Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door Paul Joosten »

GTV6 schreef:Werkt die platenwisselaar echt thermosifon, heb je dat in de praktijk al gezien?
Het debiet voor het laden van de buffer zou niet teveel mogen verschillen met het debiet van ontladen anders gaat de buffer kouder water bijmengen en wordt de opwarmtijd verlengd vanuit koude opstart.
De tweede zin begrijp ik niet. Het buffervat wordt geladen vanuit de PWW. Omdat ik 28mm leiding gebruik en de PWW zo dicht mogelijk tegen het buffervat aan gemonteerd wordt zou het mij bijzonder verbazen wanneer er geen thermosifonwerking zou optreden. Uiteraard zal ik dat in de praktijk nog wel controleren.

De Laddomat zorgt ervoor dat de PWW nog helemaal niet meedoet wanneer het fornuis nog niet goed op temperatuur is. Pas wanneer het afgegeven water van het fornuis boven de 65° komt zal er warmte naar de PWW gaan en kort daarna middels thermosifonwerking naar het buffervat worden overgedragen.

Ontladen van het buffervat (lees warmte afgeven aan de woning via vloerverwarming en/of radiatoren) gebeurt alleen wanneer de sensor in het vat aangeeft dat er voldoende warmte in zit. Is dat niet het geval of raakt het op wordt de pomp die het water uit het buffervat het systeem in duwt afgeschakeld en komt de CV bij die dan de verwarming verder regelt. Ik zie dus jouw 'probleem' niet??
JantjeV8 schreef:
Paul Joosten schreef: Mocht ik echt bewusteloos zijn kan heet water en/of stoom altijd weg naar het open expansievat (groen). Dat heeft 25 liter water op kamertemperatuur dat verdampend water automatisch weer bijvult.
Paul Joosten schreef:Je bedoelt dat een leeg expansievat automatisch wordt bijgevuld? Zou kunnen maar daarvoor is in de omgebouwde oude gasfles (bovenkant een gat van 10 cm uitgeslepen) niet echt ruimte voor.
Is het vreemd dat ik het ff niet begrijp? Eerst wordt hij automatisch bijgevuld, daarna is daar geen ruimte meer voor?

Hoe dan ook:
Een koper pijpje vanaf de waterleiding op die 'gasfles' met een vlotterkraantje is toch wel te freubelen?
Het fornuis wordt automatisch bijgevuld vanuit het expansievat. Dat heeft ruim tweemaal zoveel inhoud als het fornuis dus dat is ruim voldoende. Om het niveau in het expansievat te controleren heb ik inderdaad in een peilglas voorzien. Dat komt voldoende in het zicht te zitten waardoor ik geen enkele vrees heb dat ik een te laag peil zou kunnen missen. Handmatig bijvullen is dan een kwestie van een slang aankoppelen en een kraantje opendraaien.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door GTV6 »

Best, Paul,
Welk deel van de installatie heb je al gekocht en wat is al werkend want dat is mij niet duidelijk.
Thermosyfon is heel mooi qua energieverbruik echter de weerstanden die dit systeem kan overwinnen zijn zeer klein. Vroeger was dit het systeem qua cv in een woning, maar daar waren ook heel dikke buizen. Een platenwisselaar heeft niks van dit al deze zijn zeer compact omwille van de kosten voor een 10 kW schat ik dat de wisselaar niet meer hoogte heeft dan 30 cm en dat is al veel. De interne weerstand is echter hoog, ze worden zo klein mogelijk gemaakt met daardoor zeer kleine kanaaltjes.
Ik ken ze niet die geschikt zijn voor thermosyphon maar ik ken niet alle producten voor de particuliere markt. Ik zou je wel aanbevelen dit expliciet te vragen voordat je iets koopt. Het feit dat de leidingen qua toevoer en afvoer groot zijn is geen garantie op succes.
Als je het nog niet in huis hebt maak dan zelf iets met grote hoogten, ruime doorlaat enz.

