gasverbruik

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ingir

Re: gasverbruik

Bericht door Ingir » 14 jun 2014, 20:28

OBL-Rien schreef:
kockie schreef:Nog niet helemaal gelezen, maar deze persoon icm dit onderzoek kwam bij mij bovendrijven: http://www.solarwebsite.nl/2008/11/flui ... aterkoker/
Leuk bericht, maar hij/zij kijkt naar kosten, dat is iets anders als naar hoeveelheid verbruikte energie te kijken.
Bovendien is mijn vraag: gas hoog of laag, wat is het beste?
Niet alleen naar kosten:

Afbeelding

Ingir

Bericht door Ingir » 14 jun 2014, 20:37

OBL-Rien schreef:
Paide schreef:Lijkt me in een kwartiertje uitgezocht met een proefje.... Laat je het resultaat weten? :lol:
Graag, maar ik zou niet weten hoe te meten hoeveel gas ik verbruik. Tenzij ik natuurlijk meerdere kub gas nodig zou hebben....
Mijn gasmeter geeft het gasverbruik aan 0,001m³ nauwkeurig, daar kan die 0,040m³ voor 1 liter wel mee gemeten worden. Inderdaad niet meer dan een kwartiertje werk, als je een gasfornuis hebt dan... Niemand die even een keteltje water op het gas kan laten koken? Of is het dat niemand het gemeten resultaat met ons wil delen?

deleted

Bericht door deleted » 14 jun 2014, 20:44

MMmm,

Dit is een vrij waardeloze meting. Die meter waar het gasverbruik op afgelezen wordt is zeker niet nauwkeurig genoeg om bij een zeer kleine hoeveelheid (slechts 1 liter water) een aanvaardbare foutmarge in te hebben.
Dat moet toch beter gemeten kunnen worden ?

Hier hebben we geen gas, maar ik herinner me van mijn jeugd dat die kleine camping-gasvuurtjes toch aardig lang meegaan voor het koken.

In gascentrales wordt ook water gekookt. Stoom drijft namelijk een turbine aan. Thermische energie omzetten in kinetische gaat met grote verliezen gepaard. Kinetische in elektriciteit nog eens.
Idem voor het transporteren krijgen we nog eens verliezen. En uiteindelijk zetten we die elektriciteit terug om in thermische energie ...

In het stookseizoen is de 'verloren' warmte trouwens niet verloren, want komt 100% ten goede aan de ruimte. Daar kan de fluitketel dus niet verliezen van de gasgestookte elektriciteits-centrale (die heeft sowieso verliezen die niet aan de ruimte ten goede komen)

Blijft over: buiten stookseizoen: wat is efficiënter fluitketel of waterkoker ?
Maw buiten stookseizoen moeten we weten of de warmtewisselaar -die de bodem van de fluitketel is- een slechter rendement heeft dan het elektriciteitsnet.
De bodem zou dan een lager rendement dan 35% moeten hebben.
Lijkt me redelijk te meten met voldoende metingen en een precies afgemeten hoeveelheid gas. (zoals in de camping-flesjes). Dan nog omzetten met de juiste energie-inhoud van het gebruikte gas.
Lijkt me straf als de bodem van de fluitketel het slechter doet dan het elektriciteitsnet.

Ik denk wel dat een koperen ketel merkelijk betere resultaten zou kunnen scoren.

G

kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie » 14 jun 2014, 20:52

Ik heb geen gas, alleen inductie en hout....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

Tim

Bericht door Tim » 14 jun 2014, 22:22

Rien,

Zoiets aanschaffen en in de gasslang zetten.
https://www.econosto.nl/producten/lucht ... 184/135639

Het gaat jou om het verschil, dus je hoeft niet voor gas te corrigeren. Dan een liter koken op half en op vol gas. Dat heb je tijd tot koken en hoeveelheid gas.

Misschien kun je een pitot buisje (slangetje) vlak voor de brander erin solderen? Dan kun je branderdruk (=flow) vs kooktijd pakken. Zou je het verschil mee moeten kunnen aantonen.

Tim

kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie » 14 jun 2014, 22:43

IK heb op het werk nog zo'n ding liggen; voor zuurstof en lachgas. Met regelknop. Ik heb alleen geen idee wat voor een voordruk zo'n ding nodig heeft. 30mBar kon wel eens krap worden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

Ingir

Bericht door Ingir » 14 jun 2014, 23:03

Gandalf schreef:Ik denk wel dat een koperen ketel merkelijk betere resultaten zou kunnen scoren.
Ik denk het niet, de meting in bovengenoemde link laat een 3-9x hoger warmteverbruik zien bij de fluitketel en dat is ook eenvoudig te verklaren door de open verbranding van het gas tegenover de volledig omhulde warmteoverdracht van de waterkoker. Ik heb hier ook niet zoveel aan die 70% verspilde warmte van de fluitketel omdat mijn stookseizoen al erg kort is, van november t/m maart zou die verloren warmte nog nut kunnen hebben ware het niet dat bij de open verbranding van gas zoveel waterdamp en CO2 wordt geproduceerd dat ik genoodzaakt wordt de afzuigkap aan te zetten waardoor ik naast gas ook nog eens stroom verbruik. In het stookseizoen verlies ik door die extra ventilatie bovendien kostbare warmte uit mijn woning.

Omdat het gasfornuis zo uitzonderlijk veel warmte verspilt, wordt 's zomers de woning onnodig opgewarmd terwijl ik dan juist warmtebronnen zoveel mogelijk wil vermijden. Ventileren geeft ook geen voordeel want nu is de buitenlucht weer te warm om grote ventilatiedebieten te gaan opzetten. En ook in de zomer is stroom nodig voor de afzuigkap.

Er valt dus zeer veel af te dingen op het gebruik van de fluitketel, zowel op een hoog en laag gasvuur. Ik weet dat elektrisch verwarmen wordt gezien als vloeken in de ecologische kerk maar daarbij speelt vooral de ervaring van hoge stroomverbruiken bij ouderwetse boilers en accumulatieverwarming. Bij moderne ZLEW- en PH-woningen is de trend zichtbaar dat gebruik van gas en stookolie-installaties wordt vermeden. Deze woningen worden all-electric verwarmd, zowel ruimteverwarming als SWW, en zijn dan nog steeds zeer energiezuinig.

Tim

Bericht door Tim » 14 jun 2014, 23:15

Ingir,

Wist je dat de gemiddelde energiecentrale in NL een niet bijster veel hoger rendement heeft dan de fluitketel?

Back OT: Rien, je kan meten, K heeft de meter...

Tim

kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie » 14 jun 2014, 23:22

Ik stel zelfs een plek met fornuis beschikbaar. In de schuur waar al een aantal forumbijeenkomsten zijn geweest is nog wel gas. Leuk experiment voor een forumdag... wie verwarmt de fluitketel zo zuinig mogelijk. Daarna een wedstrijd waterkoker isoleren.

Wie komt de gezette thee opdrinken?

Tim

Bericht door Tim » 14 jun 2014, 23:25

Spacethee?

Count me in!

Tim

Ingir

Bericht door Ingir » 14 jun 2014, 23:33

Tim schreef:Wist je dat de gemiddelde energiecentrale in NL een niet bijster veel hoger rendement heeft dan de fluitketel?
Dat weet ik. Wist je dat zelfs met dat lage rendement van NL-stroom nog steeds meer CO2 geproduceerd wordt met het gasfornuis? En dan heb ik het bijkomende stroomverbruik voor de afzuigkap en warmteverlies door afzuiging niet meegerekend dat nodig is om de vochtproductie en verbrandingsgassen af te voeren.

Vraagje: hoeveel gram waterdamp wordt geproduceerd met de open verbranding van 1 m³ aardgas?

deleted

Bericht door deleted » 15 jun 2014, 00:01

Ingir schreef:
Gandalf schreef:Ik denk wel dat een koperen ketel merkelijk betere resultaten zou kunnen scoren.
Ik denk het niet, de meting in bovengenoemde link laat een 3-9x hoger warmteverbruik zien bij de fluitketel en dat is ook eenvoudig te verklaren door de open verbranding van het gas tegenover de volledig omhulde warmteoverdracht van de waterkoker.
Dat is precies de meting die ik redelijk waardeloos vind door de gebruikte methode. Hoe verklaar jij bijvoorbeeld 'eenvoudig' dat het verschil varieert tussen 3X en 9X. Dat is nogal een ongeloofwaardige variatie in verschil.

Mijn suggestie sloeg trouwens op het gebruikte materiaal: 'Koper', niet zozeer op de vergelijking.

Het is me duidelijk dat een waterkoker efficiënter water opwarmt. Dat is omdat elektriciteit de grootste verliezen boekt vóórdat hij aan je persoonlijke meterkast passeert.
Het is niet omdat de elektriciteitscentrale de warmte vele kilometers van je passiefhuis dumpt, dat het geen verloren energie is. Ook dat warmtedumpen gaat gepaard met extra pompenergie. 't Is maar wat je weer wil tellen à charge of à décharge.

Naar Rien toe: Mijn inschatting: een koperen ketel met een grote verhouding oppervlak bodem versus inhoud. (Dus een platte lage met groot grondvlak, koper geeft de snelste warmteoverdracht, hetgeen een rol speelt bij kortstondig gebruik)

We weten ook niets van de gebruikte fluitketel in bovenstaande 'test'. Zou ook een zwaar gietijzeren geval kunnen zijn waar er heel wat Wh in het gietijzer zitten.
Gietijzer is prima op een kachel of aga-cooker die de hele dag brandt, maar op een gasfornuis moet je geen zware ketel zetten om snel een liter water op te warmen.

NB Alles wat het contact vergroot met de gasvlam is welkom: (én koper én laag en breed ...) google eens op "simplex kettle".
simplex.jpg
G

OBL-Rien
Contacteer:

Bericht door OBL-Rien » 18 jun 2014, 19:57

Ingir schreef:
OBL-Rien schreef:
Paide schreef:Lijkt me in een kwartiertje uitgezocht met een proefje.... Laat je het resultaat weten? :lol:
Graag, maar ik zou niet weten hoe te meten hoeveel gas ik verbruik. Tenzij ik natuurlijk meerdere kub gas nodig zou hebben....
Mijn gasmeter geeft het gasverbruik aan 0,001m³ nauwkeurig, daar kan die 0,040m³ voor 1 liter wel mee gemeten worden. Inderdaad niet meer dan een kwartiertje werk, als je een gasfornuis hebt dan... Niemand die even een keteltje water op het gas kan laten koken? Of is het dat niemand het gemeten resultaat met ons wil delen?
Ik heb het even gecheckt, en mijn meter doet ook 0,001, en als het water opstaat zie je de teller echt wel vlotjes bewegen. Dus ik ga de test doen.
Zit nu midden in m'n verhuis, dus nu even niet... maar uitstel is geen afstel.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King

Pieke

Bericht door Pieke » 18 jun 2014, 20:02

kockie schreef: Leuk experiment voor een forumdag... wie verwarmt de fluitketel zo zuinig mogelijk. Daarna een wedstrijd waterkoker isoleren.
Neem dan ook inductie mee.Ik heb 2 losse kookplaatjes elk op 1 fase/220 volt, dus ze bestaan.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.

Mees*

Bericht door Mees* » 19 jun 2014, 09:15

In het stookseizoen hebben wij altijd een volle (2ltr) koperen ketel water in ons massakachelsudderoventje zitten. Min of meer de gehele dag bijna kokend water beschikbaar.

Plaats reactie