Houtkachel met stenen warmteopslag

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

sprokkelhout
Berichten: 78
Lid geworden op: 02 feb 2014, 18:18

Re: Houtkachel met stenen warmteopslag

Bericht door sprokkelhout »

@Leo,

Misschien kan je met een goede warmtewisselaar op de bovenaansluiting van de Jotul FS 350 de te hoge rookgastemperatuur in ieder geval naar beneden bijstellen.

Beter iets dan niets! :)

zie het eerdere topic: "extra rendement bovenaansluiting"

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=4091
Bijlagen
warmtewisselaar bovenaansluitin 3.jpg
warmtewisselaar bovenaansluitin 3.jpg (3.48 KiB) 5649 keer bekeken
wamtewisselaar bovenaansluiting 2.jpg
wamtewisselaar bovenaansluiting 2.jpg (9.21 KiB) 5649 keer bekeken
Warmtewisselaar 3x8 schoorsteentechniek.jpg
Warmtewisselaar 3x8 schoorsteentechniek.jpg (6.17 KiB) 5649 keer bekeken
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Houtkachel met stenen warmteopslag

Bericht door ritsaert snijder »

Sprokkelhout, dat is dan weer extra convectie. Dat moet je willen, kan wel gunstig zijn als de kachel niet gunstig staat voor een massakachel.

Mijn idee zou zijn;
* zelfbouwen RBB met bell
* oplossing Gandalf.
groet!

Ritsaert
EcoArnhem
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 aug 2013, 14:21

Re: Houtkachel met stenen warmteopslag

Bericht door EcoArnhem »

Die prachtige warmtewisselaars passen beter in mijn topic over warmtewisselaars.
Dat gaat tenslotte over het ontrekken van méér warmte; dit topic werd geopend over warmte-opslag (langer doen met dezelfde warmte).
Mooie plaatjes trouwens!
sprokkelhout
Berichten: 78
Lid geworden op: 02 feb 2014, 18:18

Re: Houtkachel met stenen warmteopslag

Bericht door sprokkelhout »

@Leo,

Hierbij nog een een suggestie van een warmtewisselaar inclusief extra spekstenen als warmtebuffer tussen brandkamer en bovenblad.
Misschien kan een smid de vierkante metalen kachelpijp op maat maken voor de Jotul FS 350?

Zie bijgaande voorbeelden van de Lotus M1.

Spekstenen zijn in diverse maten per stuk te koop bij B-Import te Puurs in Belgie. (omgeving Antwerpen)

http://www.b-import.be/?set_language=nl

Zelf heb ik vorig jaar mijn Wanders Olaf Eco voorzien van 33 kg extra speksteen tussen de brandkamer en het bovenblad.
Tenslotte heb ik een extra bovenblad van 44 kg op het standaard bovenblad gelegd.
De "accu" kon zo met 78 kg worden vergroot. Met een haakse slijper kan speksteen goed op maat worden gezaagd.

groet, Lodewijk
Bijlagen
Warmtewisselaar Lotus M1 inclusief spekstenen onder bovenblad.jpg
Warmtewisselaar Lotus M1 onder bovenblad houtkachel.jpg
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Houtkachel met stenen warmteopslag

Bericht door ritsaert snijder »

Eco Arnhem, ik lees in het startartikel;
De schoorsteen wordt loeiheet en deze warmte gaat allemaal nutteloos naar buiten, een klacht overigens die ik van veel houtkachelgebruikers hoor.
Het gaat dus wel degelijk over het onttrekken van meer warmte.

Ik vind de metalen en vaak door ventilatoren aangedreven methodes niet ideaal. Ventilatoren gaan in dit soort omstandigheden vaak ook versneld kapot, gebruiken energie en maken ook nog eens herrie. Ik vind de convectie ook leiden tot hinderlijke luchtstromingen. Daarmee wil ik niet zeggen dat het in een beperkt aantal gevallen de beste oplossing kan zijn.

Investeren in een goed ontworpen massakachel met een zeer goed rendement heeft mijn voorkeur. En dat kan met inventiviteit en met een heel beperkt budget. Je moet je wel willen verdiepen en de handen uit de mouwen steken.

Ik snap ook niet waarom mensen kiezen voor speksteen. Je kan het natuurlijk mooi vinden. Ik vind dat zelf niet. Het wordt gekozen omdat het een goed materiaal zou zijn voor een massakachel. Maar dat is maar voor welke functionaliteit je kiest. Maar die onderbouwing ontbreekt bijna altijd. Een massakachel van speksteen is verschrikkelijk duur.
groet!

Ritsaert
EcoArnhem
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 aug 2013, 14:21

Re: Houtkachel met stenen warmteopslag

Bericht door EcoArnhem »

Lodewijk, leuk, die speksteen-upgrade!

44kg extra, wat merk je daar nu van / hoe merk je dat?
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtkachel met stenen warmteopslag

Bericht door JantjeV8 »

@sprokkelhout:
Zijn die foto's van je zelf? Heb je ook een Lotus M1 staan en zo ja, hoe bevalt die je?

Qua accumulatie is zo'n Lotus M1 (zo'n 450kg) wel de ondergrens van het functionele, althans om dat een 'massakachel' te noemen. In elk geval is het niet 1 portie stoken en 24 uur warmte. Nee, het is een kachel die je toch wel rustig door stookt op een avondje.
Wat wel er over gezegd kan worden: Als het hout op is, is absoluut merkbaar dat warmte goed behouden blijft. Anders gezegd: Voorheen (haard) op de bank in slaap sukkelend, schrok je laat in de avond wakker vanwege afkoeling. Met de Lotus M1 snurk je door, en schrik je midden in de nacht ineens wakker... :?
Er is meer continuiteit qua temperatuur in huis. De straling van de kachel is fijn, niet de verschroeiende hitte van een stalen/gietijzeren kachel die vaak heel plaatselijk te voelen is.

