welke houtklover kopen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

Re: welke houtklover kopen

Bericht door dr plop »

Zelfs met een kliefmachine kunt ge niet zonder deftige bijl. Juist, ja.
En met een kliefmachine gaat het zelfs niet sneller dan een bijl. Ook juist, ja.
Maar met een kliefmachine kan je wel een hele dag van 's morgens vroeg tot 's avonds laat doorwerken. En met een bijl is mijn bureau-lichaampje na een uur of 2 al op. Daar zit het verschil.
Los van al de schade in schoudergewrichten natuurlijk. Maar da's problemen voor veel later.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: welke houtklover kopen

Bericht door Sandman79 »

Ik prefereer toch de fiskars bijlen tov een kliefhamer. :)
Ben zelf bezig met een kliever te maken, waarmee ik op mijn eentje tussen de 20-30 stere hout per dag hoop te kunnen verwerken. Grotendeels uit recuperatiemateriaal, dus ik moet voor de paar onderdelen die ik moest kopen, beduidend minder als een week gaan werken.
Maar ik volg DJ echt wel dat als je goed materiaal hebt, je sneller kan klieven met handgereedschap dan met een goedkope kliever. eea hangt ook af van de hoeveelheid te klieven hout en je conditie natuurlijk!!

(Zie ook reactie dr plop)
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: welke houtklover kopen

Bericht door JantjeV8 »

Is zo'n fiskars dan zo veel geweldiger t.o.v. een gewone kloofbijl?
Ik wissel nog al eens af. Een aanhanger op een avond leeg trekken in de winter, klover er naast en er overheen. Mijn klover gaat niet erg snel, maar daarentegen is hij wel loeisterk. Stammetjes die een cm of 20 diameter zijn leg ik 2 op elkaar. Een handje er op, dan blijft het prima liggen. Bovenste gaat in 4 stukken over het kruis, onderste stam in 2en dus die moeten nog een keer. Plat op het bed, wat grotere stam er bovenop en weer dubbele productie zodoende. Het werkt gewoon lekker.
Avondje afkoelen, dan wil ik nog wel eens wat met de kloofbijl doen. Of als je een keer een stapeltje aangeboden hebt gekregen van iemand die z'n tuin gedaan heeft, te weinig om de klover op te starten.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: welke houtklover kopen

Bericht door David86 »

Schade in schouder gewrichten ?

Hoe denk je dat je tussenwervels het vinden om die grote stukken kachelhout steeds op de klover te tillen ?

Bij het correct zwaaien met groot slag gereedschap komt de grootste toegevoegde kracht uit de buik en borst spieren, als je last krijgt van je schouders is je slag verkeerd. De opgebouwde snelheid en het gewicht van de kloof hamer doen het werk, niet je armen. Je moet niet hard willen slaan, alleen de bijl met een in de hele slag opgebouwde (hoge) snelheid op het juiste plekje laten landen.

Het zal ook wel persoonlijk zijn, ik heb snel last van mijn rug als ik hem verkeerd belast (belast draaien) maar genees heel snel van spierpijn, daarom prefereer ik de bijl boven de kloof machine.
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: welke houtklover kopen

Bericht door kockie »

Ik zou graag met een kloofbijl m'n hout aan stukken slaan. Helaas krijg ik na 3 blokken alderbastend pijn in m'n rug (oude kwaal :( ) Ik ben daardoor dus aangewezen op een (in eeuwig) bruikleen machine. Het is een zelfbouw en echt onmundig gebouwd. (Netjes) tillen is voor mij gelukkig geen probleem.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: welke houtklover kopen

Bericht door kiekeboe »

mijn ervaring:

ik kloof ca 25 m3 per jaar (15 voor mezelf + 10 voor een maatje die mij hout levert en dan de helft gekloofd terug krijgt).
het eerste jaar deed ik dat met een kloofbijl, werkt prima maar ik ben na 2 uur kapot voor die dag.
het tweede jaar een 10 ton crossfer gekocht, dat was duitse degelijkheid volgens de verkoper.
na een half jaar was de tafel krom, daar heb ik keurig een nieuwe verbeterde voor gekregen.
na 2 jaar en een maand ging de koppeling tussen motor en pomp stuk (niet gek ook als je die constructie ziet).
er zat 2 jaar garantie op het ding, dus ik moest betalen.
na een paar maand weer hetzelfde euvel, en men wilde niets doen uit coulance.

mijn mening over crossfer is dus redelijk negatief !

toen zelf een gebouwd naar model van splitfire (een originele was me te duur en ik had geen zin in de herrie van de benzine motor).
ik heb een electrische hydro unit gebruikt, en de rest aardig lomp uitgevoerd van sloop materiaal.
dit werkt perfect, door de dubbele slag gaat kloven behoorlijk sneller dan de crosssfer.
en het ding werkt al drie jaar probleemloos.

vorig jaar heb ik er voor de sport een fiskars bijgekocht, en daar ben ik ook super tevreden over.

nu pak ik voor demakkelijke stukken de fiskars en de rest gaat op de klover.

succes met je beslissing!
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: welke houtklover kopen

Bericht door willem »

Ik lees hier dat er mensen zijn die een wedstrijd aan gaan met hun zelf om handmatig
zoveel mogelijk in een zo kort mogelijke tijd te doen, en waarom zou het machinaal
sneller moeten gaan dan met de bijl, en is er verschil tussen op de klooftafel tillen of op het hakblok,
ja, 20á30cm hoogte verschil. Ben ook jaren lang met een bijl aan het zwaaien geweest, nu al jaren met de klover en wil jullie wel horen als je op leeftijd bent.
Het verhaal van kiekeboe komt me bekend voor maar dan van een beter en vooraanstaand merk
en zeker 2x duurder. Met onwillige stukken is het buigen of barsten en daarom heb er nu één van 13-ton op 400 volt die tot aan de grond komt en het makkelijke spul of tafel leg.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: welke houtklover kopen

Bericht door David86 »

Een wedstrijd met jezelf houden is een beetje dom, wat er ook gebeurt je bent altijd winnaar en verliezer.

Als je geen hout had gekloofd met een bijl hadden we je ook gehoord. Ouderdom komt nu eenmaal met gebreken, wijzen naar de kloofbijl als boosdoener is een beetje te makkelijk als je je lichaam heel je leven voor alles gebruikt heb.

Toch word me uit je verhaal nu niet duidelijk waarom volgens jou de kloof machine ergonomisch beter te verantwoorden is.
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: welke houtklover kopen

Bericht door Dutch John »

Met een autoband kloven hoef je niet te tillen, want dat kan gewoon op de vloer blijven staan. De bijl blijft met de steel hangen op de band, zodat je niet bang hoeft te zijn voor beschadigingen. Een hakblok veert altijd, rechtstreeks op de vloer hoef je de bijl maar te laten vallen.
Ik ben geboren met een zwakke rug. Heb dat kunnen compenseren door de spieren getraind te houden. Met een bijl zwaaien gaat me prima af, omdat je afwisselend je rug strekt en buigt. Het hout oprapen is gruwelijk werk.

Als ik op leeftijd ben, wil ik daarom geen zware klossen op een plateau tillen. Waarschijnlijk laat ik m'n eigen hout dan omzagen en kloven. Nog waarschijnlijker -maar daarom nog niet vrijwillig- is houtstokend Nederland tegen die tijd druk met het binden van musterd. Kun je zelfs in een rolstoel.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: welke houtklover kopen

Bericht door Tim »

Hey,

Tim Sr. had al vroeg een simpele les. Elke dag een klein uurtje kloven. Ben je op zaterdag vrij en geen spierpijn.

Hij doet het nog steeds en gaat al bijna 7 decennia mee. Als het niet meer gaat, daar heeft ie ook al een oplossing voor: Tim :roll:

Groet,
Tim
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: welke houtklover kopen

Bericht door gerard »

Apetail Tim,
Goed om te horen dat de “ouwe” bewust voor kinderen heeft gekozen. Maar misschien kun je nog meer voor hem betekenen. Want per week 5 uur (6 klein uurtjes) kloven is toch een behoorlijke stapel hout (zelfs als hij op zondag ook nog vrij neemt). Dat stook je in een hr-houtkachel toch niet op in een week? Zorg dus dat hij een efficiënte kachel krijgt/koopt, dan hoef jij(tuh) misschien niet eens aan de bak….
Groet,
Gerard
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: welke houtklover kopen

Bericht door Tim »

Gerard,

Hij doet de uurtjes alleen in de winter.

Ik ben ook niet gek, Tim Jr. is bijna aan zakgeld toe, laat er nou bij Sr. een bult hout liggen :mrgreen:

Tim
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: welke houtklover kopen

Bericht door willem »

David86 schreef:Een wedstrijd met jezelf houden is een beetje dom, wat er ook gebeurt je bent altijd winnaar en verliezer.
Foutje van mij, staat niet hier maar elders op dit forum
David86 schreef:Als je geen hout had gekloofd met een bijl hadden we je ook gehoord. Ouderdom komt nu eenmaal met gebreken, wijzen naar de kloofbijl als boosdoener is een beetje te makkelijk als je je lichaam heel je leven voor alles gebruikt heb.
Natuurlijk kan ik hier alleen neerzetten wat ik zelf ervaar, maar ook wel wat ik om me heen zie en zie de kloofbijl zeker niet als boosdoener, integendeel, de kloofbijl is voor mij een leerschool geweest om te ervaren of ik het 30-jaar geleden wel leuk vond om een houtkachel te stoken - hout kloven - stapelen - slepen - kan ik makkelijk aan hout (bomen) komen etc, en alles wat er om heen hangt.
Het hele proces van a tot z, enja ik vindt het nog steeds een leuke bezigheid en heb het nog nooit als een "moeten" ervaart.
David86 schreef:Toch word me uit je verhaal nu niet duidelijk waarom volgens jou de kloof machine ergonomisch beter te verantwoorden is.
Ik zit nu 40 jaar in de infra structuur waarvan 30 jaar onder het maaiveld te hebben gewerkt en als ik niet zelf een beetje op m'n eigen lichaam paste (een ander doet dat niet voor je) was ik lichamelijk
net zo naar de klote als sommige collega's die vroegtijdig moesten stoppen of wat anders gingen zoeken. Of het nu machines op het werk zijn of een klover thuis en of het sneller gaat of niet, maar het spaart intensieve lichamelijke arbeid wat je weer langer op de been houd.
Dus ergonomisch, .... in zekere opzichten wel. Vroeger vrat ik ook een koe op, nu heb ik aan een kalf teveel.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: welke houtklover kopen

Bericht door willem »

Dutch John schreef:Met een autoband kloven hoef je niet te tillen, want dat kan gewoon op de vloer blijven staan. De bijl blijft met de steel hangen op de band, zodat je niet bang hoeft te zijn voor beschadigingen. Een hakblok veert altijd, rechtstreeks op de vloer hoef je de bijl maar te laten vallen.
Groet, DJ
DJ,
dit is het slechtste wat ik toen der tijd ondervond, niet met de band, maar het hakhout koud op de grond en dan meppen, en waarom, ik moest te ver doorslaan, mijn klappen kwamen 't hards aan even door horizontaal heen maar direct op de grond was te laag waar door ik tegelijk met het slaan voor over moest bukken om het toch goed en hard te kunnen raken. Conclusie .... pijn in de rug,
een hakblok er onder van 30/40 hoog + 't te hakken hout voldeed bij mij het beste.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: welke houtklover kopen

Bericht door David86 »

Zonder de band sta je de bijl zelf af te remmen, eerst alles er in om hem te versnellen en vervolgens alles er in om hem af te remmen voor hij de stenen raakt. De slechtste slag die je kan hebben en slopend voor je lichaam , ik begin je aversie jegens de kloof hamer te begrijpen :)

Als je werkt met hamers moet je in gedachten houden dat ze werken als een ploertendoder niet als een honkbalknuppel. Het gewicht aan het eind van de steel moet voor je werken. Kijk voor de grap eens naar de bouw van een smid. Dikke onderarmen, dunne bovenarmen en een goed ontwikkelde borst verklappen de truc. Een hamer laat je 'zwiepen' de dikke onderarmen zijn van het vasthouden van die zwiepende hamer en de borst en buikspieren zetten de zwiep in gang, de arm van schouder tot elleboog kun je alleen gebruiken om je slag af te remmen voor correcties maar bungelt meestal een beetje mee, het fungeert als het flubberende deel dat de zwiep versterkt. Als je zo slaat komt je slag 3x zo hard aan als een boerenmep en moet je het heel bont maken wil je er meer dan spierpijn in borst en onderarm aan overhouden. Werken met grote hamers werkt in principe hetzelfde, het eerste gebod :gij zult uw hamer niet afremmen !! Het tweede : gij zult geen lompe kracht gebruiken !!
..
Plaats reactie