Inpassen zonneboiler in CV circuit met houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Inpassen zonneboiler in CV circuit met houtkachel

Bericht door MaartenB »

Hallo,

na veel gelezen te hebben op dit forum wilde ik toch graag jullie mening. Ik zal eerst even onze bestaande situatie uitleggen.
We zijn in een vrij groot oud, zeer matig geisoleerd huis komen wonen (~1 jaar geleden). Het gasverbruik zit op ongeveer 3000 kuub per jaar (uitgaande van 1 kuub per graaddag). Wij zijn met verbouwingen bezig (dus ook isoleren), maar dat zal nog wel enige jaren duren. Sinds enige weken doet onze combi ketel vrij weinig, want we hebben een houtkachel op de CV aangesloten (prity) :D
We hebben zeer recent een zonneboiler set 2de hands kunnen kopen met een 150 liter boiler erbij. Het idee is dat ik deze ook op ons circuit wil aansluiten, en in de lente/zomer de zonnecollector installeren (als deze nog te redden valt).
Er zijn alleen 2 opties om de boiler aan te sluiten die mij zinnig lijken. In heb een schema bijgevoegd welke een idee geeft van wat we hebben en van plan zijn (ik heb niet alles er op staan, bijv niet de beveiliging, om de discussie niet off topic te laten gaan :P)
Nu werken de CV ketel en de houtkachel parallel op het bestaande circuit, dat werkt, met 2 keerkleppen en een eigen pomp.
Alleen nu willen we dat ook de 150 liter boiler wordt opgewarmd.
Optie 1: De boiler wordt als het ware als radiator aangesloten voor de terugslagklep van de houtkachel, zodat de CV de boiler niet zal verwarmen. Om niet al te veel vermogen door de boiler te laten gaan zou dat met een kogelkraan (getekend als zo'n vlinder) nog te regelen zijn, of zijn daar andere opties voor? Het idee is een beetje hetzelfde als een voetventiel, want je wil niet dat je eerst 2 uur bezig bent om je boiler warm te stoken voordat je huis aan de beurt is.
Optie 2: In de retour richting houtkachel, nadeel hiervan is dat de weerstand van het hele systeem wat verhoogd wordt. Ook hierbij zou het te regelen zijn met een driewegklep hoeveel water er waar naar toe gaat.
schema.png
Aansluiten zonnecollector:
Er zit maar een spiraal in de boiler, dus ik dacht met een platenwarmtewisselaar, een extra pomp en weer twee terugslagkleppen dit op te lossen. De pomp kan gelijk geschakeld worden met de pomp van de zonnecollector, dus dit lijkt me een zeer simpele oplossing.

Mijn vragen zijn dus, welke optie (1 of 2) van de boiler aansluiten is het verstandigst, zijn er nog meer dingen die ik vergeten ben. En het aansluiten van de zonnecollector via een PWW, is dat een goed idee?

groeten,

Maarten
EcoArnhem
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 aug 2013, 14:21

Re: Inpassen zonneboiler in CV circuit met houtkachel

Bericht door EcoArnhem »

Goed verhaal, maar ik mis nog 2 dingen:

Wat kunnen die boiler + zonnecollector precies, waar zijn ze voor gemaakt? Voor warm tapwater, als warmtebuffer voor een vloerverwarming?
Als je warm tapwater maakt, moet dat dan nog worden naverwarmd door de CV?
En zou je in dat geval niet willen dat, als je huis door de CV wordt verwarmd, de boiler juist geen extra warmte afneemt?

Heel belangrijk is: Wat probeer je te bereiken????
Je vraagt 'wat is het verstandigst' - dat hangt er vanaf welk probleem je aan het oplossen bent.

Wil je bv warm tapwater uit de boiler en wil je dat het zonnepaneel die opwarmt als er zon is, en anders de houtkachel?

En stel dat je houtkachel aan is én de zon schijnt. Wil je dan dat de boiler geen warmte uit de houtkachel opneemt - omdat hij al 'voorzien' is door het ZP?

Dus: Wat wil je bereiken???
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Inpassen zonneboiler in CV circuit met houtkachel

Bericht door MaartenB »

Het is een boiler, geen buffervat, die zijn bedoeld voor de opslag van schoon water. Maar inderdaad, mssn is het doel niet duidelijk geformuleerd, we willen warm water om mee te douchen. Hier is geen vloerverwarming, met 150 liter is dat ook wel erg krap lijkt me.
Het idee is wanneer de kachel brandt (in de winter) de boiler te verwarmen met de houtkachel en wanneer de zon schijnt met de zonnecollector, voor warm tapwater (wat 99% douchen is).
Hoe bedoel je warm tapwater naverwarmen door de CV? Bedoel je naverwarmen door de combi ketel, dan ja, maar die vraag wilde ik apart behandelen.
De CV zal met dit schema de boiler niet verwarmen (dat noem ik ook bij optie 2).
Maar onafhankelijk van wat we met het water willen doen, vraag ik advies voor de meest verstandige manier om een boiler te verwarmen (optie 1 vs optie 2). Over de combinatie van gelijktijdig warmte van de kachel en de zonnecollector had ik nog niet zo nagedacht, maar vandaag deze post :)

Ik moet nog even de documentatie van de regeleenheid van de zonneboiler doorlezen, maar ik gok dat die niet de pomp aanzet wanneer de boiler warmer is dan de collector. 'Koelen' via de zonnecollector zal in dat geval nooit optreden. Andersom, als het CV circuit kouder is dan de boiler (onderaan bij de spiraal), dan zou de onderkant gekoeld worden. Je zou ook kunnen zeggen dat wanneer de houtkachel aangaat je wat extra hulp krijgt van de boiler, ook dat lijkt mij geen probleem.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Inpassen zonneboiler in CV circuit met houtkachel

Bericht door JantjeV8 »

Er rijzen bij mij een 2-tal opmerkingen in eerste instantie:

1) Boiler-optie 2, die positie snap ik niet. De boiler wordt enkel met retourwater opgewarmd. Het retourwater zal hooguit een graad of 40 zijn, daar krijg je je boiler nooit fatsoenlijk warm mee.

2) je zonnecollector geeft warmte op momenten die niet synchroon met kachelstoken lopen. Hoe ga je je pompen aansturen die de warmte vanuit de collector naar de wisselaar, en van de wisselaar naar je boiler toe sturen? Een collector met pomp wordt geschakeld op basis van een DeltaT, maar als toevallig net je kachel brand bereikt je collector nooit die hoge temperatuur, weinig rendement dus.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Inpassen zonneboiler in CV circuit met houtkachel

Bericht door JantjeV8 »

MaartenB schreef:wanneer de kachel brandt (in de winter) de boiler te verwarmen met de houtkachel en wanneer de zon schijnt met de zonnecollector
Dat kan dus best gelijktijdig zijn, in de winter schijnt de zon ook.
MaartenB schreef:Hoe bedoel je warm tapwater naverwarmen door de CV? Bedoel je naverwarmen door de combi ketel, dan ja, maar die vraag wilde ik apart behandelen.
Je douchewatervoorraad moet toch zeker om de paar dagen boven de 65grC uitkomen om legionella te voorkomen.

Overigens, een boiler van 150liter op hooguit 40grC is niet veel, ken je gezinsamenstelling niet, maar daar douche je niet lang op. En als je boiler (te) koud is geworden, en de kachel brand niet, kun je niet douchen.
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Inpassen zonneboiler in CV circuit met houtkachel

Bericht door MaartenB »

Ja, mssn is optie 2 niet zo'n goed idee, de retour is soms wel wat warmer hoor, maar in de toekomst waarschijnlijk niet, optie 1 lijkt me dan beter.

Wanneer de pomp van de zonnecollector aan staat moet tegelijktijdig de pomp rechts van de PWW aan, die kan volgens mij zonder problemen naast de andere pompen werken. Het is niets anders dan dat de combi ketel en de houtkachel gelijktijdig aan staan. Dus zonnewarmte en houtkachel naast elkaar zou moeten kunnen. Er zou misschien een diewegklep kunnen komen wanneer op de plek waar de aanvoer van de PWW aangesloten is op de leiding die naar de boiler gaat. Dit zou dan zijn voor de momenten dat de zonnecollector (2 m^2) heter water geeft dan de houtkachel op momenten dat de houtkachel brand. Dat zal echter zo weinig gebeuren (buiten de zomer iig), dat ik mij afvraag of dat het geld/moeite waard is. En hoe minder elektronica hoe minder kans op storing.

Om legionella te voorkomen/doden wilde ik inderdaad naverwarming doen, ik wilde deze vraag eigenlijk niet mengen, maar toch maar dan :)
Ik dacht aan deze manier, met een omschakelventiel (wat gewoon een mengventiel is maar dan anders aangesloten):
http://www.duco.nl/Extra%20Nederlandse/ ... (T)Mix.pdf
Op deze manier hoef je alleen onder een bepaalde temperaturen (bijv <65 graden) door de ketel, is het heter dan gaat het langs de ketel, en dan door een gewoon mengventiel.
Volgens de documentatie van mijn ketel (intergas kombi kompact hr 28), moet er nog een koudwatersensor aan:
http://www.intergas-verwarming.nl/lijst ... 306700.pdf maar ik gok dat dat ook wel zonder kan.
Iemand een idee of dit kan? Volgens mij had kockie het ook zo aangesloten met het omschakelventiel, maar weet niet waarom mijn ketel zo'n extra sensor wil hebben.
Laatst gewijzigd door kockie op 05 dec 2013, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: url aangepast
ro
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 sep 2007, 11:55

Re: Inpassen zonneboiler in CV circuit met houtkachel

Bericht door ro »

Dat gebruik van een mengventiel als omschakelventiel door hem anders aan te sluiten, hoe gaat dat precies in zijn werk?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Inpassen zonneboiler in CV circuit met houtkachel

Bericht door kockie »

Het diverterventiel is een ventiel dat is ingesteld op een vaste stand (50 graden als ik me niet vergis). Het is mij wel opgevallen dat het geen "om" schakelaar is, maar dat deze geleidelijk opent bij lager wordende temperatuur in de boiler.

Ik ga 'm er misschien tussenuit halen, omdat ik toch geen mogelijkheid tot naverwarmen meer heb (stiekem zit ik aan een elektrisch element te denken voor "noodsituaties"), de gasmeter is een paar weken geleden opgehaald...

Hoe het ding werkt in vergelijking met een mengventiel weet ik niet.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Inpassen zonneboiler in CV circuit met houtkachel

Bericht door MaartenB »

Normaal mengt een mengventiel, warm en koud tot een bepaalde temperatuur. Maar als je de flow nou omdraait, en de watertemperatuur is warmer in de mengingang dan de ingestelde temperatuur, dan zou hij de koude kant verder open willen zetten, maar aangezien daar nu het warme water door gaat, probeert hij die maximaal open te zetten en warm helemaal dicht. Andersom, als het water kouder is dan de ingestelde temperatuur, dan wil hij eigenlijk warmer water bij gaan mengen, warm gaat verder open, koud verder dicht, maar omdat er niet warm genoeg water door komt gaat de warme kant maximaal open en koud helemaal dicht. Zo zie je het in het schema ook, de koude ingang voor het mengventiel is bij omgekeerd gebruik dus de warme uitgang (gebruikt als diverter). Jammer dat ze daar niet duidelijk in zijn in de folder van duco/pentec. Zo zou het in theorie moeten gaan, volgens kockie in de praktijk dus een beetje anders, minder discreet. Ik heb er inmiddels twee besteld, we hebben nu een mengventiel van taco geloof ik, maar die lijkt niet goed meer te werken, hij mengt maximaal 40 graden.
Inmiddels heb ik gemerkt dat de intergas redelijk werkt als naverwarmer, maar niet een erg stabiele temperatuur geeft. Helaas vangt de thermostaatkraan dat tijdens het douchen ook niet genoeg op, dus waarschijnlijk toch maar die ombouwset aanschaffen.
Helaas kunnen wij nog niet de gaskraan dichtdraaien :)
ro
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 sep 2007, 11:55

Re: Inpassen zonneboiler in CV circuit met houtkachel

Bericht door ro »

natuurlijk kun je die gaskraan wel dichtdraaien, het zal alleen wat minder aangename consequenties hebben :lol:

zelf gebruik ik ook zo een intergasketeltje als naverwarmer met het ombouwsetje gemonteerd. Toch heb ik nog last van temperatuurschommelingen bij het douchen, wanneer het boilerwater rond de 55 graden hangt. Dit heeft naar mijn idee te maken met de tapdrempel. Ik heb een mengventiel (volgens mij ook een taco)gemonteerd volgens de instructies van intergas. Toch maar eens experimenteren met dat ding in "divertermodus".
ro
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 sep 2007, 11:55

Re: Inpassen zonneboiler in CV circuit met houtkachel

Bericht door ro »

heb nog ff gecheckt, maar het is toch een duco mengventieltje.
Plaats reactie