Beaufort houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
nico_09

Beaufort houtkachel

Bericht door nico_09 » 09 feb 2014, 11:05

Hallo,

Wij zijn nu 2 weken in het bezit van onze eerste houtkachel, een Beaufort 8 kw.
We hebben deze gekozen omdat het een vrij schone houtkachel is qua verbranding. Dit is mede
prettig voor de buurt waarin wij wonen, en natuurlijk voor het milieu.

Nu kom ik er niet echt uit hoe je nou precies moet stoken zodat het zo schoon mogelijk gebeurt.
Er zitten 3 luchttoevoeren op de kachel, primaire, secundaire en tertiaire. Hoe gebruiken jullie al deze schuiven?

Volgens het boekje is de primaire schuif voor schoonglas systeem deze zit onder aan de voorkant. Maar volgens elke andere beschrijving op internet schijnt de primaire schuif te worden gesloten en is er alleen voor opstarten.

De secondaire is er voor turbo effect voor het opstarten van de kachel, maar ook lees ik op internet dat deze juist voor schoonglas systeem is. Deze zit boven ruitje van de kachel.

De tertiaire schuif zit rechts aan de zijkant.

Een boel mogelijkheden, maar kom er alleen niet uit, graag hoor ik hoe jullie het aanpakken!!

Beaufort handleiding, http://www.beaufortkachels.nl/images/Ha ... aufort.pdf

sprokkelhout

Re: Beaufort houtkachel

Bericht door sprokkelhout » 12 feb 2014, 20:04

nico_09 schreef:Hallo,

Wij zijn nu 2 weken in het bezit van onze eerste houtkachel, een Beaufort 8 kw.
We hebben deze gekozen omdat het een vrij schone houtkachel is qua verbranding. Dit is mede
prettig voor de buurt waarin wij wonen, en natuurlijk voor het milieu.

Nu kom ik er niet echt uit hoe je nou precies moet stoken zodat het zo schoon mogelijk gebeurt.
Er zitten 3 luchttoevoeren op de kachel, primaire, secundaire en tertiaire. Hoe gebruiken jullie al deze schuiven?

Volgens het boekje is de primaire schuif voor schoonglas systeem deze zit onder aan de voorkant. Maar volgens elke andere beschrijving op internet schijnt de primaire schuif te worden gesloten en is er alleen voor opstarten.

De secondaire is er voor turbo effect voor het opstarten van de kachel, maar ook lees ik op internet dat deze juist voor schoonglas systeem is. Deze zit boven ruitje van de kachel.

De tertiaire schuif zit rechts aan de zijkant.

Een boel mogelijkheden, maar kom er alleen niet uit, graag hoor ik hoe jullie het aanpakken!!

Beaufort handleiding, http://www.beaufortkachels.nl/images/Ha ... aufort.pdf

Beste Nico,

De primaire- en secondaire luchttoevoerinstructie is bij andere houtkachelmerken inderdaad soms anders omschreven.

In het algemeen geldt:

- primaire luchttoevoer, in combinatie met secondaire luchttoevoer, is voor de "opstartfase".
- daarna alleen secondaire luchttoevoer voor als het vuur eenmaal goed brand. (inderdaad tevens voor de ruitenspoeling)
- tertiaire lucht, ook wel naverbrandingslucht genoemd, is voor een nog betere (na)verbranding van de rookgassen in combinatie met de secundaire lucht.

:idea: Mijn advies is om jouw brandende vragen gewoon aan de dealer of rechtstreeks aan Beaufort voor te leggen.
Alleen via die route kan je een optimaal stookadvies voor jouw Beaufort houtkachel krijgen.

groet, Lodewijk Rondeboom

nico_09

Re: Beaufort houtkachel

Bericht door nico_09 » 17 feb 2014, 20:17

Hallo Lodewijk,

Vandaag is de service monteur langs geweest.
Er kwam valse lucht bij de deur afsluiting naar binnen.
En de 3e luchtschuif sloot niet helemaal zoals het hoorde.
Alles is nu afgesteld en de kachel brand nu zeer mooi en rustig zoals het moet.

Wel is het nog even testen met harde wind, er kon dan altijd
Nog een vlinder klep in omdat de schoorsteen zeer goed trekt.

Mg Nico

Plaats reactie