heatpipe 24 buizen 200 liter meer warmte te behalen,maar hoe

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: heatpipe 24 buizen 200 liter meer warmte te behalen,maar

Bericht door pelletpower »

Ik heb die vriend van me aangestoken met mijn setje pv. Hij draaft weer helemaal door en is inmiddels E-neutraal, gasaansl eruit en warmtepomp icm een houtcv (prity geloof ik). Hij is redelijk extreem, zo ook de maxtemp van 95 gr, hou de veiligheden in de gaten want die ga je nodig hebben. Lager zetten is wel gewenst dus. Op welke temp stond ie ingesteld?

Opm vanwege succes warmtepomp wilde hij de collector weer vervangen door pv en zo zijn boiler op temp brengen. Rendement van pv zakt in de zomer echter drastisch waardoor buizen beter werken. Gepland was die dag 24 kwh op te wekken en het bleek 16 te zijn. Blijft lastig kiezen en het is zeker belangrijk van waaruit je kijkt als je een keuze maakt.
A.Geldeblom
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 mei 2014, 14:01

Re: heatpipe 24 buizen 200 liter meer warmte te behalen,maar

Bericht door A.Geldeblom »

Ik ga vandaag wat tijden met de temperatuur bijhouden en doorgeven, gr A g
A.Geldeblom
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 mei 2014, 14:01

Re: heatpipe 24 buizen 200 liter meer warmte te behalen,maar

Bericht door A.Geldeblom »

Hier dan de tijd met de temperatuur boven in het vat gemeten.
9.15 24 graden
12.45 35 graden
15.45 44 graden
16.30 47 graden
19.15 54 graden
Dit is vandaag behaald.gr G
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: heatpipe 24 buizen 200 liter meer warmte te behalen,maar

Bericht door pelletpower »

Net even geinformeerd.
Vanmorgen bogonnen met een graat of 50 nu 70 met een paar douchebeurten. Het is wel een systeem met 27 buizen.
Jouw systeem lijkt nog niet zo gek te functioneren. Uit hoeveel personen bestaat je gezin?
A.Geldeblom
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 mei 2014, 14:01

Re: heatpipe 24 buizen 200 liter meer warmte te behalen,maar

Bericht door A.Geldeblom »

pelletpower schreef:Net even geinformeerd.
Vanmorgen bogonnen met een graat of 50 nu 70 met een paar douchebeurten. Het is wel een systeem met 27 buizen.
Jouw systeem lijkt nog niet zo gek te functioneren. Uit hoeveel personen bestaat je gezin?
Het gezin bestaat uit 4 personen.Tot die tijd steeds, avonds niet gedouchd Daarna gedouchd en gebruik ligbad, wasmachine gedraaid, vanmorgen 29 graden.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: heatpipe 24 buizen 200 liter meer warmte te behalen,maar

Bericht door pelletpower »

Na de 54 gr van gisteren is er nog gedouched?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: heatpipe 24 buizen 200 liter meer warmte te behalen,maar

Bericht door Ruuben »

A.Geldeblom schreef:Nu heb ik de boiler ook nog nooit boven de 70-75 graden gezien.(zomer,s)
Ik dacht aan de flowmeter misschien niet goed ingesteld. Of de pomp snelheid,2 standen.Aan en uitschakelen ciculatiepomp op welk temperatuurverschil?Alle info is welkom.
beste Geldblom,

Gefeliciteerd met je zonneboiler.

Zo op het eerste gezicht doet je zonnenboiler het met opbrengsten helemaal normaal.

Voer hier eens wat getallen en in kijk wat het bij jou doet: http://www.solar2all.com ->berekening.


De controler die je hebt is af fabriek al normaal ingesteld. Dus plug en play. Je delta t is 8 graden; dus het verschil met je collector en onderin je tank. Als dat temp verschil groter is dan 8 graden dan gaat je pomp aan.

Niet te veel aan zitten prutsen, zo op het oog heb je er niet echt feeling mee. Je moet je pomp zeker niet op een laagste stand laten draaien in de veronderstelling dat je temperatuur zo hoger zal worden... Eneco heeft dat ook in een proefopstelling geprobeerd en dat resulteerde in het verkolen van hun hetapipes omdat ze droog kwamen te staan.

je wil al naar hele hoge temperaturen las ik. Dat betekent dat bij 95 graden in je boiler je dus 106 graden uit je collector trekt... dus je collectoren zijn gloeiend heet en willen het liefst je vloeistof koken. Je pomp zal tot stilstand komen ( de maximale instelbare temperatuur in je controller is 95 graden) en op het dak je spullen gruwelijk heet worden. Dat is alleen maar schadelijk voor je glycol en je heatpipes. En sommige isolatie materialen beginnen dan te smelten.
Je belast je koppelingen mechanisch sterk en de kans op lekkage neemt toe.

