Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te maken

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door Franq77 »

kockie schreef:Wat voor een pomp heb je er nu aan zitten? Een 3-standenpomp? Je zou een kunnen proberen om 'm te smoren aan de drukzijde door een kraan een stuk te sluiten (alleen voor het experiment). Als dat beter gaat zou je voor een modulerende pomp (met pwm aansluiting) kunnen kiezen om een lagere pompsnelheid te krijgen.
Het is inderdaad een "3 standen" pomp, de schakelaar geeft echter alleen stand II en III als mogelijkheid. Ik heb deze op stand II gezet, en daarna deze gesmoord door de kraan zo ver mogelijk dicht te draaien. In de schaal staat nu iets van 8 liter / minuut. Ik begrijp van de leverancier, dat je ook nog de snelheid kan regelen door simpelweg het voltage te verhogen / verlagen.

Ik heb nu de pompsnelheid nu dus zo laag mogelijk, in de vorige run juist zo hoog mogelijk. Ik kan nog niet uit de data halen wat nu beter is.
Dat verlies van 1.5 heen en 1.5 terug, valt nog te bezien, want is een meting op de buitenkant van een tyleenslang wel betrouwbaar?
Bijlagen
meiler pomp en sensor.jpg
pomp.JPG
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door Brit »

Klopt het dat de pomp op 22 november om 6 uur s'avonds voor 8 uur is gepauzeerd?
Het valt mij op dat de temperatuur daarna minimaal 3 graden is gestegen. Deze blijft daarna redelijk constant in een uur aan, uur uit situatie.
Dat maakt mij nieuwsgierig wat er zou gebeuren als de pomp 1 uur (of zelfs wat korter) aan en 2 uur uit wordt geschakeld. Dat zou wel eens de meest productieve formule kunnen zijn.

De pomp constand aan, hoe laag ook, is in mijn optiek niet de juiste benadering. Ik heb al een paar keer gelezen dat dit al problemen geeft als het systeem werkt met natuurlijke flow....

Maar zoals Gandalf al schreef, je zal moeten experimenteren wat voor jouw uiteindelijk het beste werkt. Wij kunnen slechts met je meedenken.... Daarnaast hebben we ook nog eens met een levend ding van doen, op de ene plek kan het zomaar wat anders doen dan op een andere plek.....
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door Franq77 »

Brit schreef:Klopt het dat de pomp op 22 november om 6 uur s'avonds voor 8 uur is gepauzeerd?
Het valt mij op dat de temperatuur daarna minimaal 3 graden is gestegen. Deze blijft daarna redelijk constant in een uur aan, uur uit situatie.
Dat maakt mij nieuwsgierig wat er zou gebeuren als de pomp 1 uur (of zelfs wat korter) aan en 2 uur uit wordt geschakeld. Dat zou wel eens de meest productieve formule kunnen zijn.
Dat klopt, toen is de biomeiler pomp uitgezet, en heb 8 uur lang het buffervat elektrisch opgewarmd.
Brit schreef: De pomp constand aan, hoe laag ook, is in mijn optiek niet de juiste benadering. Ik heb al een paar keer gelezen dat dit al problemen geeft als het systeem werkt met natuurlijke flow....

Maar zoals Gandalf al schreef, je zal moeten experimenteren wat voor jouw uiteindelijk het beste werkt. Wij kunnen slechts met je meedenken.... Daarnaast hebben we ook nog eens met een levend ding van doen, op de ene plek kan het zomaar wat anders doen dan op een andere plek.....
Het een uur aan, twee uur uit systeem heb ik ook al eens geprobeerd, maar toen stond de tempierung nog op max. Helaas kan ik op zijn vroegst pas volgende week weer wat nieuwe dingen proberen. Totdat verzamel ik tips, en verdiep ik me in allerlei (zonnecollector) regel units, want die zouden best wel eens van pas kunnen komen.
Laatst gewijzigd door kockie op 28 nov 2014, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door Paide »

Twee maanden operationeel, ik ben benieuwd naar de ervaringen.
Hoe draait het nu?
Heb je nog verder gemeten en geoptimaliseerd?
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door Franq77 »

Paide schreef:Twee maanden operationeel, ik ben benieuwd naar de ervaringen.
Hoe draait het nu?
Heb je nog verder gemeten en geoptimaliseerd?
De situatie is als volgt:
* Biomeiler constant op 45 graden
* Bij langdurige regen daalt de temperatuur richting 40 graden, om daarna bij droogte weer te stijgen (ook bij -12!)
* bij te grote warmte afname daalt de temperatuur en moet je uitkijken dat de biomeiler niet te koud wordt
* bijdrage aan huisverwarming minimaal, maar genoeg om de boel vorstvrij te houden.
* nog steeds een hoop handmatig geregel van de pomp, het de optimale snelheid nog niet gevonden

Onlangs een deskundige gesproken die mij vertelde dat het lijkt alsof deze biomeiler vrijwel direct na de start in de tweede generatie bacteriën is geland. Dit is niet ok, de eerste zes maanden zou er 55-60 graden uit moeten komen met de eerste generatie bacteriën, daarna volgt fase twee en ga je naar +/- 45 graad, en dan na zes maand volgt fase drie en ga je naar 30-35 graad. De situatie is echter niet hopeloos, en we gaan weer proberen het ding opnieuw aan te jagen. Daarvoor ben ik nu twee weken mest aan het verzamelen en te samen met enkele andere ingrediënten gaan we de 30e januari een aanjaag poging ondernemen.

Wat ik verder nog ga doen is constant pompen, ipv. om de zoveel uur, maar dan op een hele lage snelheid. Hiervoor heb ik inmiddels de benodigde elektronica besteld. De huidige pomp staat al mechanisch op de laagste snelheid, maar ik zie dat bij andere biomeilers de snelheid nog lager is. Het hele idee van pomp aan/uit staat me niet aan omdat je dan het koude water uit de aanvoerleidingen in het buffervat krijgt, iedere keer als je de pomp aan zet, en dat is niet goed voor de temperatuur in het buffervat. In de biomeiler gebeurd feitelijk hetzelfde, er komt ijskoud water binnen en dat vinden die bacteriën wellicht niet fijn. Hangt natuurlijk samen met het feit dat de aanvoer leiding te lang en niet goed genoeg geïsoleerd is.

Al met al valt er nog een hoop te verbeteren en inmiddels denk al aan een tweede biomeiler. Die zal dan wel direct tegen het huis worden gebouwd, kleiner zijn en meer een gemixde samenstelling krijgen dan 80-90% beuken-snippers. Het is natuurlijk wel jammer dat het niet direct een instant succes is, maar we zijn hier om te leren en ik geef het nog niet op (heb zelf een aanmoedigingsprijs gekregen ). Wil ik hier mee door gaan, dan moet duidelijk worden wat de belangrijkste parameters zijn en hoe deze het beste te sturen zijn.

Qua huis verwarming, installeren we zeer binnenkort een houtkachel die ook het buffervat en daarmee het hele huis kan opwarmen. Idee is dan het huis goed warm te stoken, en dan kan daarna de biomeiler gaan bijdragen om de temperatuur constant te houden op ?? graden, we zullen het zien. Ben inmiddels begonnen met het stucen van temperierungsleidingen zodat de muren ook als warmte buffers gaan dienen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door ritsaert snijder »

Frank,
Er zit in ieder geval genoeg dynamiek in! Ben wel nieuwsgierig naar je kachelkeuze?
groet!

Ritsaert
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door Franq77 »

ritsaert snijder schreef:Frank,
Er zit in ieder geval genoeg dynamiek in! Ben wel nieuwsgierig naar je kachelkeuze?
Inderdaad dynamiek zat.....pfff...

