verwarmen met warme lucht

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rofima
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jan 2014, 18:17

verwarmen met warme lucht

Bericht door Rofima »

Hallo,

Mag ik eerst een situatieschets geven. Bedoeling is een niet verwarmd lokaal van ongeveer 30 m³ te verwarmen ( of bij te verwarmen ) via een warm luchtkanaal.
Praktisch: aan de achter- en onderzijde van een pellet kachel zou ik een geïsoleerde aluminium buis plaatsen met een lengte van 3 meter. In de buis wordt een ventilator geplaatst met een debiet van 180 m³ per uur. De temperatuur onderaan de pellet kachel is 25°. De temperatuur in het te verwarmen lokaal bedraagt, zonder verwarming, 15°. Het is mijn bedoeling deze temperatuur via de aangevoerde lucht op te warmen tot 18°. Het te verwarmen lokaal is degelijk geïsoleerd.

Is dit realistisch?

dank voor uw redactie

Rofima
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: verwarmen met warme lucht

Bericht door JantjeV8 »

Verwarmen met lucht moet kunnen, zo verwarm ik ons hele huis.

Maar wat ik niet uit je verhaal begrijp, is hoe je de warmte eerst in die aluminiumbuis krijgt.
Als de lucht onder de 35 graden is, zal het als koude lucht aanvoelen. Je moet dus behoorlijk warm aanvoeren.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: verwarmen met warme lucht

Bericht door deleted »

Rofima,

Welkom op het forum.

Luchtverwarming is niet ideaal. Warme lucht heeft de neiging om omhoog te gaan in een kamer.
Warme lucht in een koude kamer blazen kan bovendien tot condensatie leiden als het temperatuurverschil met de (koude) wanden groot is.

Uit je vraag begrijp ik niet of je de te verwarmen ruimte permanent op temperatuur wil houden (of toch gedurende lange tijd) of eerder sporadisch.
Als het maar af en toe is sluit ik me Jantje aan, dan moet je een behoorlijk warme lucht hebben.
Maar in dat geval (sporadisch op korte tijd opwarmen) zullen ook de twee genoemde nadelen erg gaan meespelen.

Anderzijds zou het ook kunnen gaan om een permanent verwarmde ruimte.
Vermits de ruimte behoorlijk geïsoleerd is zou dat ook met minder hete lucht moeten kunnen. Dan gaat er al een wat minder uitgesproken gelaagdheid ontstaan. Ook mnder sterke convectiestromen. En indien de muren de tijd krijgen om op te warmen verkleint ook het condensatiegevaar. Een iets gunstigere uitgangspositie, al blijft het luchtverwarming...

Dit soort warmte is misschien wel veel makkelijker 'af te tappen' op plafondhoogte van de kamer waar de kachel staat ?
Gewoon een ventilatiebuis trekken naar de te verwarmen kamer en een gezapig debiet instellen dat de temperatuur op peil houdt.
Een gezapig debiet omdat je de luchtstroom helemaal niet wil voelen. (anders voelt het zeker koud aan)

Als de kamers boven elkaar liggen zou het zelfs zonder ventilatoren kunnen werken. Dan pas je het principe van 'double bell' toe.

De kilowatten die naar de extra kamer gaan zullen sowieso door de kachel (extra) geproduceerd worden. Dus hopelijk heb je wel dat surplus aan vermogen. Ook het verbruik zal natuurlijk stijgen.

G
Rofima
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jan 2014, 18:17

Re: verwarmen met warme lucht

Bericht door Rofima »

Dank voor jullie reactie.

De warmte wordt in de buis gezogen door een buisventilator die aangesloten wordt op de flexibele aluminium buis.

Deze ventilator zou van de klasse S 1 zijn, wat volgens de verdeler inhoudt, dat deze quasi continu kan draaien. Het is inderdaad de bedoeling om overdag de ventilator te laten werken.

Om praktische redenen kan ik de lucht enkel onderaan afzuigen en ook onderaan terug in het te verwarmen lokaal stuwen. De flexibele buis loopt namelijk gedeeltelijk onder de keukenplint. De kamers liggen schuin naast elkaar.

Ik ben me bewust van het stijgend verbruik bij de 'producerende kamer'.
Pyromaan
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jan 2014, 10:02

Re: verwarmen met warme lucht

Bericht door Pyromaan »

Ik voer warme lucht af van de leefruimte, afgetapt tegen het plafond, naar de badkamer 3 meter verder.
Ik gebruik een S&P 350/125 ventilator, en twee keer een flexibele dempende buis van telkens 120cm.
De badkamer is in principe koud (nu pakweg 12 graden )

Bij vol debiet, 350m3 theoretisch (zonder buisverliezen ) merk je duidelijk verschil binnen de 10minuten. Bij 125 à 150 m3 is gewoon de kou buiten, ik schat dat we dan 18 graden scoren.

De lucht in de living is 21 graden, tegen het plafond enkele graden meer gezien de houtkachel.

Verwacht er geen wonderen van, zeker niet als je er nog wat meters buis bij moet steken ... ik zou zeker diameter 150 gebruiken als je de volle 350m3 wil halen en dan zal je de lucht al flink horen jagen !
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: verwarmen met warme lucht

Bericht door Johndc »

In feite ga je gewoon wat opgewarmde lucht van de eene naar de andere kamer verplaatsen? Begintemp. hoogstens 25°?
In mijn ogen verloren moeite en kost. Zet dan een kolomventilator ( vanden Aldi) een metertje voor het deurgat. Daar ga je al meer aan hebben dan wat ik denk je wil doen.
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: verwarmen met warme lucht

Bericht door bertocello »

Volgens mij kan je veel beter hete lucht, ik zeg maar wat 180°, aan het kachellichaam afzuigen met een kleine buisdiameter en een zacht draaiende computerventilator. Als een en ander ook nog estetisch moet ogen sta je voor een moeilijke opdracht en wordt het experimenteren.
Als je 25° afzuigt op beenhoogte hou je te weinig warmte over om de andere kamer naar 18° te krijgen.
Bertocello
Rofima
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jan 2014, 18:17

Re: verwarmen met warme lucht

Bericht door Rofima »

Nogmaals dank voor de reacties.
Waarschijnlijk zal ik een proefopstelling installeren. Afhankelijk van het resultaat worden er al dan niet ventilatiegaten geboord enz...
Ik zal melding maken van het resultaat.
titusjanus
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 nov 2012, 15:39

Re: verwarmen met warme lucht

Bericht door titusjanus »

Den Bosch 3 februari 2014

Beste dames en heren,

Op het moment zuig ik warme lucht af van de houtkachel in de woonkamer en breng het naar slaap- en badkamer. Dit gaat prima. Wel zou ik de temperatuur willen kunnen regelen in deze twee ruimten. Handmatig is dat - met klep - geen probleem, maar ik zou graag deze temperatuurregeling dmv een thermostaat willen laten plaatsvinden. Het allerliefst puur mechanisch (dus zonder elektra).
Op het moment experimenteer ik met een thermostatische radiatorkraan, waarvan ik de stift - die normaal de warmwatertoevoer dicht en open zet - te koppelen aan een luchtklep. Ik moet nog zien of dat gaat lukken. Ook denk ik aan een bimetaal die te koppelen zou moeten zijn aan een klep.
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze materie?

Dank,
Titus van Hooff
aroen
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 feb 2014, 21:13

Re: verwarmen met warme lucht

Bericht door aroen »

titusjanus schreef:Op het moment experimenteer ik met een thermostatische radiatorkraan, waarvan ik de stift - die normaal de warmwatertoevoer dicht en open zet - te koppelen aan een luchtklep.
Wellicht een idee;
In mijn oude auto zit tussen de flexibele carburaturinlaat-luchtslang, een automatische
luchtklep gemonteerd, die de lucht, afhankelijk van de buitentemperatuur; of uit het motorcompartiment haalt of van buiten.
Het is een bimetaal stift met een luchtklep er direct al aan vastgekoppeld .
De diameter van de buis zal ca 10 cm zijn zo uit m`n hoofd.
Ik ken geen werkings waarden.
Maar als voorbeeld van de gebruikte techniek misschien de moeite waard er hoogte van te nemen.

Aroen
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: verwarmen met warme lucht

Bericht door David86 »

Kasopener op een klep monteren,werkt automatisch zonder ingewikkelde sturingen en stroom
..
titusjanus
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 nov 2012, 15:39

Re: verwarmen met warme lucht

Bericht door titusjanus »

Beste mensen,

Het heeft even geduurd, maar mijn verwarmingssysteem werkt. Zie foto's. Het is nog niet echt koud geweest, maar de warme lucht van de kachel(pijp) op eerste verdieping wordt naar badkamer, halletje en slaapkamer op begane grond getransporteerd alwaar het echt behaaglijk wordt.
Korte beschrijving van systeem:
- Houtkachel 12 Kw staat in woonkamer/keuken op eerste verdieping. Luchtpomp/ventilator (Frans systeem dat je in de bouwmarkt aldaar kunt kopen) gemonteerd tegen plafond begane grond, transporteert warme lucht door geïsoleerde slangen diam 125mm naar drie ruimten op begane grond; badkamer, hal en slaapkamer.
- Temperatuur uitlaat in badkamer, en slaapkamer - na T-stuk ieder 4 meter luchttransport via slang - tot nu toe gemeten 70 graden.
- Binnenpijp schoorsteen diam. 150mm
- Buitenpijp van 80 cm hoog op kachel diam200mm.
- inlaat boven (lucht uit niet verwarmde bijkeuken) diam. 125mm
- uitlaat onder diam.125mm

Voor alle zekerheid had ik ook een inlaat met klep aan voorzijde gemaakt. Deze lijkt nu al overbodig te zijn. Alleen inlaat achter-boven is genoeg.
Indien interesse, zal ik in nabije toekomst verslag doen over mijn ervaringen in de winter.
Groet,
Titus van Hooff
Bijlagen
janus3.JPG
janus2.JPG
janus1.JPG
AngelTrader
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 dec 2018, 15:37

Re: verwarmen met warme lucht

Bericht door AngelTrader »

Gezien de "leeftijd" van dit topic vrees ik ervoor maar mocht @titusjanus dit nog lezen ... ik ben op zoek naar informatie over jouw systeem! Graag een seintje indien je dit leest.
Plaats reactie