Hete lucht houtkachel te heet voor houtenplafond

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Paul1961

Hete lucht houtkachel te heet voor houtenplafond

Bericht door Paul1961 » 17 mar 2014, 10:13

Aangezien wij in het bos wonen hebben we hout genoeg. Voor de woonkamer hebben we nu zo'n Stûvkachel met glazen ruit en twee heteluchtuitgangen. De kachel is geïnstalleerd in een grote nis van 3 m breed, 2 m hoog, 50 cm diep. Het plafond daarvan is van triplex. De twee warme lucht uitlaten komen nu ongeveer 15 cm onder dit plafond uit. Het probleem is niet dat de hete lucht zich daar verzameld, maar dat de hete luchtstroom dus continu langs het plafond gaat. Ik heb geen idee hoe heet deze lucht is. Het voelt warmer dan een föhn. Het triplex-hout wordt zo heet dat je het net nog kunt aanraken (of net niet). Het voelt onveilig aan terwijl het wel is geïnstalleerd door een erkende installateur. Zijn commentaar is dat het veilig is maar dat ik om zeker te zijn ook warmtewerende platen zou kunnen installeren. Nou lijkt het mij of veilig (dus kan ik het zo laten) of niet veilig (dan moet ik de platen laten installeren), dus aan dat advies heb ik niets.

Weet iemand of hete lucht uit houtkachels te warm kan worden? Of gevaarlijk kan zijn als het te dicht bij hout geplaatst wordt? Hout te dicht bij de kachel of de glazen plaat is duidelijk te gevaarlijk, maar bij de heteluchtuitgang? Ik kan daar nergens wat over vinden.

Graag jullie advies.
Laatst gewijzigd door Paul1961 op 17 mar 2014, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.

ritsaert snijder

Re: Hete lucht houtkachel te het voor houtenplafond

Bericht door ritsaert snijder » 17 mar 2014, 10:38

Paul, welkom op het forum!
Hout kan al bij lage temperaturen ontbranden na lange droging en opwarming. Ik zou het triplex gewoon vervangen door een vuurvast materiaal.
groet!

Ritsaert

EcoArnhem

Re: Hete lucht houtkachel te heet voor houtenplafond

Bericht door EcoArnhem » 17 mar 2014, 11:59

Klinkt niet heel veilig.
Het zal niet zomaar ontbranden bij de temperatuur die jij beschrijft, maar je droogt het hout natuurlijk vlledig uit en je warmt het goed op. Er moeten geen andere dingen (vonken, kortsluiting, ander brandje) mis gaan want die platen liggen te wachten op een vuurtje.

Wat gipsplaten klinkt al een stuk veiliger.

deleted

Re: Hete lucht houtkachel te heet voor houtenplafond

Bericht door deleted » 17 mar 2014, 12:04

En wat zit er achter het triplex ?

G

Plaats reactie