Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te maken

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door deleted »

Franq77 schreef: De ingangstemperatuur zal hopenlijk iets van 12 graden zijn, en stijgen indien we er zijn en bijstoken met hout.
Veel hoger.
De ingangstemperatuur in de composthoop is de uitgaande temperatuur van het tempurieringssysteem.

Bijvoorbeeld: temperuriering IN 60° / UIT 50°C
DAN Compost: IN 50°C / 60°C UIT
DeltaT van 10. Moet geen probleem zijn. Een snel draaiende pomp krijgt die 12 kW er toch wel uit.
Ideaal ook om zonder buffervat of regeling te moeten werken. Uitgaande temperatuur stuurt gewoon het debiet van de pomp aan.

Grote vraag is of de composthoop (50TON) werkelijk continu 12 kW kan leveren ????

Stalmest van een 6-tal paarden (of 6 koeien) aangevuld met het snoeihout van 1 hectare hakhout. Het dikkere hakhout gaat dan naar bijkomende comfortwarmte.
Uitgewerkt compost voedt de hakhoutplantage.
Al bij al een heel interessante piste.
Om praktische redenen ga je wel beter denken aan een geïsoleerde betonnen dek waar het leidingstelsel in het beton gegoten zit. En zo dicht mogelijk bij het huis owv leidingverliezen.
Leidingen mogen nooit bloot liggen(bevriezing); Compost krimpt naarmate het proces vordert. Dus composthoop moet ruim groter zijn dan de betonplaat.

Als je er op googelt kom je heel diverse (amateur)resultaten tegen. Vermoedelijk wordt het succes dan ook bepaald door de mate waarin je het broeiproces aan de gang kan houden. Zal niet simpel zijn. Je grootste warmtevraag en de koudste buitentemperatuur vallen samen, wat op dit moment voor een enorme afkoeling van het proces kan/zal zorgen, waardoor ook het proces zelf kan stilvallen...
Misschien contact nemen met deze fima: http://www.groencompost.be/
Ze hebben blijkbaar al jaren een wisselaar onder de compost zitten en weten in ieder geval alles van composteren. Misschien kunnen zij beter een inschatting maken van de haalbaarheid en de vermogens.

Zie punt8:
http://www.groencompost.be/groencompost ... erking.php


G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door ritsaert snijder »

Ik heb het systeem zitten bekijken. Ik vind het wel interessant. Ook als aanvulling voor een LTV. Die 50/45 graden zijn toch krap voor tempurierung? Als je toch al werkt met een composthoop is het helemaal dubbel winst.

@ Franq
Ga je nu verwarmen op biomeiler en aanvullend met electra? Zijn de electraprijzen dan gunstig? Zet je er dan een houtkachel naast?
groet!

Ritsaert
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door Franq77 »

Gandalf schreef:Misschien contact nemen met deze fima: http://www.groencompost.be/
Ik schaam mij diep, zie nu pas deze reactie. Inderdaad een interessant firma, wellicht een goed plan om daar eens langs te gaan.

Ik ben niet bang voor bevriezen, want we de biomeiler zelf graven we ongeveer 80 cm in, en de leiding naar het huis wordt ook ingegraven. Alle andere leidingen liggen binnenin de compost en daar is het warm, ook 's winters. De geul ligt er al, en de 15e oktober gaat de meiler gebouwd worden.

ritsaert snijder schreef:Ik heb het systeem zitten bekijken. Ik vind het wel interessant. Ook als aanvulling voor een LTV. Die 50/45 graden zijn toch krap voor tempurierung?
Hopenlijk wordt het iets meer, we voegen wat mest toe namenlijk en daarmee moet hij warmer worden. Ik zie het in eerste instantie als basis warmte.
ritsaert snijder schreef: @ Franq
Ga je nu verwarmen op biomeiler en aanvullend met electra? Zijn de electraprijzen dan gunstig? Zet je er dan een houtkachel naast?
Aanvullend verwarmen we voorlopig op hout indien we er zijn, en wellicht op elektra (met gunstig nachtstroom tarief). Het buffervat is daarvoor uitgerust met een elektrostaaf, het gebruik gaan we natuurlijk zeer goed in de gaten houden. Indien de kosten niet uit de hand lopen gaan we elektrisch bijverwarmen, mocht dat wel zo zijn dan trek ik de stekker er uit en draaien we alleen op de biomeiler. In dat slechte scenario, zal het huis wel weer vochtig worden, maar zo slecht als het was verwacht ik niet. Misschien dan nog maar een tweede biomeiler bouwen, of er in de winter veel gaan zitten en regelmatig hout op de kachel gooien, of iets anders innovatiefs bedenken.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door ritsaert snijder »

Franq,
Hoe ga je de leidingen isoleren? Ik weet dat Kockie in een topic ooit verslag heeft gedaan van een geïsoleerde leiding in een rioleringspijp met een centrerings systeempje en twee componenten schuim. Ik kan het zo snel niet vinden.
groet!

Ritsaert
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door Franq77 »

Ik heb nu een rioolbuis liggen met de tyleenslangen er in. We zouden de rioolbuis vol kunnen spuiten met pur, door om de meter een klein gaatje te boren. Dan kunnen we verder de buis nog in een bedje van glassschaum (puimsteen) kunnen leggen en dat weer afdekken met een meter grond. Ik ga even het Kockie topic raadplegen ook?

In eerste instantie doen we echter niks, en laten we het liggen in de rioolbuis en zorgen dat deze in ieder geval tochtdicht is. Eerst maar eens zorgen dat de boel gaat draaien, dan afwerken.
Bijlagen
de buis.JPG
het gat.JPG
leidingen.JPG
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door ritsaert snijder »

Frank,
Dat ziet er uit als een behoorlijke graafklus! En een forse afstand....

Zelfs met een grondige isolatie, hier de link naar Kockie; viewtopic.php?p=60425&format=html ga je op het leidingstraject fors verlies leiden.

De truuc is denk ik, om er voor te zorgen dat het pakket droogt blijft en dat de buizen midden in zitten en dat je hoogwaardig isoleert. Maar anderen weten daar meer van. Er zijn ook meerder topics over geschreven.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door kockie »

Frank,

Ik hoop dat je het gat nog niet dichtgegooid hebt.... Ik zou de leidingen eruit halen en het hele zaakje demonteren. Dan afstandshouders maken, gaten boren, de hele zaak in elkaar schuiven en volmaken met 2 componentenpur. Gebruik geen (normale) spuitbus pur, die hardt niet uit in een gesloten omgeving. Die heeft vocht (uit de lucht) nodig om uit te harden. 2-componentenpur heeft dat niet. Die hardt zelfs in een plastic zak nog volledig uit.

Op de manier waarop je het nu doet ga je inderdaad veel energie verliezen. Het maken van een geïsoleerde leiding is goed te doen en levert veel op! Het kost alleen tijd. Om nog een verstandige spreuk te gebruiken: "haastige spoed is zelden goed"...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door JantjeV8 »

Er zijn ook kant en klare buisisolatiematerialen te koop, ook voor dikkere pvc buizen:

http://www.alprovught.nl/webshop/groep/2287
(geen belangen bij het bedrijf).
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door Franq77 »

De buis was gelukkig nog niet ingegraven en ik heb jullie reactie ter harte genomen en het hele ding geïsoleerd.

We hebben afstandhouders gemaakt en ontluchtingsgaten in de buis. Daarna de boel dicht gepurred en de ontluchtingsgaten weer dicht gemaakt. De afstand houders bestaan uit een stukje buis isolatie en een stukje kartonnen rol.

Woensdag gaan we de biomeiler bouwen.
Bijlagen
de buis met isolatie.JPG
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door ritsaert snijder »

Heel veel beter!
groet!

Ritsaert
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door Franq77 »

Ding staat inmiddels en heeft een aanvangstemperatuur van 26,3C. Nu een week afwachten hoe het zich ontwikkelen. Het bouwverhaal is te lezen op mijn blog: http://goo.gl/Yxcqi2
Systeem is al aangesloten op een 1000liter buffervat, volgende stap is nu het huis daadwerkelijk te gaan opwarmen.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door Sandman79 »

Succes!
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door Paide »

Prachtig om op je blog te lezen dat de biomeiler opgestart is en de gehoopte :D temperatuur haalt!
Hoe ver ben je met het aansluiten op de temperierung? Kun je al die warmte al aan het werk zetten?
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door Franq77 »

De situatie nu is als volgt:
- de meiler hebben we laten opwarmen tot 64.1 C
- daarna zijn we warmte gaan transporten naar het buffervat 20m verderop binnen (via geisoleerde leiding onder de grond)
- de meiler geeft nu 62.3 C aan
- de pomp gaat uur aan uur uit
- op het 1000L buffervat is een sensor gemonteerd die de warmte meet aan de inlaat. (groene lijn)
- Tergend langzaam loopt de temperatuur op de sensor op. Ik neem aan dat de temp in het buffervat hetzelfde is ? Het getal valt me iets tegen, maar het kan zijn dat de leiding naar de biomeiler nog te veel lucht bevat (kan ik niet zien hier), en daarom niet genoeg warmte mee neemt (of is dat onzin).

Zodra ik er weer ben zal ik eens de temp aan het begin en eind van de 20m aanvoer meten, maar verwacht daar toch niet een 20 graad verlies. Mocht dat wel zo zijn, dan moeten we de buisisolatie nog maar eens herevalueren.


PS. De temperierung gaat aan zodra het buffervat goed warm is. En de leverancier van de buffer een vergeten onderdeel levert, het vat is maar 90% vol, daarboven loopt het er uit want er mist een stop.
Bijlagen
week-temps.png
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door Paide »

Ai, dat is geen fijn plaatje.
Het is moeilijk te achterhalen wat er precies mis is, maar als je meiler op zo'n 64 graden is, dan zou je er toch water uit moeten krijgen van 64 graden, zeker het eerste beetje wat stil heeft gestaan in de slangen. Daarna kan het inzakken afhankelijk van het warmtewisselend vermogen van de slangen die je in meiler verwerkt hebt.
Meten, meten!
Wat is de flow waarmee je rondpompt, wat is de temp van het water dat de meiler in gaat, wat is de temp van het water dat de meiler uit komt, wat verlies je aan transport, ....
Plaats reactie