ecofan of smartfan

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bartswinkels

ecofan of smartfan

Bericht door bartswinkels » 19 nov 2013, 15:06

ben benieuwd of er mensen zijn die ervaringen hebben met een ventilator op de bovenzijde van een houtkachel. We stoken een dovre cb35 kachel en willen er eigenlijk ook de rest van het huis mee warmstoken, doordat de keuken maar door een deur verbonden is met de ruimte waar de kachel in staat moet er wel wat luchtcirculatie plaatsvinden, nu heb ik het tijdelijk geprobeerd met een normale ventilator maar ja die verbruikt stroom...en dat is natuurlijk lievere niet de bedoeling, + hij maakt een zoemend geluid.
Nu zag ik zo`n ecofan voorbij komen maar wilde eerst graag weten of dat zoiets ook echt werkt =voldoende capaciteit

EcoArnhem

Re: ecofan of smartfan

Bericht door EcoArnhem » 20 nov 2013, 11:16

Ja, ervaring mee.
Op dit moment niet met een stovefan maar met een gewone computerventilator. Die staat bij ons boven op de kachel en blaast koele lucht op de kachelpijp. Het idee is om extra warmte aan die pijp te onttrekken.
Het is een grote fan dus niet zo'n klein venijnig dingetje dat op de CPU zit.
Hij is bedoeld voor 12V maar ik draai hem op een adapter voor USB-apparatuur op 5V. Hij is wel hoorbaar maar véél stiller dan op volle kracht.

PaulBE

Bericht door PaulBE » 20 nov 2013, 11:41

Ik ken zo'n ecofan niet maar een snelle Google naar foto's ervan lijkt het me een fan te zijn die op een sterlingmotortje draait zodat het automatisch draait als je het op de kachel zet?

@EcoArnhem: Als bovenstaande klopt dan draait deze fan zonder dat er stroom nodig is om hem te laten draaien.

EcoArnhem

Bericht door EcoArnhem » 20 nov 2013, 11:56

PaulBE schreef:Ik ken zo'n ecofan niet maar een snelle Google naar foto's ervan lijkt het me een fan te zijn die op een sterlingmotortje draait zodat het automatisch draait als je het op de kachel zet?

@EcoArnhem: Als bovenstaande klopt dan draait deze fan zonder dat er stroom nodig is om hem te laten draaien.
Klopt, hij draait op de warmte van de kachel.
Maar die dingen kosten wel €100,- en een tweedehands computerventilator en een oplader die ik uit de la haal: €0.

Verbruik van de ventilator is 4 watt.
Een kilowattuur kost 22 cent.

Voor die 22 cent draait hij 250 uur; Als hij 12 uur per dag draait verbruikt dat hij in ruim 20 dagen.

Dus met zo'n stove-fan geef je 100 euro uit, en bespaar je 1 cent per dag.

Als hij elke dag draait, heb je hem na 27 jaar terugverdiend.
Als hij de helft van het jaar draait (stel dat het de de helft van het jaar kachel-weer is), dan heeft die stove fan zich na 54 jaar terugverdiend. En dan ga je winst maken.

Ik wil maar zeggen: Alleen het feit dat iets geen stroom verbruikt geeft wel een goed gevoel, maar het maakt je nog niet rijk.

bartswinkels

Bericht door bartswinkels » 20 nov 2013, 15:10

Maar werkt het principe, afgezien of je wel of geen extra stroom kwijt bent, stuwt het de warmte verder de kamer in of zelfs de vertrekken erop aansluitend?

klaas136

Bericht door klaas136 » 20 nov 2013, 23:03

ik heb er 1 op de kachel staan en we kunnen het verschil goed merken . onze kamer is 11meter lang en de kachel staat op 2,5 meter van de achter muur maar je hebt veel sneller warmte aan de andere kant van de kamer .

bartswinkels

Bericht door bartswinkels » 21 nov 2013, 07:37

@klass123 wat voor eentje heb jij ? een smartfan of een ecofan ? tusseen de goedkoopste à 100 euro en de smartfan 181 euro is toch een behoorlijk gat en als het effect hetzelfde is... Onze kamer is overigens ongeveer 10mtr lang en 4,5mtr breed met linksvoor de kachel ( 2,5 mtr vanaf de linker muur ) en rechtsachter de deur op circa 1 mtr van de rechter achtermuur .

bartswinkels

Bericht door bartswinkels » 21 nov 2013, 07:38

sorry Klaas136 , verkeerde aanhef

kwd

Bericht door kwd » 21 nov 2013, 11:17

Beste Bart,

Ik heb een jaar de ecofan gebruikt met zeer veel succes, goede luchtverdeling en fluisterstil. Inmiddels heb ik een zware massakachel met uiteraard veel lagere temperaturen, de ecofan is dus overbodig. Laat maar wat weten als je interesse hebt!

kwd

klaas136

Bericht door klaas136 » 23 nov 2013, 14:08

hoi wij hebben de ecofan

Clean Energy For Me

Bericht door Clean Energy For Me » 20 feb 2014, 10:04

Dag KWD,

Ben op zoek naar een ecofan. Is hij nog beschikbaar en welk type is het?

Groeten,
CEFM
kwd schreef:Beste Bart,

Ik heb een jaar de ecofan gebruikt met zeer veel succes, goede luchtverdeling en fluisterstil. Inmiddels heb ik een zware massakachel met uiteraard veel lagere temperaturen, de ecofan is dus overbodig. Laat maar wat weten als je interesse hebt!

kwd

lukken

Bericht door lukken » 16 mar 2014, 18:28

Hallo, is een ecofan ook geschikt als de kachel de rookgas afvoer aan de achterzijde heeft zitten, en is er nog iemand die er 1 heeft en er van af wil ?

Gr Martijn

Plaats reactie