Dat was 'm weer, de 1e stook 2013

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Dat was 'm weer, de 1e stook 2013

Bericht door JantjeV8 »

Het werd toch wat kil in huis. De zon heeft overdag niet voldoende opwarming verzorgd en gisteravond hoorde ik de thermostaat de verwarming inschakelen, er was dus warmtevraag.
Met een trui had het ook nog wel gelukt, maar gezien de weersvoorspellingen toch maar een keer de kachel vol geladen. Toch weer een week eerder als in 2012. Doelstelling is eigenlijk om tot 1 okotber te wachten met stoken, de herfst valt echter wel heel vroeg in nu. Wie weet brengt oktober nog wat rustig weer.

Het zat er aan te komen, dus gisteren overdag de kachel alvast weer voorbereid. Alle as er uit gehaald van vorig jaar nog. Mijn Attack 35DP begint nu wat slijtsporen te vertonen, hij heeft 5 seizoenen gedraaid en gaat nu aan het 6e beginnen.
Er zit een metalen plaat aan de binnenkant van de deur in het onderste compartiment. Die plaat is behoorlijk krom aan het trekken. Verder blijkt een betonnen steen uit die onderste vuurkamer gebroken te zijn. Het is een U-vormige steen die de vlammen(e.d.) naar de voorzijde dirigeert. Ik heb hem wel terug geplaatst, funktie-technisch kan het volgens mij geen kwaad.

's-Avonds dus een vulling weg gestookt, toch altijd mooi weer, hij snorde als vanouds.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Dat was 'm weer, de 1e stook 2013

Bericht door pelletpower »

Voor ons bijna, we hebben een aanbouw op het zuiden met hoge ramen. Dit zorgt met deze dagen voor aanzienlijke verwarming door de zon.
Weet nu ook dat er meer zijn die het schoonmaken uitstellen tot het volgende seizoen. Ook de schoorsteen moet ik nog vegen. Wil hier eigenlijk een ww tussenplaatsen waarin de snelheid van de rookgassen zo laag wordt dat hier de as onderin valt. Nu hebben we een 6m horizontale leiding waarin het een en ander ligt. Te horen als erop getikt wordt.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Dat was 'm weer, de 1e stook 2013

Bericht door Pieke »

@Jan,heb je dit voorjaar dan in de kou gezeten? :wink:

Ik heb m dit najaar inmiddels 2 keer aangehad, toch wel gezellig en zo.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Dat was 'm weer, de 1e stook 2013

Bericht door Broekhoest »

Hier net als JantjeV8 altijd het voornemen om niet voor 01Oct te stoken.
Dit weekend was een twijfelgeval, moeder de vrouw klaagde over kou, ik heb het zelf overigens bijna nooit koud in huis.
Dikke trui voor de vrouw en kijken of we die 14 dagen nog kunnen overbruggen :wink:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Dat was 'm weer, de 1e stook 2013

Bericht door kockie »

Ik heb de eerste sto(o)(k)(en) er al weer opzitten. De bergkachel al even gestookt voor de plezierigheid en om even lekker tegenaan te hangen. Ook de vergasser is opgestookt, maar dit vooral voor warm water en de onwil om gas voor de naverwarming te gebruiken. Het daarbij "met afvalwarmte"verwarmen van de vloerverwarming was wel een beetje teveel van het goede :mrgreen: :geek:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Dat was 'm weer, de 1e stook 2013

Bericht door Pigion »

De temperatuur in huis is nog steeds 18,5 a 19 C., nog goed te doen als je niet (helemaal) stil zit. Ik had nog wat afwerkklusjes te doen aan de electra van de nieuwe keuken, dus warm genoeg. Vandaag de eerste 5 lagen gemetseld voor het nieuwe buitenspouwblad van de zij-muur, houd je op temperatuur. In Noord-Nederland mag de kachel niet aan voor de Zuidlaarder-jaarmarkt in oktober. Of we dat redden, betwijfel ik.
Pigion
ThomasD
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 nov 2012, 14:35

Re: Dat was 'm weer, de 1e stook 2013

Bericht door ThomasD »

Hier nog steeds 21-22°C binnen, voordeel van wat isolatie te hebben.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Dat was 'm weer, de 1e stook 2013

Bericht door Broekhoest »

Pigion, waarschijnlijk wonen we redelijk dicht bij elkaar in de buurt.
De Zuidlaardermarkt, een van de mooiste dagen van het jaar, is de derde dinsdag in October. Kan met 100% zekerheid zeggen dat Huize Broekhoest dan al lang en breed de kachel aan heeft. Niet op die dinsdag, want dan zit deze jongen op de fiets naar Zuidlaren.......

Ik merk nu in huis trouwens al het verschil doordat ik onlangs een nieuwe, zwaardere binnendeur gekocht heb. Of zal dit placebo filosofie zijn :wink: ?
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Dat was 'm weer, de 1e stook 2013

Bericht door Mees* »

Ik denk dat we hier de isolatie ook gaan merken, nog geen enkele aanleiding gehad om de kachel aan te steken.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Dat was 'm weer, de 1e stook 2013

Bericht door benthuis »

Hier ook geen reden, (maar een vrouw in huis...)
Oftewel, de kachel heeft al 3 avonden gebrand...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Dat was 'm weer, de 1e stook 2013

Bericht door Blijfhopen »

Hier wel vrouw in huis.
Man wil stoken (oerinstinct ?). Vrouw vindt het helemaal nog niet nodig en zet zelfs de kamerdeur open omdat ze het zo warm heeft......
GdeJ denkt met u mee.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Dat was 'm weer, de 1e stook 2013

Bericht door pelletpower »

Is er nu toch van gekomen. Van het weekend de schoorsteen dan maar vegen...
Kriske
Berichten: 56
Lid geworden op: 27 mar 2010, 23:12
Locatie: Puurs - Vlaanderen
Contacteer:

Re: Dat was 'm weer, de 1e stook 2013

Bericht door Kriske »

Ik ben er ook maar aan begonnen , 21.3° vonden ze hier te koud .
Live te volgen op

http://users.skynet.be/zonnigruisbroek/pagina3.html
trikke2705
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 mei 2012, 23:21

Re: Dat was 'm weer, de 1e stook 2013

Bericht door trikke2705 »

Hier ook op donderdagavond de eerste keer aangestoken, een week vroeger dan verleden jaar. De schoorsteenpijp werd een aantal maanden al eens gekuist.
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Dat was 'm weer, de 1e stook 2013

Bericht door Mees* »

Vandaag het eerste kleine vuurtje in de laatste bell gestookt. Morgen nog een keer en dan beginnen we voor aan.
Plaats reactie