Efficiëntie houtkachel verbeteren

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Pietje
Moderator
Contacteer:

Re: Efficiëntie houtkachel verbeteren

Bericht door Pietje » 30 nov 2013, 15:06

JantjeV8 schreef:Meeste kachels hebben 2 aansluitingen voor het rookkanaal, achterop en bovenop.

Er zou iets te maken moeten zijn waarbij tijdens de opstart de ene aansluiting rechtstreeks op de schoorsteen gaat, bij hoge temperatuur een klep in de schoorsteen dicht gaat en de Bell geopend wordt. Met eenvoudige vlinderkleppen is dat maakbaar.
Zoiets? ;-)
klep.png
klep.png (2.38 KiB) 3268 keer bekeken
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --

JantjeV8

Bericht door JantjeV8 » 01 dec 2013, 11:47

Ja, dat is wel wat ik bedoel.
Bediening kan electronisch, of bi-metaal, of met een wax-elementje of handmatig.

ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder » 02 dec 2013, 11:58

De discussie over condenseren is al meerdere keren gevoerd. Maar bij een bell constructie op een ijzeren kachel lijkt me een condenserende kachel met een condensafvoer best een optie. Het is een eenvoudige constructie die daardoor goed is te repareren. Er is behoorlijk veel winst te halen. De condens kan worden afgevoerd of in het riool (mag wel, net als bij de CV, maar is niet echt ecologisch) of als KCA. De schadelijke stoffen in de condens blaas je anders in de lucht.

Het verbeteren van vuurkamers van stalen en gietijzeren kachels is trouwens niet zonder risico. De kachel kan te heet worden en vervormen of scheuren.
groet!

Ritsaert

MatthiasD

Bericht door MatthiasD » 08 dec 2013, 12:15

Tot nu toe nog geen tekenen van overhitting Ritsaert.

Ik heb gisteravond een temperatuurmetertje in de schoorsteenpijp geschroefd, ongeveer anderhalve meter boven de kachel. Zonder de extra chamottestenen bovenin de vuurkamer vloog de temperatuur bij het opstarten al vlug naar 350 graden, deze temperatuur hield ie echter niet lang vol. Bij gewoon vuur (wel veel hout in de kachel) bleef de temperatuur bij ongeveer 250-300 graden. Toen bij 'normaal' stoken (af en toe een stuk hout in de kachel, niet volproppen) zakte de temperatuur naar zo'n 200 graden.
Vervolgens de kachel laten afkoelen en de 2 chamottestenen weer bovenin de vuurkamer gelegd. Temperatuuropbouw ging nu zeer langzaam, uiteindelijk met veel moeite (veel kleine stukjes hout tegelijk) de temperatuur op 350 graden gekregen, zakte echter al vrij vlug weer terug naar eerdergenoemde waardes

In de gloeifase is de schoorsteentemperatuur ongeveer 150 graden.

Er staat ook een temperatuurmeter bovenop de kachel, deze geeft na een tijdje ongeveer 75 tot 100 graden aan.

De chamottestenen werken dus behoorlijk goed om de warmte in de kachel te houden, voor de uiteindelijke schoorsteentemperatuur maakt t niet zoveel uit.
De pijp is trouwens gewoon dunwandig geblauwd staal, 125mm.

Nu is mijn vraag: hoeveel warmte onttrekt een Bell ongeveer aan de uitlaatgassen? Ik had het plan om een Bell van 160 liter inhoud op de kachel te plaatsen, maar ik heb zo'n vermoeden dat deze wel heel veel warmte gaat onttrekken waardoor de schoorsteentemperatuur te laag wordt..

MatthiasD

Bericht door MatthiasD » 08 dec 2013, 14:26

Nog even wat foto's gemaakt om eea te verduidelijken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MatthiasD

Bericht door MatthiasD » 08 dec 2013, 19:51

Ik ben vanmiddag even creatief geweest met SolidWorks en een paar verschillende Bells gesimuleerd. Best interessant om te zien hoe een gas zich gedraagd in zo'n ding!

Ik heb ze gesimuleerd met een luchttemperatuur van 510 graden Kelvin (237 graden celcius), gassnelheid van 0,005 m3/s (5L/s) en een druk van 100.000Pa aan uitlaatzijde, deze zou volgens mij ook omlaag kunnen om schoorsteentrek te simuleren?

Allereerst een rechthoekige Bell, zoals ik m van plan ben te bouwen:

Afbeelding

Dezelfde Bell, maar dan met een gassnelheid van 0,05 m3/s (50L/s)

Afbeelding

Een ronde Bell (gassnelheid 5L/s):
Afbeelding

Dezelfde bij 50L/s:

Afbeelding

Een ronde bell, maar met een schuin stukje pijp onderin, gassnelheid 5L/s. Het idee hierachter was extra werveling te creeëren, het werkte echter averechts zoals hier te zien is:

Afbeelding

En dan nog een ronde, maar dan met een vlakke bodem (de anderen hadden een stukje pijp onderin):

Afbeelding

Tot slot nog de vierkant, met een pijpje onderin bij een gassnelheid van 50L/s:

Afbeelding

Het lijkt erop dat de vierkante Bell een betere gasstroom heeft, wat zou betekenen dat een ronde Bell beter in staat is warmte aan het gas te ontrekken.. Heeft iemand anders hier nog ideeën over?

Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje » 08 dec 2013, 22:24

Houdt het programma rekening met afkoeling en krimp van gassen? De kleuren nu geven de verplaatsings-snelheid aan.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --

Dutch John

Bericht door Dutch John » 09 dec 2013, 09:13

MatthiasD,

Interessant! Kun je een opstelling simuleren, waarbij de uitstroompijp van de hete gassen iets hoger uitkomt dan de zij-afvoer van afgekoelde gassen? Waarbij de afgekoelde gassen niet om de uitstroompijp heen moeten (en daar warmte wegnemen), maar gescheiden erlangs gaan?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-

MatthiasD

Bericht door MatthiasD » 09 dec 2013, 19:27

Bedoel je zo? De inlaatbuis is nu 200mm, was 100mm. Als je die isoleert heb je daar geen warmteverlies volgens mij.

Afbeelding

Ik wil zo ook even een cycloon-bell simuleren, had ik hier op t forum voorbij zien komen, eens zien hoe die zich gedraagt.

Ik weet niet zeker of het programma ook rekening houdt met afkoeling van de gassen, ik ben er ook nog niet helemaal achter of ik nog ergens wat parameters kan wijzigen

MatthiasD

Bericht door MatthiasD » 09 dec 2013, 20:25

Fotootje van een cycloon, inlaat onderaan de zijkant, uitlaat onderaan in het midden. Ziet er erg mooi uit, alleen niet bijzonder praktisch door de uitlaat aan de onderkant.

Afbeelding

Alternatief met inlaat bovenaan de zijkant

Afbeelding

Om temperaturen en stralingswarmte te kunnen simuleren heb je een uitgebreider pakket van SolidWorks nodig, dat ik helaas (nog) niet heb..

MatthiasD

Bericht door MatthiasD » 28 dec 2013, 17:33

Helaas niet verder gekomen met simuleren :(
Ik heb wel een 60L oliedrum omgeknutseld tot Bell en deze op de kachel geplaatst! Scheelt al behoorlijk 8) T wordt nu lekker vlot warm in de kamer :D
T ziet er weliswaar niet uit, maar t werkt wel.
Temperatuur in de Bell is ongeveer 200-250 graden, in de pijp 100-150. Ik ben blij dat ik t eerst ben gaan testen met dit kleintje, een van 160L is dus veel te groot voor deze kachel :fff

Afbeelding

Lieve

Bericht door Lieve » 28 dec 2013, 19:15

Dank je Matthias, eindelijk iemand die argumenten bied.
Er word namelijk heeeeeeeel veeeeeeel gediscussieerd hier ten huize.

bonkelaar

Bericht door bonkelaar » 28 dec 2013, 21:04

Lieve schreef:Dank je Matthias, eindelijk iemand die argumenten bied.
Er word namelijk heeeeeeeel veeeeeeel gediscussieerd hier ten huize.

Je haalt me de woorden uit de mond Lieve.....
Eindelijk iemand die wat kan laten zien. Prachtige simulatie-tekeningen (kom zelf niet verder dan 2D solid edge)
Kachelopstelling met vat en klinkers ongeëvenaard.

Vraag me wel af of je alleen woont of dat je wederhelft het allemaal prima vindt.
Een warm huis is echter veel waard en zoals je zei is er niet veel financiële ruimte om iets aan te schaffen.
Mogelijkheden optimaal benut lijkt me.
Ik geniet....

Groet Jos.

MatthiasD

Bericht door MatthiasD » 28 dec 2013, 22:37

Vrijgezellig zijn heeft zo zijn voordelen... :lol:

Dank voor de lovende woorden :oops: Volgende stap wordt denk ik iets met een spiraal om stroming te genereren, zodat de warme lucht beter verdeelt wordt, de kamer in. Natuurlijk zou je hiervoor een ecofan kunnen knutselen ( http://www.youtube.com/watch?v=g3fHGIPFqpY ), maar ik doe t liever zonder draaiende delen indien mogelijk. :idea:

Gijs

Bericht door Gijs » 29 dec 2013, 09:36

He Mat,

Om het er iets appetijtelijker uit te laten zien, heb laatst een 50 liter rvs bierfust van marktplaats geroofd, die zou er op een kachel ook wel goed uitzien.
Ga ik voor mn eigen stook hobby gebruiken :fff

Plaats reactie