Openhaard vervangen door inzethaard

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Openhaard vervangen door inzethaard

Bericht door Mees* »

Dat zal geen jaren meer duren voor die regelgeving hier ook komt; er wordt al behoorlijk overlegd over kacheltjes/rook/overlast en normen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Openhaard vervangen door inzethaard

Bericht door ritsaert snijder »

@Gandalf...fijn dat je het even wilde zeggen (over open haarden)

Inderdaad zijn de rendementsgegevens in NL en B moeilijk te vinden en dan ook vaak vaag. Ik ga liever af op wat ik zie en als je in dit geval de constructie van de Barbas bekijkt dan is het duidelijk geen hoogrendementskachel.

Ik geloof trouwens niet dat ik een inbouwhaard ken met een hoog rendement. Maar een finoven of een rocket stove met een bell ziet er hetzelfde uit....aan de buitenkant.
groet!

Ritsaert
sprokkelhout
Berichten: 78
Lid geworden op: 02 feb 2014, 18:18

Re: Openhaard vervangen door inzethaard

Bericht door sprokkelhout »

Wat is het verbrandingsrendement van een haard of kachel?

Een blok hout, een kuub gas, een liter olie. Ze hebben allemaal een bepaalde maximale hoeveelheid warmte die ze kunnen afgeven. De verhoudingen tussen de daadwerkelijk in een kachel of haard geproduceerde warmte en de potentiële warmte noemen we het verbrandingsrendement. Potentiële warmte kan verloren gaan door:

-Onvolledig verbrande deeltjes die in de as achterblijven.
-Onvolledig verbrande deeltjes die met de rookgassen via de schoorsteen ontsnappen.
-Restwarmte van de rookgassen die via de schoorsteen ontsnappen.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Openhaard vervangen door inzethaard

Bericht door Erikvr »

Bij het schoorsteenrendement van de Barbas bedoelen ze ze extra convectiekanalen die optioneel zijn aan te sluiten bovenop de kachel. Die kanalen komen dan weer uit op roosters in de schouw.
Laatst gewijzigd door Erikvr op 27 jun 2014, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
groet,
Erik
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Openhaard vervangen door inzethaard

Bericht door Pietje »

Wat ik begrepen heb van verbrandingstesten zijn de rendementen enkel hoeveel % van de brandstof daadwerkelijk verbrandt. De hoeveelheid warmte die de kamer in komt wordt volgens mij niet gemeten.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Openhaard vervangen door inzethaard

Bericht door JantjeV8 »

Hoe zou je dat moeten meten Pietje? X-kilo hout er in, Y-kilo as er uit? Of op volume? Volgens mij is dat een hele lastige.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Openhaard vervangen door inzethaard

Bericht door deleted »

JantjeV8 schreef:Hoe zou je dat moeten meten Pietje? X-kilo hout er in, Y-kilo as er uit? Of op volume? Volgens mij is dat een hele lastige.

Werd hier toch al enkele malen gedemonstreerd door Peterberg ?

Met een rookgasanalyse (apparaat me zeer gevoelige sensoren) meet je de O2, de CO en de CO2.
Deze verhoudingen , samen met een referentiemeting van de schoorsteentrek en de hoeveelheid hout, geven je een nauwkeurig beeld hoe goed het hout verbrand is.

G
Rik86
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jun 2014, 13:38

Re: Openhaard vervangen door inzethaard

Bericht door Rik86 »

Gandalf schreef:
Ik zou aanraden om de Duitse of Oostenrijkes certificaten van de kachel/haard terug te vinden. Die zijn strikt voorgeschreven en door een onafhankelijke keuringsinstallatie gemeten.
Toestellen die deze niet kunnen voorleggen, tja ... niet kopen ...

Zelfuitgevonden definities van rendementen ?
Schoorsteenverliezen optellen bij het rendement ? Je moet het maar verzinnen !



G
Eindelijk eens wat reacties ;) Dat een inzethaard nooit het rendement behaald van een massakachel is geheel duidelijk.

