Overwegingen...

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Overwegingen...

Bericht door JantjeV8 »

Hmmm, de foto's komen in omgekeerde volgorde in het bericht, weet niet hoe je dat moet verhelpen..

Verder heb ik wel wat stookervaring ondertussen.

Het stookhout maak ik vrij klein. Dus houtjes, ca 30cm lang, en de kopmaat ca 40 x 50mm, maar dan meest driehoekjes.

de Lotus M1 betreft een stalen gelaste kachel, de vuurkamer is met chamotsteen bekleedt. Het zou ongeveer 6kW moeten doen. De beluchting is enkel van bovenaf. In de achterwand zitten een 10-tal gaatjes, ca 100mm boven het vuurbed. Deze bedien je met een schuifje aan de voorzijde. Verder zit er geen beluchting voor het branden in.
Wel zit er nog een schuifje, daarmee bedien je een klepje aan de achterzijde die de luchtaanvoer voor de convectie tegen houdt/doorlaat. Als je die dicht zet rem je de convectie-stroom af, dan warmt de stenen mantel eerder op.

De werking van de speksteen, tja, ik zie en voel niet perse 'infrarood' straling. 's-Ochtends vroeg is de kachel lauw-warm. Geloof niet dat er dan nog iets uitgestraald wordt.

De kachel weegt zo'n 450kg. Ik heb de kachel zonder de stenen mantel gestookt, dan straalt hij een bak hitte af dat je er niet bij in de buurt kunt komen--> te warm in huis.
Met de mantel er om stook je mooier, de mantel haalt de scherpe starlingswarmte er mooi van af. Je kunt hem erg mooi laten branden, dansende vlammen of een gloeiend kolenbed, loei en loeiheet.
Om een vergelijk te doen heb ik een gelijke hoop hout klaar gelegd die ik met de open haard verstookte. Daar blijft nu 2/3 van liggen en het is op de begane grond nog warmer ook.

Nu is het verder niet koud buiten, dus qua capaciteit heb ik nog geen beoordeling, maar wel een goeie verwachting. Als we de kachel stoken wordt de hoofdverwarming verder niet aangesproken. Enkel boven de badkamer en de boiler verwarmen. Ik denk dat ik er in z'n algemeenheid hout mee bespaar.

Ik heb wat foto's gemaakt van een stook. Maar het lukt me niet om de vlammen scherp te krijgen. Heb alle standen geprobeerd van de camera (telefoon...) Wat ik mooi vindt is dat boven de directe vlammen nog wolken van vlammen tegen het 'plafond' aan zweven.
Bijlagen
20140104_190705_7 (Small).jpg
20140104_190705_4 (Small).jpg
20140104_190705_2 (Small).jpg
20140104_190543 (Small).jpg
20140104_185905 (Small).jpg
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Overwegingen...

Bericht door kockie »

JantjeV8 schreef:Hmmm, de foto's komen in omgekeerde volgorde in het bericht, weet niet hoe je dat moet verhelpen..
Ik wel: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 7453#p7453
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Overwegingen...

Bericht door Pietje »

Chapeau, Jan! Toch die schouw er uit. En het is heel mooi geworden.
De binnenkant van de kachel ziet er tijdens het branden mooi schoon uit, dus inderdaad lekkere temperaturen daar. Dit gaat je veel hout schelen, en veel plezier opleveren.

Een keer een bell er op? :lol:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Overwegingen...

Bericht door Tim »

Hey,

Mooi werk en kachel. Onlangs nog bij de kahelboer geweest, je ziet daar ook veel dergelijke modellen.

Tim
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Overwegingen...

Bericht door JantjeV8 »

Dank Kockie, dank Pietje.

Ik heb veel kacheltjes bekeken. De meesten zijn gelast. Sommige heb je echt vraagtekens. De scharnieren e.d. stralen niet echt iets deugdelijks uit. Scharnieren op een schroef die na een paar weken losloopt e.d.
Volgens mij ook veel Chinese import. Op zich niet erg, als het maar onder Westers toezicht wordt gebouwd, maar het bulkwerk straalt er te gauw van af. Voor de sier nog een natuursteentegeltje er boven op en dat moet het dan zijn.
Je ziet in de Europese fabrikaten dan toch de ontwikkeling terug.

Vooralsnog erg tevreden, wil wel eens weten wat ie doet als er wat steviger doorgestookt moet worden. Maarja, het weer wil dat schijnbaar nog niet.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Overwegingen...

Bericht door Broekhoest »

JantjeV8, mooi project en mooi uitgevoerd!
Alles zelf gedaan? Zit min of meer in dezelfde situatie als jou, al heb ik zo'n inbouwkachel ipv een openhaard.
Wat betreft rookkanaal, heb je nu nog die gemetselde schoorsteen of zit er een pijp door?
Hoeveel m3 wil jij verwarmen? Zou je globaal kunnen aangeven wat je dit hele project gekost heeft? Die Lotus kachel lijkt me aardig aan de prijs...?

groeten en geniet van de warmte!
Harold.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Overwegingen...

Bericht door JantjeV8 »

Ja, alles zelf gedaan behalve het stuc-werk. Dat gesmeer lukt mij niet goed dus heb ik laten doen.

Vloer: € 125,00 aan natuursteen tegels, lijm, voeg, plintje e.d.
Wat profielen, platen (cem-panel) en 'oude' witjes voor de achterwand: € 175,00
Kleine materialen zoals kit, nisbus, staal profieltje e.d. : € 50,00
Stucadoor: € 160,00.
Afvoeren uitgebroken puin: € 50,00.
De kachel kost ca. € 3.850,00.

Mogelijk komt er nog wat terug als er iemand belangstelling heeft in de oude gietijzeren schouw met haard.

Ik vond vooral die witjes erg duur: € 2,75 per stuk... Achteraf hadden dat ook gewone witjes kunnen zijn, dan was ik bij de Praxis (pieeeep) 3 tientjes kwijt geweest, maar ja.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Overwegingen...

Bericht door JantjeV8 »

Ondertussen een paar weken de kachel in gebruik, echt een verademing t.o.v. de open haard. Schitterend gewoon. Het stookt gewoon prachtig mooi.

Als de kachel warm is gaat de luchttoevoer een eind dicht. De vlammen wil ik net nog aan het dansen hebben. Het zweeft dan echt door de kachel en het gloeibed wordt loeiheet.

Laatst gingen we een paar uur van huis, toen had ik er nog wat hout opgegooid en de luchtklep dicht gedaan. Niet best natuurlijk, maar toch om te proberen moet je wat. Bij thuiskomst was het ruitje dik zwart, zo ook de binnenwanden van de vuurkamer. Alles zwart. Daarna de kachel weer normaal gestookt, en met 2 avondjes stoken op normaal nivo heeft de kachel zichzelf weer helemaal schoon gebrand. Het ruitje is gewoon weer schoon geworden zonder hulp of wat dan ook. De wanden van de verbrandingskamer zijn ook weer schoon.
Volgens mij zegt dat toch iets over het ontwerp op zichzelf. Ben er erg content mee.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Overwegingen...

Bericht door JantjeV8 »

Om het andere topic over opslag in stenen kachels niet te vervuilen, ga ik hier even in verder.

Door Sprokkelhout werd deze link geplaatst:
https://www.ofenhaus-schleicher.de/Spei ... :_:49.html

Ik kende hem nog niet, ondanks ik toch vaak op Lotus google, maar goed. Weliswaar betreft de test de M3 en niet 'onze' M1, dat scheelt 200kg massa, maar het gaat mij om de manier van stoken. Ik doe het helemaal niet goed.

Ik gebruik de Lotus als een 'gewone' kachel, dus voortdurend doorstoken. In de test echter, wordt de kachel ook echt als een massakachel gestookt. Dus een portie hout er in, flink doorstoken tot het bijna op is, en dan de klep dicht en de opgeslagen warmte uit de stenen onttrekken.

De heftigheid van de fik in de brandkamer, zeker nu met de hoge buitentemperaturen geen heftig vuur nodig is, 'regel' ik eigenlijk door het soort hout aan te passen. Niet zozeer de houtsoort, maar wel de afmeting van de houtblokken. Nu leg ik er vaker een grote blok hout op die rustig op brandt. Heb je meer warmte, of sneller wamte nodig gooi ik er meer maar kleinere stukken tegelijk in. Eigenlijk niet de bedoeling dus.
Ik zal m'n stookwijze eens aanpassen, ook op kilo's ongeveer bijhouden wat er het resultaat is.

Waar ik zelf ook al een poosje mee loop, is dat in de test de kachel als stand-alone is getest en daarin prima volstaat. Onze hoofdverwarming heb ik via de vergasser-buffer-luchtverwarmer lopen, via de kamerthermostaat gestuurd. Het achterhuis hoeft niet warm te zijn en de bovenverdieping en badkamer lopen met een aparte eigen thermostaat, wel via de buffer (vergasser dus) gevoed. Die luchtverwarming is een warmtevreter en me een doorn in het oog, maar aan vloerverwarming zijn we nog niet toe, dat is een te grote ingreep voorlopig.
Destemeer is het interessant om de vergasser meer buiten beschouwing te laten, en de Lotus meer werk laten doen. In plaats van 's-ochtends de vergasser aan te steken, de Lotus met 3kg te vullen. De vergasser wordt in de winter 2x per dag vol gestookt, nu 1x. Maar als ik de Lotus ook dagelijks inzet, zou de vergasser naar 1x per dag resp. 1x per 2 dagen kunnen. Dat spaart een kruiwagen per dag aan hout uit...
Wordt vervolgd!
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Overwegingen...

Bericht door Broekhoest »

Mooi om je goede ervaringen te lezen, Jantje.
Kun je nu al zeggen dat je de juiste keus hebt gemaakt met deze Lotus M1 kachel?

Zelf ben ik nog zoekende....aanbod is zo enorm groot.

gr Harold
sprokkelhout
Berichten: 78
Lid geworden op: 02 feb 2014, 18:18

Re: Overwegingen...

Bericht door sprokkelhout »

Beste Jantje,

Ik ben erg benieuwd naar je nieuwe manier van stoken met de Lotus M1! Het stoken wordt een soort 2- of 3-ploegendienst.

Volgens mij ga je er nu nog meer plezier aan beleven!

Hierbij nog wat informatie die ik van Lotusstoves in Denemarken ontving toen ik op zoek was naar meer technische specificaties van dit type "lichtere" speksteenkachels.

groet, Lodewijk
Bijlagen
RRF Lotus M1 M4 20140120144132.pdf
(111.12 KiB) 128 keer gedownload
Lotusstoves Liste Emmissionswerte 2013 DE.pdf
(15.73 KiB) 130 keer gedownload
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Overwegingen...

Bericht door JantjeV8 »

Het weekend gaf een mooie gelegenheid om in plaats van rustig door te stoken, in porties te gaan stoken.

Toch valt dat nog niet mee. Voor het gevoel stop je er veel te veel hout ineens in.
Een ruimte op temperatuur brengen duurt daar ook te lang mee, in die situatie wil je toch wat meer doorstoken. De massa van de kachel is voor een paar uur prima, maar een halve dag van huis weg doorbreekt je ritme en krijg je achterstand. Nu valt dat met deze temperaturen buiten nog wel mee, maar als het koud is moet het portie-ritme wel strak gevolgd worden.
Is de ruimte eenmaal warm, dan kun je de kachel inderdaad lang zonder hout laten staan. Luchtklep dicht. En een paar uur later wat aanmaakhoutjes er op, luchtklep open, en na een minuut of 5 springen de vlammen er in. Dan weer een paar blokken er op en het herhaald zich weer.

Nu heb ik wel een aantal andere kachels gezien, maar niet ervaren, maar deze bevalt ronduit heel erg goed. Voorlopig blijft hij mooi bij ons de sfeervolle warmte geven.
sprokkelhout
Berichten: 78
Lid geworden op: 02 feb 2014, 18:18

Re: Overwegingen...

Bericht door sprokkelhout »

Ik verwacht dat je gewoon 's-morgens 4 tot 5 uur zou kunnen stoken (8.00uur -12.00/13.00 uur met ca. 10 kg hout) om de kamer, en ook het speksteen, goed op temperatuur te brengen. (zie bijgaande grafiek van de Lotus M serie)
Misschien dat je daarna ca. 5 tot 6 uur kunt "overbruggen tot de tweede stook (18.00uur-21.30/22.00 uur)".

Dit ritme hou ik zelf aan met een soortgelijke kachel. (Wanders Olaf Eco) . Onze situatie: vrijstaand huis, spouw geisoleerd en voorzetramen. Te verwarmen ruimte 125 m3.

3 kg per keer stoken (1,5 uur) zoals de eigenaar van Ofenhaus Schleicher doet in zijn praxistest lijkt me inderdaad veel te kort om de kachel en de kamer goed op temperatuur te krijgen!

Hoe groot is de te verwarmen ruimte en hoe is jouw huis geisoleerd?
Het minimale aantal branduren is daar natuurlijk sterk afhankelijk van.
Bijlagen
Lotus M speksteen grafiek temperatuurverdeling.pdf
(401.2 KiB) 120 keer gedownload
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Overwegingen...

Bericht door JantjeV8 »

Het is een beetje tussen de regels doorlezen.

14 uur Opslagwarmte in de tekst, maar het grafiekje begint op kamertemperatuur en komt daar 14 uur later weer op terug INCLUSIEF de stooktijd. Die 14uur zal wel voor de M3 gelden, daar staan een paar ringen met stenen bovenop.

Ik denk dat daar wel de kloe in zit Sprokkelhout. 's-ochtends even goed opstoken, na een uur ongeveer nog een keer navullen en dan de convectieklep dicht zetten. Tegen de avond dat herhalen. Dat zou ook beter in ons gezinsritme passen.

Weeg jij het hout?
sprokkelhout
Berichten: 78
Lid geworden op: 02 feb 2014, 18:18

Re: Overwegingen...

Bericht door sprokkelhout »

Hallo Jantje V8,

Volgens mij geldt het grafiekje inderdaad voor de Lotus M2 en M3.

Bernard Schleicher geeft op zijn website bij de Lotus M1 aan: Wahlweise Konvektions- oder Strahlungswärme bis zu 10 Std.
Bij de M2 en de M3 heeft hij het over 14 en 15 uur warmte.

De M1 is 100 kg lichter dan de M2. Vuistregel is dat 40 kg speksteen goed is voor 1 uur extra naverwarmen.
Dus 100 kg (1 extra ring) is dan in theorie goed voor 2,5 uur.

M1: Wahlweise Konvektions- oder Strahlungswärme bis zu 10 Std.
M2: Wahlweise Konvektions- oder Strahlungswärme bis zu 14 Std.
M3: Wahlweise Konvektions- oder Strahlungswärme bis zu 15 Std.

Ik heb het hout wel eens gewogen om een idee te krijgen van het aantal kilo's.
Maar in de praktijk schat ik nu de hoeveelheid hout op basis van het aantal houtblokken.

groet, Lodewijk
Plaats reactie