Marini's batch rocket bell

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

marini

Re: Marini's batch rocket bell

Bericht door marini » 02 jan 2014, 11:39

update,
Deze morgen was de schouwtemperatuur 50° en het deksel van de bell onder de isolatie 85°, Muurtemperatuur 36°
Ik krijg de muurtemperatuur niet boven de 50°, ik overweeg nu toch sterk om de buitenschil terug te verwijderen zodat de massa nog maar de helft is en dan een dikke leemlaag er tegen.
Het kan zelfs zijn dat ik veel massa terug toevoeg maar daardoor is het isolerende effect weg tussen de twee muren en hoop ik een sneller systeem te krijgen.
Voor diegene die dat niet weten, de situatie nu is een dubbele muur met 12mmvuurvastdeken als uitzettingsopvangen.

Ik weet het, dat was niet het eerste idee maar een sneller reagerende kachel geeft wat fluctuaties in de huistemperatuur en blijkbaar is dat psychologisch aangenamer voor de wederhelft.

marini

Bericht door marini » 02 jan 2014, 11:44

enig idee of leem makkelijk op de vuurvaste stenen aan de bovenzijde hechten?

peterberg
Moderator

Bericht door peterberg » 02 jan 2014, 12:48

marini schreef:Het kan zelfs zijn dat ik veel massa terug toevoeg maar daardoor is het isolerende effect weg tussen de twee muren en hoop ik een sneller systeem te krijgen.
Met een enkelwandige bell waar ook een flinke leemlaag op zit wordt het ding maar weinig of niet sneller. Trouwens, met een enkele bakstenen wand is het vuur toch allang weer uit voordat de warmte er echt doorheen gaat komen. Wat je van plan bent op te offeren, een uiterst gelijkmatige binnen temperatuur, is in mijn ogen veel meer waard.

Heb je al een bankje tegen de zijwand van het ding gezet? Mijn ervaring is dat daarmee het verlangen van notoire koukleumen naar snelle temperatuur stijging gestild wordt. De enige waarvan ik zeker weet dat-ie al jaren een trage finoven heeft is Kockie. Hun huiskamer is altijd gelijkmatig van temperatuur en Yvette klaagt voor zover ik weet nooit over het ontbreken van een sterkere warmtebron in de kamer. Verder heeft Mees* een nog veel zwaardere kolos staan die naar ik gehoord heb uitstekend voldoet. Commentaar van deze dame en heren?

En tot slot: je bent het ding godbeter nog aan het instoken. Hou dat nog een maandje vol en je zult zien dat de situatie nog een heel stuk verandert. Zo'n ding moet tot leven komen, hij moet het letterlijk van de traagheid hebben. De kieren in de deur dicht maken kan een boel helpen om meer warmte binnen te houden. Dat de buitenkant niet heter wordt dan iets tussen 40 en 50 graden is overigens vrij normaal.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"

marini

Bericht door marini » 02 jan 2014, 13:28

mijn ongeduldige aard komt weer eens achter de hoek piepen, :D
Geduld , dat is het kernwoord.
Dat bankje ios geen slecht idee, de afgastemperatuur daalt daardoor weer een beetje,

edit , je bedoeld waarschijnlijk een zitbankje,

Probleem is dat dat bankje dan wel boven op een vloerverwarming moet komen. Aan de andere kant is geen plaats.
eerst isoleren met iets op de vloerverwarming en daarbovenop de bank moet wel lukken maar met wat isoleer je dan best?

kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie » 02 jan 2014, 14:23

Enige commentaar dat ik heb is volhouden. De missus is nog steeds erg blij met de kolos in de woonkamer. Ik mag 'm overigens niet ombouwen naar een rocket.....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

Zoete inval

Bericht door Zoete inval » 02 jan 2014, 16:51

Ja, ik ben nog steeds zeer tevreden met het systeem wat we hebben staan. Niet zeuren kockie, je hebt al een rocket
Toen aan de WAF werd voldaan vond ik het wel OK dat er een massakachel kwam (het oog wil ook wat) :mrgreen: , maar ik zou nu echt niet meer anders willen. 's Avonds stoken, als je rustig aan het zitten komt, met vuur en warmte door de ruit van de kachel en de rest van de nacht en dag er nog warmte van hebben, om hem 's avonds opnieuw te stoken. Als je het koud hebt, ga je wat dichter bij de muur zitten of ertegenaan zitten. 1x per jaar opnieuw witten is wel nodig, gezien alle handen en handjes, werkkleding etc. die met de warme muur in aanraking komen.
Overdag de kachel vullen zodat het hout lekker nadroogt en 's avonds goed brand, maar vooral, omdat de kachel heel centraal staat in de woonkamer: geen gezeur van mijn kant naar de kids over het feit dat ze er bij uit de buurt moeten blijven omdat ze zich kunnen branden, ideaal vind ik dat! In plaats van dat we er overdag bij uit de buurt moet blijven omdat je je kunt branden of omdat hij te heet is, zoeken we hem juist op.
Het enige nadeel is dat je inderdaad niet direct het flink warm kunt stoken. Het word wel iets warmer door de warmte door de ruit, maar de echte warmte laat even op zich wachten. Maar eenmaal alles warm, is het ook makkelijker om het 'warmer' te krijgen. Daar moet je je op instellen en er aan wennen, naar leren stoken, omdat je stookt voor de temperaturen van morgen. Maar het klimaat in huis vind ik vele malen prettiger met een massakachel, dan dat er met een 'gewone" houtkachel gestookt word. Kortom geef het de tijd voordat je het weer afbreekt ( te veel zooi van het bouwen en afbreken ervan is meestal ook niet best voor de WAF :fff )
Yvette

marini

Bericht door marini » 02 jan 2014, 20:44

Morgen komen ze houtvlokken inblazen in het nieuwe gedeelte , dat zal al veel geven in energieafgifte aan de buitenwereld. Dan is enkel de vloer nog te isoleren. Daarna weet ik pas of de traphal er ook aan moet geloven. Tegen dan is het 25graden hoop ik :D

gerard

Bericht door gerard » 02 jan 2014, 22:58

marini schreef:Ik krijg de indruk dat een schouw 200mm overkill was, die beslissing nam ik omdat ik oorspronkelijk een finoven wilde plaatsen en daar was dus 200mm nodig
200mm was voor een finoven ook meer dan genoeg, hier had 180mm ook al volstaan. Een 200mm kanaal is echt voor de bakbeesten...

Peter heeft volkomen gelijk. Eerst volledig droogstoken, dan pas kun je een kachel beoordelen. De "batterij" heeft nu nog niet z'n capaciteit. Eenmaal droog en op temperatuur zul je gaan leren hoe je deze voor 24 uur redelijk constant kunt houden met een minimale schommeling. En een trage kachel is beslist de fijnste, 45°C buitenmantel is prima.
Het goed kunnen afsluiten is waar je je eerst op moet richten, dus zorgen dat er geen inkomende lucht is (als je niet stookt :) ) zodat de warmte ook in de batterij blijft en er niet tussenuit piept via de niet 100% sluitende schoorsteenklep. Zo'n sluiproute vreet echt warmte!
Overigens die ongeduld van je.... daar heeft zowat iedereen met een nieuwe kachel last van. Gaat vanzelf over.
groet,
Gerard

kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie » 02 jan 2014, 23:05

Wij hadden het geluk dat de kachel zo goed als klaar was toen we nog niet in het huis woonden. Instoken gebeurde toen de plavuizen gelegd werden. De tegelleggers waren al lang blij met het beetje warmte dat toen werd afgegeven door de kachel.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

marini

Bericht door marini » 04 jan 2014, 22:23

Update,
Gisteren isolatie geblazen in de ruimten tussen de balken,
Vandaag een merkelijk warmer huis,
Mijn PID regelaar waar ik mijn schouwtemperatuur mee heb gemeten was eentje in Fahrenheit.
Ik dacht dat de offset ergens moest bij geregeld worden maar het was een verkeerd geleverde.
Een beetje kort door de bocht achteraf gezien, lomp eigenlijk.
De schaal is ook niet evenredig met Celcius dus mijn schouwtemperatuur weet ik eigenlijk niet meer.
Ik heb nu enkele thermokoppels besteld en een meter met 4 ingangen zodat ik een overzicht krijg van de kachel.
Wordt dus vervolgd.
Bestaat er een manier om CO te meten met een DIY systeem?
En zuurstof, want dat is eigenlijk de enige manier om te weten of de verbranding optimaal is niet?
Nu doe ik maar wat en loop af en aan op zoek naar rook. Dat moet beter kunnen.

marini

Bericht door marini » 17 jan 2014, 23:36

Vandaag goed nieuws gekregen op het werk we hebben een testo330 of zoiets en ik mag hem gebruiken tijdens het weekend, volgend weekend ga ik het proberen.
Geen idee hoe het moet maar dat gaan ze me nog uitleggen. Daarna meten!!

midas

Bericht door midas » 18 jan 2014, 08:05

gaaf

marini

Bericht door marini » 18 jan 2014, 23:37

ja ik ben wel benieuwd, er is wel geen pc software bij dus mooie grafieken kan ik niet verwachten maar ik kan co rendement en roet testen, om te starten vanaf nul is dat voor mij al genoeg.
8)

marini

Bericht door marini » 21 feb 2014, 23:32

na een dikke maand wachten zijn mijn thermokoppels aangekomen.
Gaatje geboord en schouwtemperatuur gemeten.
Een niet brandende rocket heeft een schouwtemperatuur van 95°C als de top van de rocket iets hoger ligt, tegen de 100°
Deze ochtend was tijdens de eerste stook een schouwtemperatuur van 50°C in begin en op het einde iets van een 110° na twee bijvullingen.
Morgen nog maar eens alles noteren.
Mijn vrees wordt echter niet bevestigd. Ik vermoede een te hoge schouwtemperatuur maar dat valt dus mee.
Wel blijft het slecht geïsoleerde huis een probleem. Gelukkig is dit geen echt koude winter anders zou het tegenvallen momenteel. De warmte trekt nog altijd naar boven via de open gang.
Wordt dus nog vervolgd.

Lieve

Bericht door Lieve » 22 feb 2014, 10:10

Wat vertelde die Testo 330?
Hoe meer ik lees hoe banger ik word. Zoiets krijg ik nooit goed.

Plaats reactie