Over het algemeen in het beste je pomp snel te laten draaien; Hoe hoger het verschil in temperatuur tussen vloeistof en je manifold (heatpipe) des te meer rendement je eruit haalt.

Het enige wat ik kan bedenken in je nadeel is dat je dunne geribbelde RVS buizen hebt gebruikt in je hele installatie... Dat geeft veel stromingsweerstand...
En misschien niet zoveel/dik geisoleerd?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: heatpipe 24 buizen 200 liter meer warmte te behalen,maar

Bericht door Ruuben »

A.Geldeblom schreef:Hier dan de tijd met de temperatuur boven in het vat gemeten.
9.15 24 graden
12.45 35 graden
15.45 44 graden
16.30 47 graden
19.15 54 graden
Dit is vandaag behaald.gr G
Heb je je panelen onder behoorlijk schuine hoek/helling staan op het westen?
A.Geldeblom
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 mei 2014, 14:01

Re: heatpipe 24 buizen 200 liter meer warmte te behalen,maar

Bericht door A.Geldeblom »

De dakhelling is prima, en pal Zuid. Standaard ribbelbuis , daarna koper 15 met perfecte buisisolatie. Pompsnelheid op 2e stand proberen.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: heatpipe 24 buizen 200 liter meer warmte te behalen,maar

Bericht door pelletpower »

Door het douchen 24gr of thermosyf in de nacht?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: heatpipe 24 buizen 200 liter meer warmte te behalen,maar

Bericht door Ruuben »

A.Geldeblom schreef:De dakhelling is prima, en pal Zuid. Standaard ribbelbuis , daarna koper 15 met perfecte buisisolatie. Pompsnelheid op 2e stand proberen.

Wat is de uitkomst als je je parameters invoert op solar2all.com?
Standaard ribbelbuis 12 of 16 of 20 mm?
Veel 90 graden hoeken?
Als je je installatie hebt gevuld is het van belang echt goed te spoelen om de lucht eruit te krijgen. Een half uur pompen met een centrifugaal pomp is niet vreemd!
A.Geldeblom
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 mei 2014, 14:01

Re: heatpipe 24 buizen 200 liter meer warmte te behalen,maar

Bericht door A.Geldeblom »

Ruuben schreef:
A.Geldeblom schreef:De dakhelling is prima, en pal Zuid. Standaard ribbelbuis , daarna koper 15 met perfecte buisisolatie. Pompsnelheid op 2e stand proberen.

Wat is de uitkomst als je je parameters invoert op solar2all.com?
Standaard ribbelbuis 12 of 16 of 20 mm?
Veel 90 graden hoeken?
Als je je installatie hebt gevuld is het van belang echt goed te spoelen om de lucht eruit te krijgen. Een half uur pompen met een centrifugaal pomp is niet vrleemd!
Denk van 16mm ribbelbuis. installatie is wel goed ontlucht.FLowmeter maximaal open en pomp op snelheid 2 nu.Hopelijk betere temperaturen nu.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: heatpipe 24 buizen 200 liter meer warmte te behalen,maar

Bericht door kockie »

Kun je ook je collectortemperaturen zien?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
A.Geldeblom
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 mei 2014, 14:01

Re: heatpipe 24 buizen 200 liter meer warmte te behalen,maar

Bericht door A.Geldeblom »

kockie schreef:Kun je ook je collectortemperaturen zien?
Jazeker kan ik dat aflezen.collector nu 54 graden . Boiler onder 33 graden en halverwege , boven nu 38 graden,
A.Geldeblom
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 mei 2014, 14:01

Re: heatpipe 24 buizen 200 liter meer warmte te behalen,maar

Bericht door A.Geldeblom »

pelletpower schreef:Door het douchen 24gr of thermosyf in de nacht?
? 24 graden kwam Door het douchen en wasmachine.tem loopt snacht 3 graden terug.
Plaats reactie