Rocket Stove mass heater bouwen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

daanV
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 okt 2013, 13:38

Rocket Stove mass heater bouwen

Bericht door daanV »

Hallo,

Er is al heel veel over geschreven op dit forum maar zie daardoor door de bomen het bos niet meer en hopelijk kunnen jullie mij helpen bij het bouwen van mijn eerste rocket stove mass heater.

Ik heb het boek van Ianto Evans gelezen en wil volgens dat principe mijn stove gaan bouwen maar als ik op dit forum rond snuffel begint bij mij wel de vraag te reizen of dit wel een beste principe is.....waarschijnlijk niet de beste maar wel een goed principe.

Ik wil de vuurkamer en de heatriser gaan opbouwen van vuusrvaste stenen maar zij doen alles met cob maar is het niet beter het te doen met vuurvast beton/cement.

De heatriser wil ik isoleren met een stalen buis om de stenen heen te zetten en deze te isoleren maar waar kan ik deze het beste mee isoleren? Hierover komt dan het 200l olievat met daar weer op aangesloten een 200mm buizen systeem van ongeveer 4 meter lang die door een bankje heen gaat lopen.In het begin maak ik dan een t-stuk met luik en op het einde voor het schoonmaken van de buizen.

Hopelijk hebben jullie wat tips en trics voor het bouwen van de kachel.

bedankt,

groet Daan
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Rocket Stove mass heater bouwen

Bericht door Dutch John »

Voor mij geen vuurvaste cement meer. Scheurt uiteindelijk toch. Kleispecie (3,5-4 delen zand, 1 deel klei) plakt net zo goed, scheurt minder snel en je kunt er dikkere voegen mee maken. Perliet is een goede isolator, maar kost. Te verkrijgen in de bouwhandel. Zaagsel mengen met een beetje kleipap kan net zo goed. Het verkoolt uiteindelijk, waardoor de isolatie nog beter is.

Je kunt buizen nemen voor het bankje. Stoeptegels en baksteen maken ook goede kanalen en vullen meteen op. De charme van een RMH zit hem onder andere in het creatief materiaalgebruik. Eerst kijken wat je hebt, dan wat er in de buurt te vinden is en als allerlaatste geld uitgeven. Het komt allemaal niet zo secuur; je kunt er weinig verkeerd aan doen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
rinchen
Berichten: 143
Lid geworden op: 17 okt 2011, 12:34
Locatie: Dordrecht

Re: Rocket Stove mass heater bouwen

Bericht door rinchen »

Hoi Daan en welkom,

Je horizontale kanaal van de bank mag best langer zijn. Dat hangt dan wel af van de systeem afmeting van de Rocket wat je nog niet vermeld hebt.
Bij mij heb ik zo'n 8m bank staan met een 200mm spiraliet buis erdoorheen met 3x 90 graden bochten. Systeem afmeting van de Rocket was 18cm X 16cm (wordt inmiddels herbouwd)
Spiraliet betaal je voor en kun je inderdaad zoals John zegt ook door stoeptegels vervangen. Kijk eens op marktplaats voor stoeptegels of bakstenen. Het grootste deel van mijn bank heb ik gemaakt van stenen die ik gratis mocht oppikken uit iemand zijn voortuin.

Succes met het vergaren van informatie (overigens in het boekje over RMH's gebruiken ze wel vuurvaste stenen voor de J-tube, geen cob)
Ook ik heb nu een mooie vuurvaste cement zelf gemaakt uit steengoed klei 1:1 gemengd met fijne chamotte poeder en een beetje waterglas. Mijn eerste build was met Moviset kit, werkt mooi, maar ja scheurt inderdaad ook. Maar dat zal je toch wel houden, als de boel maar op zijn plaats blijft is het doel.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Rocket Stove mass heater bouwen

Bericht door Pieke »

De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
daanV
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 okt 2013, 13:38

Re: Rocket Stove mass heater bouwen

Bericht door daanV »

Ik heb vorig weekend mijn eerste Rocket stove mass heater gebouwd. in eerste instantie waren we van plan het rookkanaal dat door het bankje heenloopt van kachelpijp te maken maar om kosten te besparen hebben we het van bakstenen gemaakt met daarop betontegels. Bij de eerste keer branden trok hij wel maar niet genoeg omdat je hem niet hoorde gieren en er kwam te veel rook uit de schoorsteen.

Naar mijn inziens is het rookkanaal niet glad genoeg en kan de rook niet goed zijn weg vinden dus dit gaan we dit weekend toch vervangen door kachelpijp van 200mm. We willen dit doen met thermisch verzinkte kachelpijpen die zijn 1mm dik maar weet iemand of dit dik genoeg is en hoeveel graden het ongeveer word in de eerste paar meter? De eerste 2 meter gebruiken we 2mm dikke buis.

We hebben de heatriser geisoleerd met perliet of moet dat ook een mengsel zijn van klei zand en perliet?

De ruimte tussen de geisoleerde heatriser en de buitenste oliedrum is daar een ideale maat voor?

Wou nog wat foto's toevoegen maar dat lukt niet omdat ze te groot zijn....vreemd
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Rocket Stove mass heater bouwen

Bericht door Pietje »

Rook uit de schoorsteen komt door te lage temperatuur rond het vuur. Welke materialen heb je daar gebruikt? Turbulentie is in het verbrandingsgebied bijzonder welkom om zuurstof goed te laten mengen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Rocket Stove mass heater bouwen

Bericht door kockie »

Is je rmh al wel drooggestookt?

Een plaatje mag maximaal afmetingen hebben van 1024*1024. Dat lijkt me voldoende om iets te kunnen laten zien.

Hier vind je hoe je plaatjes kunt verkleinen: viewtopic.php?f=8&t=735&p=54892&hilit=resize#p54892
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Rocket Stove mass heater bouwen

Bericht door gerard »

Natte kachel eerst droogstoken voordat je iets verandert, evt. bij haast, (niet bijzonder eco!) geforceerd drogen door een elektrisch kacheltje zijn warmte erdoorheen te laten blazen.
groet,
Gerard
daanV
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 okt 2013, 13:38

Re: Rocket Stove mass heater bouwen

Bericht door daanV »

Hier wat foto's van de RSMH
Bijlagen
rsz_img_6785.jpg
rsz_img_6783.jpg
rsz_img_6774.jpg
rsz_img_6775.jpg
rsz_1img_6760.jpg
daanV
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 okt 2013, 13:38

Re: Rocket Stove mass heater bouwen

Bericht door daanV »

we hebben voor de heatriser te isoleren een kleine oliedrum gebruikt deze open geslepen en er een stuk aangezet zodat hij om de heatriser heen past en toen deze geisoleerd. In het boek van RSMH van Evans gebruiken ze een andere maat en is de ruimte tussen geisoleerde heatiser en de buitenste ton een paar cm bij ons is het 10 cm, is dit een probleem?
rinchen
Berichten: 143
Lid geworden op: 17 okt 2011, 12:34
Locatie: Dordrecht

Re: Rocket Stove mass heater bouwen

Bericht door rinchen »

Nee hoor geen probleem, liever wat groter dan te klein.
Over het los vullen met perliet of met een kleimengsel heeft Peter al eens de opmerking geplaatst dat door herhaaldelijk uitzetten en krimpen de isolatie kan gaan inzakken met het gevaar dat het de boel gaat wegdrukken. Dit kan dus de stenen van de riser naar binnen drukken.
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Rocket Stove mass heater bouwen

Bericht door gerard »

rinchen schreef:Nee hoor geen probleem, liever wat groter dan te klein.
Over het los vullen met perliet of met een kleimengsel heeft Peter al eens de opmerking geplaatst dat door herhaaldelijk uitzetten en krimpen de isolatie kan gaan inzakken met het gevaar dat het de boel gaat wegdrukken. Dit kan dus de stenen van de riser naar binnen drukken.
@rinchen/daan
Gewicht vermiculite los: minder dan 100kg/m3, gewicht vermiculitemortel 1:10 minder dan 350gr/m3, gewicht schamottesteen rond de 2100gr/m3.
De vermiculite gaat deze steen opzij drukken? Lijkt me al een bijzonder “sterk” staaltje…., maar ik ontwaar op de riserfoto ook nog een vuurvaste mortel. Dat blijft wel staan.
Groet,
Gerard
daanV
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 okt 2013, 13:38

Re: Rocket Stove mass heater bouwen

Bericht door daanV »

We hebben nog steeds wat problemen en willen die graag oplossen. Als we de kachel aansteken heeft hij weinig trek maar dat is volgens mij ook niet heel raar, na een half uurtje stoken begint hij wel warm te worden en begint hij beter te trekken maar we horen hem niet loeien. Als de deur naar buiten opengaat dan gaat hij opeens minder branden en willen de vlammen bijna naar binnen slaan, het was zelfs een keer dat de vlammen uitgingen en dan heb je veel rook binnen. Na een uur stoken is de trek goed en kunnen er wel dikker hout in maar het geluid wat de RSMH zou moeten maken (heb het zelf nooit gehoord) blijft uit, je hoort alleen het hout knapperen.

We hebben al een gedeelte van het rookkanaal vervangen met 200mm buis maar de trek blijft te weinig en hij gaat niet echt loeien. De vuurkamer en heatriser hebben de afmetingen uit het boek van Evans dus dat zou goed moeten zijn. Heeft iemand nog tips waar we eventueel verbeteringen kunnen aanbrengen?

Is het een idee om de luchttoevoer te maken zoals op de foto?

Groet Daan
Bijlagen
RSMH.jpg
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Rocket Stove mass heater bouwen

Bericht door Pietje »

Dezelfde klachten als de Rocket Stove op de Kleine Aarde (Eco Expo), die vergelijkbaar gebouwd is...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Rocket Stove mass heater bouwen

Bericht door Dutch John »

Beetje lastig om op afstand diagnose te stellen. Wat zijn de afmetingen van de riser en de burn tunnel? Komen mij nogal royaal over. Ik vind Evans sowieso nogal ruim in zijn burn tunnel- en riserdoorsnedes, waardoor de riser relatief kort blijft en minder trek genereert. Riserlengte minimaal 10 keer de enkele zijde van de riser werkt altijd. Een riser van Evans van 7" in het vierkant zou 70" lang moeten zijn, ofwel 1,75 meter. Maar dat is mijn mening.....

Is het spulleke al droog? Zijn de kanaaldoorsnedes richting schoorsteen gelijk of zelfs groter? Heb je een bypassklep om het bankje over te slaan? Trekt de schoorsteen goed?

Zelfs een koude, natte RMH moet (met een bypassklep) op een brandende krant acuut gaan brullen. Bouw een smoring van 10x10 cm in de overgang feed tube/burn tunnel en luister wat er gebeurt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie