Openhaard vervangen door inzethaard

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Rik86
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jun 2014, 13:38

Re: Openhaard vervangen door inzethaard

Bericht door Rik86 »

Misschien had ik idd wat anders verwacht van het forum. Eco staat hier in het middelpunt daar was ik me niet van bewust zocht alleen naar advies op maat;)

Barbas 3-65 neem ik zonder ventilatoren. Inzethaarden doen tegenwoordig niet onder voor inbouwhaarden. Bij de juiste haard/merk heb je juist een hoog rendement en laag hout verbruik!!

Gezien ik over ga van een openhaard met een rendement van 5/10% (onvolledige verbranding) naar een inzethaard van 75/80 % ( met na-verbranding) zit ik wat dat betreft wel goed hier dacht ik!

Groeten,

Rik
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Openhaard vervangen door inzethaard

Bericht door Mees* »

Alle verbetering is goed, maar als je het vrij eenvoudig nog 10% hoger kunt krijgen, kun je altijd nog van je eerder bedachte pad afwijken.......toch?
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Openhaard vervangen door inzethaard

Bericht door deleted »

Rik86 schreef:van 5/10% (onvolledige verbranding) naar een inzethaard van 75/80 % ( met na-verbranding) zit ik wat dat betreft wel goed hier dacht ik!
Helemaal verkeerd gedacht.
Meestal betekent dat het verbrandingsrendement, maar niet het kachelrendement.
Maw het hout wordt dan wel voor 80% verbrandt (mét naverbranding), maar die winst gaat nog steeds grotendeels door de schoorsteen naar buiten ... (kachelrendement nog steeds bedroevend laag met andere woorden)
De vogels zullen er warmer bijzitten, dat wel ... (+70%)
En zelfs die 80% verbrandingsrendement wordt alleen gehaald in ideale omstandigheden. Dus de vogels moeten ook al niet te snel victorie kraaien...

G
Rik86
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jun 2014, 13:38

Re: Openhaard vervangen door inzethaard

Bericht door Rik86 »

Lieve schreef:Ik heb enkele jaren geleden een Flam inzethaard gekocht via E-bay 250€ betaald, zelf geplaatst.
Als je hem wil mag je die rotzooi ophalen, als oud ijzer ook geschikt.
Het geraas van de ventilators is afschuwelijk, het verbruik is hoog voor weinig rendement.
http://www.stokertje.nl/stuntprijs-flam ... -opruiming

0-2 kW staat in de advertentie?
Rik86
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jun 2014, 13:38

Re: Openhaard vervangen door inzethaard

Bericht door Rik86 »

Rik86 schreef:
Lieve schreef:Ik heb enkele jaren geleden een Flam inzethaard gekocht via E-bay 250€ betaald, zelf geplaatst.
Als je hem wil mag je die rotzooi ophalen, als oud ijzer ook geschikt.
Het geraas van de ventilators is afschuwelijk, het verbruik is hoog voor weinig rendement.
http://www.stokertje.nl/stuntprijs-flam ... -opruiming

0-2 kW staat in de advertentie?

Inzethaard of niet voor 250 euro kun je ook geen wonderen verwachten!!
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Openhaard vervangen door inzethaard

Bericht door JantjeV8 »

Misschien is er ook wel schrik ontstaan met de promotie van de massakachel door de snelle gedachte dat daar het budget direct mee op z'n kop staat.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Openhaard vervangen door inzethaard

Bericht door Dutch John »

Valt wel mee. Een massakachel bouwen kost veel tijd, maar de materialen hoeven niet duur te zijn. Zeker niet als je afgedankte inzetkachels als donor gebruikt voor bijvoorbeeld deur, rooster en asla. Die kachels gaan meestal rechtstreeks naar de schroot. Oude bakstenen zijn ook meestal gratis te vinden. Rest nog wat klei, metselzand en het duurste: een kruiwagen vuurvaste steen voor de vuurhaard. Met een paar honderd euro kun je al iets fraais bouwen. Het zijn goedbetaalde uren en superhandig hoef je er niet voor te zijn.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Rik86
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jun 2014, 13:38

Re: Openhaard vervangen door inzethaard

Bericht door Rik86 »

Jammer dat er op internet weinig over massakachels te vinden is. Heb een paar dealers kunnen vinden en daar beginnen ze vanaf 4000 euro instap. Snap jullie punt over de massakachel. Dit principe hebben we ook op mijn werk de zogenaamde accumulerende kachels (elektrisch) 'snachts wordt de steen opgewarmd en geeft overdag warmte af. Mooi concept alleen niet ideaal bij koude nachten en warme dagen.

Heb zelf ook een best technisch vak dus sta overal voor open.

Toch denk ik dat als de meeste mensen een complete massa kachel/haard kopen bij een dealer de prijsklasse idd afschrikt.

Niet iedereen gaat onderdelen bij elkaar zoeken en iets in elkaar zetten. Plaatsing en verbouwing schrik ik niet zo van op maar ga zelf geen haard fabriceren.
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Openhaard vervangen door inzethaard

Bericht door Mees* »

Dag Rik,

Zelf fabriceren hoeft ook maar gedeeltelijk. Er zijn hier op het forum al een aantal tekeningen van massakachels voorbij gekomen die je zo kunt kopiëren. Met een dergelijke tekening in de hand kun je in zeer korte tijd zo'n ding maken. Als je een beetje weet hoe de materialen werken (vind je ook hier) dan hoeft het niet zo spannend te zijn.

Ik verdien zelf m'n brood met 'veiligheid' en heb/had zelf ook geen enkele kachelkennis, maar met behulp van een tekening en dit forum ben ik best een eind gekomen.

Nogmaals: niet om je iets op te dringen...........maar het kan zoveel plezier opleveren.

Mees
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Openhaard vervangen door inzethaard

Bericht door ritsaert snijder »

Jammer dat mensen vaak alleen kijken naar de aanschafkosten. Kijk ook naar andere dingen. En als je naar kosten wil kijken, kijk dan naar de kosten en besparingen per maand...

Vaak is de schoorsteen duurder dan de kachel!
groet!

Ritsaert
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Openhaard vervangen door inzethaard

Bericht door Mees* »

In een paar jaar van ca 2800 m3 naar ca 280 m3 gasverbruik kan een gevolg zijn. Da's betrekkelijk eenvoudig rekenen. :)
Rik86
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jun 2014, 13:38

Re: Openhaard vervangen door inzethaard

Bericht door Rik86 »

Ik verbruik nu maar 1500 m3 in een vrijstaand huis inhoud huis 600m3. Dus wat dat betreft zit ik behoorlijk laag voor een gezin.

Ik heb nou eenmaal geen geldboompje dus ben zeker aan een budget gebonden. Werk zelf in de energiesector dus kwa verbruik en bespraken heb ik wel enige kennis.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Openhaard vervangen door inzethaard

Bericht door ritsaert snijder »

Rik,
Je stookt nu al hout. Je kan er natuurlijk voor kiezen om met een goedkope kachel heel veel hout te stoken, waarbij de warmte grotendeels door de schoorsteen verdwijnt. Je hebt je hout gratis, maar de vraag is wat het je kost om het in de kachel te krijgen. (transport, zaagwerk, opslag, transport). Jaar in, jaar uit, waarbij de vraag naar hout stijgt.

Dat is voor mij ook een reden om te kiezen voor een massa kachel en een snelle kachel. Allebei met lage kosten gebouwd en met een hoog rendement. Mijn schoorstenen worden niet heter dan 80/100 graden en ik verbrand het hout met een hoge temperatuur.
groet!

Ritsaert
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Openhaard vervangen door inzethaard

Bericht door Erikvr »

Even uitgaan van een aanzienlijke verbetering van open haard naar Inzetkachel ( de upgrade naar massakachel komt bij serieus gebruik vanzelf :mrgreen: )
@ RIk, de ventilatoren hebben wel degelijk nut aangezien de inzetkachel maar een relatief klein nuttig oppervlak heeft. Heb verschillende keren gelezen over mensen die alsnog op zoek zijn naar Barbas ventilatoren.
En plaats idd een dubbelwandig rookkanaal voordat het een condenskanaal wordt :mrgreen:
groet,
Erik
Rik86
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jun 2014, 13:38

Re: Openhaard vervangen door inzethaard

Bericht door Rik86 »

Erikvr schreef:Even uitgaan van een aanzienlijke verbetering van open haard naar Inzetkachel ( de upgrade naar massakachel komt bij serieus gebruik vanzelf :mrgreen: )
@ RIk, de ventilatoren hebben wel degelijk nut aangezien de inzetkachel maar een relatief klein nuttig oppervlak heeft. Heb verschillende keren gelezen over mensen die alsnog op zoek zijn naar Barbas ventilatoren.
En plaats idd een dubbelwandig rookkanaal voordat het een condenskanaal wordt :mrgreen:
Bedankt op de reactie op mijn vraag!

Het model wat ik in gedachte heb worden niet met ventilator gemaakt. Heb mijn besluit al genomen en de haard kom op 15 aug. Tegen die tijd zal ik jullie kunnen zeggen of het mee of tegen valt.

Ben naar de showroom van de fabrikant geweest en heb de haard brandend gezien.

Wordt vervolgd....
Plaats reactie