Er is wel heel rustig mee te stoken, maar even goed doorstoken werkt ook prima. Wat er bij mij door de schoorsteen verdwijnt weet ik niet, ik heb een stenen kanaal, maar op de verdieping wordt die niet overdreven warm, wat met de oude open haard wel het geval was.

Overigens vind ik speksteen wel ontzettend mooi, is persoonlijk denk ik.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Houtkachel met stenen warmteopslag

Bericht door ritsaert snijder »

Jantje,
Iedereen natuurlijk zijn eigen keuze.

Maar puur functioneel wordt de keuze vaak niet onderbouwd. Speksteen heeft bijvoorbeeld een snelle warmtegeleiding en kan veel warmte opnemen. Als dat de redenen zijn om er voor te kiezen dan kan ik daar wel in komen. Maar het is niet perse een superieur materiaal voor een massakachel en het blijft natuurlijk erg duur. En dat draagt fors bij aan het dure imago van de massakachel en vervolgens gaat men kiezen voor goedkopere constructies en dat vind ik dan weer heel jammer!
groet!

Ritsaert
Lejo
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 mar 2014, 13:48

Re: Houtkachel met stenen warmteopslag

Bericht door Lejo »

Ik zit nu toch ook te denken aan een accumulatiekachel die mijn woonkamer op een redelijke temp kan houden.

Grt,
Leo
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Houtkachel met stenen warmteopslag

Bericht door ritsaert snijder »

en dan zijn er gelijk weer vragen;
* voldoende isolatie (beperkt vermogen massakachel)
* fundering?
* ramen?
groet!

Ritsaert
Lejo
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 mar 2014, 13:48

Re: Houtkachel met stenen warmteopslag

Bericht door Lejo »

Isolatie: buitenmuren en dak matig tot goed, mogelijkheid tot meer.
Fundering: betonnen vloer met isolatie onder afwerkvloer (8 cm tempex)
Ramen: twee ramen met dubbele beglazing, ca 8 m2 (2013)

De gehele te verwarmen ruimte bedraagt ca 100 m3

Grt,
Leo
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Houtkachel met stenen warmteopslag

Bericht door ritsaert snijder »

Lejo schreef:Isolatie: buitenmuren en dak matig tot goed, mogelijkheid tot meer.
Fundering: betonnen vloer met isolatie onder afwerkvloer (8 cm tempex)
Ramen: twee ramen met dubbele beglazing, ca 8 m2 (2013)

De gehele te verwarmen ruimte bedraagt ca 100 m3
Oke, hoe verwarm je dit nu? en wat zit er onder die vloer, is het geheid? Hoe verwarm je de rest van het huis? Heb je misschien een tekening?
groet!

Ritsaert
sprokkelhout
Berichten: 78
Lid geworden op: 02 feb 2014, 18:18

Re: Houtkachel met stenen warmteopslag

Bericht door sprokkelhout »

@JantjeV8,

Die foto's zijn niet van mijzelf, maar van Ofenhaus Schleicher.
Hier vond ik veel info over de Lotus M serie!
En een "praxistest" Lotus M 3, uitgevoerd door de eigenaar van deze houtkachelzaak.

http://www.ofenhaus-schleicher.de
http://www.ofenhaus-schleicher.de/Speic ... :_:49.html

Zelf heb ik destijds voor de keuze gestaan van of een Lotus M1 of een Wanders Olaf Eco.
Deze laatste is het toen geworden vanwege o.a. de tegenstroomkanalen van in totaal 3,2 meter en de met skamolex (vermiculiet) beklede brandkamer (hogere verbrandingstemperatuur door betere isolatie t.o.v. chamotte) en relatief lage fijnstof uitstoot (18mg/Nm3).

Een brandkamer met chamotte stenen is voor de Lotus M serie natuurlijk weer beter om de speksteen wanden van de kachel goed op temperatuur te krijgen.

Maar het zijn allebei natuurlijk prima houtkachels! :!:
sprokkelhout
Berichten: 78
Lid geworden op: 02 feb 2014, 18:18

Re: Houtkachel met stenen warmteopslag

Bericht door sprokkelhout »

EcoArnhem schreef:Lodewijk, leuk, die speksteen-upgrade!

44kg extra, wat merk je daar nu van / hoe merk je dat?
@EcoArnhem,

Met 77 kg (44 kg + 33 kg) extra spekstenen is de warmteafgifte met een uur verlengd.
Tussen twee stookbeurten straalt deze kachel nu in onze situatie 6 uur na en is de kamertemperatuur nog altijd > 20 graden.
Geen breaking news natuurlijk, maar ik vond het op maat maken van speksteen gewoon erg leuk om te doen. :fff

groet, Lodewijk
Bijlagen
CIMG1549.JPG
CIMG1547.JPG
Ger1957
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 nov 2014, 10:02

Re: Houtkachel met stenen warmteopslag

Bericht door Ger1957 »

Hoi Lodewijk,

Heb je ook een foto van de dubbele bovensteen, heb je die bij wanders besteld? Wat vragen ze er voor?

Hoor graag van je.

Mvg
Ger
Plaats reactie