De kachel is een Prity WD 29, vermogen CV: 29 KW, vermogen woonkamer: 8 KW. Ding is dus vergelijkbaar met wat ik nu in de woonkamer heb, man kan hier het hele huis mee verwarmen en is snel te plaatsen. Ik zie dit als een tijdelijke kachel tot we tijd hebben om een massakachel te plaatsen. Zo kunnen we tenminste verder en ons concentreren op meer comfort.
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door Franq77 »

Inmiddels draaien we zes maanden op de biomeiler, en heb inmiddels wel een paar dingen geleerd. De laatste weken is de biomeiler constant tussen de 50 en 55 graden, hij is dus weer warmer geworden sinds de vorige update mid winter (22 jan). Dit opwarmen kan verscheidene oorzaken hebben:
* de buiten temperatuur ligt inmiddels gemiddeld weer boven nul, al vriest het nog steeds bijna elke nacht (-6 afgelopen nacht), wellicht is er toch meer weersinvloed dan gedacht (het vroor bijna drie maand op rij)
* Als je de biomeiler te zwaar belast, wat ik in het begin heb gedaan, duurt het enige weken voor de bacteriën er weer zin in hebben.
* we hebben de biomeiler voorzien van verse bacteriën, door middel van een warme soep ezelsmest met stroop
* ik tap nu minder warmte af doordat ik handmatig de afname niet meer op max maar op 40% heb gezet. Dit houdt het huis nog steeds dik boven nul en dat was mijn doel voor deze winter.

Ook blijkt dat een biomeiler helemaal niet overal even warm is, bij de Hartstocht meten we bijvoorbeeld tussen de 40 en 80 graden op verschillende punten. En ook de biomeiler in Rotterdam laat een gevarieerd beeld zien: http://biomeiler.nl/metingen/ Die enkele sensor in het Gasthaus zegt dus nog niet zo veel.

Inmiddels werken we aan regel-electronica die er voor moet gaan zorgen dat je nooit meer warmte uit de biomeiler neemt dan deze kan leveren. De benodigde sensoren, Raspberry Pi en relais zijn inmiddels aan elkaar verbonden en nu kunnen we de software gaan maken.
biomeiler-controller.JPG
Uiteindelijk hoop ik het huis warmer te krijgen op de biomeiler, maar dan moeten de tempierungsbuizen eerst allemaal verstuct in de muur liggen. Dat is een hele klus, maar helpt zeker, de twee kamers waar dit al is gedaan voelen stukken warmer en koelen veel minder snel af, waardoor ik die met minder warmtetoevoer op temperatuur kan houden.
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door Franq77 »

Had al een tijdje niks laten horen maar mijn biomeiler leeft nog steeds en de temperatuur is om en nabij de 50-55 graden. Mijn laatste blog update over dit onderwerp is alweer een maand geleden, en de meiler is iets koeler geworden sindsdien. Het wordt ook weer kouder 's nachts en het heeft veel geregend, met name dat laatste houden biomeilers niet zo van, de bacteriën spoelen dan weg, en het duurt weer even voor er weer genoeg zijn.

De biomeiler houdt nu door de weeks het 850 liter buffervat warm, en die warmte gebruik ik om via tempierung het huis droog te houden. Dit gaat redelijk goed, met name in de kamers waar de tempierungsleidingen volledig verstuct zijn en niet meer vrij hangen. Denk wel dat de biomeiler een maatje te klein is, en dat een volgende zeker 50%-100% groter moet worden. De echte test is nu de komende winter, want gaat de biomeiler de winter door komen ? En gaat de meiler de 5 verstucte kamers met tempierung en de gangen droog houden ?
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door swake »

:shock: Het woord 'biomeiler' één keer te veel gelezen op dit forum..... Met andere woorden het begint hier te kriebelen :lol:
Na wat zoeken hier en daar bij dit draadje terecht gekomen. Mooie realisatie is dat zeg. En direct al succes als ik het goed begrijp. Bedankt dat je de leermomenten hier allemaal komt neerpennen, dat wordt zeeeer nuttig.
Bij deze dus beslist dat het hier op termijn ook komt.... moet er wel iets op vinden om de WAF in orde te krijgen, esthetisch is zo'n ding niet zo geslaagd, maar daar valt wel een mouw aan te passen denk ik.

Is er ervaring met het gebruik van iets anders dan 'pure' houtsnippers? Ik denk nu aan:
- Groensnippers uit algemeen tuinonderhoud (met beperkte hoeveelheid gras omdat dit niet zo goed gaat)
- Gebruikt stro uit paardenstallen, met mest natuurlijk.
- Paardenmest (zonder stro dan) al dat niet vers.
- Mest van konijnen.

Er zullen beperkingen zijn wat betreft percentage, of misschien wordt het rendement wat minder, maar dat maakt niet uit, gewoon een meter groter maken die biomeiler. En moet dat ding echt in een keer opgebouwd worden? Of kunnen er kleine lagen gemaakt worden, of eventueel compartimenten. Dit ivm aanvoer van het te composteren materiaal over het hele zomerseizoen en niet alles in één keer.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door swake »

Hebben die echt licht nodig? Lucht ok, maar licht? Die mini-beestjes op 2 meter diep krijgen toch geen enkele straal zon volgens mij. Is er dan een migratieproces van die vreters van boven naar onder of zo. Ik denk het niet.

Hoeveel brengt een geïsoleerde wand op met betrekking tot de duurtijd dat zo'n biomeiler kan werken. Zo'n wand kost wel wat maar indien het rendeert, waarom niet. Ik denk aan het omringen door balen stro. 50cm dik of zo. Esthetisch ook direct een ander zicht dan een folie en betonijzer.

Pro memory voor mezelf: Extra kat voorzien om de muizen rond dat ding te vangen :mrgreen:
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door Franq77 »

Hi Swake,

strobalen worden inderdaad veel gebruikt, ga ik de volgende keer ook doen want dat scheelt weer behoorlijk wat snippers.
Verder kun je er alle soorten mest indoen, mits antibiotica vrij. Licht is ook essentieel, zonder licht schijnt het niet te werken onze duitse vrienden hebben dat een keer ondervonden toen ze een biomeiler in een schuur bouwden.

Behalve houtsnippers kun je biomeiler ook voor 10-20% vullen met tuinafval.

Wij verzamelen momenteel ervaringsverhalen van anderen, en publiceren deze op onze site: http://biomeiler.nl/.
Binnenkort volgen er verhalen over de biomeiler in Amsterdam, Dokkum, Groningen en meer. In het voorjaar zal ik nog een keer mijn eigen ervaringen vertellen na 18 maand biomeiler gebruik. Maar voor de nieuwsgierigen, momenteel staat mijn 14 maand oude biomeiler op 35 a 40 graad.
Our Little Farm
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 apr 2017, 22:20

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door Our Little Farm »

Hej Frank
Ik heb alles deze week met grote intresse gelezen. Maar de vraag is hoe gast het nu met het systeem. En waar heb je het gebouwd Nederland of buitenland?
Wij wonen zelf in Zweden en ik zou graag ook zoiets bouwen vandaar de intresse.

Groeten Dimitry
Www.ourlittlefarm.se
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door Franq77 »

Hi Dimitry,

ik zal nog een uitgebreid stuk schrijven over mijn Biomeiler voor dit forum. Nu kan ik je slechts verwijzen naar mijn blog onder de tag biomeiler: http://droomplek.blogspot.nl/search/label/biomeiler.

Veel bouw en technische informatie kun je vinden op de site van de Stichting Biomeiler: http://www.biomeiler.nl

Een tip als je biomeiler wilt bouwen zorg dan voor voldoende houtsnippers, minstens 120 m3, als je hier niet goedkoop of beter nog gratis aan kan kopen, is het niet rendabel.

Later meer.
Plaats reactie