nog een rocket stove erbij?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
keesijp54
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 dec 2010, 16:30

nog een rocket stove erbij?

Bericht door keesijp54 »

Beste allemaal


Ik was hier al eens ooit, erg lang geleden gezien mijn keesijp54 ben al bijna keesijp57.

Oke ik heb een gewone houtkachel en wel overstappen op een rocket type, niet gelijk met grote bank erbij, maar een basis.

Ik kan hem geheel maken van staal, zoals ik hier zag zonder isolatie riser, maar dat lijkt me niet verstandig, ik heb deze kachel wel
even in sketchup gezet en er wel een isolatie bijgevoegt.

Kachel is op deze link.

http://www.youtube.com/watch?v=4Hd36FQf ... NzuVj8ycoQ

De man gebruikt stalen J tube, zonder isolatie, pijp is 12,7 vierkant, ik wil de een grotere pijp gebruiken en dan er Vermiculite plaat
aan de binnenkant doen en vastlijmen, dan geeft een heel goede isolatie.

Ik zag valbrenta schoorsteenelementen deze dingen zijn volgens mij erg goed als ik een rocket toch ga maken uit steen, wat volgens
mij het beste is, ook hier kan ik staal vierkant met vermiculiet aan de binnenkant lijmen, zo bescherm ik het metaal, hetzelfde in de verticale
brandkamer bijvoorbeeld als isolatie.

Een probleem heb ik wel, ik heb een schoorsteen van 11 of 12,5 cm (even meten) en is dat niet wat klein om een rocket aan te hangen?
moet ik dan de rocket aanpassen kwa formaat? ik heb een schoortsteen waar nu een kachel aan hangt die 15 cm moet zijn, brand al jaren
er prima op, schoorsteen is wel lang richting dak, zo,n 7 meter.

Dit brand nu binnen, http://www.youtube.com/watch?v=11jwZleHYrM

Heb ik lucht verhitter in gebouwd paar jaar terug, werkt prima, alleen erg heet voor glas te zitten.

O ja rocket is al te koop in fabriek.

http://www.youtube.com/watch?v=KA0ymAth9S4#t=33


Dank je alvast.

kees
keesijp54
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 dec 2010, 16:30

Re: nog een rocket stove erbij?

Bericht door keesijp54 »

Heb wat ideeén neergezet, eentje had ik van internet en de andere kwam in me op dat te doen bij een bestaande kachel door de bovenkant eens
te vervangen door een stalen plaat als test met de buizen.

Eens kijken of iemand me kan adviseren omtrent de uitlaat pijp van 11 cm, zo als ik lees moet de rocket stove gelijk zijn aan die pijp.

Afbeelding

Afbeelding

heatriser idee

Afbeelding

vrg kees
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: nog een rocket stove erbij?

Bericht door Dutch John »

Een schoorsteen van 110 over de hele lengte? Diameter zegt niet alles over genoeg trek. Hangt ook van de mate van isolatie af. Bochten in het traject. De trekkap. Mate van vervuiling.
Maar het is onmogelijk om op afstand hier een oordeel over te geven. Twee mogelijkheden: een en ander laten meten of de weg van trial and error bewandelen.

Staal belijmen met een materiaal met een andere uitzettingscoëfficiënt is vragen om ongelukken. Altijd zo construeren dat het ook van zichzelf blijft hangen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: nog een rocket stove erbij?

Bericht door holtere »

Zo'n rocket als je getekend hebt brandt eigenlijk maar met een klein vlammetje. Wellicht dat een 110 pijp best kan?
Ik zou het in ieder geval proberen.
Het is overigens een prachtig ding! Zou je met ons de sketchup-tekening willen delen? Is handig voor de maten :)

Is het overigens niet zou dat ze verticale brandstoftoevoer sterk afraden of zelf verbieden voor gebruik binnenshuis?

Grz,
Holtere
keesijp54
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 dec 2010, 16:30

Re: nog een rocket stove erbij?

