Advies cv-houtkachel mbt vermogen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Kriske
Contacteer:

Re: Advies cv-houtkachel mbt vermogen

Bericht door Kriske » 03 nov 2013, 15:44

Hallo rl2000 ,

Ik heb geprobeerd je tek aan te passen omdat jouw situatie anders is dan mijn schema ; ik ben geen crack in tekenen - mooi is ze dus niet :fff
rl2000.jpg

Kris

olafspoolder

Bericht door olafspoolder » 11 nov 2013, 16:27

Hallo RL2000,

Al een hele tijd lees ik veel hier op het forum en ben ik al heel wat wijzer geworden mbt het aansluiten van een CV-houtkachel. Net als jij ben ik me aan het oriënteren hoe ik mijn installatie het beste kan aansluiten en waar ik dit kan kopen. Hoe ver ben jij er nu mee? Heb je al het een en ander werkend? Ik kom zelf uit Twente dus misschien is het handig en leuk om eens samen te brainstormen.

Groeten Olaf

ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder » 12 nov 2013, 11:49

TS,
Nu je een redelijk beeld hebt van het warmteverlies kan je door naar de volgende vraag; het stookgedrag. Hoeveel hout heb je nodig, welk hout, de aanvoer, de prijs, hoeveel opslag en hoe frequent kan je stoken (in verband met een buffer).

IK heb zelf ook uitgebreid gekeken naar een hout cv kachel. Maar uiteindelijk gekozen voor een finoven en een losstaand cv installatie.

Een stevige massakachel die centraal staat kan voor het allergrootste deel van de winter de boel warm stoken met jouw WV.
Een massakachel stook je 1,2 of max 3 keer per dag. Een massakachel heeft geen techniek. Een cv kachel is nogal complex. Als je ziek zwak of oud ben kan je probleemloos over op alleen CV.
groet!

Ritsaert

rl2000

Bericht door rl2000 » 13 nov 2013, 00:00

Dank voor alle antwoorden en het meedenken!

Een massakachel is afgevallen..... Misschien in de verre toekomst kan het weer een overweging worden. (ik begrijp de voor- en nadelen)

Wordt er wel regelmatig een cv-houtkachel toegepast zonder buffervat? Hoor dit namelijk nog steeds vrij vaak.

Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ » 15 nov 2013, 21:12

rl2000 schreef:Wordt er wel regelmatig een cv-houtkachel toegepast zonder buffervat? Hoor dit namelijk nog steeds vrij vaak.
Zeker, maar dat komt omdat velen echt niet (meer) weten hoe je vast brandstofketels/kachels efficient kunt inzetten.
Ook veel leveranciers spreken elkaar tegen, of wuiven kritiek gewoon weg. Met zoiets van:'wordt de temperatuur te hoog, dan grijpt de koeling toch in, en anders blaast de overstort wel af'.
Maar dat zijn noodvoorzieningen! Net als een brandblusser in je woning, of de stoppen in je meterkast.

Nou regelt een cv-houtkachel zich wel iets terug wanneer er voldoende warmte in de woning is, maar niet volledig. Hij blijft meestal ergens rond 40% vermogen doorbranden. In dat geval moet er dus een stoker bij staan die begrijpt waarom de kachel zo brandt. En die niet lukraak er weer hout bij gooit. In dit geval kan het cv-water tenslotte toch te heet worden.

Heb je een stevige buffer, dan brandt de kachel mooi door, ook als je woning warm is. Want de overtollige warmte gaat naar je buffer. Daarom zorgen voor een cv-houtkachel met weinig uitstraling richting de opstelplaats kachel (bijv. een Verner 13/10 zoals Kriske heeft. De nieuwe 13/10.2 heeft zelfs nog minder warmte-uitstraling). En echt proberen een buffer te plaatsen.

Wat ook te adviseren is, is het plaasten van thermostaatkranen op radiatoren die aanwezig zijn in de opstelplaats. Anders loop je kans dat die ook nog eens gaan meeverwarmen, en dan wordt het een sauna.

Albert
Change, before you have to.

rl2000

Bericht door rl2000 » 15 nov 2013, 21:22

Albert van WdJ schreef:
Zeker, maar dat komt omdat velen echt niet (meer) weten hoe je vast brandstofketels/kachels efficient kunt inzetten.
Ook veel leveranciers spreken elkaar tegen, of wuiven kritiek gewoon weg. Met zoiets van:'wordt de temperatuur te hoog, dan grijpt de koeling toch in, en anders blaast de overstort wel af'.
Maar dat zijn noodvoorzieningen! Net als een brandblusser in je woning, of de stoppen in je meterkast.
Knip......
Dank voor de duidelijke uitleg.

Verder lees en hoor ik veel verschillen...
Hoe efficiënt is het stoken met de gas-cvketel over het bovenste gedeelte van de buffer? Is dit niet inefficient gedurende tussenseizoen en zomer wanneer de houtkachel waarschijnlijk niet erg veel aan is?

Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ » 15 nov 2013, 21:41

rl2000 schreef: Hoe efficiënt is het stoken met de gas-cvketel over het bovenste gedeelte van de buffer? Is dit niet inefficient gedurende tussenseizoen en zomer wanneer de houtkachel waarschijnlijk niet erg veel aan is?
Zou je eens een pm over naar Kriske moeten sturen. Die stookt weliswaar geen gas, maar heeft als back-up een pelletketel. Dat is wel om te rekenen.
Daarnaast weet hij ook hoeveel kWh zijn zonnepanelen in de boiler stopt.

Albert

Kriske
Contacteer:

Bericht door Kriske » 15 nov 2013, 23:49

@rl2000 ,

Ik stook bijna nooit voor de top v/d buffer omdat er hier nog een zb aangeknoopt is.
Stoken doe ik praktisch alleen met de cv-kachel ( hout is goedkoper dan pellets voor mij ).
Efficientie is moeilijk te zeggen : het meeste hangt af van je isolatie rond je buffer , de meegeleverde iso is meestal +/- 10 cm - VEEL te weinig , hier zit er 20 cm rond en dat voldoet zelfs in de zomer als de buffer + 90° is . Goede iso wil dus zeggen dat je weinig verlies op je buffer hebt en dus ook weinig verlies van de energie die je gasketel erin gestoken heeft .
Nog een voordeel vind ik : je gasketel kan steeds op 100% werken , moet niets moduleren - kan dus de simpelste van sturing zijn die er is . De watermassa die je in je buffer wil verwarmen is gemakkelijk te kiezen met de juiste sturing .

@ Albert ,
Van de 13/10.2 vind ik geen techn geg , vermoed dat die nog minder uitstraling heeft - meer ontworpen voor passieve woning vermoed ik . Vermogen naar de buffer zal ook minder zijn dan mijn cv-kachel .

Maar iedereen vind dit model niet echt mooi ( mijn vrouw ook niet echt ) , maar ik heb gekozen voor het resultaat - de verner Golemek 13/10 is fantastisch en ik zou niet willen ruilen tegen een andere ( kheb er nochtans al verschillende andere gezien )

Kris

Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ » 16 nov 2013, 10:01

Kriske schreef: Van de 13/10.2 vind ik geen techn geg , vermoed dat die nog minder uitstraling heeft -
Op de verner site heb je wel wat info. Hij komt overeen met de gewone 13/10 qua totaal vermogen en afmetingen etc.
Alleen de verhoudingen kamer-cv ligt anders. Hij geeft maar 1,5 kW af aan de ruimte, en 11,5 kW aan het water.
En alle bedieningselementen zitten achter de glasdeur.
Rendement ook 87,4%

Heb op een Duitse site wel meer foto's er van gezien. Maar kan even niet vinden welke dat was.

Albert

Plaats reactie