isolerende stenen als Lego.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ceesuitzeist
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 mei 2013, 13:58

isolerende stenen als Lego.

Bericht door ceesuitzeist »

Geachte forumbezoekers,
Ik wil graag mijn buitenmuren van buitenaf isoleren,er is al steenwol in de spouw gespoten, maar ik wil meer.
Kan b.v aan de buitenkant isolatieplaten bevestigen en laten afwerken met stucwerk,maar dat is vrij kostbaar.
In het verleden heb ik op een beurs al een Legoachtige steen gezien die je makkelijk zelf kan plaatsen,maar over deze steen is niks meer terug te vinden op internet en was van piepschuim met een stuclaag.
Verder is er ook een steen te koop die je met RVS provielen kan koppelen zonder te metselen,maar die zijn ook vrij duur per m2.
Nu wil ik evt zelf een Legoachtige steen maken van b.v stro ,hooi of gras die ik in een pers mooi in vorm kan maken en lekker stevig wordt.
De buitenkant wil ik bewerken zodat hij niet gevoelig wordt voor ongedierte,vocht enz.
Hebben jullie ideeen?
Ik hoor graag,gr.
Ceesuitzeist
dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

Re: isolerende stenen als Lego.

Bericht door dr plop »

Misschien ben ik wel te 'bang'. Maar om zelf bouwmaterialen te maken, die dan nog buiten moeten dienen... Ik zou toch oppassen voor de dingen die je pas zult ontdekken eens de kosten (en tijd) gemaakt zijn. Als je de gebreken al zult ontdekken.
Bref: ik zal nooit een groot uitvinder worden :-) Daarmee misschien mijn respect voor alle masters hier op het forum.

Al gedacht om houtvezelplaten (Pavatex, Gutex, ...) te gebruiken? Best in twee lagen tussen een houten frame. En daarop nog een winddicht en ademend doek, zoals er wel een paar soorten zijn in 'den bouw'. En dan nog een waterdichte afwerkingslaag.

Behoorlijk ecologisch. En veel van het werk kan je zelf doen, dus nog behoorlijk economisch ook.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: isolerende stenen als Lego.

Bericht door JantjeV8 »

In plaats van stucwerk tegen isolatieplaten kun je ook steenstrippen lijmen tegen isolatieplaten, daarna alleen nog afvoegen.
EcoArnhem
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 aug 2013, 14:21

Re: isolerende stenen als Lego.

Bericht door EcoArnhem »

Denk je er wel aan dat het vocht weg kan?
Als je je muur van buiten vochtdicht maakt wordt hij nat van binnen. Resultaat: Meer warmteverlies, rot en onverklaarbaar optrekkend vocht.
ceesuitzeist
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 mei 2013, 13:58

Re: isolerende stenen als Lego.

Bericht door ceesuitzeist »

Denk je er wel aan dat het vocht weg kan?
Als je je muur van buiten vochtdicht maakt wordt hij nat van binnen. Resultaat: Meer warmteverlies, rot en onverklaarbaar optrekkend vocht.

Hoe doe ze dat dan in Duistland,waar men alles aan de buitenkant isoleert.
Goed ventilatieleren is denk ik een goede oplossing,voor vochtproblemen.

Ben nu bezig om mijn schuren aan de buitenkant te isoleren,zijn enkel steensmuren .
Maak eerst gegronde latten op de muur vast met slagpluggen,hierop komt isolatiefolie merk Isobooster,wat bestaat uit diverse lagen bubbelplastix met diverse lage aluminiumfolie,
Dan weer gegronde latten erop en dan Redceder schoten horizontaal met RVS torxschroeven.
Dubbele latten is om te zorgen dat er wat ruimte ontstaat voor vertilatie.
De onderkant werk ik af met latten voorzien van gaten afgedekt met horregaat tegen insekten.
Bovenkant van de muur kan ademen via de afdekpannen.
Behandel de Red ceder schoten niet,want anders moet je dit om de zoveel jaar doen.
doggy1969bc
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 feb 2013, 02:59

Re: isolerende stenen als Lego.

Bericht door doggy1969bc »

Al eens gedacht aan "licht clay straw " dat is sto dat ze besproeien met klei en dan samen gedrukt tussen houten staanders zetten . Dit kan afgewerkt worden met pleister achteraf . Dit is ook verkrijgbaar in voorgevormde panelen geloof ik. Het is ademend , dus geen vocht ophoping in je muren , je kan het zelf doen of panelen kopen . Het is een natuurproduct dus milieuvriendelijk . Het is niet brandbaar (het stro is omhuld door klei)

doe maar eens een kijkje youtube licht clay straw

grts doggy
Plaats reactie