vraag over secundaire- en tertiaire luchtinlaat

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

sprokkelhout
Berichten: 78
Lid geworden op: 02 feb 2014, 18:18

vraag over secundaire- en tertiaire luchtinlaat

Bericht door sprokkelhout »

Bij HR houtkachels is er vaak een verschil in het aantal boringen ten behoeve van luchtinlaat via de achterwand van de brandkamer boven het vuurbed.

Bij sommige houtkachels telt deze secundaire/tertiaire luchtinlaat slechts 3 "grotere" boringen (doorsnede 8 a 10 mm) maar er zijn ook houtkachels met 25 tot 30 "kleinere" (4 tot 5 mm doorsnede) boringen ten behoeve van de luchttoevoer.

Is een groter aantal boringen per definitie beter of maakt het aantal luchtgaatjes uiteindelijk niets uit in de praktijk?
Mijn gevoel zegt dat bij een groter aantal boringen, verdeeld over de volle breedte van de brandkamer, meer onverbrande rookgassen alsnog naverbrand kunnen worden. Maar is dat wel zo??
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: vraag over secundaire- en tertiaire luchtinlaat

Bericht door Erikvr »

Maakt niet zoveel uit denk ik. De ene fabrikant maakt de gaten in het vermiculiet, de ander in een RVS rooster. Afhankelijk van het ontwerp zijn meer/minder gaatjes nodig. De fabrikant heeft in de meeste gevallen de tertiaire luchttoevoer afgestemd op een optimale bij gemiddeld vemogen.
groet,
Erik
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: vraag over secundaire- en tertiaire luchtinlaat

Bericht door Pietje »

De secundair toegevoegde lucht moet goed kunnen mengen met de brandbare gassen die uit het hout komen (opgejaagd door de primaire luchtstroom). Hoe meer gaatjes, hoe beter verdeeld de lucht binnenkomt. Maar de positie van de gaatjes is net zo belangrijk: de (liefst voorverwarmde) secundaire lucht moet tijd hebben om bij voldoende hoge temperatuur te mengen. Vaak is die tijd er niet, want de vlammen worden te vroeg afgekoeld in een stalen kachel.

Dus, tja... niet eenvoudig er een eenduidig antwoord op te geven ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: vraag over secundaire- en tertiaire luchtinlaat

Bericht door Erikvr »

De meeste moderne kachels hebben de luchttoevoer op de volgende wijze:
1. primair: via de onderkant of via het asrooster, bedoeld om op te starten of het vuur aan te jagen
2. secundair: via de de boven/voorkant wordt regelbare voorverwarmde lucht en van boven naar beneden via de ruit geleid. Dit is de belangrijkste luchttoevoer bij normaal bedrijf en zorgt ook voor de turbulentie in de vuurkamer.
3 tertiair: via onder/achterkant wordt voorverwarmde lucht naar de gaatjes boven het brandbed geleid. Deze extra luchttoevoer zorgt voor de verbranding van de resterende rookgassen.
groet,
Erik
sprokkelhout
Berichten: 78
Lid geworden op: 02 feb 2014, 18:18

Re: vraag over secundaire- en tertiaire luchtinlaat

Bericht door sprokkelhout »

Mijn houtkachel heeft 3 gaten boven het vuurbed in de achterwand van vermiculiet.
Via deze drie gaten komt zowel de primaire- als ook de secundaire lucht binnen.
De secundaire luchtaanvoer is volgens de keuringsinstantie RRF tegelijkertijd de tertiaire luchtaanvoer.

De bedieningsschuif kent drie standen:

1) primaire- en secundaire luchttoevoer
2) secundaire lucht, inclusief ruitenspoeling (tevens tertiaire lucht)
3) geen aanvoer van lucht.

gebruikershandleiding: deze houtkachel kent een voorverwarmde ruitenreiniging en een ingenieus extra luchtcirculatiesysteem, waardoor
de rookgassen nogmaals worden naverbrand.


Er zijn inderdaad ook moderne houtkachels, zonder asrooster, waarbij de primaire luchttoevoer niet via de onderkant word geleid.
Kortom: vele luchtwegen leiden naar verbranding :wink:
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: vraag over secundaire- en tertiaire luchtinlaat

Bericht door Erikvr »

Komt de secundaire lucht bij jou nu via de ruit of de achterkant binnen? Wat voor kachel is het eigenlijk?
Normaal gesproken is de tertiaire luchttoevoer niet regelbaar, dat zou ook geen nut hebben. De secundaire luchttoevoer staat normaal altijd helemaal open tenzij de schoorsteen zó hard trekt (bv bij storm) dat je hem iets dichtschuift.
groet,
Erik
sprokkelhout
Berichten: 78
Lid geworden op: 02 feb 2014, 18:18

Re: vraag over secundaire- en tertiaire luchtinlaat

Bericht door sprokkelhout »

@Erik,

Bij deze kachel, een Wanders Olaf Eco, komt de secundaire lucht via de achterwand van de brandkamer "binnen".

groet, Lodewijk
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: vraag over secundaire- en tertiaire luchtinlaat

Bericht door JantjeV8 »

Ik heb een Lotus, het glazen deurtje sluit helemaal af, daar zitten geen gaten of kieren in. De enigste plaats waar luchttoevoer plaats vindt is via een stuk of 10 kleine gaatjes in de achterwand van de vuurkamer. Dat zijn gaatjes van een mm of 6, over de breedte van de achterwand gelijk verdeeld in 2 rijen boven elkaar. De onderste rij zit een cm of 10 boven de vuurhaard, de 2e rij daar weer een cm of 5 boven.
Dus de primaire, secondaire, tertiaire en alle lucht die daar nog achteraan komt komen toch enkel via die gaatjes binnen. Het ding stookt prachtig mooi zonder aanslag in de pijp omhoog. Zwevende vlammen tegen het plafonnetje voordat ze de pijp in verdwijnen.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: vraag over secundaire- en tertiaire luchtinlaat

Bericht door Erikvr »

sprokkelhout schreef:@Erik,
Bij deze kachel, een Wanders Olaf Eco, komt de secundaire lucht via de achterwand van de brandkamer "binnen".
groet, Lodewijk
Hoi Lodewijk,
ik las in de gebruiksaanwijzing:
De luchtschuif 2 heeft 3 standen n.l.
1. helemaal uitgetrokken primaire en secundaire luchttoevoer open.
2. indrukken tot de eerste klik alleen secundaire luchttoevoer open de kachel heeft nu het hoogste rendement
en de ruitenspoeling werkt het best.
3. indrukken tot de tweede klik alles dicht de kachel zal nu langzaam uitgaan.

Zoals ik al vermoedde is de tertiaire luchttoevoer niet te bedienen via de klep en is waarschijnlijk vast. De secundaire lucht komt via een omweg en voorverwarmd langs de ruit binnen.
De kachel heeft wel tegenstroomkanalen, erg mooi!
groet,
Erik
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: vraag over secundaire- en tertiaire luchtinlaat

Bericht door Erikvr »

JantjeV8 schreef:Ik heb een Lotus, het glazen deurtje sluit helemaal af, daar zitten geen gaten of kieren in. De enigste plaats waar luchttoevoer plaats vindt is via een stuk of 10 kleine gaatjes in de achterwand van de vuurkamer. Dat zijn gaatjes van een mm of 6, over de breedte van de achterwand gelijk verdeeld in 2 rijen boven elkaar. De onderste rij zit een cm of 10 boven de vuurhaard, de 2e rij daar weer een cm of 5 boven.
Dus de primaire, secondaire, tertiaire en alle lucht die daar nog achteraan komt komen toch enkel via die gaatjes binnen. Het ding stookt prachtig mooi zonder aanslag in de pijp omhoog. Zwevende vlammen tegen het plafonnetje voordat ze de pijp in verdwijnen.
Hoi Jan,
Kijk eens bij de bovenkant van de deuropening (dus niet de deur zelf), daar moet een spleet/metalen strip zitten waarlangs de secundaire lucht naar de ruit wordt geleid.
groet,
Erik
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: vraag over secundaire- en tertiaire luchtinlaat

Bericht door ritsaert snijder »

Primaire lucht: door het rooster of van voren op rooster of vloerhoogte
Secundaire lucht: ongeveer 11 cm boven het hout.
Tertiair: als er na de secundaire lucht nog een extra luchtinvoer is geplaatst. Maar wat mij betreft volstaat het onderscheid primaire en secundaire lucht.