Barbas haard heeft het volgende Duitse keurmerk:

1.BImschV
Verplichte Duitse keuringsnorm voor houtgestookte toestellen. Toestellen die in Duitsland worden verkocht moeten hier- aan voldoen.

De precieze inhoud van deze keuring is moeilijk terug te vinden.
Rik86
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jun 2014, 13:38

Re: Openhaard vervangen door inzethaard

Bericht door Rik86 »

Inzethaard geplaatst 100% tevreden. Komt zeer veel warmte vanaf met weinig houd en vlammen zijn goed te regelen! Echt super!!
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Openhaard vervangen door inzethaard

Bericht door JantjeV8 »

:pp :pp :pp
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Openhaard vervangen door inzethaard

Bericht door GTV6 »

JantjeV8 schreef:Met een rookgasanalyse (apparaat me zeer gevoelige sensoren) meet je de O2, de CO en de CO2.Deze verhoudingen , samen met een referentiemeting van de schoorsteentrek en de hoeveelheid hout, geven je een nauwkeurig beeld hoe goed het hout verbrand is. G
Wel even een opmerking over deze tekst, hoewel de meters allen een uitkomst in CO2 en O2 laten zien wordt dit niet gemeten. Slechts het O2 percentage wordt gemeten het CO2 percentage wordt berekend op basis van het maximaal haalbare CO2 gehalte bij volledige verbranding. Voor aardgas en stookolie zijn die getallen van max CO2 beschikbaar met een hoge nauwkeurigheid, als het om een blokje hout gaat wordt dit een heel ander verhaal. Maar het is wel een mooie indicatie. De redelijk betaalbare rendementsmeters zijn niet zondermeer geschikt voor hout.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Openhaard vervangen door inzethaard

Bericht door ritsaert snijder »

Hmm,
Testo zegt;
Twee gas sensoren (meetcellen), die de zuurstof (O2) en koolstofmonoxide (CO) direct meten, vormen de basis voor de rookgas analyse
groet!

Ritsaert
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Openhaard vervangen door inzethaard

Bericht door GTV6 »

ritsaert snijder schreef:Hmm,
Testo zegt;
Twee gas sensoren (meetcellen), die de zuurstof (O2) en koolstofmonoxide (CO) direct meten, vormen de basis voor de rookgas analyse
Klopt CO wordt ook gemeten maar niet CO2, deze wordt berekend, CO is uiteraard wel belangrijk voor het rendement maar is geen direct onderdeel van de rendementsberekening, deze komt uit O2 temperaturen en wat specifieke factoren(Siegert).
Barrabas
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 nov 2014, 17:22

Re: Openhaard vervangen door inzethaard

Bericht door Barrabas »

Hallo Rik86,
Ik zie nu pas dit interessante draadje dat gesponnen is nav jouw vragen over de vervanging van een open haard door een barbas inzethaard.
Toevallig heb ik deze zomer (2014) precies hetzelfde gedaan. Ook heb ik mij gaandeweg verdiept in allerhande haken en ogen die hier ook ter sprake komen. Veel ingewikkelder en interessanter dan ik gedacht had. Vroeger dacht ik dat ik gewoon een "fikkie" aan het stoken was, maar het blijkt nu dus echte "wetenschap".

Ook ik heb dus een inzethaard geplaatst en ben momenteel druk met het testen en ben geinteresseerd om verdere ervaringen uit te wisselen, dus ik hoop dat je hier nog eens op ingaat Rik86!
Mijn punt voor nu is dat de barbas inderdaad een heel laag "systeemrendement" lijkt te hebben zonder ventilator. Echter, met ventilator lijkt het wel redelijk. Maar wat bedoel jij nu Rik86 met "veel warmte". Dit is voor mij de grote vraag. Volgens mij heb ik een ongeveer even grote kamer (ongeveer 120 m3) en het duurt toch wel zo'n 3 uur om de temperatuur met 3 graden te verhogen van 17 naar 20 C. Hoe zit dat bij jou?
Barrabas
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 nov 2014, 17:22

Re: Openhaard vervangen door inzethaard

Bericht door Barrabas »

Beste allen voor wie nog geinteresseerd is in dit onderwerp. Bij deze wil ik even mijn ervaringen delen met de barbas inzethaard omdat die wellicht toch wel interessant zijn voor wie dezelfde constructie overweegt, ook omdat de info hierover van fabrikanten en gebruikers vaak zeer onduidelijk of onvolledig of ronduit misleidend/fout is.

1. Op zich ben ik wel tevreden over de verbranding van deze haard. Het verbrandingsrendement is goed en het ding is ook goed regelbaar etc.

2. Echter, ronduit slecht is de warmteafgifte naar de kamer toe, al helemaal zonder verntilator (dan kom ik echt niet verder dan hooguit 1kwh).

3. Ik heb het rendement en de afgifte de afgelopen twee jaren zeer precies gemeten en kom tot de conclusie dat de warmteafgifte echt een probleem is bij deze inzethaard en niet hoger/beter valt te krijgen dan hooguit 3,5kwh. Dit is veel lager dan de opgegeven waarde van max 7 kwh door de fabrikant. Die 3,5 kwh haal ik alleen als ik ruim 2 kg goed hout stook per uur (is dus ruim 8kwh), wat dus een systeemrendement oplevert van minder dan 50%.

4. Om die 3,5 kwh te halen dient wel het uiterste uit de kast (haard) gehaald te worden, anders is de afgifte nog veel lager. Om te beginnen moet de buitenkant natuurlijk zeer goed geïsoleerd worden, anders verlies je bijzonder veel warmte aan de achtermuur, schoorsteenconstructie etc. Vervolgens is de afstelling van de ventilatoren niet eenvoudig. De meegeleverde ventilatoren maken sowieso veel te veel lawaai. Neem dus goede geluidsarmere moderne 12V PC-ventilatoren, dat is bovendien veel goedkoper en die passen ook precies. Doe er wel een regelaar tussen. Vervolgens is het een kwestie van experimenteren wat het optimale rendement oplevert. Zet je de ventilatoren te laag (zeg luchtverplaatsing 30m2 per uur) dan mag de kachel nog zo heet zijn, maar krijg je relatief weinig warmte de kamer in. Zet je de ventilatoren te hoog (zeg 160m2 per uur) dan koelt de luchtstroom de kachel te veel, en/of de luchtstroom krijgt geen tijd voldoende warmte op te nemen, waardoor er weliswaar veel warme lucht de kamer inkomt maar de temperatuur van die warme lucht relatief laag is (hoe harder de luchtstroom hoe lager de temperatuur). Het optimum ligt bij mij rond de 100 m2 per uur).

5. Ik heb over de warmteopbrengst ook gecorrespondeerd met Barbas maar zij hebben hierover geen duidelijk, zelfs misleidend verhaal (een inzethaard van 7kwh geeft volgens Barbas netzo veel warmte af als een losse kachel van 7kwh). Volgens mijn metingen moet je de opgegeven fabriekswaarden voor de warmteopbrengst bij deze inzethaard dus ongeveer halveren.

Concluderend: voor de warmte moet je zo'n inzethaard dus niet aanschaffen. Wel aanschaffen voor een betere verbranding van het hout (beter voor het milieu) en voor de sier/sfeer van het vuur. De warmte afgifte is daarbij wel nuttig en zeker niet verwaarloosbaar en al een stuk beter dan bij een traditionele open haard; maar dus wel een stuk lager dan gesuggereerd door de fabrikant en bij een vergelijkbare losstaande kachel. Had ik dit vooraf geweten, dan had ik dus een losse kachel aangeschaft.

Doe je voordeel met deze ervaring zou ik zeggen en verder succes met het stoken...
Plaats reactie