RBB177 Z Rocket batch met bankje in 1 dag

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Marcelle
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 nov 2013, 14:22
Locatie: wanssum

Re: RBB177 Z Rocket batch met bankje in 1 dag

Bericht door Marcelle »

ritsaert snijder schreef:ja dat zal wel een dikke 1,5 uur rijden zijn...ik kan hem niet opsturen, sorry.
gewoon een kwestie van kerstpostzegel erop plakken hoor :lol:
Kacheltje kacheltje aan de wand...........
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: RBB177 Z Rocket batch met bankje in 1 dag

Bericht door deleted »

Rits,

Ik zie er mogelijk nog wel een holle boomstronk in ...
boomstronk.jpg
boomstronk2.jpg
G
Laatst gewijzigd door deleted op 17 dec 2013, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: RBB177 Z Rocket batch met bankje in 1 dag

Bericht door ritsaert snijder »

:D ik zal het eens proberen maar ik ben bang dat de kachel ook blijft plakken
groet!

Ritsaert
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: RBB177 Z Rocket batch met bankje in 1 dag

Bericht door Franq77 »

Hi Ritsaert,

wat een mooi project en complimenten dat je dit ondanks de tegenslagen zo snel aan de praat gekregen hebt. Zo'n afgestuced vat vind ik mooi, en goed om te horen dat het als snel op temperatuur is.

Waar ik nu wel benieuwd naar ben, is of je nu inderdaad minder stookt dan met je vorige kachel? Gloeit het vuur de hele nacht door, zodat je er 's morgens weer hout op kan gooien ?

Ga je het bankje er ook weer aankoppelen ?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: RBB177 Z Rocket batch met bankje in 1 dag

Bericht door ritsaert snijder »

Frank,
Om een RBB goed te laten branden moet je gewoon netjes de afmetingen volgen. Maar in 1 dagsprojecten wil dat wel eens fout gaan. Probleem is dan dat je zo een ding niet even demonteert. Je kan het dus beter rustig aan doen, zoals veel andere klussen ...tempurieren.

De kunst is om een passende kachel te maken, vaak het vinden van het optimale compromis. Om het ding langer te laten branden moet er meer massa worden toegevoegd. Hoe meer massa hoe langer hij de warmte vasthoud. Maar meer massa betekent ook dat je niet meer heel lang hard kan stoken. Hij raakt immers zijn warmte minder snel kwijt en de binnentemperatuur gaat oplopen. Met de kans op schade.

Het is nu nog echt een snelle kachel van 300 kilo (schatting)
vat en leem 250 kilo
vuurkamer 50 kilo

Ik heb gisteren wat gegevens genoteerd

Gestart om 16.45 met een kachel op kamertemperatuur (18 graden). Een volle batch gestookt van 3 kilo pallethout
Om 17.30 heeft hij vol gebrand, onderzijde 30, midden 60 en bovenkant 70 graden. Dan wordt hij bijgevuld en is hij om 17.55 60/85/130. Dan laat ik hem uitbranden en zakt hij naar een gemiddelde van 40 graden om 20:10.

In 2:40 uur raakt hij als zijn warmte kwijt. En staat de thermometer op 20,5 graden. De cv is niet meer aan gegaan.

Dit is een ruimte van 4 keer 9 (deels hoog) met een matige isolatie.

Ik ga nu de schoorsteen isoleren en vervolgens nog een hele dikke plak leem aanbrengen van 5 cm (dat is nu 3/4 centimeter). Dat betekent meer massa, meer opslag en stoken totdat de schoorsteen temperatuur gaat stijgen boven de 100 a 120 graden. Ik zal na kerst verslag uit brengen.
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: RBB177 Z Rocket batch met bankje in 1 dag

Bericht door ritsaert snijder »

G,
Ja die boomstrok zit er wel in....Onderin wat uitgezakt. Klopt. Ik ga het met de nieuwe leemlaag recht maken. Maar hij moet ook niet strak zijn.

Het is sowieso een heel eenvoudig ontwerp. Niet echt elegant. Past prima bij me!
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: RBB177 Z Rocket batch met bankje in 1 dag

Bericht door deleted »

ritsaert snijder schreef:G,
Ja die boomstrok zit er wel in....Onderin wat uitgezakt. Klopt. Ik ga het met de nieuwe leemlaag recht maken. Maar hij moet ook niet strak zijn.

Het is sowieso een heel eenvoudig ontwerp. Niet echt elegant. Past prima bij me!
Neen. Zo bedoel ik het niet. Ziet er zo ook strak uit.
Dacht echter dat je er met de leemlaag er iets fantasie-achtig als een boomstronk van zou kunnen modelleren. Een knipoog naar de brandstof bovendien, en niet al te moeilijk te boetseren.

Al kan de strakke cilindervorm ook erg mooi staan natuurlijk. Ben gewoon zelf wat in de fantasy-mood. Zal de Kerstsfeer zijn ...

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: RBB177 Z Rocket batch met bankje in 1 dag

Bericht door ritsaert snijder »

Gandalf,
Ach, strakke buis, cylinder ....boom. Het kan allemaal prima. Punt is wel de vorm van de vuurkamer. Die is apart. Ik moet er nog aan wennen en ik heb al wat zitten dubben over de vorm. De mogelijkheden zijn divers!
groet!

Ritsaert
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: RBB177 Z Rocket batch met bankje in 1 dag

Bericht door MatthiasD »

Hoi Ritsaert, is er nog nieuws? Presteert ie nou beter met extra leem?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: RBB177 Z Rocket batch met bankje in 1 dag

Bericht door ritsaert snijder »

Matthias,
Ik heb de zijwanden 2 centimeter dikker gemaakt en de bovenkant wel 8 cm. Hij is tjjdens de stook van een batch al warm (60-80 graden) en de bovenkant duurt langer. Vervolgens blijft hij nawarmen, na twee uur is hij ongeveer 60 graden. Ik heb hem om 10.00 gestookt en nu is hij gemiddeld 30 graden (vreemd genoeg overal ongeveer dezelfde temperatuur).

Ik zal binnenkort wat foto's plaatsen maar ik wil hem eerst nog een leemfinish geven. Met het deurstel ziet ie er al wel veel beter uit.
Ritsaert
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: RBB177 Z Rocket batch met bankje in 1 dag

Bericht door ritsaert snijder »

Inmiddels ben ik helemaal tevreden met de Rocket batch box met bell! De familie deelt het enthousiasme. Vooral het plaatsen van een deurtje maakte het leuk! Als laatste laag is de kachel ingesmeerd met een leem-kalk kalei. Helemaal strak kan natuurlijk ook. Lijkt hij toch nog op de boom van G. maar dan met dwarse strepen.

De leemlaag is 6 a 7 centimeter geworden met een massa toeslag bovenop van 10 centimeter. Dit is een schatting, ik zou eigenlijk wat gaatjes moeten maken.

Het kozijn is gemaakt van strip en hoekijzer. Het deurtje is gemaakt van metaalstrip en bestaat uit twee frames die op elkaar zijn geschroefd met het raam in vuurkoord er tussen. De lucht opening in de deur kan zijdelings schuiven en open klappen (hangt gewoon in de opening). Aan de binnenkant alles kaal voor een maximale reflectie. Stan heeft de sluitingen en de handvaten gemaakt.

Kosten van het deurtje zijn een paar tientjes, maar het vuurvaste glas was dan weer wel duur (70,-).

Met een koude kachel stook ik 5 kilo hout. Voor de gloeifase is hij 120 tot 50 graden (onderin) geworden. De top komt langzamer op temperatuur. Hij blijft dan 2 a 3 uur warm, waarbij de hoge temperaturen snel wegzakken. Na 4 uur is de kachel 30 a 40 graden. Ik moet nog een keer precies gaan meten.

Voor ons is dit een perfect passend compromis. Een massakachel is hier niet handig als de ruimte straks niet meer continu wordt gebruikt.
herpaderp IT IS OVER 9000.jpg
DSC_7368.JPG
DSC_7304.JPG
DSC_7352.JPG
groet!

Ritsaert
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: RBB177 Z Rocket batch met bankje in 1 dag

Bericht door Franq77 »

Superstrak en mooi!
Is er een specifieke reden dat de vuurkamer iets buiten de cilinder zit? Of kwam dit gewoon toevallig zo uit ?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: RBB177 Z Rocket batch met bankje in 1 dag

Bericht door ritsaert snijder »

Dank je!

Hij past er eigenlijk niet goed in, je moet ook rekening houden met de isolatie!

Hoe gaat het met de tempurierung?
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: RBB177 Z Rocket batch met bankje in 1 dag

Bericht door deleted »

Knap resultaat Rits !

Stook je nu op afgastemperatuur ? (ik bedoel wanneer je moet stoppen met stoken)
En hoe zit het met de afgastemperatuur nu hij goed droog is ?

Mooi deurtje ook. Als jij en je zoon nog deurtjes maken, dan wil ik er wel eentje bestellen ...

G
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: RBB177 Z Rocket batch met bankje in 1 dag

Bericht door Erikvr »

Ziet er goed uit! Heb je weinig as?
groet,
Erik
Plaats reactie