proefpersing bij houtkachelhuis in Kampen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

lasser
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 dec 2013, 07:02

Re: proefpersing bij houtkachelhuis in Kampen

Bericht door lasser »

pelletpower schreef:Die pers werkt wel, stroom erop en zaagsel/stro erin. Da's ook de reden dat ik er mee dorr blijf gaan. Het werkt gewoon. Het enthousiasme van lasser kan ik uit eigen ervaring bevestigen. Als dat bekoeld is en je gaat rekenen wordt het een ander verhaal. Daar is mijn tijd te kostbaar voor (of onze ballast te groot, is maar net hoe je het bekijkt). Het werkt echt! Mijn voorkeur blijft ook bij een platte matrijs voor grotere vermogens vanwege het snelle uitwisselen en lagere matrijskosten. Ook hierin zijn West-Europese fabrikanten te vinden die erbij zweren.
Dat t werkt heb ik zaterdag uitvoerig kunnen zien en proberen Pelletpower. De tijd vindt ik niet zo bezwaarlijk, immers met het zagen en kloven gaat ook nogal wat tijd verloren, en als je het deels kan automatiseren middels een simpel voorraadvat, is dat denk ik, maar dat kan ik natuurlijk mis hebben, volgens mij wel doenbaar.
En ik spreek ook niet tegen dat het niet lucratief zal worden hoor, zeer zeker niet, maar aan de andere kant is het ook niet zo dat zo'n investering er binnen 3 maanden er uit moet zijn.
Hoe lang rollen en matrijs mee gaan heb ik geen idee van, maar 1000 draai uren moet wel lukken als ik zo de constructie bekijk. Rollen en matrijs zouden natuurlijk van pannenkoeken ijzer kunnen zijn, gezien de ervaring met Chinese materialen, maar dat is afwachten. ( of even de slijptol er op en naar de vonken kijken, dat zegt vaak meteen wat voor materiaal het is) Ik heb trouwens de pto uitvoering aan geschaft. die 4KW zinde me wel maar die heeft een kleinere invoer, en heeft daardoor sneller kans op brug vorming.
Laatst gewijzigd door lasser op 10 dec 2013, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: proefpersing bij houtkachelhuis in Kampen

Bericht door pelletpower »

https://vimeo.com/81534523

Dit is een 7,5 kW pers met toevoerdosering. Materiaal is een mix van wit en rood zoals uit een timmerwerkplaats komt.

Toevoer koste 1000 of 1500 ben ik kwijt, pers wordt op MP aangeboden voor rond de 2000
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: proefpersing bij houtkachelhuis in Kampen

Bericht door pelletpower »

Het zijn niet zozeer de rollen en matrijs als wel de lagers in de rollen die de geest geven.
lasser
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 dec 2013, 07:02

Re: proefpersing bij houtkachelhuis in Kampen

Bericht door lasser »

pelletpower schreef:Het zijn niet zozeer de rollen en matrijs als wel de lagers in de rollen die de geest geven.
Ja daar zal geen SKF lager in gestoken zijn :D :D :D :D
lasser
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 dec 2013, 07:02

Re: proefpersing bij houtkachelhuis in Kampen

Bericht door lasser »

pelletpower schreef:https://vimeo.com/81534523

Dit is een 7,5 kW pers met toevoerdosering. Materiaal is een mix van wit en rood zoals uit een timmerwerkplaats komt.

Toevoer koste 1000 of 1500 ben ik kwijt, pers wordt op MP aangeboden voor rond de 2000
Kost ie in Kampen ook om en nabij. de pto uitvoering 1475. maar dan moet je wel een tractort hebben natuurlijk :lol:
lasser
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 dec 2013, 07:02

Re: proefpersing bij houtkachelhuis in Kampen

Bericht door lasser »

pelletpower schreef:Het zijn niet zozeer de rollen en matrijs als wel de lagers in de rollen die de geest geven.
En lomp smeren met hitte bestendig vet, meestal verlengt dat de levensduur wel een poosje :?:
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: proefpersing bij houtkachelhuis in Kampen

Bericht door pelletpower »

Pers van het filmpje is niet van mij. Ik heb een of ander verkracht exemplaar waar iets van metaal ingezeten heeft. De lagers heb ik vervangen door skf o.i.d., maar beginnen alweer te kraken (bijna dan). Er is misschien een paar honderd kilo doorheen gegaan.

Tijdens testen zat er ook eens een klein aluminium hoeklijntje van 2mm dik en nog geen cm lang tussen het zaagsel. Je wilt niet weten hoe dat tekeer gaat en in de rondte vliegt. Om bang van te worden. Als dat staal is krijg je pas echt problemen. Ben daar dus heel secuur op!

Er circuleert ook ergens een boekje op internet hoe pellets te maken. Is op zich ook wel een leuk naslagwerkje.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: proefpersing bij houtkachelhuis in Kampen

Bericht door pelletpower »

Zelf ben ik met een chinees bezig voor 30kW pers met dieselmotor. In een later stadium eventueel nog een dan kan het commercieel uit. Voordat er iets geinvesteerd wordt, moet de bestaande 7,5 pers draaien. Dus incl toevoerdosering (versie 3 als op filmpje), hamermolentje (testfase), 16m3 silo (8m3 gemonteerd, ventilator nog eropbouten om te vullen), bevochtiger (regelbaar membraampompje, veel te duur en voor mijn gevoel te klein). Je ziet dat het een hele kermis wordt als je het een beetje goed wilt doen.
lasser
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 dec 2013, 07:02

Re: proefpersing bij houtkachelhuis in Kampen

Bericht door lasser »

Jan. schreef:Lasser zegt:
dacht dat zon ecologie forum was bedoeld om met elkaar de diverse mogelijkheden te bekijken om te komen tot een evenwichtigere wereld, maar blijkbaar gaat het er om of het zo goedkoop mogelijk kan', en t liefst zonder inspanning.
Klopt lasser, dit is één van de schuilplaatsen van de Groene Taliban!
Die leven ten koste van andermans inspanning, zelf niets presterend en rondbazuinend hoe geweldig goed en groen en politiek correct ze wel niet benne.

Voor echt "reddende" technologie moet je trouwens op een ander forum zijn.
http://technologieforum.forumatic.com/s ... d6aa45b178


Ben zelf trouwens een gewone boerenlul, laag opgeleid, soms zo rood als een kreeft en soms een beetje licht groen denkend na het zorgvuldig gewikt en gewogen te hebben, ben ik van mening dat pellets goed voor de handel en economie zijn, maar wel een onnodige omweg voor de zelfvooorzieners.
Daarnaast gun ik je van harte de vrijheid, die ik zelf ook zo lief heb, en het succes om iets uit te proberen, en op de markt te brengen.
Ben zelf ook een boerenlul hoor Jan, en ik schaam me dr ook niet voor hoor. Van school getrapt verplicht gaan werken, en in de lasserij terecht gekomen. t bleek dat ik dat WEL kon :D . Heb diverse reactie's gelezen over een massa kachel e.d maar ik ga hier niet midden in een dorp een eigen gemaakte kachel zitten uit proberen. Zonder enige keur daar op los gelaten. Het laswerk wat ik doe is vaak ook gekwalificeerd, en dat is best belangrijk als je trekogen aan b.v diepladers last. Ik wil het niet op mijn geweten hebben dat iemands vrouw of kind verongelukt door pruts werk. Ik heb ook de verantwoordelijkheid te nemen over de veiligheid van zowel mijn gezin, als van mijn buren vandaar de pellets. Ik ben van plan een pellet ketel te plaatsen, mocht dit een beetje van de grond komen
lasser
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 dec 2013, 07:02

Re: proefpersing bij houtkachelhuis in Kampen

Bericht door lasser »

pelletpower schreef:Zelf ben ik met een chinees bezig voor 30kW pers met dieselmotor. In een later stadium eventueel nog een dan kan het commercieel uit. Voordat er iets geinvesteerd wordt, moet de bestaande 7,5 pers draaien. Dus incl toevoerdosering (versie 3 als op filmpje), hamermolentje (testfase), 16m3 silo (8m3 gemonteerd, ventilator nog eropbouten om te vullen), bevochtiger (regelbaar membraampompje, veel te duur en voor mijn gevoel te klein). Je ziet dat het een hele kermis wordt als je het een beetje goed wilt doen.
Het is best wel een onderneming dat ben ik met je eens hoor. Die man in Kampen demonstreerde ook zo'n hamer molentje. dat gaat niet zo snel dat malen, viel me een beetje tegen. Mijn hamermolen is een takkenhakselaar van caravaggi. Hij slaat t tot 3 cm. Vond t niet een spectaculair verschil in persen met het stof wat hij produceerde. Die rollen vermalen het toch wel volgens mij. Om het commercieel te maken moet je inderdaad grote vermogens draaien. Dan zou je een oude tractor met front aftakas moeten kopen, dan kan je dr 2 tegelijk aan drijven.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: proefpersing bij houtkachelhuis in Kampen

Bericht door pelletpower »

Tractor is een beetje omslachtig of je moet het hooi er ook mee binnen willen halen of zo. Hier staat nog ergens een 4 cyl lister scheepsdiesel 30 kW te wachten op een toepassing in pers of wkk.
lasser
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 dec 2013, 07:02

Re: proefpersing bij houtkachelhuis in Kampen

Bericht door lasser »

Pietje schreef:Beterschap!

We zien je foto's wel een keer verschijnen. Ik ben ook benieuwd naar de verbrandingswaarde. Kun je een liter stro-pallets wegen en vergelijken met het gewicht van een liter houtpallets? Ik vermoed dat het gewichtsverschil een aardige indicatie is voor het verbrandingswaarde-verschil.
Hoi Pietje, ik heb 350ml van beide pellets gewogen. ( stro pellets en gekochte din++ pellets) stro weegt 242 gram, de din++ pellets 237 gram. gr Lasser
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: proefpersing bij houtkachelhuis in Kampen

Bericht door Pietje »

Mooi gewicht! De verbrandingswaarde zal elkaar niet veel ontlopen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
lasser
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 dec 2013, 07:02

Re: proefpersing bij houtkachelhuis in Kampen

Bericht door lasser »

Pietje schreef:Mooi gewicht! De verbrandingswaarde zal elkaar niet veel ontlopen.
Het brand ook prima, ik heb de pellets alleen te lang gemaakt, :lol: :lol: :lol: :lol: met als gevolg dat de kachel ze sneller aanvoert dan dat hij ze kan verbranden. moet nog fijn tunen
Plaats reactie