Efficiëntie houtkachel verbeteren

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Efficiëntie houtkachel verbeteren

Bericht door MatthiasD »

Goedenavond,
Gelokt door jullie verhandelingen over diverse soorten houtkachels ben ik lid geworden van dit forum, ik ben zeer onder de indruk van jullie creaties! Nu heb ik zelf ook een houtkacheltje, een simpele vrijstaande van de bouwmarkt. Als je hem volstopt met hout komt er behoorlijk warmte af, maar volgens mij vliegt driekwart daarvan door de pijp naar buiten. Tevens produceert het ding veel as.
Even een kleine beschrijving van de kachel; binnen gedeeltelijk bekleed met vuurvaste stenen (bodem en wanden), in het midden van de bodem een rooster met daaronder een flinke asla waarin een schuifje zit om de luchttoevoer te regelen. Tevens zitten er nog een aantal sleufgaten in het deurtje, boven de ruit.
Om wat extra hitte vast te houden heb ik de kachel al volgestapeld met straatklinkers, deze slaan al aardig wat warmte op, scheelt weer stoken.

Nu zat ik te denken om nog een extra laag stenen tegen de wanden te zetten (is nu 30mm, wordt dan 60mm), en tevens bovenin stenen te plaatsen. Deze wilde ik dan precies in het midden plaatsen, zodat de warme lucht langs de wanden omhoog naar de uitlaat moet.
Ook wilde ik het rooster verwijderen, daarvoor in de plaats een steen leggen en een beluchtingssleuf (met schuifje) onderin het deurtje maken. Ik had hier ergens gelezen dat beluchting van onderaf oorzaak is van veel asvorming?
Is het een optie om de kachel evt. uit te rusten met een zgn 'Bell'?


Hoe denken jullie over deze maatregelen? Een andere kachel is financieel gezien momenteel geen optie, bovendien mag ik graag knutselen!
Bij voorbaat dank,
Matthias
Bijlagen
IMG_1449.JPG
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Efficiëntie houtkachel verbeteren

Bericht door peterberg »

MatthiasD schreef:Is het een optie om de kachel evt. uit te rusten met een zgn 'Bell'?
Jazeker, het is al eerder gedaan. Dit onderwerp op dit forum gaat daar over.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Efficiëntie houtkachel verbeteren

Bericht door Pieke »

Welkom Matthias,

Lijkt veel op mijn eerste kacheltje,idd niet echt efficiënt.Een kleine 50/60 liter,metalen bell kan al een behoorlijk rendementsverbetering opleveren,Dan ben je al voor 50 euro klaar.

Staat ie overgens niet wat dicht tegen de wand aan?

Deze nog ff opgezocht >>> http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2765
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Efficiëntie houtkachel verbeteren

Bericht door JantjeV8 »

Is het iets om in de vuurkamer een soort plafond te maken van een dikke staalplaat, een centimeter of 2 a 3 onder de opening van de afvoerpijp. De vlammen gaan dan niet direct de pijp in.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Efficiëntie houtkachel verbeteren

Bericht door Pietje »

Hier een mooi (recent) voorbeeld van een handige knutselaar:
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=3101
Meet wel je afgastemperatuur: als die te laag wordt, is je bell te groot en neemt te veel warmte af.

Als je zo'n bell op je kachel zet, wordt het zinvol om de ruimte direct om je vuurtje te bekleden met vuurvaste steen (als je kachel dat nog niet heeft), zodat je verbranding wat schoner wordt.

Maar ja, als je graag knutselt, waarom knutsel je niet een rocket stove met hybride (steen + staal) bell er boven in elkaar :wink:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Efficiëntie houtkachel verbeteren

Bericht door MatthiasD »

Hartelijk dank voor de linkjes, direct doorgelezen :D

Vanavond even het deurtje van de kachel aangepast, onder het ruitje een luchtschuif geplaatst met 4 gaatjes van 11,5mm. Wat een verschil met de originele luchtschuif in de asla! T is net of je met volle kracht in het vuur staat te blazen als ie vol open staat, laat zich ook mooi regelen zo.
Misschien nog iets maken dat de lucht niet zo recht het vuur in geblazen wordt, maar meer van de zijkanten. Gaat ie misschien wat mooier van branden?

Zou het ook mogelijk zijn om de uitgang van de bell binnenin de bell te laten opstijgen? Dus een rechte (geisoleerde) buis met de opening laag bij de bodem. Zou wat makkelijker zijn ivm installatie van het geheel.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Efficiëntie houtkachel verbeteren

Bericht door peterberg »

MatthiasD schreef:Misschien nog iets maken dat de lucht niet zo recht het vuur in geblazen wordt, maar meer van de zijkanten. Gaat ie misschien wat mooier van branden?
Onder beluchting voor een houtvuur is eigenlijk niet goed. Een klein beetje kan, om het vuur aan de gang te houden. En de beste plaats om de rest van de lucht toe te voeren is 5 tot 10 cm boven het brandende hout, aan de zijkanten en achterkant. En als die lucht ook nog is voor verwarmd, des te beter.
MatthiasD schreef:Zou het ook mogelijk zijn om de uitgang van de bell binnenin de bell te laten opstijgen? Dus een rechte (geisoleerde) buis met de opening laag bij de bodem.
Ja hoor, dat kan. Hou wel in de gaten dat de ruimte in de bell direct na de ingang minimaal 4 keer zo groot moet zijn als de aanvoerpijp. Wordt het minder dan houdt het ding op met zich als bell te gedragen en gaan alle gassen voornamelijk rechtstreeks van de ingang naar de uitgang.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Efficiëntie houtkachel verbeteren

Bericht door MatthiasD »

Inmiddels stook ik al een paar weken met de aangepaste kachel en hij brandt veel mooier.
De lucht komt nu alleen maar uit het deurtje, ik heb de onderkant van de kachel dichtgemaakt. Er lagen al vuurvaste stenen in de kachel, maar hier zat een uitsparing voor een rooster, paar nieuwe stenen erin, rooster aan de kant gegooid en ook nog links en rechts 2 stenen schuin erin gelegd zodat de as/kolen nu automatisch naar het midden van de kachel zakt. Tevens heb ik bovenin de verbrandingskamer 2 stenen gelegd zodat de warmte teruggekaatst wordt, het vuur in, in plaats van rechtstreeks naar de uitlaat.

Nu heb ik een tekeningetje gemaakt van een Bell, die moet er nog komen:

Afbeelding

Afmetingen zijn 400x400x1000mm, rechts zit een veeg/inspectieluik en onderaan het T-stuk ook.
De Bell wordt gewoon bovenop de kachel gezet, kan mooi met zo'n vlakke bovenkant.
Nu alleen even op zoek naar 3mm staalplaat en wat buizen om het hele zaakje van te fabriceren :)
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Efficiëntie houtkachel verbeteren

Bericht door Erikvr »

Hallo,
Zoals eerder gemeld bestaat het risico dat de afgastemperatuur door de warmteafgifte beneden het condenspunt komt en dan heb je (teer)water in je bell of rookkanaal.
Misschien is een aftappunt in de bell of rookkanaal een oplossing? Alleen waar laat je dat dagelijks emmertje teerwater? :fff

groeten
Erik
groet,
Erik
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Efficiëntie houtkachel verbeteren

Bericht door Pietje »

Als de afgastemperatuur gedurende de stook lang genoeg boven deze temperatuur komt, dan verdampt het wel weer. Maar liefst heb je dat zo weinig en zo kort mogelijk, dus om water-opvang-constructies te maken lijkt me niet de juiste richting ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Efficiëntie houtkachel verbeteren

Bericht door MatthiasD »

Dat was inderdaad ook niet mijn bedoeling...Mocht de Bell te groot blijken en de schoorsteentemperatuur te ver dalen kan ik de Bell altijd nog inkorten :fff
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Efficiëntie houtkachel verbeteren

Bericht door JantjeV8 »

Meeste kachels hebben 2 aansluitingen voor het rookkanaal, achterop en bovenop.

Er zou iets te maken moeten zijn waarbij tijdens de opstart de ene aansluiting rechtstreeks op de schoorsteen gaat, bij hoge temperatuur een klep in de schoorsteen dicht gaat en de Bell geopend wordt. Met eenvoudige vlinderkleppen is dat maakbaar.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Efficiëntie houtkachel verbeteren

Bericht door Erikvr »

Pietje schreef:Als de afgastemperatuur gedurende de stook lang genoeg boven deze temperatuur komt, dan verdampt het wel weer.
Dat verdampen kost een hoop energie wat ten koste gaat van de warmteafgifte van de Bell. Bij condensatie is het de vraag of een Bell dan nog wel zin heeft.

gr
Erik
groet,
Erik
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Efficiëntie houtkachel verbeteren

Bericht door MatthiasD »

Jantje, mijn kachel heeft alleen de aansluiting bovenop.
Ik had trouwens het idee om de Bell in een later stadium te bekleden met stenen (speksteen?) zodat hij nog wat langer warmte vasthoudt/afgeeft. Hoeft geen 24 uur te worden, maar een paar uurtjes moeten toch te realiseren zijn?
Iemand een idee wat voor stenen hier allemaal geschikt voor zijn?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Efficiëntie houtkachel verbeteren

Bericht door Pietje »

Erikvr schreef:
Pietje schreef:Als de afgastemperatuur gedurende de stook lang genoeg boven deze temperatuur komt, dan verdampt het wel weer.
Dat verdampen kost een hoop energie wat ten koste gaat van de warmteafgifte van de Bell. Bij condensatie is het de vraag of een Bell dan nog wel zin heeft.

gr
Erik
Bij condensatie komt precies evenveel energie vrij die het kost om het weer te laten verdampen. Oftewel: de verdampingsenergie heb je eerder al ontvangen door condensatie. Maar je hebt gelijk dat als de bell snel condenseert, dan zijn de rookgassen door de kachel zelf al flink afgekoeld wat betekent dat de kachel al best een aardig rendement heeft. En is de bell niet meer echt nodig.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie