Advies voor aanschaf van een houtkachel....

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
TheChief
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 mar 2014, 18:55

Advies voor aanschaf van een houtkachel....

Bericht door TheChief »

Hallo allemaal,

Wij willen een houtkachel gaan kopen.... In eerste instantie voor de gezelligheid maar nu ik er zo mee bezig ben en op internet
de voordelen er van lees qua onder andere de besparing die je kunt behalen op gas is het ook wel een puntje van kosten besparing!

Echter kan ik voor mezelf niet duidelijk krijgen wat ik globaal ga besparen. Natuurlijk is dit vooraf moeilijk te bepalen maar wil een
graag een beeld krijgen van wat de besparing ongeveer zal zijn.

Eerst even onze situatie:
-Nieuwbouw woning, bouwjaar 2011(2 onder 1 kap)
-Goed geïsoleerd
-Te verwarmen vloeroppervlak woonkamer incl. keuken 53 m2 (145 m3)
-2 persoons huishouden
-Momenteel brand de cv op 19 graden van 17:00 tot 21:00 en weekends van 08:00 tot 22:00
-Verbruik gas voor combiketel (water en CV) gemiddeld over de laatste 3 jaar 1200 m3

De investering voor een nieuwe kachel kost een hoop geld aangezien we alles moeten laten aanleggen omdat er nog niks in ons
huis zit wat betreft een rookkanaal. Dit hebben we er uiteraard wel voor over alleen ben dus zeer benieuwd wat de jaarlijkse
besparing op onze gasrekening zal zijn als we vrijdags, zaterdags en zondags de beneden verdieping warm stoken met de houtkachel.

En hoe zit het met het hout? Afgelopen week een kachelboer op bezoek gehad voor het laten maken van een offerte, deze vroeg ik of
het mogelijk is om alles soorten hout te branden in de Contura 510, ik heb namelijk een vriend die een bouwbedrijf heeft en veel afval
hout heeft liggen van o.a. kozijnen en deuren die hij zelf maakt (onbehandeld hout). Volgens de kachelboer is dit voor de kachel niet
goed ivm de hoge piekbelasting. Een collega van mij die ook in bezit is van een houtkachel (Jacobus) is het daar niet mee eens.

Hout kan ik deels op het werk meenemen of dus van die vriend en anders zal ik het kopen. Als ik al ons hout zou moeten kopen hoeveel
kuub zal er dan jaarlijks verstookt worden met het stookgedrag zoals wij dat in gedachten hebben?
Heeft iemand nog tips wat betreft een goede houtkachel? Wij hebben er de ballen verstand van en de Contura 510 viel wel bij ons in de
smaak qua model maar misschien zijn er nog alternatieven?

Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven en mijn vragen kunnen beantwoorden!

The Chief
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Advies voor aanschaf van een houtkachel....

Bericht door bertocello »

Advies voor een kachel geven is moeilijk, ik zou zeggen koop een bekend merk en een kachel die je graag ziet .
Omdat je huis goed geisoleerd is , ga voor een kachel van max. 6 kw, een zwaardere kachel kan je meestal niet voluit stoken.
Het nodige hout schat ik op 8 stère x 65€ = 520 € per jaar.
Succes Bertocello.
ThomasD
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 nov 2012, 14:35

Re: Advies voor aanschaf van een houtkachel....

Bericht door ThomasD »

Een houtkachel als bijverwarming koop je vooral voor de aangename warmte, het mooie vlammenspel en omdat je graag bezig bent met hout.

M.i. zit je met een erg lange terugverdientijd en als je dan nog het grootste deel van je hout moet kopen dan wordt het financieel gezien al helemaal oninteressant. Stel dat je 300m³ gas per jaar kan besparen dan bespaar je pakweg 225EUR per jaar en dat lijkt mij al vrij optimistisch. Rekening houdende met pakweg 5000EUR voor aankoop kachel en installatie dan zit je met een terugverdientijd van meer dan 20 jaar en dan houden we nog geen rekening met de aankoop van het hout noch met het onderhoud.

Ik vind je gasverbruik wel erg hoog voor een nieuwbouw gezien je stookgedrag.
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Advies voor aanschaf van een houtkachel....

Bericht door Johndc »

Heb je radiatoren of vloerverwarming? Met radiatoren ben je het zuinigst én het rendabelst met een massakachel.
Heb je echter vloerverwarming is dit wel degelijk het beste wat ik momenteel kan aanraden.
-commerciele link verwijderd-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Advies voor aanschaf van een houtkachel....

Bericht door deleted »

Kan me helemaal aansluiten bij ThomasD.
Een nieuwe zuinige gasinstallatie én 4/7 dagen blijft de verwarming op gas én 365 dagen blijft het SWW op gas, dan valt een houtkachel economisch en dus ook ecologisch niet terug te verdienen. (hout wordt ook steeds schaarser en duurder, de kachel die je aangeeft heeft elektrische onderdelen die bijkomende energie verbruiken en de levensduur beperken)
Het goede nieuws is dat je al vrij goed bezig bent en dat je beter elders (kleine) echte besparingen kan gaan zoeken/boeken.

G
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Advies voor aanschaf van een houtkachel....

Bericht door Erikvr »

Als je het puur financieel afweegt kan een houtkachel niet altijd rendabel zijn. Je moet het ook een beetje leuk vinden om met het houtproces bezig te zijn (slepen, zagen, kloven, opslaan), dan geeft het ook meer voldoening (althans bij mij) :mrgreen: .
groet,
Erik
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Advies voor aanschaf van een houtkachel....

Bericht door Mees* »

Zoek eens op Zwitserse tegelkachel, daar zitten heel leuke dingen tussen. Wij hebben er ook een. Smal, niet te diep, klein metertje hoog, heel klein stookgedeelte en een zeer aangename warmte.
Je komt ze 2e hands regelmatig tegen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Advies voor aanschaf van een houtkachel....

Bericht door ritsaert snijder »

@Thomas,
Als je 5000 euro uit wil geven aan een houtkachel en een schoorsteen en je betaalt voor je hout (of soms) dan wordt het terug verdienen inderdaad moeizaam.
Maar als je minder dan de helft uitgeeft en je betaalt nooit een cent voor je hout dan verdien je het makkelijk terug. Maar het is niet makkelijk want je moet wel aan het werk. En dat zorgt er weer voor dat je goed zult nadenken over elk blokje en dat je minder vaak naar de fitness hoeft.

Het is maar hoe je er in staat....En dat is natuurlijk je eigen keuze.
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Advies voor aanschaf van een houtkachel....

Bericht door ritsaert snijder »

@ Le Chief,
Het is een kachel op convectiebasis (hete lucht, zoek maar op convectie) met een rendement van79%. Dat is niet slecht maar het kan wel een stuk beter.
Alternatief is een massakachel, op basis van je gasverbruik lijkt dat wel haalbaar. Aan de hand van je gasverbruik en het rendement van je ketel kan je aangeven hoeveel hout je nodig zult hebben, nadeel is wel dat je de kosten van je gasaansluiting blijft betalen tenzij je het gas laat afsluiten. Maar dat is nogal een verhaal. Het rendement van een massakachel is hoger.

Massakachels kan je laten bouwen (duur) en je kan hem zelf bouwen.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Advies voor aanschaf van een houtkachel....

Bericht door kockie »

ritsaert snijder schreef: Maar dat is nogal een verhaal.
Nee hoor, het afsluiten is een eitje.... De weg er naar toe is een verhaal :)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Advies voor aanschaf van een houtkachel....

Bericht door ritsaert snijder »

:D maar hoeveel jaar heet het geduurd (de weg er naar toe)?
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Advies voor aanschaf van een houtkachel....

Bericht door kockie »

Een jaar of 3 is er echt aan /naartoe gewerkt, maar laten we weer ontopic verder gaan....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
TheChief
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 mar 2014, 18:55

Re: Advies voor aanschaf van een houtkachel....

Bericht door TheChief »

Iedereen bedankt voor de reactie! Had geen mail gekregen dat er op mijn topic reacties zijn gekomen dus zie het nu pas.

Ok. Er echt veel op gaan besparen gaat hem niet worden heb ik wel door...

@ThomasD: Qua gasverbruik zit ik redelijk laag gezien wat mijn buren verbruiken..

@Johndc: Wij hebben gewoon radiatoren.
EcoArnhem
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 aug 2013, 14:21

Re: Advies voor aanschaf van een houtkachel....

Bericht door EcoArnhem »

Je gasverbruik is 1200/jaar.

Eerste tip: Ga het meteen bijhouden op mindergas.nl .
Als je dan een houtkachel aanschaft, zie je hoeveel je bespaart.

Ik ben zelf van een vergelijkbaar verbruik naar ongeveer 350/jaar gegaan. De besparing in gas is dus enorm.
Daarvoor moet ik wel zeggen dat de houtkachel de hele winter brandt; niet een uurtje 's avonds voor het vlammenspel, maar echt in plaats van de verwarming. Daar moet je wel hout voor hebben.

Wij hebben een leuke moderne kachel voor €400,- bij de bouwmarkt in Duitsland gehaald. Dezelfde (maar dan ook exact dezelfde) worden hier in Nederland verkocht voor 200 euro meer, of zelfs het dubbele.
Kijk eens bij http://www.hagebau.de, onder 'kaminofen'.

Onze kachel heeft een vierkante vuurhaard, dus ongeveer even diep als breed - bevalt ons veel beter dan een ondiepe rechthoekige. Het geeft je de vrijheid te bepalen hoe je de blokken neerlegt.
Hij heeft een paar speksteen blokken maar het is geen speksteen kachel. Bovenop de kachel zit een inham waar we wel eens een pan op zetten om iets lang door te koken - dat is best leuk.

De pijp gaat bij mij enkelwandig 1.5m omhoog, dan dubbelwandig door de muur heen, en dan naar buiten toe. Het rookkanaal loopt dus aan de buitenkant van het huis. Scheelt ontzettend veel gedoe.

Ik weet niet of je qua geld veel bespaart. Let op:

Houtkachel: €400,-
Kachelpijp dubbelwandig, muurdoorvoer, t-stuk, kap: €800 - 900
Enkelwandige pijp binnen: €60,-
Kettingzaag: €60,-
Houtopslagplaats: €100,-

Gasverbruik van 1200 -> 350.
Temperatuur binnen: 23 graden... heerlijk!!!
Plaats reactie