graag TIPS over kopen en laten plaatsen cv haard

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: graag TIPS over kopen en laten plaatsen cv haard

Bericht door Ruuben »

Ik wil niet vervelend doen maar ik denk dat een hoge veiligheidsstandaard niet verkeerd is, zeker zonder buffer. En omdat je zelf niet een lekkere knutselaar in deze materie bent, en dus een andere installateur het moet opknappen.
Dus kies een hout cv met ingebouwde noodkoeling spiraal.

Maar als ik je verhaal lees vraag ik me af of je iet eerst een gewone houtkachel moet uitproberen.
Of ons bellen om je hout op te halen :D
Stefan Hoogland
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 jun 2009, 18:39

Re: graag TIPS over kopen en laten plaatsen cv haard

Bericht door Stefan Hoogland »

Een CV houtkachel, zonder ingebouwde koelspiraal, is officieel niet geschikt om aan te sluiten op de bestaande cv installatie. Dit omdat deze vaak tot 1,5 bar zijn gekeurd. Een standaard CV systeem kan oplopen tot 3 bar.
Vandaar dat de keuze voor de goedkopere CV houtkachels niet echt een goede aankoop is. Maar het klopt wel. Internet staat er vol mee en de één is nog goedkoper dan de andere.

Kijk bij de koop van een cv houtkachel naar het volgende:
- Beschikt deze over een ingebouwd koelspiraal
- Geschikt voor een systeemdruk van tenminste 3 bar
- Garantie van de fabrikant of leverancier (laat je niet afschepen met 2 jaar fabrieksgarantie). De leverancier moet de garantie afwikkelen, eventueel in samenwerking met de fabrikant. De leverancier is echter de aanspreekpartner hiervoor.

Succes.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: graag TIPS over kopen en laten plaatsen cv haard

Bericht door Albert van WdJ »

Nederlandse cv systemen zijn inderdaad beveiligd op max. 3 bar.
Maar bijna nergens wordt een cv systeem op hogere druk gebracht dan 2 bar.
Mijn Verner hout-cv mag ook maar maximaal tot 2 bar.
De oplossing is simpel. Achter je hout-cv monteer je gewoon een overstortventiel van 2 bar. (moet wel even apart besteld worden)
En zorg dat je hele systeem op 1,5 bar werkt.

Mijn Nefit combiboiler bijv. draait meestal op 1,0 - 1,3 bar. Dat doet hij al 11 jaar, en dat gaat prima.


Albert
Change, before you have to.
bbbrumbrum
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jun 2018, 22:01

Re: graag TIPS over kopen en laten plaatsen cv haard

Bericht door bbbrumbrum »

Albert van WdJ schreef: 15 jul 2014, 20:29 Janus maakt ook hout cv kachels.

Zie hier.
5e en 6e plaatje.

Zelf heb ik een Verner 13/10.2.
Het is een hele goede hout-cv kachel, en het vermogen is voor mij ook prima.
Deze mag op een druk van maximaal 2 bar werken.

Het is trouwens verstandig om buitenlandse (Europeese) websites af te struinen. Kan veel geld besparen.
Het transport van mijn kachel uit tsjechië kostte bijv. maar 100 euro via dhl. En deze kachel is in Nederland ruim 1000 euro duurder.

Probeer ook een hout-cv uit te kiezen die heel weinig uitstraalt naar de opstelruimte, meestal de woonkamer. En juist veel warmte afgeeft aan het cv-water.
Vooral in het voor en najaar is dat belangrijk. Want dan wil je overal beperkt warmte hebben. En vooral niet teveel in de woonkamer.
Beste Albert,

Aangezien ik je geen PB kan sturen maar openbaar hier.
Ben zelf ook zeer geintesseerd in de Verner kachel die je hebt staan, mag ik zo vrij zijn om te vragen waar je deze gekocht hebt?
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: graag TIPS over kopen en laten plaatsen cv haard

Bericht door Albert van WdJ »

Ik heb je een pb gestuurd!

Wanneer je ingelogd bent, kan je ieder ander lid een pb sturen. Even op de naam klikken of op contacteer, en je krijgt de mogelijkheid voor pb.
Change, before you have to.
Plaats reactie