absoptie airco op zonne-energie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
k!ungel
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 nov 2013, 14:29

absoptie airco op zonne-energie

Bericht door k!ungel »

Puur ter orientatie maar... dat zou toch moeten kunnen?
De techniek van mijn camping koelkastje (zo een die op 12v, 220 en gas werkt) op de dakkapel en koelen maar. Is er een aanbod van dit soort airco's?
(Heb me nog nooit verdiept in welke airco dan ook)
Ervaringen zouden natuurlijk helemaal super zijn.
als het rammelt, zit het nog vast
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: absoptie airco op zonne-energie

Bericht door Tim »

Klungel,

Als airco zie ik het nut niet zo, maar als koelkast lijkt het me een goed idee.

Alle vliegen in 1 klap, koelen als de zon schijnt, koudemiddel ammoniak en geen stroomverbuik. De heater vervangen door een heat pipe.

http://server.idemdito.org/techtalk/wit ... elkast.htm

Ik heb projecten zat, het jij tijd over?

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: absoptie airco op zonne-energie

Bericht door Dutch John »

Als airco zal ie niet hard werken, je komt vermogen tekort bij zo'n campingdingetje. Koelen kost meer vermogen dan verwarmen. En dat laatste rekent al snel in kilowatten, terwijl bij een campingkoelkastje eerst een nul komt, dan een komma en daarna weer een nul....

Je bent dus al snel aangewezen op industriële apparaten. En dan is het kalf al sneller groter dan de koe.

Bovendien zijn airco's in het milde Nederland een lapmiddel voor een slecht geïsoleerd huis. Beter daar tijd en geld in steken, heb je in de winter ook wat aan.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
k!ungel
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 nov 2013, 14:29

Re: absoptie airco op zonne-energie

Bericht door k!ungel »

@Tim: bedoel je een solar - (absorptie) koelkast? Daar zie ik dan het nut niet van. Je wilt een constante lage temp. en de helft van de tijd is er geen (zonne)energie om dat te verwezenlijken.
De dakkapel hoef je dan weer niet 30 graden onder de omgevingstemperatuur te koelen. Met de helft kom je al een heel eind. Bovendien warmt ie het meeste op als... de zon schijnt :D

@DJ: Ik had ook niet het idee om letterlijk een campingkoelkast te gaan gebruiken :roll:, eerder de toegepaste techniek. Het moge dan een lapmiddel zijn, er zijn grenzen aan wat je 30 jaar oude woning kunt isoleren. Daarom hebben velen van ons ook verwarming (in wat voor soort dan ook) in huis.
Nee serieus, buurtbewoners hebben een soortgelijke dakkapel (polyester, rc=3,5) en de rest vd zolder duchtig na-geisoleerd (16cm glaswol).
De ervaring: 's winters hoef je boven niks te stoken maar na een weekje 30+ in de zomer hou je het echt niet koel.

Maar goed, ik voel een compressor (split?) unit aankomen...
als het rammelt, zit het nog vast
Plaats reactie