Mijn hout-CV installatie met een Rayburn 355SFW en Arduino

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

olafspoolder
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 sep 2013, 15:55

Mijn hout-CV installatie met een Rayburn 355SFW en Arduino

Bericht door olafspoolder »

Hallo allemaal,

Middels dit bericht wil ik mij even voorstellen aangezien ik al een hele tijd mee lees maar nog niet echt bijgedragen heb. Mijn naam is Olaf Spoolder en ik woon in Goor, Twente, in een oud herenhuis uit 1872 waar nog heel wat aan gebeuren moet waaronder het aanpassen van onze woonkeuken. Aangezien wij nogal gecharmeerd zijn van de oud-engelse cookers zijn wij hier naar gaan kijken en uitgekomen op een Rayburn. Dit is een houtgestookte cooker waar je, zoals de naam al zegt, mee kunt koken. Bijkomend voordeel van de 355SFW is dat ie dus ook een CV aansluiting heeft.

Aangezien de hout-cv-installatie allemaal nieuwe materie voor mij is heb ik mij verdiept via dit forum en ben ik samen met rl2000 op visite geweest bij Benthuis waarvan ik een hele hoop heb opgestoken. Voor mijzelf heb ik een schema gemaakt hoe ik denk dat ik het ga maken en zo langzamerhand ben ik nu alle onderdelen aan het verzamelen zodat ik volgende winter alles operationeel kan hebben (dus ik hoop dat de winter dit jaar wegblijft).

Dit is het fornuis dat bij mij in de woonkeuken staat:

Afbeelding

Het is een Rayburn 355SFW met een totaal vermogen van max 16KW.

Hier mijn schema zoals ik van plan ben om het aan te gaan leggen en de uitleg erbij:

Afbeelding

Uitleg:
- Het hele hout CV circuit is drukloos en volledig gescheiden van mijn normale CV circuit.
- Pomp 1 pompt het water door de Rayburn, warmtewisselaars en buffervat.
- Mijn normale CV circuit pompt continue rond en dit wordt gedaan door de pomp in mijn CV-ketel (mijn CV ketel is hiervoor geschikt). In de toekomst kan het zijn dat ik mijn CV-ketel afkoppel en vervang door alleen een pomp.
- Als eerste warm ik mijn SWW op, dit is een standaard 120 liter indirect gestookte boiler. Als deze op temperatuur is kan ik deze afschakelen dmv driewegklep K1.
- De volgende warmteafgifte vind plaats in Warmtewisselaar 1. Dmv temperatuur sensor T7 en T8 schakelt K2 en hiermee wordt het retour water naar de normale CV opgewarmd. Mijn CV ketel hoeft dus alleen maar na te verwarmen indien nodig.
- De restwarmte die dan nog over is gaat mijn buffer in. Dmv K4 (afhankelijk geschakeld door T12, T3 en T4) laat ik het water de buffer instromen zodat de gelaagdheid zo goed mogelijk in tact blijft.
- Warmtewisselaar 2 gebruik ik als de kachel uit is en er nog genoeg warmte in het buffer zit, dit is vooral om 's ochtends het huis op te warmen. Pomp 2 gaat dan in werking en K3 wordt geschakeld (door T9 en T10). K5 is weer bedoeld om zo min mogelijk in de gelaagdheid van het buffer te roeren.
- Mijn vaatwasser en wasmachine sluit ik aan dmv een hot-fill (staan allemaal dicht bij elkaar en slechts 3 meter van het buffer af en ook deze twee apparaten ondersteunen dit).

En dan de aansturing, je raadt het al, die is er standaard niet. Dus mijn zoektocht hiernaar heb ik al snel opgegeven vooral toen ik zag wat de prijzen voor deze sturingen zijn. Door mijn werk als elektrotechnisch ontwikkelaar kwam ik al snel op het idee om dit zelf te ontwerpen. Hier ben ik op een Arduino uitgekomen omdat hier al heel veel info en voorbeelden beschikbaar zijn en prijstechnisch het een stuk goedkoper is. Voorwaarde is dan wel dat je zelf alles moet programmeren maar dat gaat wel lukken.