Het stukje over debiet en mengtemperaturen snap je niet, ik maak het duidelijker, de buffer is bij jou zoiets als een open verdeler in flesvorm. Het is simpelweg een langwerpige cilinder die rechtopstaat.
Primair noem ik het heb je een aansluiting aan de onderzijde die naar de hout cv gaat. Aan de bovenzijde gaat het er warmer weer in. Secundair heb je je afname de radiatoren koud onderin de buffer en bovinen (warm) er weer uit.
Hierdoor zijn er twee stromingen in je buffer, opwekking (primair) en afgifte (secundair).
Eigenlijk wil je in een buffervat dat het koude water onderin blijft en warm bovenin. Stel dat je (en ik noem maar watvoor t begrip) 1liter per minuut toevoegd uit het hout, maar je neemt 2 liter per minuut af, naar de radiatoren.
Dan gaat er een stroom tot stand komen in je buffer die gaat zorgen dat je uittrede buffer omlaag gaat, door mening met kouder water. 1 liter er in is 1 liter eruit van gelijke temperatuur.
Zoiets moet je gaan denken en debiet is flow=L/S is snelheid, maar ik kan hier geen 3 a4tjes volschrijven. Is het niet duidelijk dan effe specifiek vragen.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door Paul Joosten »

Helder GTV6. Ik heb alle spullen inmiddels in huis en ben al een eind gevorderd met alles te monteren. Aangezien het allemaal in een zeer krappe ruimte geprakt moet worden is het puzzelen in 3D waarbij ik zelf de puzzelstukjes (vooral leidingwerk) eerst op maat moet maken en dat kost mij aanzienlijk meer tijd dan iemand met veel loodgieterservaring. Ik hoop binnen een week zo ver te zijn dat alles mechanisch aan elkaar zit en op waterdichtheid gecontroleerd kan worden. Dan moet ik nog even wat uitdagingen oplossen m.b.t. de besturing (programmeren van de OEG) en kan ik gaan proefdraaien. Mocht de thermosifonwerking onvoldoende blijken kan ik vrij eenvoudig alsnog een pomp tussen PWW en buffer plaatsen, ik heb er immers een over als je het laatste schema met het eerste vergelijkt. Ik heb echter wel een PWW met aanzienlijk meer capaciteit dan jij dacht, tot 120 kW wanneer ik het me goed herinner. PWW en omliggend leidingwerk zullen nadat alles op zijn definitieve plek staat nog met steenwol zo goed mogelijk geïsoleerd worden. Een plaatje maakt de relatieve opstelling wat duidelijker:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/38642944/Buffer%20met%20PWW.jpg

Wanneer ik het fornuis ga stoken geeft het volgens het typeplaatje maximaal 7 kW aan de omgeving en 10 kW aan het water af. Aangezien het fornuis in de woonkamer met open keuken staat, zal die 7 kW deze ruimte vanzelf verwarmen en zal de thermostaat daar waarschijnlijk niet of nauwelijks meer 'vragend' staan. Deze ruimte is de enige in huis die we graag lekker warm willen houden. Van de overige ruimten zal dus ook niet veel 'vraag' komen en het buffer zal zich geleidelijk aan opladen met warmte. Wanneer het fornuis niet meer gestookt wordt verandert dit en zal vraag uit willekeurig welke ruimte gelijktijdig aanbod vanuit het fornuis snel overstijgen. In beide gevallen zal sprake zijn van een behoorlijk ongelijke stroming tussen primaire en secundaire zijde van het buffervat. Daar is het buffer nou juist voor in mijn optiek. Wanneer vraag en aanbod doorgaans in evenwicht zouden zijn had ik er geen nodig?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door GTV6 »

Oke ja als de wisselaar zoveel groter is heb je minder interne weerstand, de wisselaar wel in tegenstroom aansluiten.
Maar waar ga je die besturing voor gebruiken, het schema 204 is voor de opwekking, maar je gebruikt ook een laddomat?
of is de besturing bestemd voor de afgiftekant?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door Paul Joosten »

Kijk even naar de schema's op de vorige pagina dan wordt het vanzelf duidelijk denk ik. De OEG stuurt behalve de Laddomat, ook de overige pompen aan via een kastje met een aantal relais. Daarvan heb ik al een eerste opzet op papier maar dat moet ik nog even netjes in een schema intekenen dan plaats ik het ook hier nog wel.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door GTV6 »

Oke ja die schema s heb ik wel gezien maar geen idee wat je wil regelen of schakelen dat is niet uit de schema s te halen.
Wat wil je bereiken met de regeling? Het schema wat je zegt te gaan gebruiken is voor opwekking, niet voor afgifte.
Primair heb je de laddomat dus aan die zijde is niks meer te regelen.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door holtere »

Hallo Paul,

De setup die je hebt gaat prima werken zo kan ik je uit ervaring vertellen. 28 mm is voldoende om de boel op thermosifon te laten lopen.
Ik moet er wel bij zeggen dat we een iets grotere platenwisselaar hebben met 1" aansluitingen. De overdracht lukt zo naar schatting tot zo'n 10 Kw daarboven moet je toch meer dan een platenwisselaar en dikkere pijpen gaan gebruiken. Voor jouw fornuisje lijkt me dit prima zo. Dikker en meer kan altijd nog.
Kun je de onderste aansluiting van het vat trouwens niet gebruiken?

Overigens...wat betreft het overloopvat...vergeet de automatische vulinrichting. Wij verliezen amper een centimeter van het peil in het overloopvat per jaar. 90 liter in de kachel en 20 in het overloopvat. We stoken dag in dag uit.

Grz,
Holtere
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door holtere »

Nog even vergeten te melden...
De laddomat schakelen we hier aan met een Laddomat flue thermostaat op de schoorsteen gemonteerd.
De pomp die de buffervoorraad naar de cv pompt kon hier op een extra pompschakelaar die op de zonnecollector Dt kastje zat.
Boven de 30 graden in het buffervat gaat hier de cv uit m.b.v. een relais en gaat de extra pomp lopen. Via een heimeierventiel regel ik de temp van het cv-water. Meestal ingesteld dat de vloerverwarming voldoende krijgt. Wil je warm water in de radiatoren moet je even draaien dus daar ben je te lui voor :lol: :lol:

grz,
Holtere
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door Paul Joosten »

Dank voor alle reacties, vooral die van Holtere is bemoedigend. Ook mijn PWW heeft 1" aansluitingen.

De OEG heeft vier temperatuursensoren en diverse programmeerbare uitgangen. De bedoeling is dat die, met wat relais, er voor gaan zorgen dat (in willekeurige volgorde):
1. De Laddomatpomp gaat lopen zodra het water in het fornuis een bepaalde minimumtemperatuur bereikt (denk ergens tussen de 50° à 65°) zodat het fornuis zijn vermogen naar buiten kan afvoeren. De Laddomat zorgt er zelf voor dat de PWW pas gaat meedoen zodra de watertemperatuur in de Laddomat boven de 65° komt. Hierdoor komt de verbrandingsruimte zo snel mogelijk op de juiste bedrijfstemperatuur.
2. Bij warmtevraag uit huis eerst wordt gekeken of er warmte beschikbaar is in het buffervat. Zo ja wordt de warmte hieruit onttrokken, zo nee gaat de CV daar voor zorgen
3. Er een waarschuwing komt wanneer de temperatuur onderin het buffervat boven een bepaalde drempelwaarde komt. Dat wordt denk ik in de vorm van een rood lampje bij het fornuis, teken om geen hout meer bij te vullen.
4. Er een alarm komt zodra de retourwatertemperatuur naar het fornuis toe en/of de watertemperatuur in het fornuis boven een kritische grens komt (lampje met zoemer) zodat ik het vuur kan temperen dan wel doven.
5. Zo mogelijk per groep warmtevraag en pompactie gekoppeld worden zodat alleen die pompen gaan draaien die nodig zijn.
6. Alle pompen periodiek (eenmaal per week?) even gaan draaien om vastzitten gedurende lange perioden van stilstand te voorkomen.
7. ...
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door Paul Joosten »

Tijd voor een kleine update. Mechanisch is alles aangesloten en het buffervat en alle leidingen zijn gevuld en blijven zonder lekken netjes op druk. Daarna zorgden een periode van mooi weer en twee weken vakantie (voor het eerst samen sinds we 2,5 jaar geleden verhuisd zijn) voor een onderbreking. Inmiddels heb ik de draad weer opgepakt en ben ik op de handleiding van de controller en de diverse schema's aan het studeren. Ik ben er wel achter dat de bedrading rond de relais bij de controller aangepast moet worden; de pomp bij de open verdeler is immers vervallen en de pomp van het buffer moet natuurlijk niet draaien wanneer daar onvoldoende warmte uit zou komen. Ik wil ook nog een klein 'stoplichtje' toevoegen voor bij de houtkachel zelf: groen wanneer de Laddomat draait, geel wanneer de onderkant van het buffer echt warm wordt en ik er geen hout meer bij moet gooien en rood (met geluid?) wanneer de kachel te heet wordt en de truuk met het emmertje zand uitgevoerd zou moeten worden. Daar kom ik technisch zeker uit, wellicht dat de discussie met 'binnenlandse zaken' t.a.v. esthetische aspecten van zo'n signalering in de huiskamer moeilijker worden :)

'Neusgierig' als ik ben heb ik de USB-kabel eens aangesloten op de controller en tot mijn verbazing vraagt de laptop om "Seltron Heating Controller" drivers en niet voor de OEG KS2W. Wat googelen leert me dat Seltron soortgelijke controllers heeft en de software misschien wel compatible is. Hun software heet "Selcontrol" en wordt ook geleverd op USBstick en met kabeltje voor ruim 8 tientjes. In een enkel gegoogeld manual komt (per ongeluk?) ook de term KS2W voor in de index (maar weer niet op de pagina waar die naar verwijst). Soortgelijke hydraulische schema's, kortom de vraag kan breder gesteld worden:

Wie heeft ervaring met / kennissen met / toegang tot PC-software voor de OEG KS2W en/of Seltron Selcontrol? In eerste instantie om eens te horen hoe dat bevalt...
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door ready to burn »

Hallo paul,

Eerst even dit:
De KS2W is een regelaar voor solar-installaties met een beperkte mogelijkheid om ketel(s) en huisinstallatie aan te sturen/regelen.
De KMS D(+) is een regelaar om ketel(s) en huisinstallatie aan te sturen/regelen, met een beperkte mogelijkheid om een solar-installatie te regelen.
Ik ken je installatie niet precies, maar waarschijnlijk zou je met de KMS D+ je GEHELE installatie kunnen regelen.
Kijk maar eens bij de schema`s van de KMS D+.

Ik heb de software op een laptop geïnstalleerd en daar een KS2W en een KMS D+ via usb op aangesloten.
Op de laptop heb ik ook UltraVNC geïnstalleerd. Zo kan je van buiten af een verbinding maken, en vanaf elke computer inloggen om de regelaar bedienen.

Het mooie van de software is dat je alles kan simuleren. Dus hartje zomer, kan je een winterdag met vorst nabootsen, zonder een fikkie te stoken. Ideaal om alles te testen.
Via de grafieken krijg je een mooi beeld wat er allemaal gaande is in je installatie, en zijn eigenlijk onmisbaar voor het in/na-regelen.

Het lezen van de details van grafieken is wat lastiger ( had wat makkelijker gekund), maar went wel op den duur.

Ik doe er wat screenshot bij, zodat je weet hoe de software er ongeveer uitziet.

RTB
Bijlagen
uitschakelmoment- diff = 1.5 graad moet 2 worden.png
Solar s2.5=20 s2.6=3.png
21.png
20.png
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door Paul Joosten »

Om onbegrijpelijke redenen heb ik bovenstaande berichtje niet eerder gezien. Bedankt RTB voor je reactie maar helemaal begrijpen doe ik het nog niet, ik heb je een PB gestuurd.

Gisteren heb ik de eerste stook gehad! Nog zonder alle besturingselektronica; ik wacht nog op onderdelen. In het geleverde kastje zaten alleen relais die schakelen op 230Vac terwijl er een toch echt op het thermostaatsignaal (van 24Vdc) zou moeten schakelen. Ik ga de schakeling sowieso nog aanpassen aan de veranderde opstelling maar ik kan alvast beginnen met het opdoen van stookervaring met deze kachel. Wordt vervolgd!

https://dl.dropboxusercontent.com/u/38642944/2014-10-21%20kachel%20brandt.jpg
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door Paul Joosten »

Hoogste tijd voor een update. Korte samenvatting: het werkt! Wel zo goed dat ik de laatste weken geen kuub gas meer heb hoeven stoken voor verwarming, alleen nog maar voor SWW (douche en keuken).

Omdat er zo weinig over te vinden is deel ik mijn ervaringen graag met jullie. Inmiddels heb ik het programma een poosje draaien en heb er wat ervaring mee opgedaan. Ik moet zeggen: het bevalt me uitstekend en is me de aanschaf wel waard. Belangrijker in mijn geval was de hulp die ik kreeg bij het op afstand via Teamviewer instellen van alle parameters. Met alleen de gebruiksaanwijzing kom je niet zo ver maar al proberend kwamen we er samen wel uit.

De controller kan via een USB-kabeltje worden aangesloten op een PC. Wanneer je de bijbehorende software hebt geïnstalleerd en geactiveerd krijg je een aantal schermen te zien. Mijn controller zit in de gang vlakbij de installatie ingebouwd, geen fijne werkplek. Ik heb er een oude laptop aangehangen die ik via Teamviewer volledig op afstand kan bedienen en dat is wel zo gerieflijk :geek:
Afbeelding

Dan de software zelf, het parameterscherm bijvoorbeeld:
Afbeelding

Hiermee kan je zeer eenvoudig alle mogelijke instellingen aanpassen, veel makkelijker dan met het kleine toetsenbordje op de controller. Het is ook mogelijk om elke gewenste parameterset op je PC op te slaan en die later weer terug te halen. Makkelijk als je ondanks alles ineens het overzicht kwijt bent :P

De betekenis en instellingsmogelijkheden worden in het deelschermpje rechtsboven weergegeven. Makkelijk is ook dat je er een groot aantal tegelijk kunt zien waardoor de onderlinge samenhang beter te bevatten is. Rechtsonder zie je de temperaturen en relaisuitgangen. Groen is aan, grijs uit. Helaas is het ons niet gelukt om meer dan één extra uitgang te programmmeren. R2 stuurt de Laddomat al zoals in het hydraulisch schema is aangegeven. R1 (aan-uit relais) hebben we zo gedresseerd dat die aangaat wanneer T4 voldoende warmte in het buffer meet. Ik stuur hiermee een extern meerpolig relais dat een aantal signalen doorgeeft aan de CV-ketel wanneer er geen bufferwarmte is of naar de bufferpomp wanneer dat wel het geval is en dan staat de CV dus buitenspel.

Het statistiekscherm:
Afbeelding

Hier kan je de meetgegevens uit het interne geheugen van de controller inlezen en als grafiek zichtbaar maken. Helaas werkt dit alleen voor de temperaturen. Kennelijk kan er minstens een hele week data onthouden worden maar misschien nog wel meer. Hier kan je uit aflezen dat ik sinds een week dagelijks gestookt heb. 's Nachts had ik genoeg warmte in het buffer om de nacht zonder CV door te komen. Vanmorgen heb ik expres niet gestookt om te zien wat er zou gebeuren en ondanks dat de thermostaat een paar graadjes omhoog gaat hoefde ik pas tegen de middag weer de kachel aan te steken. Heerlijk gevoel! :mrgreen:

Het opnamescherm:
Afbeelding

Hierin is de actuele situatie live te volgen en desgewenst op te slaan. Hier zijn wel de schakeltoestanden van de uitgangen te volgen. Ik heb er al heel wat zeer interessante informatie aan kunnen ontlenen wat mij zonder de software nooit mogelijk was geweest. Je hoeft trouwens de installatie niet op te stoken om bijvoorbeeld grenswaardes op te zoeken, je kunt de waarde van elke sensor ook handmatig veranderen. Erg makkelijk bij het uitproberen! :ugeek:

Al met al is dit hulpmiddel misschien niet echt onmisbaar maar wel verrekte gemakkelijk en veel gebruikersvriendelijker dan de mogelijkheden op de controller zelf. Gekoppeld aan Teamviewer is zelfs van afstand alles te monitoren en te bedienen. :idea:
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door kockie »

Grafieken en dergelijke geven snel inzicht vind ik. Ik heb in mijn "systeem" een combi van grafiek en temperaturen. Kun je in 1 oogopslag de huidige, hoogste, laagste en gemiddelde temperatuur uitlezen in een gekozen tijdssegment.

Geeft veel informatie en brengt soms bijzondere dingen aan het licht :!:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door Paul Joosten »

Klopt Kockie, hier nog een leuk voorbeeld. In het kader van "Ieder nadeel heeft zijn voordeel" ben ik tot op zekere hoogte blij met mijn slimme meter. De 'slimme' gasmeter bleek niet slim genoeg om de meetresultaten door te geven dus kreeg ik een paar weken geleden weer nieuwe meters. Daarna duurde het nog een hele poos voordat de gegevens online zichtbaar werden (in een beveiligde omgeving, alleen via persoonlijk wachtwoord te zien).

Afbeelding

Vanaf 23 november heb ik gemiddeld nog geen kuub gas per dag gestookt, alleen nog maar voor SWW. Als dat zo doorgaat wordt mijn jaarverbruik circa 300 kuub. Het eerste jaar verstookte ik nog 3300 kuub dus is het gasverbruik dankzij de isolatie en mijn fornuis letterlijk gedecimeerd!
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie