Einde van de gloeilamp?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Einde van de gloeilamp?

Bericht door frans »

Is het gebruik van een spaarlamp verstandig in een situatie waar het licht telkens maar even brand?
b.v. in mijn gang waar het licht door een beweging sensor wordt bedient.
Dit geldt ook voor buiten verlichting die m.b.v. van een beweging sensor wordt bediend.
n.b. Zal een spaarlamp in dat geval een eeuwige levensduur hebben of ruim voor de beloofde 5000 uur de geest geven?
Dit in het kader van het voorstel om gewone gloei lampen af te schaffen in Nederland.
Een nogal door Philips toegejuicht plan.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Einde van de gloeilamp?

Bericht door Dutch John »

frans schreef:Een nogal door Philips toegejuicht plan.
Inderdaad. De marge op een spaarlamp zal wel veel hoger zijn......

Onze eerste spaarlamp (nu 17 jaar oud) leeft nog steeds. Schakelt minimaal 1 keer per dag en brandt gedurende uren. Je zou zeggen dat zo'n lamp er tegen moet kunnen. Maar spaarlampen die we een paar jaar geleden gekocht hebben, sneuvelen nu stuk voor stuk; ook die van Philips.....En ja, dat bonnetje, dat is of kwijt, of verbleekt.

We hebben ook ruimtes, waar slechts zelden een lamp brandt en dan vaak maar korte tijd. Onzin om daar een dure spaarlamp te hangen. En zeker als de ruimte aan de vochtige kant is. Daar kunnen spaarlampen al helemaal niet tegen als ze maar af en toe branden en zo niet opdrogen.

Ik krijg steeds meer het idee dat de milieulobby in Den Haag (= industrie en handel) een tweede economie wil creëren en sturen. En onze huidige milieuminister laat zich graag van alles aanpraten.......De gloeilamp verbieden heeft geen zin. Als de led lamp over een paar jaar sterk verbetert en goedkoper wordt, dan sterft de gloeilamp vanzelf uit.

Groet,
DJ
Laatst gewijzigd door Dutch John op 15 jun 2007, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl »

Helemaal mee eens DJ. Gewoon wachten op de LED (en voor locaties waar je een geleidend licht nodig hebt (dus niet al te fel) kan LED al heel goed. Overigens hebben we dat LED ding van Philips (living colors). Prachtig design en prachtig (ruim voldoende) licht in alle soorten en maten, wel wat prijzig, maar zal ook wel met besturing en voeding te maken hebben, dat is vaak nog een probleem voor LED. Verder wel overal spaarlampen waar het kan en de goedkoopste (van Kwantum) zijn vaak de beste.
Frans: over LED en spaarlampen kijk even op olino.org!

Patrick
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Einde van de gloeilamp?

Bericht door frans »

Dutch John schreef:Ik krijg steeds meer het idee dat de milieulobby in Den Haag (= industrie en handel) een tweede economie wil creëren en sturen. En onze huidige milieuminister laat zich graag van alles aanpraten.......
Groet,
DJ
Ik verbaas me ook telkens weer hoe onze "bestuurders" sommige milieu zaken als waar aanvaarden.
In Den Haag zijn ze goed tegen aanslagen beschermd, maar ook tegen info lijkt het wel.
Zelf denk ik dat de kluit weer gewoon belazerd gaat worden en dat het weer als
een belasting melkkoe gaat dienen in de toekomst zoals met de milieutoeslag het geval is.
Ik durf b.v. te stellen dat er maar weinig mensen zijn die kunnen vertellen hoeveel ze daar jaarlijks aan kwijt zijn,
terwijl ze wel weten hoeveel belasting ze betalen.

Een voorbeeld, het terug persen van c02 wordt als een oplossing aanvaard.
Hoe dit serieus gedaan moet worden en wat dat gaat kosten en vooral de zin ervan?
Daar stokt de info, de rekening valt vanzelf op de mat.

En van de NAM, Shell en de staat als grootaandeelhouder kan je nauwelijks een eerlijk oordeel verwachten lijkt mij.
Plaats reactie