Rocket Stove mass heater bouwen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

daanV
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 okt 2013, 13:38

Re: Rocket Stove mass heater bouwen

Bericht door daanV »

Hoi D,J bedankt voor je info,
Dutch John schreef:Beetje lastig om op afstand diagnose te stellen. Wat zijn de afmetingen van de riser en de burn tunnel? Komen mij nogal royaal over. Ik vind Evans sowieso nogal ruim in zijn burn tunnel- en riserdoorsnedes, waardoor de riser relatief kort blijft en minder trek genereert. Riserlengte minimaal 10 keer de enkele zijde van de riser werkt altijd. Een riser van Evans van 7" in het vierkant zou 70" lang moeten zijn, ofwel 1,75 meter. Maar dat is mijn mening.....
De Afmetingen van de burntunnel zijn; 17cmx18,5xm en van het begin tot het einde is hij 60 cm daar gaat hij omhoog(heatriser) De heatriser is ongeveer 1.50 meter, misschien iets minder en heeft een doornsnede van 18cmx19cm.

Als ik het goed begrijp is het beter de heatriser te verlengen maar dan is de oliedrum te kort... Is het misschien een idee de burntunnel wat in te korten?

Het stookgat is 16cmX19cm maar als we hem iets dicht zetten met een steen dan trekt hij beter.
Dutch John schreef:Is het spulleke al droog? Zijn de kanaaldoorsnedes richting schoorsteen gelijk of zelfs groter? Heb je een bypassklep om het bankje over te slaan? Trekt de schoorsteen goed?
Hij is zo goed als droog dus dat is het niet, de kanaaldoorsnede is groter ongeveer 20cmX20cm een deel daarvan hebben we een 20cm stalen buis in gelegd

.
Dutch John schreef:Bouw een smoring van 10x10 cm in de overgang feed tube/burn tunnel en luister wat er gebeurt.
Hoe moet ik dat zien John?

Bedankt groet Daan
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Rocket Stove mass heater bouwen

Bericht door Dutch John »

Daan,

Een burn tunnel van 17,5 x 18 cm is een behoorlijk gat. Om daar hoorbare turbulentie in te krijgen heb je een flink vuur en veel trek nodig. Als je het begin van de tunnel dicht legt met een losse steen, die een gat heeft van ongeveer 10 x 10 cm, dan creëer je daar turbulentie. Eigenlijk hetzelfde wat Peter gedaan heeft met de brievenbusopening in de batch rocket. Ipv. 10 x 10 kun je -net als bij de batch rocket- een smalle hoge opening nemen. Je hebt toch redelijk wat hoogte.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
keesijp60
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 okt 2017, 11:27

Re: Rocket Stove mass heater bouwen

Bericht door keesijp60 »

Ik heb gelezen ergens dat de burn tunnel wat kleiner moet zijn dan de rizer.

De burn tunnel en de rizer moeten dezelfde diameter hebben.

vrg kees
bram73
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 sep 2018, 18:24

Re: Rocket Stove mass heater bouwen

Bericht door bram73 »

Dutch John schreef: 01 nov 2013, 12:28 Voor mij geen vuurvaste cement meer. Scheurt uiteindelijk toch. Kleispecie (3,5-4 delen zand, 1 deel klei) plakt net zo goed, scheurt minder snel en je kunt er dikkere voegen mee maken.
DJ, allen,
Ik ben bezig met het ontwerpen van Rocket en wil ook kleispecie als mortel gebruiken. Ik heb geen metservaring en vroeg me af hoe dun en hoe dik kan je hiermee voegen kan maken?
Groet, Bram
bram73
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 sep 2018, 18:24

Re: Rocket Stove mass heater bouwen

Bericht door bram73 »

rinchen schreef: 01 nov 2013, 16:54
Bij mij heb ik zo'n 8m bank staan met een 200mm spiraliet buis erdoorheen met 3x 90 graden bochten. Systeem afmeting van de Rocket was 18cm X 16cm (wordt inmiddels herbouwd)
Rinchen
Ik vroeg mij af of die spiraliet buis bestand is tegen die temperaturen? Volgens de fabrikant is maximum belasting 200°C. Hoe doen je buizen het na al die tijd? Nog niet vol gaten?
Groet
Bram
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: Rocket Stove mass heater bouwen

Bericht door maarten martens »

dag Anke,

misschien best zelf een eigen topic starten met al je info (plan, foto,)
dit topic heeft als startdatum 2013, ik vrees dat weinig mensen die gaan lezen

heb je deze site al eens doorlezen ?
http://batchrocket.eu
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Plaats reactie