Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door Paul Joosten »

Is dat zo? Voor de 'gebruikerskant' dan misschien wel, maar de opwekkers (CV en fornuis+buffer) delen geen pompen en mogen geen invloed uitoefenen op elkaar. Hoe zou je dat zonder open verdelen willen doen?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door kockie »

Voor de houtcv is de buffer een mega open verdeler. De rest staat parallel met terugslagkleppen en zal normaalgesproken ook niet tegelijk draaien...

In de huidige situatie is alles via dezelfde aansluitingen aangesloten op de open verdeler. Van "geen invloed" is ook nu geen sprake.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door Paul Joosten »

Hmmm, dat ZOU een pomp kunnen schelen, ik ga eens goed nadenken.

Stel dat ik toch een warmtewisselaar kwijt kan en het fornuisdeel 'open' kan worden. Wat heeft dan de voorkeur (en waarom?); de warmtewisselaar plaatsen tussen kachel en buffer of tussen buffer en de rest van het CV-systeem? Hoe kan ik dan zorgen dat noodkoeling aanwezig is? Het 95° ventiel zorgt wel voor afvoer van te heet water maar aanvullen met koud(er) water gaat dan niet meer op dezelfde wijze. Of hebben we dan misschien andere oplossingen?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door Paul Joosten »

Nog een extra vraag: hoe zou die warmtewisselaar eruit zien, welk vermogen e.d.?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door Paul Joosten »

We zijn een jaar verder, veel geleerd maar de klus is nog niet geheel geklaard. Dit is nu het principeschema:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/38642944/Kachelaansluiting%20op%20CVsysteem%202.1.jpg

Het probleem dat de kachel een max. werkdruk heeft van 2 bar (was me nog niet eens opgevallen... :oops: ) is ondervangen door een open expansievat en warmtewisselaar. Noodkoeling hoeft daardoor niet meer: uit principe stook ik uitsluitend wanneer ik daarbij aanwezig blijf. Oververhitting (water in de kachel aan de kook) kan eigenlijk alleen voorkomen wanneer de spanning uitvalt of door andere oorzaak de pomp stopt met werken. De oplossing is dan simpel: kacheldeurtje open, emmer zand naar binnen, deurtje weer dicht. Mocht ik het niet direct merken verwacht ik wel gealarmeerd te worden door het geraas van het water voordat het echt aan de kook komt, zelfde oplossing. Mocht ik echt bewusteloos zijn kan heet water en/of stoom altijd weg naar het open expansievat (groen). Dat heeft 25 liter water op kamertemperatuur dat verdampend water automatisch weer bijvult. Het lijkt me onmogelijk dat het geheel helemaal droog zou kunnen koken voordat het hout is opgebrand en overdruk kan al evenmin ontstaan. Zoals is te zien is de open verdeler met bijbehorende pomp vervallen, de warmtewisselaar geeft de warmte af aan het buffervat middels thermosifon werking.

Voor de besturing heb ik een verschilregelaar type KS2W van het merk OEG. Het bijbehorende manual vind je hier. Ik ga schema 204 gebruiken:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/38642944/OEGschema204.png

Wie heeft er ervaring met deze regelaar? Er is ook software voor waarmee je via een USB-kabel het geheel vanuit een PC kunt programmeren maar die is erg lastig te vinden. Iemand op dit forum misschien?
Laatst gewijzigd door kockie op 17 aug 2014, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: thumbnails van (grote) plaatjes gemaakt; deze zijn klikbaar.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door deleted »

Paul Joosten schreef:Mocht ik echt bewusteloos zijn kan heet water en/of stoom altijd weg naar het open expansievat (groen). Dat heeft 25 liter water op kamertemperatuur dat verdampend water automatisch weer bijvult. Het lijkt me onmogelijk dat het geheel helemaal droog zou kunnen koken voordat het hout is opgebrand en overdruk kan al evenmin ontstaan.
Dat kan je ook nog volledig uitsluiten door in het open expansievat een aansluiting te maken zoals de stortbak van een toilet. Droogstoken is dan ook uitgesloten.



Zoals is te zien is de open verdeler met bijbehorende pomp vervallen, de warmtewisselaar geeft de warmte af aan het buffervat middels thermosifon werking.
Er zitten dus geen spiralen in de buffer die je als wisselaar wil/kan gebruiken ?


G
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door Paul Joosten »

Je bedoelt dat een leeg expansievat automatisch wordt bijgevuld? Zou kunnen maar daarvoor is in de omgebouwde oude gasfles (bovenkant een gat van 10 cm uitgeslepen) niet echt ruimte voor. Ik heb een globale berekening gemaakt; het van kamertemperatuur aan de kook brengen van de hele 25 liter kost ruim 8 MJ, omzetten in stoom nog eens bijna 30 MJ en voor de overige inhoud van de kachel zelf (11 liter) nog eens ca. 12 MJ dus in totaal 50 MJ. Zoveel energie zit er nauwelijks in een volle lading hout, zoveel gaat er ook niet in het fornuis. Gekoppeld aan alle andere voorzorgsmaatregelen lijk met het niet de moeite waard om daar speciaal iets voor te ontwerpen en realiseren.

Wijsheid komt vaak achteraf, ik heb inderdaad geen spiralen in het buffervat zitten. Dat was in de oorspronkelijk aanbevolen opzet (zie het schema aan het begin van dit draadje) ook niet nodig.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door Tim »

Paul,

Alleen jammer als die wijsheid van achteraf in kop in knalt....

Een kennis van me heeft het gehad, ook eigenwijs en "ik heb jaren in de stoom gewerkt". Toch wel geschrokken, thermostaten eraf geknald en de leiding (gelukkig) achter de kledingkast gebarsten. Alle synthetische kleding als een bult plastic aan elkaar. Oorzaak, pomp uitgevallen. Dus als je wilt rekenen, dan alleen die 12 liter en ook nog eens alleen het bovenste deel.

Ik heb jaren littekens gedragen van stoom opgelopen met vakantiewerk, steam is mean. Zo moeilijk is een open expansie vat niet te bouwen, is geen plastisch chirurg voor nodig :twisted:.

Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door kockie »

Er is toch al een open expansievat? Alleen geen automatische vulling.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door Tim »

Oeps,

Sorry, verkeerd gelezen.

Tim
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door Paul Joosten »

Liet je me toch even schrikken Tim :wink:
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door deleted »

ng
Paul Joosten schreef:Je bedoelt dat een leeg expansievat automatisch wordt bijgevuld? Zou kunnen maar daarvoor is in de omgebouwde oude gasfles (bovenkant een gat van 10 cm uitgeslepen) niet echt ruimte voor. Ik heb een globale berekening gemaakt; het van kamertemperatuur aan de kook brengen van de hele 25 liter kost ruim 8 MJ, omzetten in stoom nog eens bijna 30 MJ en voor de overige inhoud van de kachel zelf (11 liter) nog eens ca. 12 MJ dus in totaal 50 MJ. Zoveel energie zit er nauwelijks in een volle lading hout, zoveel gaat er ook niet in het fornuis. Gekoppeld aan alle andere voorzorgsmaatregelen lijk met het niet de moeite waard om daar speciaal iets voor te ontwerpen en realiseren.
Inderdaad een automatische vulling.
Ik ben het met je eens dat één lading nooit al dat water kan wegkoken, dus het is geen primair veiligheidsprobleem.
Maar een open expansievat is in de praktijk wellicht dermate foolproof dat je na een tijdje uit het oog verliest dat je er eentje hebt ...
En dan is zo'n automatische vulling wel handig om het waterpeil goed te houden.

Vergelijk het met de bandenspanning van je auto. Het geeft zo zelden problemen, dat de meesten het na een tijdje vergeten te checken.

G
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door kockie »

Een peilglas!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door GTV6 »

Werkt die platenwisselaar echt thermosifon, heb je dat in de praktijk al gezien?
Het debiet voor het laden van de buffer zou niet teveel mogen verschillen met het debiet van ontladen anders gaat de buffer kouder water bijmengen en wordt de opwarmtijd verlengd vanuit koude opstart.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door JantjeV8 »

Paul Joosten schreef: Mocht ik echt bewusteloos zijn kan heet water en/of stoom altijd weg naar het open expansievat (groen). Dat heeft 25 liter water op kamertemperatuur dat verdampend water automatisch weer bijvult.
Paul Joosten schreef:Je bedoelt dat een leeg expansievat automatisch wordt bijgevuld? Zou kunnen maar daarvoor is in de omgebouwde oude gasfles (bovenkant een gat van 10 cm uitgeslepen) niet echt ruimte voor.
Is het vreemd dat ik het ff niet begrijp? Eerst wordt hij automatisch bijgevuld, daarna is daar geen ruimte meer voor?

Hoe dan ook:
Een koper pijpje vanaf de waterleiding op die 'gasfles' met een vlotterkraantje is toch wel te freubelen?
Plaats reactie