Fabrikanten noemen de airwash om de ruit schoon te houden een secundaire luchtinvoer. En moderniseren op die manier een oud model. Vind ik nonsens.

De enige manier om een goede luchttoevoer te krijgen is door kennis, ervaring, uitproberen en meten. Alle luchtaanvoer die er voor zorgt dat het zuurstofgehalte in de rookgassen stijgt boven de 4 a 6 procent is onnodige koeling van het vuur! Dus het streven is naar een perfecte luchttoevoer.Ik heb nog geen computermodel gezien voor het bouwen van een kachel.
groet!

Ritsaert
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: vraag over secundaire- en tertiaire luchtinlaat

Bericht door Erikvr »

ritsaert snijder schreef: Fabrikanten noemen de airwash om de ruit schoon te houden een secundaire luchtinvoer. En moderniseren op die manier een oud model. Vind ik nonsens.
Dat valt wel mee, stalen kachels van de bekendere fabrikanten hebben de laatste 10 jaar wel een ontwikkeling meegemaakt. Je vindt bv niet veel modellen meer met gietijzeren bekleding aan de binnenkant. En de airwash (lucht van boven naar beneden) draagt ook bij aan een betere turbulentie in de brandkamer. En natuurlijk zijn de laboratoriummeetwaarden in de praktijk moeilijk/niet haalbaar, maar vooruitgang is er wel.
groet,
Erik
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: vraag over secundaire- en tertiaire luchtinlaat

Bericht door ritsaert snijder »

Klopt, maar bijvoorbeeld een morso 1400 had altijd een airwash en dat is nu opeens een secundaire beluchting...De secundaire beluchting moet ongeveer 11 cm boven het vuur mengen. Dat doet die airwash echt niet.

Maar kachels zijn inderdaad verbeterd. En dan gaat het over de vuurkamer en dan blazen ze nog steeds lucht van 350 graden naar buiten.

Gelukkig is de houtkachel populair en gaan mensen zich verdiepen.
groet!

Ritsaert
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: vraag over secundaire- en tertiaire luchtinlaat

Bericht door JantjeV8 »

Erikvr schreef:Hoi Jan,
Kijk eens bij de bovenkant van de deuropening (dus niet de deur zelf), daar moet een spleet/metalen strip zitten waarlangs de secundaire lucht naar de ruit wordt geleid.
Ik denk dat je gelijk hebt. De kacheldeur zelf drukt rondom volledig in het koord. Dat is dicht. Maar bovenin de branderkamer zitten die vermiculiet stenen waarlangs helemaal aan de voorkant tegen de deuropening de vlammen/rookgassen naar boven verdwijnen. Net daarvoor/boven zit nog een opening, die verdwijnt in een 'loze' ruimte. Ik heb met een lampje er in geschenen en zie alleen maar staal en laswerk. Waar die ruimte op uit komt weet ik niet. Ik denk van da achtermantel zodat die lucht vanaf daar aangezogen wordt en al voor verwarmd is.
sprokkelhout
Berichten: 78
Lid geworden op: 02 feb 2014, 18:18

Re: vraag over secundaire- en tertiaire luchtinlaat

Bericht door sprokkelhout »

Erikvr schreef:
sprokkelhout schreef:@Erik,

Zoals ik al vermoedde is de tertiaire luchttoevoer niet te bedienen via de klep en is waarschijnlijk vast. De secundaire lucht komt via een omweg en voorverwarmd langs de ruit binnen.
De kachel heeft wel tegenstroomkanalen, erg mooi!
Hallo Erik,

Ik heb, net als JantjeV8, nog eens goed boven de glasdeur gekeken en jazeker: ook daar zit een luchtkamer, over de volle breedte van de deur, met openingen vlak boven de deur.
De aanvoer van secundaire lucht komt inderdaad, via twee aparte kanalen, voorverwarmd als ruitenreiniger/verbrandingslucht via de achterwand en de bovenkant van de brandkamer richting de bovenkant van de deur.

Dankzij jouw bericht weer wat ontdekt! :D

groet, Lodewijk
Plaats reactie