Rookkanaal van 13cm bij renovatie - bruikbaar?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Freek Verdonckt

Rookkanaal van 13cm bij renovatie - bruikbaar?

Bericht door Freek Verdonckt » 17 feb 2014, 23:44

We zijn bezig met de renovatie van onze woning. De plaats van de toekomstige finoven / rocket stove is gekend, nl onder een bestaande gemetste schouw. Bij het openbreken van de schouw blijkt een dubbelwandig flexibel rookkanaal te steken van 13cm breed (gemeten aan buitenkant). Deze is gebruikt als rookkanaal voor een mazoutbrander die in de kelder (onder living) stond.

Omdat zo'n flexibel rookkanaal niet goedkoop is, en omdat dit er nu al steekt vroeg ik me af of wij hierop een finoven / rocketstove van het type Bergkachel, PréFin en dergelijke kunnen monteren - of is die 13cm echt te nauw? Ik lees immers dat de meeste finovens een rookuitgang van 15cm hebben, en dat vernauwingen in het rookkanaal niet echt wenselijk zijn. Ter aanvulling, we voorzien enkel twee bochten van 30° en de schouw wordt opgetrokken tot boven de nok van het dak, voor moest dat van belang zijn om een te nauw rookkanaal te compenseren.

Graag jullie mening - indien een rookkanaal van 13cm ons te veel beperkt in gebruiksgemak of keuze aan kachels, dan moet ik de flexibel er helaas uithalen en hopen dat er in de schouwruimte een bredere past...

deleted

Re: Rookkanaal van 13cm bij renovatie - bruikbaar?

Bericht door deleted » 18 feb 2014, 11:28

Freek,

Welkom

Volgens mij moet je in het algemeen er van uitgaan dat de diameter van de schoorsteen ook de grootte van de houtkachel bepaalt (beperkt in dit geval).

Een paar elementen kunnen de zaak gunstiger of minder gunstig maken:
- isolatie (van de flexible of van de ruimte tussen flexibel en oude schoorsteen)
- hoogte van de schoorsteen. (hogere schoorsteen geeft meestal een betere trek en kan af met een iets kleinere diameter)
- scherpe bochten en horizontale stukken verhogen de benodigde diameter.

Voor een RMH mag je uitgaan dat de grootte van de riser-diameter gelijk moet zijn aan de schoorsteendiameter.

Als jouw (dubbelwandige) flex een buitendiameter van 13 heeft, ga ik ervan uit dat de binnendiameter +/-12 is.
De binnendiameter is van belang.
In principe wordt dat een Rocket van max 12 cm riserdiameter.

Als de schoorsteen recht, voldoende hoog en redelijk geïsoleerd is (of wordt), zou ik wel een iets grotere riserdiameter aandurven (13 tot 14).

G

sprokkelhout

Bericht door sprokkelhout » 19 feb 2014, 19:38

Freek Verdonckt schreef:We zijn bezig met de renovatie van onze woning. De plaats van de toekomstige finoven / rocket stove is gekend, nl onder een bestaande gemetste schouw. Bij het openbreken van de schouw blijkt een dubbelwandig flexibel rookkanaal te steken van 13cm breed (gemeten aan buitenkant). Deze is gebruikt als rookkanaal voor een mazoutbrander die in de kelder (onder living) stond.

Omdat zo'n flexibel rookkanaal niet goedkoop is, en omdat dit er nu al steekt vroeg ik me af of wij hierop een finoven / rocketstove van het type Bergkachel, PréFin en dergelijke kunnen monteren - of is die 13cm echt te nauw? Ik lees immers dat de meeste finovens een rookuitgang van 15cm hebben, en dat vernauwingen in het rookkanaal niet echt wenselijk zijn. Ter aanvulling, we voorzien enkel twee bochten van 30° en de schouw wordt opgetrokken tot boven de nok van het dak, voor moest dat van belang zijn om een te nauw rookkanaal te compenseren.

Graag jullie mening - indien een rookkanaal van 13cm ons te veel beperkt in gebruiksgemak of keuze aan kachels, dan moet ik de flexibel er helaas uithalen en hopen dat er in de schouwruimte een bredere past...

Beste Freek,

Aansluitend op het bericht van Gandalf verwijs ik naar de bijlage van Metaloterm.
Hier staat een overzicht in voor houtkachels in relatie tot kW, hoogte schoorsteen en de benodigde diameter van de schoorsteen.

groet, Lodewijk Rondeboom
Bijlagen
Metaloterm diameter schoorsteen en kW kachel 14_0_NL_product_at_uitgebreid_nl.pdf
(758.69 KiB) 113 keer gedownload

Freek Verdonckt

Bericht door Freek Verdonckt » 21 feb 2014, 08:33

Heel nuttig document is dat - bedankt voor het delen!

Ondertussen is de 130mm flexibel er al uit gehaald. Er is minstens plaats voor een 150mm dubbelwandig, misschien zelfs een 180mm.

deleted

Bericht door deleted » 21 feb 2014, 12:05

Freek Verdonckt schreef: misschien zelfs een 180mm.
Het is niet zo dat groter ook sowieso beter is.
Best op voorhand plannen aan de hand van de gekozen kachel.

G

ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder » 21 feb 2014, 16:41

Precies passend bij de kachel is natuurlijk optimaal. Een 18 cm is al een behoorlijk grote finoven/ rocketstove met bel.
groet!

Ritsaert

Plaats reactie