Dit kan mijn Arduino straks:
- Maximaal 16 temperatuur sensoren uitlezen (PT100, eigen ontwerp meetcircuit)
- Display vlak bij de buffer en ketel waarop alle temperaturen en statussen van de kleppen rechtstreeks zijn af te lezen.
- Aansturing van de kleppen wordt geregeld
- Aansturing van de pomp2 wordt geregeld, pomp1 wordt rechtstreeks geschakeld maar wel gemonitord.
- Via een webserver kan ik op mijn telefoon en computer ook alle temperaturen en statussen aflezen (is wel een leuke feature).

Een groot deel van het Arduino circuit heb ik al klaar, de webserver draait, het display laat de temperaturen al zien en de kleppen kan ik al schakelen. Het wachten is nu nog op de PCB voor het PT100 meetcircuit (1 circuit heb ik al gebouwd op een gaatjes print, deze werkt ook al, maar een mooie PCB maakt het wel mooier en makkelijker als ik in totaal 12 stuks wil inlezen en die komt over een week of drie binnen). Het voltooien van de software is het nu de grootste uitdaging.

En dan de veiligheid, het systeem maak ik drukloos en mocht de Arduino uitvallen dan is er nog steeds niets aan de hand. De kleppen mogen in elke willekeurige stand blijven staan zonder dat er een gevaarlijke situatie ontstaat, enige nadeel is dat mijn regelcircuit niet meer optimaal werkt.

Al met al wordt het een flinke installatie waar ik nog heel wat werk in heb zitten. Mochten jullie nog tips hebben of andere verbeterpunten dan hoor ik het graag.

Groeten Olaf
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Mijn hout-CV installatie met een Rayburn 355SFW en Ardui

Bericht door ritsaert snijder »

Welkom Olaf (hoewel je al een tijdje meeleest).
Heb je het topic van Gandalf gelezen ? (te verbouwen kolenfornuis met een koppeling aan SWW).

Ik vind 16 kW een fors vermogen! Ik vraag me af hoeveel je kan omzetten in warm water. Ik ben bang dat het veel dure techniek is om effectief betrekkelijk weinig warmte (dat denk ik), te regelen.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Mijn hout-CV installatie met een Rayburn 355SFW en Ardui

Bericht door kockie »

Welkom!

Ik vind het schema behoorlijk complex en heb er dus wat moeite mee om alles te doorzien,.

Ik zou warmtewisselaar 1 laten vervallen en gewoon over de kop van de buffer stoken. Als je kachel werkelijk 16 kW waterzijdig is, heb je de bovenkant van de buffer zo warm en kun je die meteen gebruiken om je huis te verwarmen. Verder zou ik overwegen om het mogelijk te maken om alleen over de boiler te stoken; de retour van de boiler dus weer terug naar de rayburn. Als ie warm is evt klep om en dan de buffer warm stoken.

Waarom heb je voor pt-100 gekozen en niet voor bijvoorbeeld ds18b20 sensoren? Ik ben overigens wel nieuwsgierig naar je printje om pt-100 uit te lezen; dat wil ik ook nog eens doen om m'n schoorsteentemperatuur te monitoren.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
olafspoolder
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 sep 2013, 15:55

Re: Mijn hout-CV installatie met een Rayburn 355SFW en Ardui

Bericht door olafspoolder »

ritsaert snijder schreef:Welkom Olaf (hoewel je al een tijdje meeleest).
Heb je het topic van Gandalf gelezen ? (te verbouwen kolenfornuis met een koppeling aan SWW).

Ik vind 16 kW een fors vermogen! Ik vraag me af hoeveel je kan omzetten in warm water. Ik ben bang dat het veel dure techniek is om effectief betrekkelijk weinig warmte (dat denk ik), te regelen.
Hoi Ritsaert, een hartelijk welkom is altijd fijn! Bedankt. Het topic van Gandalf heb ik uiteraard gelezen, ik ben ook benieuwd naar het eindresultaat (of is inmiddels al klaar?). Ons fornuis wil ik nog zo laten, ik heb hem 2e hands gekocht en opgehaald uit Engeland (was een hele leuke trip, zie foto hieronder). :D

De 16KW is het maximum totaal vermogen opgegeven door Rayburn, hoeveel hiervan waterzijdig is en hoeveel die uitstraalt? Dit heb ik niet kunnen achterhalen. We zullen zien wat de toekomst brengt als ie gaat branden. Inderdaad is het veel techniek waar ik voor heb gekozen (ik denk er al een tijdje over na, zo'n schema is ook niet in 1 dag bedacht :lol: ). Daarom heb ik het nu ook hier geplaatst en hoop nuttige tips te krijgen. Als ik alles nieuw zou kopen is het inderdaad duur, echter heb ik een heleboel 2e hands driewegkleppen heel goedkoop op de kop kunnen tikken, een paar gebruikte maar nog goede CV-pompen heb ik gratis gekregen. Een flinke warmtewisselaar heb ik ook 2e hands kunnen kopen en een andere heb ik gratis gekregen. :mrgreen:
kockie schreef:Welkom!

Ik vind het schema behoorlijk complex en heb er dus wat moeite mee om alles te doorzien,.

Ik zou warmtewisselaar 1 laten vervallen en gewoon over de kop van de buffer stoken. Als je kachel werkelijk 16 kW waterzijdig is, heb je de bovenkant van de buffer zo warm en kun je die meteen gebruiken om je huis te verwarmen. Verder zou ik overwegen om het mogelijk te maken om alleen over de boiler te stoken; de retour van de boiler dus weer terug naar de rayburn. Als ie warm is evt klep om en dan de buffer warm stoken.

Waarom heb je voor pt-100 gekozen en niet voor bijvoorbeeld ds18b20 sensoren? Ik ben overigens wel nieuwsgierig naar je printje om pt-100 uit te lezen; dat wil ik ook nog eens doen om m'n schoorsteentemperatuur te monitoren.
Kockie, jij natuurlijk ook bedankt voor je warme welkom. Mijn schema is inderdaad complex maar daarom staat ie ook hier, ik hoop op tips. Zonder (mondelinge) uitleg is zo'n schema altijd lastig te lezen.

Het laten vervallen van 1 warmtewisselaar heb ik ook overwogen, echter dan moet altijd pomp 2 draaien voor de warmte overdracht. Of heb je hier een ander idee voor? Om alleen over de SWW boiler te stoken klinkt inderdaad ook niet gek, dit was nog niet in me opgekomen. Mijn gedachte was dat er altijd nog wel rest warmte is die ik dan in mijn huis of de buffer kan stoppen.

De keuze voor de PT100 was snel gemaakt, ik zit zelf in de elektronica wereld en wij passen deze vaker toe. Het voordeel van de PT100 is dat de sensoren erg goedkoop zijn, waterdicht (afhankelijk van het type) en robuust (ook weer afhankelijk van het type). De one-wire DS18B20 zijn ook erg handig maar ze zijn niet zo robuust. Een nadeel van de PT100 is dat je er een gebufferde spanningsdeling voor moet zetten maar dit vind ik nou ook wel weer het leuke (ik ben nou eenmaal een elektronica liefhebber). Bijkomend voordeel is dat de PT100 ook makkelijk je schoorsteen temperatuur kan meten.

Hierbij het gebruikte PT100 schema:
Afbeelding

Uitleg: de PT100 wordt aangesloten op X2, spanningsdeling met R1 en IC1B buffert de spanningsdeling. Daaronder zit een spanningsdeling tussen R3 en R2, via R2 kan ik de regeling kalibreren. IC1D gebruik ik dan als verschil versterker en X1 gaat dan naar de ADC van de Arduino. Zo kan ik het bereik van de PT100 aanpassen en zo een zo hoog mogelijke resolutie halen.

En het printje zoals die eruit komt te zien (4-voudig):
Afbeelding

Groetjes Olaf
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Mijn hout-CV installatie met een Rayburn 355SFW en Ardui

Bericht door ritsaert snijder »

Olaf,
Het ziet er technisch allemaal goed weloverwogen uit. Misschien kunnen anderen het waterzijdig vermogen van het fornuis inschatten.

Ik vraag me dan ook wat het rendement is, voor 16 kW is waarschijnlijk vrij veel en vrij klein hout nodig. Wat verwacht je voor een eindresultaat van de opzet?
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Mijn hout-CV installatie met een Rayburn 355SFW en Ardui

Bericht door kockie »

olafspoolder schreef: Mijn gedachte was dat er altijd nog wel rest warmte is die ik dan in mijn huis of de buffer kan stoppen.
Ik zou dan eerder gaan voor minder, maar hoogwaardiger warmte dan veel, maar laagwaardige warmte. Ik verwacht van zo'n Rayburn niet meer dan 6 kW waterzijdig (schatting). Daar moet je dan mbt tot het verwarmen van het huis niet teveel van verwachten.

Wat voor een warmtewisselaars heb je? (vermogen, afmetingen, aansluitingen)

Heb je nog zo'n printje over? Ik weet iemand die interesse heeft :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
olafspoolder
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 sep 2013, 15:55

Re: Mijn hout-CV installatie met een Rayburn 355SFW en Ardui

Bericht door olafspoolder »

Hallo,

De meeste mensen kijken welke warmte behoefte ze hebben en hier kiezen ze een kachel en installatie bij. Bij mij is het echter precies andersom, wij hebben de kachel gekozen voor het uiterlijk en de functionaliteit om erop te kunnen koken (wij zijn dus meer voor de "looks" gegaan). Bijkomend voordeel is dat er een boiler in zit. De Rayburn komt in onze woonkeuken te staan en dit is de ruimte waar we de hele dag vertoeven, dus hier wil ik graag de meeste warmte hebben. Dmv de indirect gestookte boiler wil ik graag mijn SWW opwarmen en als er dan nog wat over is kan dit via de warmtewisselaar het huis in of de buffer in.

Dat ik mijn hele huis er niet volledig mee kan verwarmen had ik ook niet verwacht , daarom zit mijn reguliere CV er nog tussen. De CV-ketel verwarmt na, zowel het verwarmingswater als het SWW. Het zal altijd wat helpen. En inderdaad de Rayburn heeft niet zo'n hele grote verbrandingskamer dus het hout zal ik wat kleiner moeten maken maar dit is niet zo'n probleem. Mijn ouders en mijn broer stoken ook op hout en het formaat wat wij altijd hanteren past ook in de Rayburn.

De warmtewisselaar die ik heb is ongeveer 40 cm lang, 13 cm breed en 10 cm dik met 4 x 1" aansluitingen. Het vermogen weet ik zo niet maar het ligt zeker boven de 50KW. Hiermee kan ik met 28mm buizen met langzame stroming een grote flow realiseren.

Groeten Olaf
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Mijn hout-CV installatie met een Rayburn 355SFW en Ardui

Bericht door benthuis »

olafspoolder schreef:en ben ik samen met rl2000 op visite geweest bij Benthuis waarvan ik een hele hoop heb opgestoken.
Mooie manier om te verwoorden "van een anders fouten leren" :D
De Rayburn in Lichtenvoorde kan je rustig nog een keer komen bekijken, mensen waren er behoorlijk trots op...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
olafspoolder
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 sep 2013, 15:55

Re: Mijn hout-CV installatie met een Rayburn 355SFW en Ardui

Bericht door olafspoolder »

benthuis schreef:
olafspoolder schreef:en ben ik samen met rl2000 op visite geweest bij Benthuis waarvan ik een hele hoop heb opgestoken.
Mooie manier om te verwoorden "van een anders fouten leren" :D
De Rayburn in Lichtenvoorde kan je rustig nog een keer komen bekijken, mensen waren er behoorlijk trots op...
Hoi Ben,

Jouw installatie brand anders ook hartstikke fijn! Daar is niet zo veel mis mee.

Na wat research en tips ben ik nu toch mijn schema aan het veranderen. Als ik tijd heb werk ik het dit weekend verder uit en plaats ik het hier wel.

Groeten Olaf
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Mijn hout-CV installatie met een Rayburn 355SFW en Ardui

Bericht door sathopper »

olafspoolder schreef: De keuze voor de PT100 was snel gemaakt, ik zit zelf in de elektronica wereld en wij passen deze vaker toe. Het voordeel van de PT100 is dat de sensoren erg goedkoop zijn, waterdicht (afhankelijk van het type) en robuust (ook weer afhankelijk van het type). De one-wire DS18B20 zijn ook erg handig maar ze zijn niet zo robuust. Een nadeel van de PT100 is dat je er een gebufferde spanningsdeling voor moet zetten maar dit vind ik nou ook wel weer het leuke (ik ben nou eenmaal een elektronica liefhebber). Bijkomend voordeel is dat de PT100 ook makkelijk je schoorsteen temperatuur kan meten.
Groetjes Olaf

Heel mooi project :D .
Foto's van de elektronica en installatie altijd welkom :wink:

Ik gebruik wel alleen maar one Wire DS18x20 sensoren.
Ik heb waar nodig de TO92 behuizing zoveel mogelijk afgeslepen (zijn er wel 3 gesneuveld :? )
Hierdoor reageren de sensoren een heel stuk sneller op snelle temperatuurwisselingen.

Ik wil nog wel graag de rookgas afvoer (schoorsteen) temperatuur kunnen meten met een PT100
Hoe ga jij deze uiteindelijk kalibreren?

Helaas ben ik er achter gekomen dat de Watchdog Functie in de ATMega1280/2560 Arduino bootloader niet werkt!
De boel is bij mij daardoor een keer flink aan de kook geraakt. :|
De zaak loopt echter zeer stabiel maar als ik per ongeluk met 2 browsers tegelijk op de webserver inlog wil deze toch een enkele keer vastlopen.

Er is een bootloader waarbij de Watchdog wel werkt maar met die bootloader start mijn Seeeduino niet op :?

Ik heb het dus maar anders opgelost. Ik heb naast de Seeeduino een ardiuno Mini geplaatst. Ik laat de Seeeduino een 1 seconden puls genereren.
Indien deze puls wegvalt zal de Arduino mini de Seeeduino binnen enkele seconden resetten.



Succes,

gr,

SH
Laatst gewijzigd door kockie op 08 feb 2014, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: youtube inline gezet
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Picard
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 aug 2012, 17:50

Re: Mijn hout-CV installatie met een Rayburn 355SFW en Ardui

Bericht door Picard »

mooi project,
dank je voor je verslag.
leuk om te zien hoe die handige en zuinige arduino ingezet is. ;)
olafspoolder
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 sep 2013, 15:55

Re: Mijn hout-CV installatie met een Rayburn 355SFW en Ardui

Bericht door olafspoolder »

Hallo allemaal,

Het heeft even geduurd maar hierbij een update. Ik heb weer een hoop gelezen en nagedacht en ben gekomen tot het volgende vereenvoudigde schema:

Afbeelding

Het voordeel ten opzichte van mijn vorige schema is dat er nu slechts 1 pomp en 1 warmtewisselaar is. Door gebruik te maken van de thermosyfon werking van water heeft de wisselaar geen extra pomp nodig. De 800 liter is nu dus ook primair beschikbaar voor mijn CV waardoor ik wel een 100 liter expansie vat heb moeten toevoegen. Ook qua regellus in de software is het er een stuk eenvoudiger op geworden.

In het ergste geval dat mijn Arduino vast loopt verwarmt mijn installatie niet optimaal maar er kan geen gevaarlijke situatie optreden. De tip over de watchdog zal ik zeker onthouden, ik had al gelezen dat hier nog wel eens problemen mee zijn. De software ga ik in de loop van de zomer uitwerken. Mijn PCB voor de PT100 is inmiddels onderweg vanuit China (duurt meer dan 4 weken, is wel zo goedkoop).

Veel foto's van mijn installatie kan ik nog niet maken, ik heb alleen nog maar losse onderdelen liggen. Mijn doel is om voor de volgende winter mijn installatie werkend te hebben.

Prettig weekend allemaal.

Groeten Olaf
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Mijn hout-CV installatie met een Rayburn 355SFW en Ardui

Bericht door holtere »

T.a.v. je schema:

- Gooi die boiler eruit en neem een buffervat met een sanitair warmtewisselaar erin. Veel gemakkelijker en scheelt een heleboel pijpwerk!
- Zet boven de warmtewisselaar een flinke dikke pijp (1.1/4) voor het thermosifon anders gaat dat deel de warmteafgifte niet bijhouden.
- Waarom die drie driewegkleppen? is dat om de laagst-mogelijke temp te gebruiken? Ik denk dat je gaat ervaren dat de temperaturen in het vat veel lager gaan uitvallen dan gedacht. 40 - 60 graden is al heel mooi voor dat fornuisje. Als je heter wilt stook je jezelf de keuken uit ben ik bang.
- Denk je ook aan zonnecollectoren? Koop dan een vat waar deze spiraal ook al in zit!

Bijgevoegd schema van onze installatie
grz,
Holtere

Oja, warm en koud hout-cv zijdig omwisselen bij de warmtewisselaar!
Nog een keer oja....je drukvat aansluiten aan de koude zijde. Zit daar veel te warm!
Bijlagen
cv-schema.JPG
olafspoolder
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 sep 2013, 15:55

Re: Mijn hout-CV installatie met een Rayburn 355SFW en Ardui

Bericht door olafspoolder »

Hoi Holtere,

Bedankt voor je antwoord! Jouw installatie schema heb ik al eens gezien dus komt me bekend voor.

Voor het SWW kies ik toch voor een externe boiler, de reden hiervoor is dat ik voor weinig een Nefit 40KW van 120 liter op de kop heb kunnen tikken. Voor de warmtewisselaar was ik inderdaad al van plan om 28mm leidingen te gaan gebruiken.

Mijn idee van de driewegkleppen is dat het retour water uit de CV installatie niet helemaal onderin de tank naar binnen komt maar op de plek waar ongeveer dezelfde temperatuur zit. Stel het is boven in 45 graden, halverwege iets van 30 en onderin 15. Het lijkt mij dan zonde om het retour water wat misschien nog wel 30 graden is helemaal onderin weer naar binnen te voeren. Halverwege lijkt me dan veel beter om de gelaagdheid in stand te houden. Of is dit erg overdreven gedacht van mij?

Onze woonkeuken waar de kachel staat is ook meteen het grootste vertrek van ons huis met daarin een grote dubbele deur naar de gang (die ook weer erg groot is), dus te warm stoken zal ons niet gebeuren in huis.

Zonnecollectoren vind ik wel erg interessant maar bij ons gaat dat niet. Het is een monument dus die mogen we toch niet plaatsen en daar komt nog eens bij dat de zuidkant van ons dak heel erg klein is dus dat zal niets gaan opleveren.

Groeten Olaf

Oh ja, het expansievat moet inderdaad aan de koude zijde, dat wist ik wel maar bij het tekenen van het schema totaal niet aan gedacht, ik heb hem er maar ergens tussen gekliederd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Mijn hout-CV installatie met een Rayburn 355SFW en Ardui

Bericht door kockie »

Zet (indien mogelijk) de vloerverwarming in serie met je radiatoren en je hebt altijd een (betrekkelijk) koude retour naar je buffer!

Bevalt bij mij erg goed. (Met gas-cv wat minder, maar die hangt er toch alleen nog maar voor de show nu mijn gasmeter is verhuisd naar betere oorden ;) )
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie