Praktijkervaringen met de Wanders Olaf Eco?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
sprokkelhout

Praktijkervaringen met de Wanders Olaf Eco?

Bericht door sprokkelhout » 02 feb 2014, 18:41

Beste mede-houtstokers!

Ik volg al geruime tijd allerlei onderwerpen en discussies over het "brede onderwerp" houtkachels op het Ecologieforum.
Dat is een perfectie route om kennis en inzicht te vergaren!

Vanmiddag heb ik mij na deze inwerkperiode geregistreerd voor actieve deelname aan het forum!

Zelf heb ik een jaar geleden een Wanders Olaf Eco gekocht.
Dit is een met 240 kg speksteen beklede houtkachel met tegenstroomkanalen.
Het totale gewicht van deze houtkachel bedraagt 380 kg.

Tot nog toe ben ik erg tevreden over de Olaf Eco!
Ik stook doorgaans twee perioden per dag.(2 x 4 uur)
De tussenliggende periode van 5 tot 6 uur kan ik makkelijk overbruggen met de (kleine) speksteenaccu.

Ik ben benieuwd of er andere forumleden zijn die ervaring hebben met deze Wanders Olaf Eco?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groet, Lodewijk Rondeboom,

Ger1957

Re: Praktijkervaringen met de Wanders Olaf Eco?

Bericht door Ger1957 » 30 nov 2014, 10:32

Hallo,

Voor het eerst op dit forum. Ik heb een vraag, ik heb onlangs een wanders olaf eco aangeschaft 380 kg. Voorheen had ik een tulikivi van 1600 kg. Deze had een speksteen temperatuur aan de buitenkant na 4 uur stoken zo tussen 80 en 100 graden. Weet iemand hoe dit bij is bij een wanders? Ik krijg de kachel pas volgende week dus ben erg benieuwd. Mvg Ger

sprokkelhout

Bericht door sprokkelhout » 30 nov 2014, 17:53

Ger1957 schreef:Hallo,

Voor het eerst op dit forum. Ik heb een vraag, ik heb onlangs een wanders olaf eco aangeschaft 380 kg. Voorheen had ik een tulikivi van 1600 kg. Deze had een speksteen temperatuur aan de buitenkant na 4 uur stoken zo tussen 80 en 100 graden. Weet iemand hoe dit bij is bij een wanders? Ik krijg de kachel pas volgende week dus ben erg benieuwd. Mvg Ger

Dag Ger,

Het speksteen van de Wanders Olaf Eco heeft bij ons na 4 uur stoken (na het branden van ca. 10 kg beukenhout) een gemiddelde temperatuur van 100 tot 120 graden.
De maximum temperatuur is dan ca. 160 graden.

De fabrikant heeft ook een temperatuurmeting uitgevoerd, maar door het gebruik van elzenhout kwam hij uit op hogere (maximale) speksteen temperaturen. Zie bijgaande grafiek.

Wat is de aanleiding dat je van een Tulikivi van 1.600 kg overstapt naar een Wanders Olaf Eco van 380 kg?

Ik ben benieuwd naar jouw eerste stookervaringen volgende week!
Laat het me maar een keer weten.

groet, Lodewijk
Bijlagen
Grafiek Wanders Olaf Eco catalogus 2014.jpg
Grafiek Wanders Temp.verloop Olaf Eco Elzenhout.pdf
(496.83 KiB) 28 keer gedownload

Ger1957

Bericht door Ger1957 » 01 dec 2014, 12:37

Hoi Lodewijk,

Nog nooit zo'n fijne kachel gehad als die tulikivi, kon hem niet meenemen met de verhuizing, vloer nieuwe woning was niet geschikt. Ook is het een kachel die je elke dag moet stoken daar het anders weer teveel aan energie kost om hem warm te stoken. Ook ooit een ronde lotus gehad maar vond dat het te lang duurde eer de stenen goed heet werde. Nu dus een wanders, vond dat de spekstenen van 6 cm dik en het tegenstroomprincipe alla tulikivi de doorslag hebben gegeven. Daarbij komt dat ik maar een drie tot vier dagen thuis ben en graag een kachel heb die snel verwarmt.(eerst convectie daarna straling) Zal je eind deze week mijn eerste stookervaring berichten, hoewel ik begreep dat je deze kachel eerst rustig moest instoken, 3 keer met aanmaakhout en daarna rustig met enkele blokken. Ik ga eiken houtbriketten stoken, ben benieuwd hoe dat gaat in tegenstelling tot gekloofd hout.

Mvg
Ger

JantjeV8

Bericht door JantjeV8 » 02 dec 2014, 07:47

Briketten van zaagmeel of van zaagkrullen?
Ik heb wel eens met meelbriketten geprutst, op zich ging dat prima, dat brandde heel rustig af zonder geknetter. Al hoor je dat geknetter in een kachel bijna niet, toen deed ik dat in een open haard. Alleen het laatste beetje van zo'n briket wil uit elkaar vallen en dan krijg je een smorend hoopje as.

Ger1957

Bericht door Ger1957 » 04 dec 2014, 09:25

Het worden eiken ruf briketten van zaagsel, weet alleen niet of deze hevige genoeg branden, ook eens pini kay briketten gestookt, die gaan als een speer maar vindt ze te kort branden

Erikvr

Bericht door Erikvr » 04 dec 2014, 09:30

Briketten branden 20 minuten mooi en gloeien vervolgens op.
groet,
Erik

Ger1957

Bericht door Ger1957 » 07 dec 2014, 10:21

Vandaag de eerste keer gestookt met ruf briketten,2 briketten erin en meer dan een uur warmte. De spekstenen van mijn Wanders olf eco al behoorlijk warm met 2 briketten. Zeer te spreken over de Olaf eco stenen warmen bijzonder snel op, super

Plaats reactie