Tuinkachel bouwen van gasfles

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
KifArU

Tuinkachel bouwen van gasfles

Bericht door KifArU » 18 apr 2014, 16:53

Na lang meelezen vandaag geregistreerd om een vraag te kunnen stellen.

De zomer komt eraan, dus we gaan weer vaker buiten zitten. Ook als de zon weg is en het snel afkoelt.
Daarbij is een vuurtje natuurlijk erg lekker, maar een vuurkorf is vaak een grote rookbende (overlast en vervuiling). Dus wil ik een kachel gaan bouwen uit een oude LPG-tank.

De wens is dat deze brandt met zo min mogelijk rook, stank en uitstoot, maar nog wel leuk is om naar te kijken.
Voor het bouwen van zo'n kachel kan ik helaas heel weinig informatie vinden.
En ik kan wel wat gaan gokken, maar misschien zijn er hier mensen aanwezig die met kennis en ervaring wat goede tips kunnen geven.

Mijn uitgangspunten tot nu toe:
- Uit metaal gemaakt (ik kan bij een kennis lassen en slijpen)
- Tank staat verticaal op pootjes en is verplaatsbaar
- Tank minimaal 35cm doorsnee en min. 70cm hoog i.v.m. maat houtblokken
- Schoorsteen tot boven je hoofd (minimaal 2m boven de grond)
- Deurtje met glas of gaas (dicht geeft betere verbranding, maar ik wil het vuur wel kunnen zien)
- Luchttoevoer regelbaar

Maar dan de twijfelpunten:

- Is luchttoevoer van onderen het beste of gaten aan de zijkant, zoals de burnies?
- Gaas in het deurtje is het makkelijkste te maken, maar verslechtert dit de verbranding erg?
- Is stoken op een rooster beter dan op een dichte plaat? (rooster in de burnies)
- Wat voor diameter schoorsteen? burnies hebben 120mm, maar voor een open haard of fabrieks-houtkachel wordt minstens 150mm aangeraden.

Op dit forum vind ik veel over de rocket kachels, maar die vind ik niet aantrekkelijk omdat het vuur dan niet zichtbaar is.
Op youtube vind je veel Amerikaanse kachels, maar dan vaak met de fles horizontaal, dus ook geen zicht op het vuur.
De gezelligheid van een vuurtje is voor mij belangrijker dan een superefficiënte verbranding.

Tot nu toe denk ik aan een ontwerp zoals de Burnies: http://www.burnies.nl/fotos.html (basismodel, maar dan iets groter)
verder denk ik dat een stookrooster ca 10cm boven de bodem van de tank met een regelbare luchttoevoer in de bodem het beste werkt voor de verbranding.
Het deurtje ca. 10cm boven het stookrooster, zodat de deuropening de verbranding niet teveel hindert.
Dan een deurtje van ca. 30-35cm hoog en 25cm breed om makkelijk blokken van 28cm lang in de kachel te leggen. In de deur een stuk gaas tegen spattend hout, maar het vuur wel zichtbaar houden.
En dan blijft er nog 10-15cm over in de hoogte over om de lucht te "trechteren" naar de schoorsteen.
Een schoorsteen van ca. 150mm doorsnee erop en ca. 1-1,5m lang voor voldoende trek en om de eventuele rook hoog weg te blazen.
En als finishing touch een schuin "dakje" boven de schoorsteen om inregenen te voorkomen.

Wie ziet hier grote problemen in of heeft goede tips?
Specifiek ben ik op zoek naar technisch advies: Wat is een goede afmeting voor lucht in- en uitlaat en wat is de beste plek voor de luchttoevoer?
Is er een veilige methode om een glazen deurtje te maken, zonder gevaar voor rondvliegend glas?

midas

Re: Tuinkachel bouwen van gasfles

Bericht door midas » 18 apr 2014, 21:27

Het idee van dit forums om juist wel na te denken over een goede verbranding en dan komt een mooi vuurtje op de twedeplaats. Dit is gewoon een oude krakers kachel en ik zou helemaal niet zo moeilijk doen.
Als je over rendement, goed branden en rookloos wil nadenken moet je heel iets anders bouwen.
Dit is gewoon slijpen lassen en gaan en t kan niet mislukken

bertocello

Bericht door bertocello » 18 apr 2014, 22:29

Ik wil morgen wel enkele foto's posten over zo'n kachel, die en goed en rookloos brandt.
Wel zijn het 2 op elkaar gelaste cilinders en een afvoer van slechts 90 mm. Rendement zal zo hoog niet zijn maar als je goed doorstookt geeft ze toch behoorlijk wat hitte.
Bertocello.

gerard

Bericht door gerard » 18 apr 2014, 22:56

KifArU schreef:In de deur een stuk gaas tegen spattend hout, maar het vuur wel zichtbaar houden.....Wat is een goede afmeting voor lucht in- en uitlaat en wat is de beste plek voor de luchttoevoer?......Is er een veilige methode om een glazen deurtje te maken, zonder gevaar voor rondvliegend glas?
Als je een gaasdeurtje gaat maken, is in ieder geval afmeting/specifieke maat en plaats voor de luchtinlaat onbelangrijk want de lucht gaat door het gaas. De door jou genoemde luchtuitlaat is iets totaal nieuws voor me...Rondvliegend glas vermijdt je alleen door gebruik te maken van keramisch glas.
groet,
Gerard

JantjeV8

Bericht door JantjeV8 » 19 apr 2014, 11:10

Het hout niet op een stookrooster leggen, koelt van onder teveel af.

bertocello

Bericht door bertocello » 19 apr 2014, 22:18

Foto's heb ik niet want het is een filmpje geworden, beeld beter uit wat ik bedoel, de rookgas word middels een omleidingsplaat gedwongen een extra lange weg in de kachel af te leggen. Dit word aan de buitenkant van de kachel weergegeven met de blauwe krijt pijltjes.
Zoals je ziet kan door voldoende hoogte en goede luchttoevoer gemakkelijk rookvrij gestookt worden.
De link naar het filmpje http://youtu.be/ox8CjbbdXxk
Bertocello

KifArU

Bericht door KifArU » 20 apr 2014, 11:46

Goede informatie, bedankt!
Die kachel in het filmpje ziet er goed uit en lijkt inderdaad prima te branden.
Wat voor diameter heeft die schoorsteen?
En merk je verschil in het vuur met het deurtje open of dicht?

bertocello

Bericht door bertocello » 20 apr 2014, 12:36

Diameter uitlaat = 90 mm. Als de kachel eenmaal goed brand mag het deurtje dicht blijven, de 3 inlaatopeningen hebben een diameter van 60 mm.
Kleinere luchtinlaat kan maar hou dan rekening met meer rookontwikkeling.
Bertocello

Mees*

Bericht door Mees* » 24 apr 2014, 12:04

Maak er maar gelijk een goed kacheltje van :wink: :?:

http://www.nen.nl/NEN-Shop/Vakgebieden/ ... vuurkorven

JantjeV8

Bericht door JantjeV8 » 25 apr 2014, 12:17

Sjonge jonge, nou is de particuliere houtstoker weer de veroorzaker van de meeste dioxines en fijnstof. Dan zijn het de boeren, dan de industrie, dan de auto's, nu weer de particuliere houtstoker. Dat soort artikelen kun je toch ook niet meer serieus nemen.

Plaats reactie