Potkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Aart
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 mei 2013, 11:17

Potkachel

Bericht door Aart »

Gisteren heb ik een potkachel gekregen van familie die hem wegdeed.
Het is een mooi antiek kacheltje: een Etna sun 1028.

Nu weet ik dat het rendement van dit soort kachels niet optimaal is, alhoewel ik geen cijfers kan vinden. Toch zou ik hem op termijn willen aansluiten op de schoorsteen.
Er zitten 2 openingen in voor de beluchting: primair via de aslade en secondair via de vulklep bovenaan. Voor mijn gevoel komt de secondaire lucht te hoog binnen in de kachel. Ik dacht dat secundair net boven het brandhout uit moest komen?

In de aansluiting naar de schoorsteen zit een soort 3-weg klep. Deze klep regelt de trek van de schoorsteen door 'valse' lucht vanuit de omgeving (woonkamer) mee te zuigen. In stand zacht wordt veel valse lucht gezogen en weinig uit de kachel en in stand heet wordt alles uit de kachel gezogen en niets uit de ruimte. Naar mijn idee is dit een betere manier van het temperen van een kachel; aan de zuurstof toevoer wordt niet gerommeld maar de snelheid wordt geremd. Of zit ik er naast?

Zou het rendement beter worden als ik een secundaire luchttoevoer maak die midden in de kamer uitkomt?

Ik weet dat het nooit perfect wordt, maar zou hem toch met enige regelmaat willen stoken en dan wel dusdanig dat het het best haalbare is voor deze kachel.
Bijlagen
Etna sun 1028
Etna sun 1028
Klep zacht
Klep zacht
Klep heet
Klep heet
Etna sun 1028 brandkamer
Etna sun 1028 brandkamer
Deurtjes open Etna sun 1028
Deurtjes open Etna sun 1028
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Potkachel

Bericht door Pieke »

Aart, leuk om te zien.Ik kom ze ook regelmatig tegen op MP. Ik heb zelf iets vergelijkbaars. In het kader van zelfbevlekking link ik ff naar mijn kacheltje en hoe ik rendement heb verhoogd. http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=3101

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Aart
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 mei 2013, 11:17

Re: Potkachel

Bericht door Aart »

Ik zat er ook al aan te denken om er een Bell op te zetten. Een flinke pan op z'n kop misschien?
Het moet wel natuurlijk een mooie kachel blijven...
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3510
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Potkachel

Bericht door Pietje »

De kachel blijft mooi met een bell. Alleen het geheel wordt een beetje wanstaltig. Maar de opbrengst maakt dat meer dan goed.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Potkachel

Bericht door Dutch John »

Wij hebben de "moderne" versie van deze kachel staan: Etna allesbrander nr. 69. Er komt een pak warmte vanaf, maar zo'n ding stookt aan een moderne, goed geïsoleerde schoorsteen veel voor de mussen. Een bell erop kan, een rookgaswisselaar of paar meter zwarte pijp kan ook. Wij hebben dat laatste; eigenlijk hoort dat ook bij zo'n kachel.

De functie van de trekbegrenzer is net andersom als je stelt: bij aanmaken wil je maximale trek en staat de klep open. Eenmaal op temperatuur draai je hem meer of minder dicht en laat wat valse lucht toe om de snelheid in de schoorsteen te behouden. De afstelling hangt geheel van de trek van de schoorsteen, van de hoeveelheid vuur en van de luchtinlaten af. Het is wat balanceren om een licht vacuüm in de kachel te behouden.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Aart
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 mei 2013, 11:17

Re: Potkachel

Bericht door Aart »

Ik vraag mijzelf nu af hoe het rendement van deze kachels tegenvalt. Is dat omdat er een hoop warmte door de schoorsteen heen gaat, of is het een slechte verbranding? Een rookgas wisselaar is een goede optie, maar ik wil eerst een zo volledig mogelijke verbranding hebben. Geen creosootbom dus. Ik weet dus niet waar het rendement tegenvalt. Als de verbranding slecht is dan lijkt me het zaak om dat eerst te verbeteren voordat ik iets ga bedenken om de rookgassen verder terug te koelen.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Potkachel

Bericht door deleted »

Aart,

Daar heb je gelijk in. Het hout dat niet volledig verbrand is kan nooit meer omgezet worden in warmte, ook niet met de beste warmtewisselaar.

Maar daarmee leg je de lat ook erg hoog voor deze kachel, want hij is ontworpen om steenkool te verbranden ...

G
Aart
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 mei 2013, 11:17

Re: Potkachel

Bericht door Aart »

Gandalf schreef:Aart,

Daar heb je gelijk in. Het hout dat niet volledig verbrand is kan nooit meer omgezet worden in warmte, ook niet met de beste warmtewisselaar.

Maar daarmee leg je de lat ook erg hoog voor deze kachel, want hij is ontworpen om steenkool te verbranden ...

G
Daarom vraag ik mij ook af of de toevoer van de secundaire lucht niet te hoog zit. Moet deze voor hout niet beter een stuk lager zitten, net boven het hout?

Ik heb nog weinig tot geen ervaring met houtstook :oops:
Laatst gewijzigd door Aart op 18 mar 2014, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Potkachel

Bericht door deleted »

Aart,

Mijn specialiteit is het ook niet en er zijn er anderen die er meer verstand van hebben, maar het grootste verschil tussen steenkool en hout verbranden is in de eerste plaats de primaire luchttoevoer.
Bij steenkool komt die van onderaf doorheen een rooster op de bodem en wordt die lucht door het gloeibed getrokken.
Hout gaat daardoor (te) veel afkoelen. Hout wordt daarom meestal op een gewone bodem gestookt.

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Potkachel

Bericht door ritsaert snijder »

Aart,
Ik denk dat de secundaire lucht ongeveer 10 centimeter boven de verbranding moet worden toegevoegd. Die lucht onderaf is prima om de zaak op gang te brengen en kan als de boel brand worden geminimaliseerd.
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Potkachel

Bericht door Dutch John »

Bij onze Etna vormen de secundaire luchtinlaten een ring rondom de vuurkorf, op 17 cm boven de rooster. Geen aparte inlaatklep, de lucht komt door kanalen in de steen vanaf de aslaruimte.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Potkachel

Bericht door ritsaert snijder »

Ja als je een paar kokertjes plaatst zoals DJ bedoelt dan heb je een verwarmde secundaire beluchting.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3510
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Potkachel

Bericht door Pietje »

Belangrijk is dat je de lucht van onder haalt, anders heb je kans dat de secundaire luchttoevoer als schoorsteentje gaat werken...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie