Gedraaide vuurkamer, zou dit kunnen werken?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Gedraaide vuurkamer, zou dit kunnen werken?

Bericht door MaartenB »

ritsaert snijder schreef:Tsja...volgens mij is ook dit niet gemeten. Een dwars geplaatste wel. Wat is het voordeel van deze opbouw?
Ik denk dat jij denkt dat ie rechts achter de kamer is geplaatst, maar hij staat er rechts van, met de achtenkanten gelijk.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Gedraaide vuurkamer, zou dit kunnen werken?

Bericht door holtere »

Volgens mij klopt je tekening ook wel voor zover alles goed begrepen!
Overigens is het ook mogelijk om de vuurkamer te verlengen mocht je die behoefte en ruimte hebben. Er zijn met succes vuurkamers met een lengte tot 60 cm gemaakt....Niet omdat het moet maar omdat het kan :lol:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Gedraaide vuurkamer, zou dit kunnen werken?

Bericht door kockie »

Hier staat ook al het een en ander: https://www.olino.org/articles/2008/12/ ... waterkoker
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Gedraaide vuurkamer, zou dit kunnen werken?

Bericht door peterberg »

@David,
Bijna goed. Adiel heeft geconstateerd (heb ik ook gezien, ik ben er geweest in november) dat er vaker een enkele vortex ontstaat inplaats van een dubbele als de poort te ver naar achter zit. De Testo liet zien dat die niet zo goed mengt. De volgende dag hebben we het ding gewijzigd met de poort wat verder van de achterwand en toen was de dubbele vortex weer terug.

De poort ongeveer net zoveel vanaf de achterkant als de afstand van de poort tot de zijkant als de poort in de achterwand zit. Voor een 150 mm systeem is dat ongeveer 80 mm, 60 mm mag ook. En ja, dan schuift de poort wat meer naar het midden maar dat lijkt mij geen probleem te zijn. Daardoor is er achter de riser weer wat meer ruimte tot de achterwand wat naar verwachting een betere stroming oplevert.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
ddh
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 sep 2013, 09:45

Re: Gedraaide vuurkamer, zou dit kunnen werken?

Bericht door ddh »

holtere schreef:Volgens mij klopt je tekening ook wel voor zover alles goed begrepen!
:D
holtere schreef:Overigens is het ook mogelijk om de vuurkamer te verlengen mocht je die behoefte en ruimte hebben(...)
Ja, maar die ruimte heb ik niet. Dat is ook waarom ik eerst keek naar een gedraaide vuurkamer.

Overigens overweeg ik nog om de poort iets verdiept naar rechts te plaatsen, zodat hout niet zo snel tegen de poort aan ligt. Zal dat nog even tekenen.
kockie schreef:Hier staat ook al het een en ander: https://www.olino.org/articles/2008/12/ ... waterkoker
:?: :?:
peterberg schreef:De poort ongeveer net zoveel vanaf de achterkant als de afstand van de poort tot de zijkant als de poort in de achterwand zit. Voor een 150 mm systeem is dat ongeveer 80 mm, 60 mm mag ook.
Ik denk dat ik je snap Peter. De riser moet dus een paar centimeter naar voren. Ik zal de tekening aanpassen.
ddh
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 sep 2013, 09:45

Re: Gedraaide vuurkamer, zou dit kunnen werken?

Bericht door ddh »

Ik heb de riser wat meer naar voren geschoven. Tussen de poort en de achterkant van de vuurkamer zit nu 78mm.

Verder heb ik de hele riser 30mm meer naar buiten geplaatst, om hiermee te voorkomen dat hout de poort blokkeert. Peter, voorzie jij hiermee problemen?

Afbeelding
Afbeelding

De Sketchup is door het verschuiven wat rommelig, maar die kan ik desgewenst ook uploaden.

David
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Gedraaide vuurkamer, zou dit kunnen werken?

Bericht door kockie »

ddh schreef:kockie schreef:
Hier staat ook al het een en ander: https://www.olino.org/articles/2008/12/ ... waterkoker

:?: :?:
Hmm, daar is duidelijk iets op de verkeerde plek geplaatst.... excuus
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Gedraaide vuurkamer, zou dit kunnen werken?

Bericht door peterberg »

ddh schreef:Ik heb de riser wat meer naar voren geschoven. Tussen de poort en de achterkant van de vuurkamer zit nu 78mm. Verder heb ik de hele riser 30mm meer naar buiten geplaatst, om hiermee te voorkomen dat hout de poort blokkeert. Peter, voorzie jij hiermee problemen?
Het geheel is nu wat instabiel, ik zou de poort gewoon in de zijwand maken, de vuurkamer moet wel heel strak vol liggen wil je de doorgang blokkeren. De schuine zijwanden zorgen er voor dat op de bodem de poort altijd open blijft.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
ddh
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 sep 2013, 09:45

Re: Gedraaide vuurkamer, zou dit kunnen werken?

Bericht door ddh »

Ok, dank je. Geweldig om zo direct contact te hebben met de bedenker!

Nu verder met het bepalen van de maten van de bell, en een deurtje zien te regelen.

David
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Gedraaide vuurkamer, zou dit kunnen werken?

Bericht door ritsaert snijder »

Super! Dat dit ook werkt. Ik heb hier ook wel eens mee gespeeld maar kreeg telkens een haperende verbranding. Ben nieuwsgierig naar de resultaten.
groet!

Ritsaert
midas
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 sep 2013, 21:24

Re: Gedraaide vuurkamer, zou dit kunnen werken?

Bericht door midas »

Als we de zijkant/voorkant nu van glas maken dan hebben we toch een gangbaar model met zijlader!
Ik ga m eens bouwen!
midas
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 sep 2013, 21:24

Re: Gedraaide vuurkamer, zou dit kunnen werken?

Bericht door midas »

zoiets dus
Afbeelding[url=https://flic.kr/p/HD7ttr]
Plaats reactie