Rocket mass heater voor verwarming atelier

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Boom Brander

Rocket mass heater voor verwarming atelier

Bericht door Boom Brander » 27 feb 2014, 01:05

Hallo allemaal,

Al geruime tijd neus ik als een voyeur door dit forum. Voor mij is (eindelijk) het moment aangebroken om concreet aan de slag te gaan.

Als eerste wil ik richting eind maart starten met het bouwen van een warmtebron in mijn nieuwe atelier. Daarna ook toiletdoorspoeling met regenwater, zonne-en windenergie, etc. Maar eerst die warmtebron voor de koude wintermaanden:

Ik heb het plan gevat om een rocket mass heater te bouwen. Maar ben er inmiddels achter gekomen dat dit type steeds verder ontwikkeld wordt. Nu zie ik 'door de bomen' het bos niet meer. Waarnaar ik (hier) op zoek ben is een vorm/bouwwijze die z'n goede werking al bewezen heeft.

Kan iemand hier mij wellicht een duw in de juiste richting geven? In maart wil ik de benodigde materialen gaan verzamelen, zodat ik tegen het einde van maart kan beginnen met bouwen.

Enkele eerste gegevens over de te verwarmen ruimte:

- Het betreft een oude kippenschuur met spouwmuren. Deze heb ik inmiddels geïsoleerd met steenwol.
- Het dak bestaat uit asbestplaten (in de toekomst te vervangen). Het dak isoleer ik momenteel aan de binnenkant met steenwol (afwerking met OSB-platen)
- De vloer bestaat uit beton direct op een zandondergrond. Op ca. 10 cm. hieronder bevind zich een plastic zeil. Op deze betonnen vloer ga ik een houten vloer aanbrengen.
- De afmetingen zijn (bij benadering): vloeroppervlakte = 13 x 8,5 m. Hoogte = 3,5 m. in de nok, 2 m. zijwanden. In totaal dus ca. 300 m3. om te verwarmen.
- De ramen bestaan uit primitieve dubbele beglazing: een dubbele laag verschuifbare glasplaten. Het plan is om hier in de winter plexiglasplaten voor te monteren.
- Ik kan weldra wat foto's van de ruimte plaatsen.

Indien deze ruimte te groot is om (bij vriestemperaturen) te verwarmen, dan zou ik deze mogelijk kunnen halveren met een (dik) gordijn halverwege de ruimte. De plek voor de kachel zal zijn tegen de kopse kant van de schuur.

Kan iemand me, naar aanleiding van het hierboven vermelde, een richting uit wijzen? Waar begin ik? Welke rocket heater vorm? Welke materialen? Welk(e) topic(s)?

Bij voorbaat dank.
Utopisten zijn de vormgevers van de toekomst.

Dutch John

Re: Rocket mass heater voor verwarming atelier

Bericht door Dutch John » 27 feb 2014, 08:28

Hallo en welkom BB,

De eerste vraag die in mij opkomt is: hoe ga je de ruimte gebruiken? Continu, dan is veel massa wenselijk. Sporadisch, dan wil je snelle convectiewarmte middels een lichte wisselaar.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-

ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder » 27 feb 2014, 09:56

Welkom,
* is de ruimte maximaal geisoleerd binnen de beperkingen van het pand? (ken je trouwens de tekeningen van de Twaalf ambachten voor het zelf make van dubbelglas?)
* kan je een kachel ook centraal plaatsen, kops is minder handig met een massakachel?
* is de grond stevig genoeg voor een massakachel van 3000 kilo?
* lukt het om per winterdag voldoende droog hout te regelen (aanvoer, verwerken, opslag)?

En de richting die ik je zou willen adviseren voor de vuurkamer is een Rocket Batch Box van Peter. Deze vuurkamer heeft zich inmiddels ruimschoots bewezen. Een vuurkamer wil je niet zelf bedenken (uitzonderingen daargelaten) maar netjes kopieren. Want dan krijg je de vuurkamer die je wil hebben. Tekeningen en maten van de rocket zijn op dit forum goed en gedetailleerd te vinden.

Voordelen van de RBB;
* zeer schoon
* zeer hoog rendement
* makkelijk te stoken
* veel ontwerpvrijheid voor de kachel (waar de vuurkamer dan in zit)
groet!

Ritsaert

peterberg
Moderator

Bericht door peterberg » 27 feb 2014, 12:23

Hallo Boom Brander,

Het heeft weinig zin om een massakachel te plaatsen in een ruimte waar je niet 7 dagen van de week aanwezig bent. Het is wel een groot atelier met 110 m2, ik denk dat de schuur van Kockie net zoiets is. Dat is te doen met een batch rocket en drie olievaten van 200 liter, dezelfde constructie heb ik in mijn werkplaats.

Die werkplaats is 60 m2 en 3 meter hoog, buren links en rechts en het plafond is geisoleerd. In de voor- en achtergevel oude garage deuren waar de wind doorheen waait. Bij 0 graden buiten is het binnen een uur 20 graden binnen. Er gaat wel vrij veel hout doorheen maar daar levert het ding een hoop vermogen voor en hij rookt niet.

Het is echt beter om zo'n ding centraal op te stellen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"

kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie » 27 feb 2014, 12:54

Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij de rocket-bell die hier in de schuur staat nog nooit metingen gedaan heb, maar het voelt vrij snel warmer als je aan het stoken bent. Ook voorin de schuur. Dat zal misschien ook het stralings aandeel van de warmte doen. Onze schuur is (uit het hoofd) 8,5 * 20 meter. Hoogte denk ik ook iets van 3,5-4 meter. Dak is geisoleerd met 6 cm steenwolplaten, muur met een of andere piepschuimvariant. Dikte hiervan weet ik niet (meer). Schuur is in 1992 gebouwd. De ramen zijn dubbel, maar zijn volgens mij allemaal lek. Ook om de kozijnen is het niet geheel winddicht.

Boombrander, als je een keer wilt komen kijken ben je van harte welkom.

Dit is 'm (klikbaar):

Afbeelding
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder » 27 feb 2014, 13:32

Het voordeel van de opzet van een rockett met vaten is dat je hem in fases kan opbouwen: van snelle kachel tot massakachel;
* die van Peter is een hele snelle
* die van Kockie in de schuur is al wat minder snel
* mijn kachel gaat al richting een lichte massakachel http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=3926

Die van Peter is direct heet en koelt snel weer af. Een echte massakachel blijft warm. Maar bij een massakachel is het vermogen beperkt (anders stook je de kachel kapot).

Mijn oude kachel stond aan de kop van onze ruimte (iets smaller dan bij jou) en daar hebben we nu deze kachel gebouwd. Deze kachel zit veel meer in de straling en je merkt dus heel goed dat je er zeker niet alles aan warmte uit kan halen. Convectiekachels hebben daar wat minder last van.
groet!

Ritsaert

Boom Brander

Bericht door Boom Brander » 27 feb 2014, 14:24

Hartelijk dank voor de reacties!

De ruimte zal continue gebruikt gaan worden. Hierbij zal de ruimte ca. 8 uur per dag verwarmd moeten worden. Omdat ik hier aan het werk zal zijn, wil ik (tussendoor) niet te veel tijd besteden aan het (bij)stoken.

- Een centrale plaatsing zal (helaas) qua ruimtegebruik niet gunstig zijn. Ik zou de kachel wel b.v. een halve meter van de muur af kunnen zetten. Misschien een reflecterend materiaal op de muur achter de kachel aanbrengen?

- De ruimte is wel maximaal geïsoleerd. Momenteel ben ik het dak aan het isoleren met 11 cm. dikke steenwol. De 'primitieve' dubbele beglazing werkt niet onaardig: wanneer het buiten flink waait, komen de spinnenwebben aan de binnenkant van de ruiten niet in beweging (en is niet direct iets van tocht te voelen). Bedankt voor de tip van de twaalf ambachten!
- De grond is (denk ik) wel stevig genoeg voor een zware kachel.
- Droog hout is geen probleem. In de woonkamer en m'n tijdelijke atelier stoken we al op hout. Dus daar hebben we al een aardige voorraad van liggen.

ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder » 27 feb 2014, 14:36

Ik denk dat het er tussen in schommelt. Continu verwarmen met een stevige massakachel of die 8 uur (is dat 7 dagen per week) verwarmen met een wat zwaardere snelle kachel. Ik denk dat je heel wat verwarmingsvermogen nodig zult hebben en dan is de plaatsing niet ideaal.
groet!

Ritsaert

deleted

Bericht door deleted » 27 feb 2014, 14:52

Wat soort werk is het ? Zittend of fysiek werk ? Maw, wat is je streeftemperatuur ?

G

ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder » 27 feb 2014, 15:18

:idea: of maak je ijssculpturen!

link naar de 12 ambachten; http://www.de12ambachten.nl/beter1x/bet ... elglas.php
het is wat mij betreft een goede en praktisch uitvoerbare manier om zelf dubbel glas te maken...met plexiglas of oud glas. De spouw moet niet dikker worden dan 1,5 a 2 cm anders ontstaat er convectie. Silicagel kan je gewoon als navulpakken kopen in de bouwmarkt (eventueel droog stoken).
groet!

Ritsaert

Boom Brander

Bericht door Boom Brander » 28 feb 2014, 13:19

ijssculpturen.... Ha, dat is een idee: 's zomers schilderen en 's winters ijssculpturen maken. Dan heb ik helemaal geen kachel nodig :lol:

Ik ga de schuur/het atelier op twee manieren gebruiken:

- Voor de vervaardiging van mijn schilderijen. Zittend werk dus. Hierbij kan ik in de winter de schildersezel natuurlijk dichter bij de kachel zetten. En de (te verwarmen) ruimte halveren door een dik gordijn. Of een eenvoudige demontabele wand. De te verwarmen ruimte zal dan ca. 8,5 x 6,5 m. zijn.

- In de zomer en mogelijk ook de lente en herfst zal ik hier schiderlessen/workshops gaan geven. Hierbij zal de hele ruimte in gebruik zijn (een centraal geplaatste kachel zal hierbij 'in de weg staan'). In de lente en herfst zal de kachel dan gebruikt worden om 'bij te verwarmen'.

ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder » 28 feb 2014, 22:53

Brander,
Als je het atelier de hele week gebruikt zou ik neigen naar een massakachel, ook voor de warmtebeleving. Centraal is niet perse in het midden van de ruimte (is wel ideaal) maar aan de zijkant misschien? En dan met een relatief grote bank? Alles is beter dan aan de kopse kanten, maar dat hangt ook van de ramen af. Maar een stevige massakachel gaat het denk ik niet redden (te veel warmteverlies) en zeker niet aan de kopse kanten. Maar dan doel ik wel op de koudere periodes die we deze winter weinig hebben gehad.

De isolerende waarde van een gordijn is denk ik vrij laag als je hem midden in de ruimte hangt (voor een raam remt een gordijn ook de koudeval en kan het wel zijn werking hebben). Maar dat is mijn idee over gordijnen, misschien dat Gandalf daar wel wat zinnigs over kan zeggen.

Ik zou bij zittend werk ook aandacht besteden aan de vloerisolatie.

Als je nu altijd veel cursisten hebt, kan je die ook meetellen als verwarming.
groet!

Ritsaert

Boom Brander

Bericht door Boom Brander » 06 mar 2014, 23:58

Ik denk dat ik dan inderdaad eens aan de slag ga met een ontwerpplan voor een massakachel. Een alternatieve plek om deze te plaatsen kan zijn in de hoek rechts (kopse wand - zijwand). De bank zal zich dan onder een raam bevinden. Bij deze een eerste (helaas niet al te beste) foto om een indruk van de ruimte te krijgen:
Bijlagen
Atelier01.jpg
Atelier01

deleted

Bericht door deleted » 07 mar 2014, 00:12

Boombrander,

Een massakachel haalt in de praktijk ongeveer 4 à 5 kw continu (als je ook elke dag stookt)
Of 4 à 5 kW voldoende is hangt van de ruimte(isolatie) en de verwachtingen van de gebruiker(comfortverwachtingen) af.

Je kan er berekeningen op los laten, maar het risico blijft dat het in de realiteit toch net wat anders uit pakt dan op papier.
Een eenvoudige methode voor zo'n grote open ruimte is dat je ergens een paar elektrische olieradiatoren leent of huurt en en ze enkele dagen (met koude buitentemperaturen) in de ruimte opstelt met een cntinu vermogen van 4 à 5 kW.
De meeste elektrische oliekachels kan je instellen op 1000 of 2000 Watt.
Twee zulke olieradiatoren (op 2KW vermogen) geven een redelijk goed beeld wat je mag verwachten van een echte massakachel.

G

NB gordijnen lijken mij wat mager als thermische scheiding.
Het moeten al erg dikke gordijnen zijn, of gordijnen uit speciaal meerlagig materiaal en bovendien nog eens met een hermetische sluiting rondom (voor de convectiestroom)
Zulke gordijnen bestaan misschien wel, maar een verplaatsbare , geïsoleerde wand is wellicht toch effectiever, goedkoper en makkelijker zelf te bouwen.

Boom Brander

Bericht door Boom Brander » 07 mar 2014, 00:30

De isolatie van de vloer zal overigens bestaan uit dunne isolatiematten met daarop een houten vloer. Dit werkt in m'n huidige tijdelijke atelier prima (zelfde situatie: betonnen vloer direct op het zand, hier dunne isolatiematten op & houten vloer. Tot nu toe nog geen koude voeten gehad).

Ha, ja, verwarming door cursisten. Laat ik me dan vooral richten op de doelgroep van vrouwen in de overgang :lol:

Maar goed, qua plaatsing van de kachel heb ik dus (qua gebruik van de ruimte) twee opties:
- Midden van de kopse wand, met een bank naar rechts toe.
- Hoek kopse wand / zijwand, met een bank onder een raam.

De rookgasafvoer zal overigens in ieder geval naar rechts toe moeten (richting het raam).

Plaats reactie