Rocket in enkele bell.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Sandman79

Rocket in enkele bell.

Bericht door Sandman79 » 28 sep 2013, 22:40

Dit is de huidige situatie:

Afbeelding
Afbeelding

Mijn excuses voor de slechte kwaliteit. :)

De huidige tegels op de grond komen tot een 90 cm van de achtermuur.
De houten 'dekbalk' zit op 1m64 hoogte tov de tegels.
Tussen de 2 muren van de schouw is een 1m44 ruimte.
-> een 6.5 vierkante meter afgifte oppervlakte zou goed moeten zijn.

ik hoop om de dubbelgemetste schouwmuur te kunnen herbruiken, en een stuk bij te metselen (een 90 cm breed op 1.64 maal 2 = 2.88m² )
De voorste wand zou ik dichtmetselen. (1.44*1.64= 2.36m²)
afgedekt door een stuk blauwe recuperatie hardsteen (1.2m²)
in totaal een 6.5 vierkante meter.
De achterwand wou ik isoleren (steenmetselen en vermiculiet tussen bestaande en nieuwe steen?) de muur zou geisoleerd moeten zijn, ik ben echter niet zeker.
De vloer wou ik eventueel langs de kelder isoleren.

qua gewicht zit ik met deze bel rond de

blauwe steen: gewicht een 170-180 kg
metselwerk (aantal kuub) 0.32 kuub bestaande muren, 0.54 te metsen muren a 1.7 ton per kuub = 1.5 ton

Dus in totaal een 1.7 ton. (geschat).
Hoe de huidige echte schouw is opgebouwd, kan ik pas zien als ik de delftse tegeltjes wegneem.

kleine schets van een rocket zijdelings geplaatst in de bell
Afbeelding
Maar ik prefereer om hem vanvoor te plaatsen.

Mijn vragen nog even:

A) Zou dit ontwerp grofweg gaan? Aandachtspunten?
B) ik zou liever de rocket langs voor zetten voor het vlammenspel te zien. hoeveel ruimte moet er zijn tussen de riser en de achterste muur van de bell? De verlengde rocket 177 komt inclusief riser op een 85 cm lengte.
C) ik zou de huidige schoorsteenpijp verlagen tot onderin de bell, zijn er special aandachtspunten naar schoorsteenreiniging toe nog?
D) beste plek voor het veegluikje? ik vermoed recht voor de schoorsteenpijp? ;)

peterberg
Moderator

Re: Rocket in enkele bell.

Bericht door peterberg » 29 sep 2013, 11:08

Sandman79 schreef:...ik hoop om de dubbelgemetste schouwmuur te kunnen herbruiken, en een stuk bij te metselen (een 90 cm breed op 1.64 maal 2 = 2.88m² )
De voorste wand zou ik dichtmetselen. (1.44*1.64= 2.36m²)
afgedekt door een stuk blauwe recuperatie hardsteen (1.2m²)
in totaal een 6.5 vierkante meter.
Sandman, volgens mij klopt hier iets niet. Als je voorste wand dichtmetselt en die afdekt met de blauwe hardsteen dan kun je die oppervlakten niet bij elkaar optellen. Die wand wordt alleen maar dikker, meer niet. Dus is de totale oppervlakte 6,5 - 1,2 m2 = 5,3 m2.
Hmmm... Bij nader inzien denk ik dat je het deksel van de bell bedoelt en dan klopt het natuurlijk wel.

De achterwand van de schouw, is dat een buitenmuur? Als je die gaat isoleren met vermiculiet stort die dan niet los maar meng het met een beetje cement of klei. Door het herhaaldelijk uitzetten en krimpen van het losse spul gaat het inzakken, je raakt dan isolatie kwijt. Nog afgezien van het risico dat er druk op je wand komt te staan en de boel heel langzaam uit elkaar wordt gedrukt.

Dan is er nog een puntje: hoeveel m2 is de oppervlakte van de binnenkant van de bell, alles meegerekend behalve de rocket en de bodem? Het is verstandig dat onder 6m2 te houden om te zorgen dat de temperatuur op de schoorsteen niet onder 100 graden blijft steken. Het is gebleken dat de rocket dan veel minder goed gaat werken omdat het ding van een hoge gas snelheid afhankelijk is.
Sandman79 schreef:A) Zou dit ontwerp grofweg gaan? Aandachtspunten?
Ja, de achterwand, alles boven de riser uitgang vuurvast materiaal.
Sandman79 schreef:B) ik zou liever de rocket langs voor zetten voor het vlammenspel te zien. hoeveel ruimte moet er zijn tussen de riser en de achterste muur van de bell? De verlengde rocket 177 komt inclusief riser op een 85 cm lengte.
Hoe dichter de riser bij een van de wanden uitkomt, hoe heter die wand wordt ten opzichte van de rest. Die achtermuur moet dan wel heel goed geïsoleerd worden anders verlies je daar veel. De beste plek is met de riser in het hart van de bell. Je kunt er ook voor kiezen om de rocket aan het front wat uit te laten steken. En het is in dit geval verstandig om niet voor de verlengde te kiezen.
Sandman79 schreef:C) ik zou de huidige schoorsteenpijp verlagen tot onderin de bell, zijn er special aandachtspunten naar schoorsteenreiniging toe nog?
Vegen vanaf het dak, veegluik vlak bij, als die schoorsteenpijp van metaal is, dik isoleren. Anders gaat die pijp opwarmen door de hete gassen in de bell en gaat dan meer warmte afvoeren.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"

Sandman79

Bericht door Sandman79 » 01 okt 2013, 23:40

Hallo Peter, Dank je voor je antwoorden!

Even verduidelijken: De blauwe steen zou idd als deksel gebruik worden, niet als afdekking van de voorkant.
De achterwand van de schouw is idd een buitenmuur, het is te zeggen: dat is de gemeenschappelijke muur met de buren. Deze zou wel geïsoleerd moeten zijn (5cm)

De binnenkant van de de bell excusief onderkant en rocket is helaas ruim boven de 6 vierkante meter. het is 6.5 meter zonder de achterste wand... dat is nog eens 2.36 vierkante meter PLUS de uitsprong van de schouw (waarschijnlijk schouwpotten, niet uit bakstenen gemetseld.) Afgastemperatuur is een aandachtspunt, mijn schouw is namelijk niet te hoog, slechts een meter of 3.5 ofzo.

ik kan de bell wel versmallen in de breedte natuurlijk, maar moet de buitenoppervlanteook maximaal 6 vierkante meter zijn dan ongeveer of? ...

Met vuurvast materiaal van de achterwand, bedoel je gemetselde bakstenen? of steviger materiaal?
En ik had wel graag de lange versie van de rocket gebruikt, wegens de lengte van mijn brandhout ;). Zijn er andere redenen dan een minder optimale plaatsing van de riser in de bell om de kleinere versie te nemen?

De huidige schouwopening kan ik best verlagen, geen bocht en pijp naar omlaag opzetten, omdat dit het schoonmaken nogal lastig zou maken veronderstel ik? Wat verdere probeersels in sketchup vanavond en erna jouw commentaar leidden me in deze richting :).

Afbeelding
Afbeelding
http://i41.tinypic.com/vyo307.png

(voorkant bell ontbreekt, schouw is een gissing qua formaat)
Laatst gewijzigd door kockie op 02 okt 2013, 08:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Laatste plaatje thumbnail gemaakt ivm verstoring opmaak forum (klikbaar)

peterberg
Moderator

Bericht door peterberg » 03 okt 2013, 17:47

Sandman79 schreef:De blauwe steen zou idd als deksel gebruik worden, niet als afdekking van de voorkant.
De blauwe hardsteen is niet vuurvast, daar heb je vuurbeton of chamotte platen voor nodig. Uiteraard kan de hardsteen daar weer op.

De binnenkant van de bell wordt veel te groot, dat gaat echt niet werken. Bedenk manieren om die oppervlakte kleiner te maken, een schuine zijde van 45 graden zou bijvoorbeeld kunnen. Dat schept ook mogelijkheden om de rocket daar in te zetten, dan komt de riser op een gunstiger plaats uit. De rocket op de voorgestelde plaats betekent dat de achterkant en de rechter zijkant thermisch veel zwaarder belast worden. Leuk voor de buren, maar jij hebt er niets aan.
Sandman79 schreef:ik kan de bell wel versmallen in de breedte natuurlijk, maar moet de buitenoppervlanteook maximaal 6 vierkante meter zijn dan ongeveer of? ...
Laat de buitenkant van de bell maar even los, het is ook mogelijk om per keer meer te stoken in een kleinere kachel. Dan wordt de oppervlakte temperatuur hoger en kom je toch aan het gevraagde vermogen.
Sandman79 schreef:Met vuurvast materiaal van de achterwand, bedoel je gemetselde bakstenen? of steviger materiaal?
Met vuurvast bedoel ik chamotte of vuurbeton, niets anders. Wat je ook zou kunnen overwegen is de achterwand te isoleren met 25 mm superwool en daar weer een muurtje van chamotte op klamp voor te zetten. Dan verlies je weinig warmte naar de buren.
Sandman79 schreef:En ik had wel graag de lange versie van de rocket gebruikt, wegens de lengte van mijn brandhout ;). Zijn er andere redenen dan een minder optimale plaatsing van de riser in de bell om de kleinere versie te nemen?
Aangezien je een efficiëntere kachel gaat gebruiken gebruik je ook minder hout. Het aantal keer zagen blijft met korter hout dan gelijk. Het gaat er om, niet een puur slechte plaatsing te kiezen en dat is wel zoals het nu op de tekening staat.
Sandman79 schreef:De huidige schouwopening kan ik best verlagen, geen bocht en pijp naar omlaag opzetten, omdat dit het schoonmaken nogal lastig zou maken veronderstel ik? Wat verdere probeersels in sketchup vanavond en erna jouw commentaar leidden me in deze richting :).
Dat stuk pijp in de bell moet je niet zo willen gebruiken, dat is een heel on-elegante constructie. Je tekent lager ook een veegluik in de schouw dus ik veronderstel dat het kanaal tot de vloer doorloopt. Op die manier kun je toch een opening op vloer niveau maken. Maar vermoedelijk bedoelde je dat al.
groeten, Peter

Sandman79

Bericht door Sandman79 » 03 okt 2013, 18:39

Peter, dan ga ik eens opnieuw tekenen, hoe hoog moet de bell best zijn? klopt die 1m60 nog? of mag die dan lager bvb?

peterberg
Moderator

Bericht door peterberg » 04 okt 2013, 10:53

Die hoogte van 160 cm heb je waarschijnlijk wel nodig.
groeten, Peter

Sandman79

Bericht door Sandman79 » 04 okt 2013, 20:59

Zo Peter, de Bell een ietsje anders getekend:

nieuwe bell

breedte 77 cm
lengte verlengde rocket: 82 cm
diepte bell: 88.7 cm
hoogte 1.6 meter

Afbeelding
Afbeelding

ik heb nu boven op de riser een bocht gezet (in vuurvast materiaal) waardoor de gassen naar het midden van de bell worden geblazen, de achterkant van de bell die grenst aan een geïsoleerde buitenmuur moet dan alsnog extra geïsoleerd worden met superwool.

Even nog afwerking daargelaten, zou deze bell en rocket kunnen waarbij de thermische belasting toch meer naar het midden van de bell gebracht wordt?
De oppervlakte van alle muren en de bovenkant van de bell is net 6 vierkante meter.

peterberg
Moderator

Bericht door peterberg » 05 okt 2013, 11:14

Die bocht van 90 graden ben ik geen voorstander van, het remt meer dan me lief is. Gebruik liever geen 90 graden bocht op de riser, tenzij die twee keer zo wijd is als de riser zelf. Wat je eventueel als lapmiddel zou kunnen gebruiken is een soort schotje van 20 cm hoog, aan de achterkant van de riser uitgang die pakweg 25 graden naar voren helt. En ook eentje aan de rechter zijkant die naar links helt. Je zou het uit kunnen voeren als een hoek, gemaakt van vuurbeton. Op deze manier wordt de stroom al flink afgebogen zonder veel weerstand.

Het is hopelijk wel duidelijk dat die 6 m2 de binnenkant van de bell betreft?
groeten, Peter

Sandman79

Bericht door Sandman79 » 05 okt 2013, 12:09

oppervlakte muren: (88.7cm diep +77cm breed)*2 X hoogte (1.6 meter) = 5,3 vierkante meter.
Eventueel nog iets breder om de opening van de rocket te compenseren. (50*36 cm is mijn deurtje -> 0.18 vierkante meter.) dan zou de bell 82 cm breed mogen zijn ter compensatie van de deur.
Het deksel komt op 0.7 vierkante meter.

Muren plus deksel : 6 vierkante meter.

Sandman79

Bericht door Sandman79 » 05 okt 2013, 13:39

peterberg schreef:Die bocht van 90 graden ben ik geen voorstander van, het remt meer dan me lief is. Gebruik liever geen 90 graden bocht op de riser, tenzij die twee keer zo wijd is als de riser zelf. Wat je eventueel als lapmiddel zou kunnen gebruiken is een soort schotje van 20 cm hoog, aan de achterkant van de riser uitgang die pakweg 25 graden naar voren helt. En ook eentje aan de rechter zijkant die naar links helt. Je zou het uit kunnen voeren als een hoek, gemaakt van vuurbeton. Op deze manier wordt de stroom al flink afgebogen zonder veel weerstand.

Het is hopelijk wel duidelijk dat die 6 m2 de binnenkant van de bell betreft?
Hi Peter,

Merci voor het aanreiken van het lapmiddel ook. :)
Toch nog even verder borduren op de bocht van 90°.
Deze was toch ook uitgeprobeerd in het fornuis op de ecologieforum kachelbouwdag?

Afbeelding

de oppervlakte van de riser is 177 vierkante cm, maar in het fornuisontwerp was het slechts een 105*155mm, een 162 vierkante cm? of heb ik dat mis? en nu wil je dat ik de bocht vergroot naar een 350 vierkante cm (een diameter van 21.2 cm?) Of bedoel je dat de bocht minstens 15 op 15 cm moet uitgevoerd worden omdat vierkantig minder goed flowt dan buisvormig? :) Had je dit zelf nog verder getest? :)

Sorry om een pain in the *ss te zijn :).

peterberg
Moderator

Bericht door peterberg » 05 okt 2013, 15:21

Sandman79 schreef:Toch nog even verder borduren op de bocht van 90°.
Deze was toch ook uitgeprobeerd in het fornuis op de ecologieforum kachelbouwdag?
Inderdaad, tijdens het kachelbouw weekend is dat uitgeprobeerd.
De reden waarom ik nu iets aanbeveel wat er van afwijkt is:
De resultaten waren niet van dien aard dat van een succes gesproken kon worden, het was dan ook een experiment. Met opstarten van het ding kwam er aan alle kanten rook uit totdat er voldoende warmte voor de schoorsteen voorhanden was. En boven de riser zat geen bell maar een gietijzeren kookplaat die direct al veel warmte onttrok. Verder zat er niet echt een restrictie in, omdat in de tekening de voegen geen dikte hadden. De opening was daardoor groter dan je op grond van de tekening aanneemt. Daarom kun je jouw constructie en dat kookfornuis niet rechtstreeks met elkaar vergelijken, het zijn twee grootheden met verschillende eigenschappen.

Ervaringen van anderen met dit soort constructie heeft mij in de tussentijd tot de overtuiging gebracht dat een bocht, indien aanwezig, beter veel ruimer genomen moet worden. Tenzij jij er ook een experiment van wilt maken, dan heb ik nog wel een paar voorstellen. Maar ik neem nu aan dat je het ding in je huiskamer wilt bouwen. Als dat zo is, dan is het niet slim om deze kachel tegen de grens van niet werken te bouwen, wat meer tolerantie is alleen maar gunstig.

De kachel die je wilt bouwen is deel van een ontwikkeling die nog aan de gang is, niets staat vast.
groeten, Peter

Sandman79

Bericht door Sandman79 » 05 okt 2013, 15:41

Hallo Peter,

Begrijp ik volkomen. :)
Hartelijk dank voor het onderbouwde antwoord. :)

Sandman79

Bericht door Sandman79 » 07 okt 2013, 22:53

Peter,

ik ga kijken of Michel zn bocht het blijft uithouden, die hij gebruikt bij zn ww, is in 2 delen, en gaat van 177 vierkante cm naar een groter formaat. Wellicht wel nog niet naar 350 vierkante cm... maar goed.

Verder veronderstel ik dat voor in de bel vermiculietplaat ook mag ipv chamotteplaat?
Nu de binnenkant van de bell redelijk duidelijk is geworden, zijn er nog verder aandachtpunten voor de buitenkant, qua bv afgifteoppervlakte? (ik wil de achterkant in deze versie liefst isoleren met superwool (buitenmuur)

deleted

Bericht door deleted » 08 okt 2013, 10:56

Sandman,

In deze opstelling heeft die bocht toch geen enkel nut/functie ?
En de riser gaat er zeker niet beter van werken (om een eufemisme te gebruiken)

G

Sandman79

Bericht door Sandman79 » 08 okt 2013, 11:48

HI Mr degryse,

De bocht is er om de achterste wand minder thermisch te belasten. De riser zou idealiter in het midden van de bell moeten staan. Dit is wat lastig voor een rocket 177, zeker met een verlengde vuurkamer, dewelke voor mij dan weer voor verschillende redenen een must is. De binnenkant van de bell moet ook volgens Peter beperkt blijven tot een 6 vierkante meter, en de hoogte zou toch ook liefst 1 meter 60 zijn...

Joost

Plaats reactie