Oude dubbele haard/schouw met voorzet houtkachel vervangen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bjanssen
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jun 2014, 22:31

Oude dubbele haard/schouw met voorzet houtkachel vervangen

Bericht door Bjanssen »

Beste, wij hebben een woning aangeschaft met in de woonkamer en voorkamer een houtkachel voor een grote haard/schouw geplaatst. Beide grenzen met de achterzijden aan elkaar en hebben samen 1 rookkanaal.

Graag willen wij deze vervangen door een moderne hoog rendement (inbouw) houtkachelsysteem. Het mooiste vind ik 1 houthaard met doorkijkluik naar beide kamers. Graag willen wij een hr systeem die een deel van de warmte opslaat en als straling afgeeft, in de voorkamer zou ik graag zo'n verwarmd bankje willen. Wij zijn duidelijk niet opzoek naar een zware finkachel die elke 24 uur gestookt moet worden, het mag iets minder "zwaar".

Waar kunnen we nu het beste mee beginnen? Er wordt zoveel aangeboden op het internet (om in te lezen) dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Hoe kom ik erachter wat het ongeveer gaat kosten?

Edit: het betreft een woning uit 1936 zonder isolatie behalve dubbelglas. Op een later moment gaan we spouwmuur isolatie overwegen. Zie ook bijgaande foto's.

Gr Bas

Ps: kent iemand dit type kachel? Levert dat iets op op de tweedehands markt?
image.jpg
image.jpg
image.jpg
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Oude dubbele haard/schouw met voorzet houtkachel vervang

Bericht door JantjeV8 »

Los van mijn "dat is zonde" gevoel, ben je niet in de juiste volgorde bezig.

Je gaat nu een kachel zoeken die je voldoende warmte moet geven. Later ga je isoleren waardoor de kachel te veel warmte gaat geven.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Oude dubbele haard/schouw met voorzet houtkachel vervang

Bericht door ritsaert snijder »

Bas,
je noemt de kenmerken van een massakachel...maar je wil geen zwaar ding. Gaat het je dan om het gewicht, heb je te weinig draagkracht? Of gaat het om iets anders? Een lichtere kachel zal met dezelfde vuurkamer sneller warmte geven en de warmte minder lang vasthouden. Heb je een idee hoeveel warmte je nodig hebt?

Een kachel met twee deurstellen is goed mogelijk. Het is geen bijdrage aan het rendement omdat je temperatuur in de vuurkamer wat zal dalen.
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Oude dubbele haard/schouw met voorzet houtkachel vervang

Bericht door Dutch John »

Zal ik het plaatje nog wat groter maken: denk ook aan de schoorsteen. Een oude ongeïsoleerde schoorsteen en een hoge rendementskachel gaan niet samen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Oude dubbele haard/schouw met voorzet houtkachel vervang

Bericht door Mees* »

2 ruimtes, één kachel................ heb'ik
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Oude dubbele haard/schouw met voorzet houtkachel vervang

Bericht door ritsaert snijder »

Mees, Bas schreef
Wij zijn duidelijk niet opzoek naar een zware finkachel die elke 24 uur gestookt moet worden, het mag iets minder "zwaar".
:D
groet!

Ritsaert
Bjanssen
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jun 2014, 22:31

Re: Oude dubbele haard/schouw met voorzet houtkachel vervang

Bericht door Bjanssen »

Heren, dank voor de respons.
JantjeV8 schreef:Los van mijn "dat is zonde" gevoel, ben je niet in de juiste volgorde bezig.

Je gaat nu een kachel zoeken die je voldoende warmte moet geven. Later ga je isoleren waardoor de kachel te veel warmte gaat geven.
Ik besef me dat het beter is om eerst de isolatie op orde te hebben en vervolgens een kachel te kiezen. Echter het huis staat per binnenkort leeg, dan wordt er 2 maanden geklust (rietendak, nieuwe CV+radiatoren en dubbel glas) en dan verhuizen we. Het liefst wil ik in die 2 maanden ook de kachel laten doen om 2 keer "troep" te voorkomen.

Wij hebben straks ook een moderne CV, de kachel is voor de extra en niet de hoofdverwarming.
ritsaert snijder schreef:Bas,
je noemt de kenmerken van een massakachel...maar je wil geen zwaar ding. Gaat het je dan om het gewicht, heb je te weinig draagkracht? Of gaat het om iets anders? Een lichtere kachel zal met dezelfde vuurkamer sneller warmte geven en de warmte minder lang vasthouden. Heb je een idee hoeveel warmte je nodig hebt?

Een kachel met twee deurstellen is goed mogelijk. Het is geen bijdrage aan het rendement omdat je temperatuur in de vuurkamer wat zal dalen.
Jong en druk gezin en geen "tijd" om netjes elke 24 uur te stoken. Wellicht door tijdsdruk in bepaalde weken niet stoken maar andere weken elke dag. Het gaat niet om het gewicht, deels om aanschaf prijs (we hebben niet meer dan 5K) en ik heb geen idee hoeveel warmte ik nodig heb. Het betreft 2 kamers van 30m2, de kachel staat ongeveer in het midden.
Dutch John schreef:Zal ik het plaatje nog wat groter maken: denk ook aan de schoorsteen. Een oude ongeïsoleerde schoorsteen en een hoge rendementskachel gaan niet samen.

Groet,
DJ
Ik hoop dat de kachel op de oude schoorsteen past. Op dit moment geen flauw idee.
Mees* schreef:2 ruimtes, één kachel................ heb'ik
Top! Foto's? Ik begrijp uit de volgende reactie dat het een dikkerd is ;-)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Oude dubbele haard/schouw met voorzet houtkachel vervang

Bericht door Dutch John »

Bjanssen schreef: Ik hoop dat de kachel op de oude schoorsteen past.
Hij zal er best op aansluiten. Essentieel is of de schoorsteen geschikt is voor de kachel. Als het nog het oude gemetselde kanaal is zonder geïsoleerde inzet, kun je niet zomaar een rendementskachel plaatsen. De schoorsteen zal zeiknat worden van de condens. Met als gevolg dat de trek wegvalt en dat je vocht in huis en leuke vlekken in het stucwerk krijgt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Oude dubbele haard/schouw met voorzet houtkachel vervang

Bericht door Mees* »

Dag Bas,

Onze kachel heeft inderdaad iets van gewicht, maar dat kan ook wel een stukje minder. Als je iets verder doorbladerd kom je vanzelf een topic tegen over het verwarmen van twee ruimtes

viewtopic.php?f=3&t=1608

Elke 24 uur stoken is ook geen noodzaak. een keer een dag overslaan kan ook geen kwaad en het bijstoken betekent niet meer dan een forse emmer hout toevoegen, een aanmaakblokje en een lucifer. De as van de vorige dag opruimen doen we een keer in de ca twee maanden. De kosten zijn ook beperkt, al moet je de schoorsteen zoals vermeld uiteraard niet vergeten.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Oude dubbele haard/schouw met voorzet houtkachel vervang

Bericht door ritsaert snijder »

Jong en druk gezin en geen "tijd" om netjes elke 24 uur te stoken. Wellicht door tijdsdruk in bepaalde weken niet stoken maar andere weken elke dag. Het gaat niet om het gewicht, deels om aanschaf prijs (we hebben niet meer dan 5K) en ik heb geen idee hoeveel warmte ik nodig heb. Het betreft 2 kamers van 30m2, de kachel staat ongeveer in het midden.
We hebben ook een jong en druk gezin. Maar leggen misschien andere prioriteiten. Punt is dat het stoken niet de tijdsverslinder is maar het verkrijgen, verwerken, opslaan en transporteren van het hout. Voordeel van een massakachel is dat je met weinig hout veel warmte kan maken.

De plek van de kachel lijkt me prima. Een massakachel kan je daar prima plaatsen en kan ook helemaal aangepast worden aan de plek en er kan een warmtebankje aan gekoppeld worden. Ik zie dat met een ander soort kachel allemaal niet makkelijk lukken. Van die 5 k ben je een derde kwijt aan de schoorsteen. Maar misschien kan er een RVS pijp door de huidige schoorsteen?

Een massakachel kan ook gewoon een periode niet worden gestookt. Start misschien wat lastiger op en het duurt even voordat hij warm is.
groet!

Ritsaert
midas
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 sep 2013, 21:24

Re: Oude dubbele haard/schouw met voorzet houtkachel vervang

Bericht door midas »

koop gewoon een leuk klein kacheltje die je mooi vind.
En zo nu en dan steek je hem aan op een zaterdag avond en is het genieten.
Als je niet te veel moeite wil doen met stoken zal ik dat ook niet doen in het uitzoeken van een kachel.
Plaats reactie