Openhaard vervangen door inzethaard

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Openhaard vervangen door inzethaard

Bericht door Erikvr »

Een van de redenen om destijds bij mij de schouw eruit te slopen en er een vrijstaande kachel in te zetten.
groet,
Erik
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Openhaard vervangen door inzethaard

Bericht door ritsaert snijder »

Barrabas schreef; Het verbrandingsrendement is goed en het ding is ook goed regelbaar etc.
Kan je misschien onderbouwen dat het verbrandingsrendement goed is?

Wat bedoel je met goed regelbaar?

Je kan overwegen om de inzethaard te verkopen en een goede kachel te bouwen. Echt goede verbranding, schoorsteentemperatuur van rond de 90 graden. Wat wil je nog meer?
groet!

Ritsaert
Barrabas
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 nov 2014, 17:22

Re: Openhaard vervangen door inzethaard

Bericht door Barrabas »

Ok Ritsaert, Goede verbranding leid ik af uit weinig as, alleen lichtgrijze aanslag in de kachel en schone 'rook'. Met regelbaar bedoel ik de zuurstoftoevoer via de primaire en secundaire kanalen; erg belangrijk om te voorkomen dat er overmatig lucht bij het vuur komt, waardoor er ook weer teveel lucht (en dus warmte) de schoorsteen uitvliegt...
Voorlopig laat ik het maar even zo, omdat het anders veel sloopwerk wordt en we de kachel ook niet zeer frequent en alleen als bijverwarming gebruiken.
bbr
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jan 2018, 22:40

Re: Openhaard vervangen door inzethaard

Bericht door bbr »

Hallo, ik heb dezelfde kachel als Barrabas (Barbas cuatro 75), en wil ervaringen hierover kwijt.
- situatie: alleenstaande woning gekocht uit eind jaren 60, spouw geisoleerd, dak dik geisoleerd, nieuwe ramen laten plaatsen (1.0). Nieuwe boiler etc etc. Kers op de taart, om het gezellig te maken: Kacheltje.
- kachel is cuatro 75 (of 80), ter vervanging van oude open haard. Open haard was een echt 'trekgat', en gaf niets van warmte, enkel tocht. Externe luchttoevoer was al aanwezig, Barbas is daar op aangesloten. Dubbelwandige buis laten trekken.
- nu de ervaring:
---- weinig as, inderdaad. Goed ook, want geen opvangbak. Maar toch, ik was verbaasd. We kunnen enkele dagen voltijds stoken, zonder as te moeten ruimen.
---- eens kachel 'in gang', na 20min, schakel ik over op enkel externe luchttoevoer. Dan heb je een mooie, volle, rustige vlam.
---- ventilator op vol vermogen maakt teveel lawaai. We minderen die tot niet meer hoorbaar. Blaast dan voldoende.
---- vermogen is meer dan genoeg. Na een klein uur is het asociaal warm. Wij stoken eik en beuk die >2 jaar gedroogd is.
---- een avond stoken, van 18 to 00, verbruikt iets meer dan 1 mand hout.

Zo..... Voor de rest geen cijfers, want daar ken ik niet genoeg van. Kachel staat in woonkamer, grenst aan de muur van de traphal. Die traphalmuur blijft tot de volgende morgen lekker stralen. Leuk als je smorgens opstaat.

Mijn conclusie: Na het grootste kapitaal in isolatie te stoppen (want ecologisch) hebben we ons een kachel cadeau gedaan. Geen finoven oid, want slechts sporadisch te gebruiken, maar een inbouw/inzet. Die heeft meer dan voldoende, gezellige warmte, en ik geniet er van om zondagmorgen met een koffie te kijken naar mn vuurtje 😀
Groeten, Bram (nieuw op forum)
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Openhaard vervangen door inzethaard

Bericht door JantjeV8 »

Haha! Verslaafd... :mrgreen: Dat gaat niet meer over!
Barrabas
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 nov 2014, 17:22

Re: Openhaard vervangen door inzethaard

Bericht door Barrabas »

Gefelicitteerd bbr!
Relevante en makkelijke cijfers in dit verband zijn b.v. de hoeveelheid hout per avond/uur (in kg of volume van mand). dit in combinatie met de temperatuur(verhoging) en m3 van de kamer geeft een indicatie van warmteopbrengst....
Veel stookplezier!
Plaats reactie