inverstering is niet rendabel.
Ik stook erg zuinig, vind, dat tegenwoordig de mensen erg verwend zijn met warmte, maar ik moet nu MEER warmte hebben,wegens gezondheid, maar olie is erg duur.
-Ik kan nu niet al je vragen beantwoorden, maar onze cvketel gaat op olie, en stuurt 10 verwarmingen aan.
-Ik neem geen buffer, omdat de cvketel hoofdzaak blijft, maar proberen zoveel mogelijk op de cvhaard te stoken.
Die 2 andere vragen zal ik nog goed bekijken, en ik hoop, dat mensen mij kunnen helpen, om een verantwoorde,en een niet te duur besluit te nemen.
bedankt, :fff PG
Paulineg
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jul 2014, 23:18

Re: graag TIPS over kopen en laten plaatsen cv haard

Bericht door Paulineg »

o ja Albert, ik weet nog niet eens,wat een open expantievat is.
Ik dacht ook deze haard, de 80B, omdat deze 26kw is, en een hoge kw zie je niet veel.
Hij moet toch 10 radiatoren aansturen.
Heb ook de gebruiksaanwijzing van de fabrikant bij mn favorieten gezet, dat onderhand behoorlijk vol staat.
Ik woon wel in een bos, maar zie door de bomen het bos niet meer :wink: PG
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: graag TIPS over kopen en laten plaatsen cv haard

Bericht door Pietje »

Een open systeem wil zeggen dat het water dat door de leidingen in de kachel stroomt niet onder druk staat. Het water zit er middels een iets hoger geplaatste open "bak" gewoon in. Het voordeel hiervan is dat als het water gaat koken, de waterdamp gewoon via de bak kan ontsnappen zodat er geen gevaar voor ontploffen is.

Bij een gesloten systeem (zoals een gewone CV) kan waterdamp niet weg, waardoor allerlei beveiligingen noodzakelijk worden. Low tech liefhebbers kiezen dan graag voor een open systeem met buffervat, waar doorheen een gesloten systeem stroomt om de warmte te gebruiken.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Paulineg
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jul 2014, 23:18

Re: graag TIPS over kopen en laten plaatsen cv haard

Bericht door Paulineg »

oeps, bedankt Pietje, weer iets om te kijken, of het er zit, bedankt voor je uitleg. :geek: PG
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: graag TIPS over kopen en laten plaatsen cv haard

Bericht door Albert van WdJ »

Olie cv-ketels staan bijna altijd onder druk, dus is meestal een gesloten systeem.

Ik vond de handleiding voor installatie van de Hunter, en daar staat op pagina 7 dat de kachel nietop een gesloten systeemmag worden gemonteerd.

Zie hier

Maar misschien mag de oliegestookte cv ook wel op een open systeem worden aangesloten. Dat kan de cv-installateur wel aangeven.

Geheel drukloos is zo'n systeem nooit. Het open expansievat ligt/staat meestal ergens op zolder. Het hoogteverschil tussen kachel en expansievat geeft een bepaalde druk in het systeem, meestal ergens rond 0.5 bar.
Change, before you have to.
Paulineg
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jul 2014, 23:18

Re: graag TIPS over kopen en laten plaatsen cv haard

Bericht door Paulineg »

hallo Albert, alles staat bij mij gelijkvloers, maar na al deze berichten ga ik denk ik, bij de Janusdealer kijken, en meer informatie opvragen. Ik dacht, dat Janus een erg goed merk is. Ik hoop niet, dat ik naar een gewone houthaard moet, maar ja. En ik had de beschrijving van de hunter al appart gezet, maar moet noch vertalen. :o PG
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: graag TIPS over kopen en laten plaatsen cv haard

Bericht door Albert van WdJ »

Janus maakt ook hout cv kachels.

Zie hier.
5e en 6e plaatje.

Zelf heb ik een Verner 13/10.2.
Het is een hele goede hout-cv kachel, en het vermogen is voor mij ook prima.
Deze mag op een druk van maximaal 2 bar werken.

Het is trouwens verstandig om buitenlandse (Europeese) websites af te struinen. Kan veel geld besparen.
Het transport van mijn kachel uit tsjechië kostte bijv. maar 100 euro via dhl. En deze kachel is in Nederland ruim 1000 euro duurder.

Probeer ook een hout-cv uit te kiezen die heel weinig uitstraalt naar de opstelruimte, meestal de woonkamer. En juist veel warmte afgeeft aan het cv-water.
Vooral in het voor en najaar is dat belangrijk. Want dan wil je overal beperkt warmte hebben. En vooral niet teveel in de woonkamer.
Change, before you have to.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: graag TIPS over kopen en laten plaatsen cv haard

Bericht door Erikvr »

Het is allemaal niet duidelijk wat je nu precies wilt; Een Hunter Herald of toch maar een Janus? Wel of geen CV kachel? :roll:
Na 1,5 jaar lezen zou je je toch wel wat hebben kunnen oriënteren. En het is inderdaad lastig om in een bedlegerige situatie een bos te moeten onderhouden. Maar het kan ook gewoon gezellig zijn om hier op het forum wat te kletsen.
groet,
Erik
Paulineg
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jul 2014, 23:18

Re: graag TIPS over kopen en laten plaatsen cv haard

Bericht door Paulineg »

hi Erik, zoals jij het nu beschrijft, zit ik nu ook.
De Hunter zal het wel niet worden, door dit forum heb ik links gelezen, en ook de fabrieksbeschrijving van de Hunter.
Ik weet, dat de Janus een goede haard is, maar of het nu op cv gaat, morgen naar een goede gespecialiceerde winkel.
Dan weten we meer.
Maar ik heb erg veel aan dit forum gehad, bedankt allemaal :D PG
Plaats reactie