rendement verhogen van houtkachel schuur ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

trix
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 nov 2013, 14:36

Re: rendement verhogen van houtkachel schuur ?

Bericht door trix »

zoals beloofd foto's, een tussenstand.

hieronder: oude situatie
Afbeelding

hieronder: de wand doorvoer.
Afbeelding

hieronder: om de warmte te weren van de werk bank wat isolatie.
Afbeelding
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: rendement verhogen van houtkachel schuur ?

Bericht door ritsaert snijder »

Trix, ziet er goed uit. Ik zie dat je al brandwerend materiaal gebruikt (is het fermacell?) Je weet dat hout al bij 70 graden kan ontbranden?

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: rendement verhogen van houtkachel schuur ?

Bericht door Erikvr »

zal iig lekker warm worden.. let je erop dat er geen hout rondom de afvoer zit? Anders geheid brand.

groet
Erik
groet,
Erik
trix
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 nov 2013, 14:36

Re: rendement verhogen van houtkachel schuur ?

Bericht door trix »

het is een gipsvezel plaat, ik heb er voor test een gasbrander gedurende een minuut tegen aan gehouden, het word zwart en meer niet. op de plaat is ook "nichtbrennbar" gedrukt.
het rookkannaal word door een metalen plaat naar buiten gebracht. rondom het kanaal is ca. 20 cm. "vrije ruimte" naar de boven genoemde plaat.

ik heb er vertrouwen in, de kachel zal ook nooit branden als ik niet in de buurt ben, ik ben immers in de schuur aan het werk.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: rendement verhogen van houtkachel schuur ?

Bericht door ritsaert snijder »

Trix,
ik heb het idee aan de hand van de foto dat je afstanden te klein zijn en dat het houtmateriaal te dicht bij de kachel komt. Bij 70 graden kan hout al in de brand vliegen!!! Een paar stroken onbrandbaar materiaal (met een open spouw) doet wonderen en is heel snel aangebracht.
Zeker als de werkbank van hout wordt gaat de aluminiumfolie echt onvoldoende werken. De folie is alleen reflectie en geleid de warmte daarentegen heel goed (zonder spouw). En warm wordt het op die plek zeker. Die reflectie zou ik eerder op de muur toepassen (als het een buitenmuur is).
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: rendement verhogen van houtkachel schuur ?

Bericht door Pietje »

Het lijkt me geen alufolie, maar isolatiedeken. Daar moet nog wel een luchtspouw bij: isolatie alleen is slechts vertraagde opwarming.
Het blijft weer een minder optimale uitwerking, maar het is al een heel stuk beter :lol: :wink:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: rendement verhogen van houtkachel schuur ?

Bericht door ritsaert snijder »

Het lijkt me geen alufolie, maar isolatiedeken. Daar moet nog wel een luchtspouw bij: isolatie alleen is slechts vertraagde opwarming.
Ik zie het, steenwol met een aluminium cachering, inderdaad een luchtspouw tussen de warmtebron en de reflectielaag en dan gaat het al een stuk beter.

Maar ik ben nog wel benieuwd naar de afstand tussen de kachel en het hout. En als het een buitenmuur is dan zal een stuk reflectie-isolatie tussen de muur en de kachel ook heel goed werken.
groet!

Ritsaert
trix
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 nov 2013, 14:36

Re: rendement verhogen van houtkachel schuur ?

Bericht door trix »

het is inderdaad glas of steen wol met een alluminium achterkant. hetzelfde spul dat eerst om de bell zat.
ik ga hem morgen voor het eerst laten branden in deze opstelling. en ga dan natuurlijk de temperatuur van het hout in de gaten houden.
ik zal trouwens ook een foto van het rookkanaal maken.
trix
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 nov 2013, 14:36

Re: rendement verhogen van houtkachel schuur ?

Bericht door trix »

en zo is het geworden, ik heb het "gat" achter de kachel op gevuld met isolatie. ik had de kachel opgestookt zonder die isolatie. maar ik vond de warmte wat tegenvallen, ik moet het met isolatie nog proberen. zou het wellicht helpen om met een ventilator de warmte onder de werktafel weg te blazen ?

Afbeelding
trix
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 nov 2013, 14:36

Re: rendement verhogen van houtkachel schuur ?

Bericht door trix »

goedenavond,
ik heb de kachel nu 2 keer aan gehad, en de opbrengst valt mij nog al tegen. dat zal wel met de slechte isolatie te maken hebben, maar ik heb toch ook de indruk dat er meer uit de kachel valt te halen.

nu denk ik het een en ander van zo'n kachel niet goed te begrijpen.
zoals je weet is het een gietijzeren frame met speksteen, dat speksteen heeft de eigenschap om veel warmte op te nemen en die vervolgens langzamer af te stralen. feitelijk buffert dat speksteen warmte. de opslag capaciteit van dat steen is beperkt.
wat gebeurt er nu precies wanneer de speksteen is verzadigd met warmte, en je gooit vervolgens nog hout in de kachel ? gaat die extra warmte het rookkanaal in ? voor mijn gevoel is dat verzadigd speksteen een isolator voor die extra warmte, dat kan niet de ruimte in die word verwarmd, dus alleen nog maar het rookkanaal in.
dat zou betekenen dat eens de speksteen is verzadigd, je zo moet zien te stoken dat je tegen die verzadigingsgrens aan zit. maar hoe zie of merk je dat ?
ook zou ik graag willen weten wat voor temp. speksteen kan bereiken. dat zou een indicatie kunnen zijn voor wanneer het is verzadigd.

wie weet hoe dat precies werkt.

alvast mijn dank voor de reacties.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: rendement verhogen van houtkachel schuur ?

Bericht door ritsaert snijder »

Trix,
hoe minder de kachel kan opnemen of uitstralen hoe warmer de rookgassen worden. De volgende efficiencyslag is dan een bell!
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: rendement verhogen van houtkachel schuur ?

Bericht door Pietje »

Ik zou niet zeggen dat speksteen op een gegeven moment verzadigd is. Het neemt de warmte langzaam op en geeft die ook langzaam (maar prettig) af en dus kan je de speksteen als isolator zien.
Hoe hoger de temperatuur van de kachel (staal en steen) hoe hoger de temperatuur van de rookgassen. Dus ja, speksteen verlaagt het rendement bij langdurig stoken.
Met zo'n klein oppervlak heb jet zoveel mogelijk convectie nodig om warmte uit de kachel af te geven aan de omgeving, en die warmte moet snel afgevoerd worden onder je tafelblad uit. Ventilator er bij? Convectie-geleidingsplaten?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
trix
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 nov 2013, 14:36

Re: rendement verhogen van houtkachel schuur ?

Bericht door trix »

ventilator zat ik ook al aan te denken, er is alleen weinig plaats.
ik zal de week eens kijken of er iets te maken is.
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: rendement verhogen van houtkachel schuur ?

Bericht door MatthiasD »

Heb je nou alleen de kachel in de schuur staan dan? Geen Bell meer?
trix
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 nov 2013, 14:36

Re: rendement verhogen van houtkachel schuur ?

Bericht door trix »

:twisted: weet je wel hoeveel moeite het heeft gekost om ruimte te maken voor de kachel. dus echt....echt...echt geen plek voor een bell.........echt waar :wink:
Plaats reactie