15-20 m3 gasverbruik per dag, en het vriest niet eens

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

pwhooftman
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 mar 2014, 11:53

Re: 15-20 m3 gasverbruik per dag, en het vriest niet eens

Bericht door pwhooftman »

frans schreef:Als je geen afzonderlijk geregelde groepen hebt, dan zou ik de weerstand in alle slangen gelijk maken.
Reden, doe je dat niet dan kiest het water de weg van de minste weerstand en dat heeft invloed op de uitgaande temperatuur.
Je moet de "snelle" slangen met het kogel afsluiter knijpen tot de temperatuur, die van de uitstoom kant, van alle slangen gelijk is.
Ik kan de 6 groepen apart regelen, zowel met een kogelafsluiter in de aanvoer als een draaiknop in de retour. Aangezien de draaiknoppen in de retour er voor bedoeld zijn zal ik met die gaan experimenteren. De beste manier lijkt mij om, bij een koude leiding temperatuur, de Cv aan te laten slaan en er voor te zorgen dat alle retourslangen ongeveer even snel warm worden. Of 6 thermometers zoeken, op elke slang 1 :-)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: 15-20 m3 gasverbruik per dag, en het vriest niet eens

Bericht door kockie »

ritsaert snijder schreef: Help me?
Je vergeet 3-voudig glas :D
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: 15-20 m3 gasverbruik per dag, en het vriest niet eens

Bericht door ritsaert snijder »

@K soms zijn de eenvoudige oplossingen de oplossingen die je zoekt... :)

@ PW, het waterzijdig inregelen is niet gericht op het halen van overal dezelfde temperatuur maar op het halen van de gewenste temperatuur. http://www.cvtuning.nl/contact/waterzijdig-inregelen.

Het stuk over nachtverlaging op deze site is elders op het forum redelijk onderuit gehaald....
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: 15-20 m3 gasverbruik per dag, en het vriest niet eens

Bericht door deleted »

Ik lees het net pas goed: slaapkamers beneden en leefruimte boven !
Convectoren beneden en vloerverwarming op de bovenverdiepen ... !!!!!!

Straalt de vloerverwarming ook naar beneden door in de slaapkamer-plafonds ?

En waarom worden de slaapkamers tijdens de dag meegewarmd ? ( de convectoren bedoel ik dan)
De convectoren warmen na een tijdje ook de lucht van de bovenverdieping mee, dus de afgelezen temperatuur in de woonkamer wordt niet enkel bepaald door de (temperatuur van) de vloerverwarming.

G
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: 15-20 m3 gasverbruik per dag, en het vriest niet eens

Bericht door frans »

pwhooftman schreef: Ik kan de 6 groepen apart regelen, zowel met een kogelafsluiter in de aanvoer als een draaiknop in de retour. Aangezien de draaiknoppen in de retour er voor bedoeld zijn zal ik met die gaan experimenteren. De beste manier lijkt mij om, bij een koude leiding temperatuur, de Cv aan te laten slaan en er voor te zorgen dat alle retourslangen ongeveer even snel warm worden. Of 6 thermometers zoeken, op elke slang 1 :-)
Ik raad je aan om het afregelen met de kogelkraan te doen.
Reden, de normale kranen moet je gewoon max. open zetten.
Als je dan later eventueel eens aan zo'n kraan draait dan blijft de hoofd afstelling goed.
De kogel kranen die ik heb kon ik alleen met een schroeven draaier verstellen, daar komt niemand zomaar aan.
Zelf heb ik i.d.d. gewoon de retour temperatuur per slang gemeten en onderling vergeleken en telkens een beetje bijgeregeld.
Als het goed is dan zou je het temperatuur verschil tussen ingang en uitgang van de mengunit moeten zien vergroten t.o.v. zoals het nu is.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: 15-20 m3 gasverbruik per dag, en het vriest niet eens

Bericht door frans »

ritsaert snijder schreef:
Frans schreef:Als je geen afzonderlijk geregelde groepen hebt, dan zou ik de weerstand in alle slangen gelijk maken.
Frans, ik snap niet hoe je de weerstand gelijk wil maken als je geen afzonderlijk geregelde groepen hebt?
.
Ik bedoel dus:
Er zijn systemen waar men met elektrisch gestuurde kleppen verschillende groepen aan of uit zet.
In dat geval zal je dus per sectie het kunstje van het in balans brengen moeten doen.
Dat zal wel iets meer moeite kosten.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: 15-20 m3 gasverbruik per dag, en het vriest niet eens

Bericht door JantjeV8 »

Ook je afvragen wanneer je het waar warm wilt hebben.

Wat geeft het als de cv buitenspel wordt gezet als je 's-avonds in de zithoek vlakbij de gashaard zit. Op dat moment zit je toch niet boven? Dat soort vragen op een rijtje zetten en kijken of je de intelligentie van het systeem daar op ingericht krijgt.

Ik moet zeggen, vanwege mijn buffersysteem heb ik met meerdere thermostaten (draadloos) aparte verwarmingsgroepen in huis liggen. En dat gecombineerd met aparte pompjes (gebruikt aangeschaft, = tientjeswerk) geeft dat een heel flexibel maar ook zuinig systeem.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: 15-20 m3 gasverbruik per dag, en het vriest niet eens

Bericht door ritsaert snijder »

Die gashaard is in dit geval wel een goede oplossing. Wij hebben in onze tijdelijke woning later een houtkachel geplaatst. De CV komt dan in een bijrol. Resultaat is dat warme lucht uit de woonkamer condenseert in de badkamer en andere koude plekken. Dat geeft echt serieus schimmel, paddestoelen. En het vocht zorgt minder isolatie (heb ik hier ooit mogen leren)
Gandalf schreef: De convectoren warmen na een tijdje ook de lucht van de bovenverdieping mee, dus de afgelezen temperatuur in de woonkamer wordt niet enkel bepaald door de (temperatuur van) de vloerverwarming.G
ik begreep dat die vloerverwarming in een dikke plak beton ligt, die plak wordt dus dubbelzijdig verwarmt. Op zich is de indeling wel mooi, toch? Ik vraag me allen af hoe goed het dak is geïsoleerd?

Ik denk dat;
een goede keuze van de temperatuur per ruimte,
het eventueel aanpassingen van de radiatoren
en het waterzijdig inregelen (de radiatoren en de lussen krijgen precies de juiste hoeveelheid warmte)
en een constante temperatuur (24/7)

al heel wat kunnen opleveren zonder grotere ingrepen

ps Frans, met die elektrische kraantjes bedoel je een zoneregeling? Dat staat toch los van het waterzijdig inregelen?
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: 15-20 m3 gasverbruik per dag, en het vriest niet eens

Bericht door deleted »

ritsaert snijder schreef: Op zich is de indeling wel mooi, toch? Ik vraag me allen af hoe goed het dak is geïsoleerd?
Zeker. Ideaal zelfs naar mijn mening.
Maakt veel convectiestromen zelfs onwaarschijnlijk. (eerste post schreef ik met het idee dat boven koelere slaapkamers lagen)
Normaal zou je bij dit stralingsaandeel en deze luchttemperaturen het als erg warm moeten ervaren...

Ook vraag ik me af waarom het op de slaapkamers tijdens de dag warmer is dan gewenst...
- door deze werking is het in de slaapkamers juist overdag warm (omdat de ketel zo vroeg aanslaat) en 's avonds niet, precies verkeerd om dus.
In principe daalt de warme lucht van de bovenverdiepen niet (nauwelijks) ... Plafondstraling van de bovenliggende vloerverwarming ? Maar dan zou de luchttemperatuur in de slaapkamers toch evengoed beduidend lager moeten liggen.
Convectoren die overdag gewoon aanstaan in de kamers ? Maar waarom staan die aan als de temperatuur dan niet gewenst is ?

Convectoren in de kamers instellen op 14° continu ? Idem gelijkvloers. (of helemaal uit daar). En het verbruik zal fors dalen.

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: 15-20 m3 gasverbruik per dag, en het vriest niet eens

Bericht door ritsaert snijder »

n de woonkamer hangt de iSense thermostaat van Remeha, welke een Calenta 40C aanstuurt, de thermostaat staat op Ruimteregeling. Ik heb de ketel ingesteld op een maximale watertemperatuur van 55 graden. Programma:
09:00 21 graden
19:00 21,5 graden
20:00 22 graden
23:00 19 graden
Doordat ik een Opentherm Gateway heb geïnstalleerd kan ik het stookgedrag goed volgen, en dan vallen mij een aantal dingen op die ik jullie wil voorleggen:

- bij bewolkt weer en buitentemperatuur 5 graden begint de ketel al in de morgen te stoken om vanaf 18:00 uur 21.5 graden te halen. Door de dikke betonvloer warmt deze langzaam op. Ik heb een thermometer onder een glazen schaaltje op de vloer liggen, en van bijv. 10:00 tot 18:00 uur loopt de temperatuur op van 21 naar 24 graden. Ongeveer een halve graad per uur.
In de nacht koelt de dikke plaat vloerverwarming af, overdag gaat de ketel modulerend die plaat opwarmen en dan lift de hele cv installatie mee en wordt het overal warm. Die plaat stuurt dus via de woonkamerlucht het aan gaan van de cv. Om een uur of 20.00 a 21.00 uur is die klus klaar en gaat de cv uit. De verwarming in het huis gaat uit, de woonkamer is heerlijk warm en de slaapkamers koelen snel af (weinig massa?).
Ik vermoed ook dat de isolatie toch niet heel goed is en dat er veel warmte naar boven gaat en bijvoorbeeld via het dak verdwijnt.

oplossingen
continu temperatuur van de vloer met vv (aparte sensor)
het referentiepunt voor de cv uit de woonkamer
bijstoken in de woonkamer met gashaard
isolatie kritisch nalopen en na het wijzigen goed in de gaten houden in verband met condensatie

Probleem is dat je in dit geval alleen negatief kan sturen op de temperatuur in de woonkamer, de cv gaat immers alleen aan bij vraag vanuit de referentieruimte. De gashaard lost dit op maar het kan best zijn dat deze fors aan het werk moet.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie