pellets van stro

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

lasser

pellets van stro

Bericht door lasser » 01 dec 2013, 11:27

Hallo, ik ben nieuw hier op het forum en zou graag van de gelegenheid gebruik willen maken me voor te stellen.
Ik ben Johan de Ruiter 43 jaar en lasser van beroep, en woonachtig in Rotterdam.
Wat me naast mijn werk vooral bezig houd is hoe we verantwoord om kunnen gaan met onze aarde, en deze dus zo min mogelijk moeten belasten.
Nu heb ik het plan opgevat om zelf pellets te gaan persen van zaagsel en vooral stro, Dit omdat het me meer en meer tegen gaat staan dat bomen omgezaagd worden voor verwarming.
Heeft iemand hier reeds ervaring mee?
Ik ga a.s Zaterdag naar een bedrijf in Kampen om eens wat proefpersingen te doen met beide producten.
De resultaten wil ik wel posten.
Dit bedrijf verkoopt persen op 220 volt voor kleinschalig gebruik, die zijn dan zo'n 3kw

JantjeV8

Re: pellets van stro

Bericht door JantjeV8 » 01 dec 2013, 11:50

Hallo, klinkt goed, ben benieuwd wat daar uit komt.

Met dat bomen zagen overigens: Dat gebeurd (althans bij de meesten op fit forum) wel gecontroleerd. Het geeft de ruimte om ander hout weer te laten groeien of wordt er zelfs voor terug geplant.

lasser

Bericht door lasser » 01 dec 2013, 12:01

JantjeV8 schreef:Hallo, klinkt goed, ben benieuwd wat daar uit komt.

Met dat bomen zagen overigens: Dat gebeurd (althans bij de meesten op fit forum) wel gecontroleerd. Het geeft de ruimte om ander hout weer te laten groeien of wordt er zelfs voor terug geplant.

Ben ik met je eens Jantje V8 maar op het moment worden er bij ons in de buurt massaal complete bossen weggeslagen voor de biomassa centrales.
Ik had vorige week een optie op 150 walnotenbomen genomen, maar een opkoper voor de biomassa ging daar vet overheen. ze zijn afgelopen Vrijdag alle 150 compleet door de shredder gegaan en met vracht auto's afgevoerd.
Ik vermoed dat zolang er gesubsidieerd hout gesnipperd wordt voor deze toepassing, wij als particulier weinig kans meer maken op stookhout voor een normale prijs.
Vandaar dat ik me wil concentreren op pellets.
We hebben een MCZ pellet kachel aangeschaft en moet zeggen dat bevalt uitstekend.
Ondernemend als ik ben wil ik onafhankelijk zijn van leveranciers die de prijzen gaan bepalen.
En dat ook die prijzen zullen gaan stijgen, daar ben ik van overtuigd. verder spreekt ook het rendement me meer aan dan dat van een houtkachel. alles wat niet door de schoorsteen hoeft, vervuilt ook niet.

Johndc

Bericht door Johndc » 01 dec 2013, 12:11

Toch even wat bedenkingen bij het "zelf persen". Wat kost je pers ( en héél waarschijnlijk ook een vermaler of shredder) en wat denk je aan verbruik en onderhoud per jaar gezien kwijt te zijn?
Heb je al een pelletkachel of moet die nog aangeschaft? Wat moet deze gaan verwarmen?
Waar haal je je grondstof (stro en zaagsel) vandaan? Gratis?
Er zijn dus nog vele openstaande vragen die ik graag ingevuld zou zien. :wink:

lasser

Bericht door lasser » 01 dec 2013, 12:24

Johndc schreef:Toch even wat bedenkingen bij het "zelf persen". Wat kost je pers ( en héél waarschijnlijk ook een vermaler of shredder) en wat denk je aan verbruik en onderhoud per jaar gezien kwijt te zijn?
Heb je al een pelletkachel of moet die nog aangeschaft? Wat moet deze gaan verwarmen?
Waar haal je je grondstof (stro en zaagsel) vandaan? Gratis?
Er zijn dus nog vele openstaande vragen die ik graag ingevuld zou zien. :wink:
Hoi John, een pellet kachel hebben we al evenals een hamermolen. De pers die ik op het oog heb kost 1180 Euro en qua onderhoud geloof ik niet dat dat zo schokkend is. We gaan alleen voor eigen gebruik draaien, denk 2 ton pellets per jaar. stro kan ik hier in voldoende mate kopen. We zouden het stro van 1 Ha nodig hebben voor een jaar verwarmen, dit volgens Belgische eco site's. Aangezien ik vaak in mn vrije tijd bij diverse boeren help met de oogst is het verkrijgen van wat baaltjes stro geen punt. Die zijn idd gratis.

pelletpower

Bericht door pelletpower » 01 dec 2013, 13:02

Om je een idee tegeven:3kW geeft ongeveer 30 kg pellets per uur. 2 ton is dan ongeveer 60 tot 70 uur persen.

Graspellets geven meer as.

lasser

Bericht door lasser » 01 dec 2013, 13:46

pelletpower schreef:Om je een idee tegeven:3kW geeft ongeveer 30 kg pellets per uur. 2 ton is dan ongeveer 60 tot 70 uur persen.

Graspellets geven meer as.
dat zij dan 8 zaterdagen en 200KWh vermogen, dat valt me reuze mee om een jaar je huis te verwarmen. we gaan t gewoon eens proberen Zaterdag en kijken wat er uit komt. Ben best benieuwd.
Een beetje investeren moet je toch, dat heb ik in mn houtklover en kettingzagen ook gedaan, en als je alles optelt moet je niets meer doen. voor niets gaat immers alleen de zon op.

Tim

Bericht door Tim » 01 dec 2013, 14:14

Hallo Johan,

Allereerst welkom hier.

Qua biomassa centrales ben ik het geheel met je eens, dan ook nog te bedenken dat men het met deze bijstook "groene" energie mag noemen.

Bedenk bij stro wel dat de boer ook flink gesubsidieerd is (kan de boer zelf niet veel aan doen) en er op dat perceel ooit ook bomen stonden.

Echt groen stoken kan bijna niet met zoveel mensen.

Tim

Zwerius Kriegsman

Bericht door Zwerius Kriegsman » 01 dec 2013, 14:44

Ik ben in het verleden nogal bezig geweest met het houtstoken in een elektriciteitscentrale.
De pellets (75 ton/uur...!) kwamen grotendeels uit Canada.
En kijk maar eens op Google maps in Satelite view (bijv. Quebec omgeving Lac Honoré, Saint-Donat, QC, Canada) wat daar allemaal wordt weggezaagd. Dit is maar één voorbeeld. Er zijn er veel meer.
Er wordt momenteel misschien wel in aantallen herplant wat wordt weggezaagd, maar voorlopig nemen die kleine boompjes veel minder CO2 op dan de grotere die er stonden.

Ik heb dus ook wel ernstige bedenkingen bij de duurzaamheid van hout(pellets) stoken.
Over de vorming van CO, NOx, allerlei onverbrande koolwaterstoffen en fijnstof hebben we dan nog niet eens gesproken.

Als je stookt wat toch al omgevallen of afgebroken is, is het natuurlijk een minder groot probleem, omdat daarmee de vorming van CO2 of het nog veel ergere broeikasgas CH4 door rotting wordt voorkomen.
Uiteraard komt er dan wel CO2 bij verbranding vrij, maar daar heb je dan in elk geval nuttige warmte voor gekregen (wat bij verrotting natuurlijk niet het geval is).

Maar even terug naar stro-pellets. Ik Ben een paar keer bij een centrale in Polen geweest (zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Po%C5%82an ... er_Station waar men o.a ook stro-pellets verstookte. De stro-pellets hadden een diameter van 3 a 4 cm en een lengte van 3-7 cm (schatting).
Ze bestaan dus wel. Op andere plaatsen heb ik ze nooit gezien.
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html

lasser

Bericht door lasser » 01 dec 2013, 17:07

Tim schreef:Hallo Johan,

Allereerst welkom hier.

Qua biomassa centrales ben ik het geheel met je eens, dan ook nog te bedenken dat men het met deze bijstook "groene" energie mag noemen.

Bedenk bij stro wel dat de boer ook flink gesubsidieerd is (kan de boer zelf niet veel aan doen) en er op dat perceel ooit ook bomen stonden.

Echt groen stoken kan bijna niet met zoveel mensen.

Tim
Volledig mee eens Tim, we zijn met teveel mensen op de aarde. dit gaat een keer goed mis. het gaat mij er ook niet om zo goedkoop of vuil mogelijk te stoken hoor, maar ik ben van gedachte dat stro een kort groeiend gewas is wat weinig vervuiling levert voordat het geoogst is, en anders vaak ondergeploegd wordt door de boeren misschien een aanvulling kan zijn in ons bestaan. Anders dan waar nu weer over schalie gas gepraat wordt.

Dutch John

Bericht door Dutch John » 01 dec 2013, 18:03

Of stro geoogst of ondergeploegd wordt, is een financiële afweging. Het heeft een bemestingswaarde, dus in "strorijke" jaren komt verhakselen en onderploegen meer voor dan in jaren dat er weinig goed stro is (slecht stro is altijd duur stro) of in jaren dat de vraag naar stro groot is. Waarmee ik wil zeggen dat stro verstoken hooguit een halve oplossing is, als men om die reden meer kunstmest moet aanmaken uit aardgas. There is no free lunch, zoals de Yankees stellen.

Als we toch een bepaalde hoeveelheid energie nodig hebben, dan telt alleen de EROEI (energy return on energy input) van de energiedrager zelf en de vooraf geïnvesteerde hoeveelheid indirecte energie voor de hardware. In Jip en Jannekes: zo min mogelijk bewerken, niet mee gaan slepen en opstoken in een simpel apparaat.

Groet,
DJ
Ps. Schaliegas. Het zal toch niet zo zijn dat door de toenemende aardbevingen in Groningen de productie aldaar teruggeschroefd wordt, om zo de weg voor schaliegas vrij te maken?
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-

Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje » 01 dec 2013, 21:12

Dutch John schreef:Ps. Schaliegas. Het zal toch niet zo zijn dat door de toenemende aardbevingen in Groningen de productie aldaar teruggeschroefd wordt, om zo de weg voor schaliegas vrij te maken?
Minister Kamp (voorstander van schaliegas) is ook groot voorstander van veel Gronings aardgas. Het zou zo maar kunnen dat met het ene gat het andere gevuld gaat worden. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit geregisseerd is....

... maar ja, niemand weet waar de echte besluiten genomen worden...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --

deleted

Bericht door deleted » 01 dec 2013, 21:39

Zou een R177 gemaakt kunnen worden met een vuurkamergrootte van precies één standaard strobaal ?
Moet kunnen.

G

pelletpower

Bericht door pelletpower » 01 dec 2013, 23:27

Lasser, je staat dan te werken voor een inferieure pellet tegen 6 tot 9 euro per uur nadat je geinvesteerd hebt. Dan heb ik eventueel wel een gebruikte 7,5 kW pers voor je voor de prijs van een 3 kW. Daarmee krijg je het ook voor elkaar hardhout te persen.

kiekeboe

Bericht door kiekeboe » 01 dec 2013, 23:54

Even over schaliegas en aardgas:

Ik woon in het aardbevingsgebied, precies midden tussen de epicentra van de 3 grootste bevingen van afgelopen jaar.
Zowel de NAM als de nederlandse staat hebben ons de afgelopen 50 jaar kijkhard voorgelogen over de gevolgen van de aardgaswinning.
Er is in die tijd honderden miljarden aan verdiend.
Nu eindelijk erkend wordt dat zij de bevingen veroorzaken en dus voor de schade moeten opdraaien, is er een soort propaganda circus opgestart.
Het komt erop neer dat in de media wordt gesuggereerd dat de groningers hun huizen laten renoveren op kosten van de NAM.

Mijn situatie is dat de aannemer een offerte heeft gemaakt voor het herstel van aardbevingsschade voor 140.000 euro. De NAM wil 29.000 vergoeden.
Zo heel blij wordt ik er dus niet van.

Nu hebben ze het schaliegas bedacht, en nee hoor dat brengt echt geen risico met zich mee.
50 jaar gelden zou aardgaswinning ook zeker geen bodemdaling en aardbevingen veroorzaken.
Kortom : mensen wordt wakker, wij worden massaal belazerd door onze eigen overheid.

Plaats reactie