cv ketel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mari
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 apr 2009, 12:59

cv ketel

Bericht door mari »

We hebben een AWB cv ketel van 2003.
Omdat je steeds opnieuw leest dat een ketel met hr 107 zuiniger is, heb ik eens gekeken naar de huidige ketel.
Op het typeplaatje staat 107, dus vraag ik me af of het nog wel verstandig is om te vervangen.
Is het niet beter om gewoon te wachten tot de ketel het begeeft ??
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: cv ketel

Bericht door kockie »

Een hr107 is alleen maar zuiniger in gebruik als je je stookgedrag daar op aanpast. Heb je een hoge watertemperatuur in je radiatoren nodig, dan vervalt het hoge van het HR gebeuren. Als je ketel al Hr is, lijkt vervangen me zinloos.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
mari
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 apr 2009, 12:59

Re: cv ketel

Bericht door mari »

Is inderdaad hr.
Bedankt voor de reactei
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: cv ketel

Bericht door ritsaert snijder »

pompen zijn soms ook slurpers
groet!

Ritsaert
AERNIE
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 okt 2012, 21:59

Re: cv ketel

Bericht door AERNIE »

Als je ontwerp 70/50 is van je installatie je aanvoer temperatuur begrenzen op 70c. Waterstroom over radiatoren inregelen scheelt ook energie verbruik. Vooral kleine radiatoren die niet ingeregeld zijn zal je rendement kapot maken. Hoe inregelen radiatoren staat zat op het www. Daarnaast een warmte berekening van je huis maken en je cv vermogen in de ketel daar op aanpassen ( zie instructie boekje cv ketel ). Je HR ketel is niks mis mee moet zeker wel 15 jaar mee kunnen gaan. De pomp vervangen is niet rendabel tegen over de levensduur die je ketel nog heeft econimisch gezien.
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: cv ketel

Bericht door dormos »

Economisch misschien niet haalbaar, maar dit was toch een ecologieforum, niet een economieforum?
Een ketel afdanken omdat de pomp kapot is?

Pompen zat op Marktplaats. Heb ik zelf ook gedaan, en m'n HR ketel doet het al weer jaren prima.

Groet,

Hans
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: cv ketel

Bericht door ritsaert snijder »

Dormos,
dat was niet de vraag...En nog even als aanvulling, ik ben geen voorstander van het vervangen van pompen als ze nog functioneren. Maar ik hou het energieverbruik van mijn pomp wel in de gaten (nadat een pomp heel veel vermogen bleek te trekken).
groet!

Ritsaert
Plaats reactie