Bericht door keesijp54 »

beste

Vraag een over de schoorsteen, die is 7 meter lang recht omhoog met alleen bovenaan een zeer flauwe bocht, ik heb er een (omgebouwde) 15 cm haard aan
zitten die prima brand, door de ombouw is de schoorsteen temperatuur wel lager dan normaal is, bij mij met heel hard stoken 190 graden, maar dan loop ik gauw weg,
Ik heb een trekkap op de schoorsteen, hij zuigt dus altijd wel, de schoorsteen bestaat uit een flex pijp, origineel is hij gemetseld en alles zit binnen in huis, pijp is niet buitenom opgevult met korrels, denk niet dat dit nodig is stenen isoleren ook wel, ik kan er een 15 cm doortrekken maar in huiskamer moet ik dan wat meer weghakken (zonder bij de buren uit te komen is 2 steens muur).

meestal is ie 130 graden omdat ik nooit zo hard stook. De vraag over het uitzetten van de materialen zoals vermiculite, het staal zet meer uit, daarom heb ik in de tekening de vermiculite onder 45 graden hoeken, dan kan ie er los in en valt het niet meer om.

Open vuur in huis, wel mag niet, maar ik stook nooit zonder toezicht, de kachel die ik heb getekend (de vierkante) kan ik een bak op zetten als ik weg ga, en dan elders wat lucht toelaten zodat ie rustig zonder gevaar uitbrand.

Voor de regels,, je mag eigenlijk geheel nooit zelf kachels bouwen maar ik heb hier de brandweer binnen gehad omdat de buur had gebeld die rook brand, en ik heb mijn kachel wel omgebouwd met een naverbrander (lucht injectors bovenin) de brandweerman had er geen enkel probleem mee, hij zei nog wat brand ie mooi en rustig, en had mijn papiertje ook gelijk. De kachel gebruikt echter wel meer hout en hij rookt tot ie warm is, houtlucht buiten, met een rocket kan ik de buur te vriend houden vandaar de overgang.

http://youtu.be/NMeIWrHrfIg

vrg kees
Bijlagen
kacheltypen.zip
(365.63 KiB) 87 keer gedownload
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: nog een rocket stove erbij?

Bericht door Albert van WdJ »

Een rocket kun je natuurlijk ook wat meer power geven door geforceerd te beluchten, of rookgas te onttrekken.
Wordt ook melding van gemaakt in de stukken van Approvecho.

Dan hoeft die kleine schoorsteen geen probleem te zijn.

Albert
Change, before you have to.
keesijp54
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 dec 2010, 16:30

Re: nog een rocket stove erbij?

Bericht door keesijp54 »

Albert van WdJ schreef:Een rocket kun je natuurlijk ook wat meer power geven door geforceerd te beluchten, of rookgas te onttrekken.
Wordt ook melding van gemaakt in de stukken van Approvecho.

Dan hoeft die kleine schoorsteen geen probleem te zijn.

Albert
Daar zat ik aan te denken, een ventilator maken, electronisch geregeld, ben electronicus dus dat moet geen probleem zijn.

hoeft ie maar weinig te doen, en hitte daarboven is niet van toepassing, zelfs niet met mijn eigen kachel.

Beste is dus zuigen aan die pijp, vanaf boven, ik denk dat zelfs een oude ventilator van een cv of nog beter van een hetelucht oven perfect is, kastje maken van dun roestvrij staal.

bedankt voor je idee.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: nog een rocket stove erbij?

Bericht door Albert van WdJ »

Als je ziet hoe simpel de rookgasventilatoren in een hout vergasser zijn.
Ik denk dat, als je zoiets bovenop een schoorsteen monteert, je de as ook gelijk via het dak kunt afvoeren :mrgreen:
Dus een toerentalregelaar is wel wenselijk.

Albert
Change, before you have to.
keesijp54
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 dec 2010, 16:30

Re: nog een rocket stove erbij?

Bericht door keesijp54 »

Albert van WdJ schreef:Als je ziet hoe simpel de rookgasventilatoren in een hout vergasser zijn.
Ik denk dat, als je zoiets bovenop een schoorsteen monteert, je de as ook gelijk via het dak kunt afvoeren :mrgreen:
Dus een toerentalregelaar is wel wenselijk.

Albert
Tja mijn relatie met de buren is toch slecht.

In het geval van een houtkachel die werkt op vacuum, zoals de meeste, dan is een ventilator op het dak wenselijk, en hij hoeft bijna niks te doen
in het geval van de rocket.

vrg kees
Plaats reactie