wateropslag uit helofyten filter

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

wateropslag uit helofyten filter

Bericht door jwardenier »

Ik ben bezig een helofyten filter aan te leggen, het gezuiverde water zou ik willen hergebruiken .
Nu zat ik aan de volgend optie te denken , het gezuiverde water via de controle put naar een in de stal staande pomp put ,hierin een pompje 12 v of 24 v ,die het water naar een op 5 m hoogte hangende oude boiler pompt.
Overloop er aan en goed geïsoleerd .Dit vat meet 270 l en zou dan als voorraad vat en drukvat dienen om zo het zij wel lage druk maar toch druk te hebben voor wasmachine boiler wc en vlotterbaken voor drinkwater in de stal .
Het zou simpeler kunnen natuurlijk , maar ik wil proberen om stroomverbruik te voorkomen .
De vragen hieromtrent zijn , geeft dit voldoende druk voor wasmachine en vlotters van w c en drinkbakken .
Het filter heb ik ervaring mee , lab onderzoeken wezen uit dat er meer zwevende deeltjes in het water zaten maar dat het schoon genoeg was voor drinkwater .
Overloop water gaat naar vijver [ voor zover dat er is ]
Graag reactie , verbeteringen of andere inzichten . gr j . w.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: wateropslag uit helofyten filter

Bericht door 12much »

Hallo J.

Goede vraag. Het inlaat(magneet)ventiel zou een probleem op kunnen leveren omdat de minimale druk die nodig is om het ventiel te openen meer dan 0 Bar (tussen 0,2 - 2,5Bar) zou kunnen zijn. Helaas vermeldt niet iedere leverancier op het typeplaatje wat de werkdruk is. Deze zijn meestal zilverkleurig en vermelden onder andere de aansluitspanning, het maximale vermogen en de werkdruk. Daarnaast moet er een CE keur en nog een paar verplichte keurtekens op staan.

Staat die druk niet vermeld? Dan zou je het ventiel uit kunnen bouwen. Kijk even of het ventiel op een AC spanning van 230Volt werkt. Haal dan meteen het aansluitsnoer even uit de machine. Is eenvoudig te doen, maar wel de twee wateraanvoerslangen, indien aanwezig, even markeren. Je kan dan het aansluitsnoer rechtstreeks op het ventiel aansluiten, een slang van de boiler naar beneden laten lopen tot 80 cm boven de vloer. In geval van DC laagspanning, moet je even een losse voedingstrafo of zoiets gebruiken. (printer, telefoon, laptopvoeding etc. ) Als je dan spanning op het ventiel zet, moet het water meteen met een volle straal gaan lopen. Als dat niet het geval is, heb je een ventiel nodig, die van 0-4,5(of 10) Bar kan schakelen. Die hebben geen inwendige veer, maar moeten persé horizontaal gemonteerd worden. Dat is met twee pijlen aangegeven. 1 voor de stroomrichting en 1 naar boven wijzend.

Daarnaast moet de kraan in spanningsloze toestand NC (normally closed) zijn.

Dit bedrijf verkoopt hotfill voorzet apparaten. Buiten dat die een goede aanvulling zouden zijn als je van de boiler een zonneboiler maakt, verkopen zij ook de juiste (Wasmachine)ventielen en zijn ze in ieder geval bekend met het fenomeen.

Hier kun je nog wat info over magneetventielen vinden. Dat praat gemakkelijker als je moet gaan zoeken.

Succes
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: wateropslag uit helofyten filter

Bericht door nck »

0.5 bar overdruk (uit een hoogte van 5 meter) is vrij weinig.
Je kunt het eenvoudig verhogen tot 1.5 bar door op het boilervat een expansietank te monteren als in een hydrofoor.
Afslag terug regelen zodat een relatief lichte pomp toch de druk kan opbrengen.

Kost weinig en de moeite van het proberen waard misschien.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: wateropslag uit helofyten filter

Bericht door jwardenier »

Vanmorgen de wasmachine even de achterplaat en het deksel er af gehaald . Het werd me gelijk duidelijk waarom onze kat soms voor de machine zat . Pa en Ma muis hadden van de isolatie een nest gemaakt onderin de machine ,dit achterlatend en vele keuteltjes .Dus eerst maar eens schoongemaakt . de inlaat staat geen vermelding van de druk op ,wel 220 v en Max 60 gr c en de merktekentjes die u noemde . Door uw duidelijke uitleg weet ik hoe nu veder te gaan ,bedankt hiervoor en ook voor de andere verwijzingen, ik ga dit nogmaals doornemen .Het was mijn bedoeling om koud water op te slaan, het idee om voorverwarmd water te gaan gebruiken voor vaat en wasmachine spreekt mij erg aan ,zeker gezien het energie gebruik van deze apparaten w a 2150 wat vaatwasser 2000 wat .
We hebben een keuken overgenomen en daar zat de vaatwasser in ,nu wil mijn lief niet meer zonder ,dus voorverwarmd water lijkt mij ook hier een goede oplossing ,ik ben er nog steeds niet uit hoe het water te verwarmen maar volg met belangstelling hiervoor een ander lijntje .
Jan u had het over 0,5 bar druk ,komt dit door de 5 m hoogte plaatsing van de boiler .
Ik had gekeken naar een hydrofoorinstallatie wat ik gezien heb was al gouw 1200 wat stroom verbruik .De opvoerhoogte voor het pompje beneden zal ook nog wel een struikelblok zijn ,uw idee om met wat meer druk te gaan werken zal ik zeker overwegen .
De leidingen mag dit tyleen zijn ,ook voor warm water,ik heb eens gehoord dat gezuiverd water koper leidingen aantast .
De opslag boiler is rvs , da boiler waar voorverwarmd water in komt voor w a en v wasser zal dan ook niet van koper kunnen .
Een 1000 l container met daarin een w w, en een collector van zwembad verwarming , zou dat een optie zijn
Kofi
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2012, 08:20

Re: wateropslag uit helofyten filter

Bericht door Kofi »

jwardenier schreef: Ik had gekeken naar een hydrofoorinstallatie wat ik gezien heb was al gouw 1200 wat stroom verbruik
De pomp loopt wel maar een korte tijd. In een uur heb je al snel 4 kuub water of bijna 100 wasbeurten.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: wateropslag uit helofyten filter

Bericht door Dutch John »

JW,

Voor de vlotterbak van de WC geeft het genoeg druk. Alleen duurt het 5 minuten voordat de stortbak volgedruppeld is, in plaats van een halve minuut. Een wasmachine zal inderdaad een uitdaging zijn gezien de nauwe ventielen en leidingen. Zeepspoelbakje is zeker niet meer te gebruiken. Een vaatwasser moet volgens mij een bepaalde minimum druk hebben, dat gaat met wat meer geweld. Koperen leidingen kunnen in of na bochten inderdaad wegkankeren door kalkarm water. Zonder druk en snelle stroming valt dat wel mee, vermoed ik.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: wateropslag uit helofyten filter

Bericht door JantjeV8 »

Is het principe van een stortbak (of buffer op wat hoogte) niet dat er ook een veel bredere waterkolom op een smal uitloopbuisje drukt? Het oppervlak van de buffer t.o.v. het oppervlak van de doorvoerbuis naar beneden?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: wateropslag uit helofyten filter

Bericht door jwardenier »

Aan allen , erg bedankt voor het mee denken , Kofi u hebt gelijk de pomp zal niet de hele dag lopen maar bij een drukvat van zeg 20 l als de dieren drinken, zal hij meerdere malen aan slaan .
voor een wasbeurt misschien 1 x dus op zich zal dit wel mee vallen met het verbruik.
Mijn uitgang s punt is om te kijken waar ik geen stroom voor hoef te gebruiken ,een kringloop huis ,de stroom die gebruikt zou gaan worden voor filter en wateropslag zou dan uit een paneeltje met accu komen , zodat ook bij stroomuitval er in ieder geval een water voorraad is. Met water als eerste leven s behoefte had ik het idee om later uit te gaan breiden en dit dan ook toe te passen voor gebruik voor w c, bad kamer en wasmachine .We hebben nu een elektra boiler,die zou niet of beperkt gebruikt worden , het water zou ik graag verwarmt hebben door de zon en het houtfornuis .Daar heeft D J me al op het goede spoor gezet en hebben anderen ook hun ideeën naar voren gebracht .Met de verbouwing van de bereiding s ruimte zou nu de vloer gelegd gaat worden ,de leidingen door de beton moeten .De oppomp put zit tegen deze ruimte aan en in een halletje naast deze ruimte staat de wasmachine,de boiler staat in een kast in de ruimte .Bij de vorige verbouwing heb ik de tyleen slangen op de tap punten gezet en deze komen ook in de bereiding s ruimte uit .
Om het in een keer goed te doen vraag ik dus om raat ,en ben ik blij met elke reactie ,ook ideeën over een zone collector zijn welkom .
Graag stroomloos en zelf te maken het liefst met gebruikte onderdelen .

D J ook bedankt voor uw inzicht , het water uit een regenton loopt via een kraantje vlot in een emmer ,dus had ik gedacht , ik heb een boiler 270 l rvs enkelwandig . boven en onder een aansluit punt rond 32 ,de boiler is een 2 meter hoog .Geplaatst in de nok op 5 m hoogte zal dit een water druk geven ,en gelijk een buffer .
de verst gelegen tap punten zitten op 15 meter .
U had het erover dat de stortbak dan zou vol druppelen , de w c op de boven verdieping zit Ong. 3 meter lager dan de w opslag, de 15 m tyleen slang loopt in een lus ,opslag vloer en dan weer naar boven .
De nog te realiseren zonneboiler zal een meten lager dan het opslag vat komen te liggen .
Ik kan het natuurlijk allemaal gaan uitproberen maar als ik van te voren door betere inzichten dan ik zelf heb het, zie dat het niet gaat werken ,kan ik nu nog omschakelen gr J W
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: wateropslag uit helofyten filter

Bericht door Dutch John »

JW,

Het verval tussen onze regenwateropslag (3 plat liggende 200 liter vaten) en de WC stortbak is ongeveer 1,5 meter. Is geen enkel probleem. Het water oogt soms een beetje grijs, als het langdurig niet geregend heeft. Laten bezinken is de beste filtering. Kalkaanslag in de pot is verleden tijd.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: wateropslag uit helofyten filter

Bericht door jwardenier »

Regenwater is natuurlijk ook goed om de w c mee te spoelen, met 600 l kom je een heel eind ,en als ik het goed begrijp kan uw systeem worden uitgebreid, ik zou eerst het gezuiverde water willen hergebruiken ,regenwater zou bij gemengd kunnen worden als er onvoldoende gezuiverd water is .om ook kosten te besparen o a zuivering s- lasten en riool belasting zou hergebruik ook moeten , gesloten systeem .Als bedrijf mag je het afvalwater zelf zuiveren en kan de heffing riool belasting komen te vervallen .De ambtenaar vind dat we een bedrijf hebben met alle regels en vergunningsplichten die daar bij horen.De wet oppervlakte water geeft regels voor zelf zuiveren en ook een uitweg . Altans zo was het . Heeft u er nog een bepaalde maat tyleen tussen zitten of gewoon de maat die zo op de knel koppeling past . gr J W
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: wateropslag uit helofyten filter

Bericht door Dutch John »

Zeg maar "je", anders voel ik mij zo oud.... Onder die zuiveringslasten en rioolheffing moet ik ook nog eens uit zien te komen. Een absurde post voor een stel dat slechts 45 m3 drinkwater per jaar verbruikt.

Ik heb gewone tuinslang gebruikt om de zaak aaneen te koppelen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: wateropslag uit helofyten filter

Bericht door jwardenier »

Voor een particuliere aansluiting gelde in het verleden dat als je niet loost op riool of oppervlakte water ,je geen zuivering s heffing hoeft te betalen , later is hier bodemlozing ook nog bij gekomen maar dit was meer een stokje van de gemeenten om je tot aansluiten op riool te verplichten .Voor bedrijven staat er in art 1 van w. v. o. Hand 1 dat bedrijf x geen vergunning geweigerd mag worden mag worden om te lozen via een zuivering vergunning , Gemeenten hanteren vaak de inzameling plicht[doelmatig inzamelen en transporteren van afvalwater zo word het omschreven ] daarbij vergetend dat als er niets te inzamelen valt ook de plicht vervalt . Het komt er dus op neer dat zelf zuiveren vaak alleen een financieel voordeel heeft uit zuivering s lasten en een water besparing .
Waar de ambtenaar nog wel eens gevoelig voor is een goed milieu verhaal en een dik ingebonden boekwerk met zuivering s verwachtingen en veel schematische tabellen met plastic kaft en mooie foto voorop.
Een ambtenaar met traditioneel boeren verstand helpt ook .
En als er binnen 40 m geen aansluiting ligt ben je ook vrij om zelf te zuiveren ,het is ook nog eens zo dat per provincie een ander beleid is . Ik heb veel vergaderingen bijgewoond en tijdens de bouw van mijn vorige filter heel wat strijd geleverd om zelf te mogen zuiveren ,we hadden toen geen agrarische bestemming op het huis ,het werd uiteindelijk toegestaan voor eerst een periode van 30 jaar, waarvoor de Provinciale bestuurders wel in een brief moesten zetten dat; De wet milieubeheer regelt ook dat wij op uw [verzoek], voor een daarbij te[ bepalen termijn] ,vrijstelling [kunnen] verlenen van deze zorgplicht.
Zo je ziet is het dus een kwestie van verzoek en willen ,oftewel jij moet een lange adem hebben ,veel geduld en vooral niet boos worden .
Ik ben nu een beetje uit de regelgeving geraakt ,misschien hebben ze wel weer wan nieuws bedacht. Gr J W
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: wateropslag uit helofyten filter

Bericht door 12much »

Antwoord op tyleen vraag:

als je tyleen voor warm water gaat gebruiken, zorg dan dat er in elk uiteinde een rvs insert zit. Dit is een busje met een wanddikte van ongeveer 0.5mm met een kraagje. Dit voorkomt dat de door warm water zacht geworden tyleenslang uit de knelkoppeling wordt gedrukt. Als je de leidingen zorgvuldig recht snijdt en de O-ring eerst op de slang schuift voordat je die in de koppeling drukt in plaats van de slang in de koppeling drukken terwijl de O-ring er in zit en een waterslagdemper gebruikt dan kan het heel lang goed gaan zonder, maar die busjes kosten bijna niks in verhouding met het werk als je moet herstellen. Als deze niet in de buurt te vinden zijn, kun je ook koppelingen gebruiken die voor muur en vloerverwarming worden gebruikt. Die zijn bijna altijd van messing en altijd inwendige ondersteuning in de slang. Ik gebruik al vanaf 1999 een harsfilter en mijn water is bijna 0º DH en ik heb nog nergens lekkage door weggevreten leidingen dus ik kan daar mee leven.
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: wateropslag uit helofyten filter

Bericht door Tim »

Hey,

Pas wel op met tyleen en warm water. Mijn ervaring is warm water (46grC) en wat waterslag een leuke fontein geven. Meestal zijn die kleine maten PN4 (4bar), bij dergelijke temperaturen is het zo zacht dat 1,5 bar wel eens voldoende kan zijn voor een barst.

Tim
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: wateropslag uit helofyten filter

Bericht door jwardenier »

Vandaag het materiaal opgehaald om de wateropslag te kunnen aanleggen .
Voor het warme water werd mij nog een andere mogelijkheid geboden ;Tece logoE A K B BUIS P E x C, Deze buis is bestand tegen water zonder kalk en kan 95 gr c verdragen ,er zijn koppelingen enz. voor te krijgen, het wordt ook veel toegepast voor c v .
Na een testje met tyleen en water van 80 gr c begon ik me toch wel zorgen te maken ,de tyleen werd zo slap als elastiek .
12 much en ook Tim , bedankt voor uw inzicht en waarschuwing om tyleen niet zondemeer te gebruiken
Ik heb dus nu de toevoer en aanvoer naar de kranen ,alles in 20 m m en een kabel 3 aderig mee getrokken om de pomp te schakelen .afvoer naar filter en een putje in de vloer.
Wat ben ik vergeten ?
Mocht er nog iemand ideeën hebben , de vloer is nu nog open . Gr J W
Plaats reactie